Jump to content

Tegenstrijdige adviezen.

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Jongensdroom said:

Gelijk maar even een actueel voorbeeld.

1a  Een beter filter voor Magnepan is puur oplichterij. Gelukkig doet de importeur er niet aan mee.

1b  Na een filter upgrade gaat er een wereld voor je open.

1a: Dat zeggen degenen voor wie de upgrade niet succesvol is geweest of die er niet in geloven. Het is ook mogelijk dat de zekering nog in het circuit zit, alsmede de ijzeren jumpers, en dan gaat de upgrade (groten)deels verloren in die schakels. Magnepan is voor zover ik weet de enige die zoiets belachelijks verzint om aan het eind van de keten nog een verslechtering te introduceren.

1b: Wanneer je een luidspreker door en door kent, alsmede de opstelling ervan is geoptimaliseerd, zal je elke verandering ten goede of ten kwade kunnen horen. Een filterupgrade kan, maar hoeft niet succesvol te zijn. Het zit 'm namelijk niet in de prijs van de upgrade componenten. Veel zgn. filterupgrades zijn tegelijkertijd een verandering van het originele filter. Met name "betere" laagspoelen verlagen de weerstand van het circuit en daarmee ook de overgangsfrequentie. Dat is dus niet de bedoeling, waardoor je aan de ene kant iets wint (beter laag) en aan de andere kant iets verliest (een gat in het overnamegebied).

Het is beter om eerst de signaalweg van een systeem te optimaliseren alvorens een upgrade in overweging te nemen. Anders span je het paard achter de wagen.

Edited by thingman

2a  Een Magnepan 1.6 QR bonkt in het laag.

2b  Een 1.6 is HET hifi koopje van de eeuw.

2a: Een ontoereikende versterker kan dit inderdaad veroorzaken, veelal in combinatie met een ontoereikende opstelling in een ontoereikende ruimte.

2b: Absoluut, net als een 0.6 / 0.5. Maar alleen als de versterker zoiets aan kan sturen en je opstelling en ruimte een beetje willen ondersteunen wat de luidspreker aan potentie in zich heeft.

De meeste audiofielen willen te grote speakers in een te kleine (woon)ruimte. Dat gaat, juist in het laag, heel vaak niet goed, omdat de opstelling niet navenant kan zijn. Ik heb het net een keer te vaak meegemaakt dat minder (kleiner) meer is. Veel meer.

1a  Een beter filter voor Magnepan is puur oplichterij

Een beter filter zorgt voor een beter resultaat en is dus geen weggegooid geld. Wat jij en ik echter niet weten is wat daadwerkelijk een beter filter is.

Verder zijn 1a t/m 2b geen technisch advies, maar het gebruikelijke audio-gebazel, meningen dus.

53 minutes ago, Walt said:

Welkom in de hifi wereld, daarom is er maar 1 advies waar je echt iets aan hebt: altijd zelf luisteren. 

Zeker, maar een filter voorafgaand aan de montage beluisteren is erg lastig te realiseren.

Wiel, kan het e.e.a. laten horen.

48 minutes ago, thingman said:

1a: Dat zeggen degenen voor wie de upgrade niet succesvol is geweest of die er niet in geloven. Het is ook mogelijk dat de zekering nog in het circuit zit, alsmede de ijzeren jumpers, en dan gaat de upgrade (groten)deels verloren in die schakels. Magnepan is voor zover ik weet de enige die zoiets belachelijks verzint om aan het eind van de keten nog een verslechtering te introduceren.

1b: Wanneer je een luidspreker door en door kent, alsmede de opstelling ervan is geoptimaliseerd, zal je elke verandering ten goede of ten kwade kunnen horen. Een filterupgrade kan, maar hoeft niet succesvol te zijn. Het zit 'm namelijk niet in de prijs van de upgrade componenten. Veel zgn. filterupgrades zijn tegelijkertijd een verandering van het originele filter. Met name "betere" laagspoelen verlagen de weerstand van het circuit en daarmee ook de overgangsfrequentie. Dat is dus niet de bedoeling, waardoor je aan de ene kant iets wint (beter laag) en aan de andere kant iets verliest (een gat in het overnamegebied).

Het is beter om eerst de signaalweg van een systeem te optimaliseren alvorens een upgrade in overweging te nemen. Anders span je het paard achter de wagen.

Zijn wij het alles eerder zo roerend eens geweest? 

46 minutes ago, thingman said:

2a: Een ontoereikende versterker kan dit inderdaad veroorzaken, veelal in combinatie met een ontoereikende opstelling in een ontoereikende ruimte.

2b: Absoluut, net als een 0.6 / 0.5. Maar alleen als de versterker zoiets aan kan sturen en je opstelling en ruimte een beetje willen ondersteunen wat de luidspreker aan potentie in zich heeft.

De meeste audiofielen willen te grote speakers in een te kleine (woon)ruimte. Dat gaat, juist in het laag, heel vaak niet goed, omdat de opstelling niet navenant kan zijn. Ik heb het net een keer te vaak meegemaakt dat minder (kleiner) meer is. Veel meer.

Alweer helemaal mee eens. Veel gekker moet het niet worden 😁

47 minutes ago, Seed7 said:

Een beter filter zorgt voor een beter resultaat en is dus geen weggegooid geld. Wat jij en ik echter niet weten is wat daadwerkelijk een beter filter is.

Verder zijn 1a t/m 2b geen technisch advies, maar het gebruikelijke audio-gebazel, meningen dus.

Laat maar horen, zeg ik tegenwoordig.

Wanneer we een demo op de audioclub hebben, zijn er altijd een stel die het prachtig vinden en anderen het maar zo zo. Voor dezelfden is het bij een andere demo weer andersom. Smaken verschillen. Maar wanneer het écht goed is, is iedereen het roerend eens. Zoals de demo met de Purifi luidsprekers en de laatste demo met Audiophool en MC Systems.

Die tegenstrijdige adviezen ontstaan vaak uit halfslachtige vergelijken en slecht uitgevoerde experimenten. Een slechte akoestiek kun je met een beter filter niet beter maken b.v..

De meeste audiofielen willen te grote speakers in een te kleine (woon)ruimte. Dat gaat, juist in het laag, heel vaak niet goed, omdat de opstelling niet navenant kan zijn.

Wat zijn te grote speakers? (in een geven ruimte)

Iedere ruimte heeft een optimale positie voor een stereo driehoek. Een speaker is te groot als je op die luisterafstand geen coherent geluidsbeeld krijgt. Hoe komt dat? Voornamelijk omdat de units te hoog voor hun diameter gefilterd worden en de units te ver uit elkaar gemonteerd zitten.

Laag is in aller eerste plaats een ruimte probleem. Of je bijvoorbeeld een 50Hz ruimteresonantie nu met -3dB of -10dB aanstoot maak niets uit, je krijgt de opslingering en een onevenwichtig laag door de bult in de curve. Problemen worden eerder groter met kleine luidsprekers, want basreflex, gecombineerd met wat extra uhmpf in het laag. De unit en de baspoort slingeren meer na, wat het uitslingeren van de ruimeresonantie(s) versterkt. Het zelfde voor een gesloten luidspreker met een hoge Qtc. Opties, bas absorbers, parametrische Eq, of luidsprekers die ruim boven de 60Hz beginnen af te vallen, daarbij kunnen de laag units best 45cm diameter hebben. Laagabsorbers. Daarvan kun je nooit genoeg hebben.

Dan panelen. Maggies zijn lijnbronnen en die kunnen in de hoogte van vloer to plafond reiken en daarmee maximaal die sterkte uitspelen. De meeste Maggies zijn in dat opzicht te klein (waarom zetten jullie die dingen op de grond ipv met het centrum op oorhoogte, of gecentreerd tussen vloer en plafond?). Dan de breedte, da's een lastige, de afzonderlijke drivers zitten naast elkaar. Je hebt dus een groter verschil in looptijden van de eerste reflecties. Het is lastig om hierover te redeneren en gemeten heb ik er nooit aan. Dus de redenering laat ik achterwege. Als het laagpaneel heel breed is kom je in een smalle ruimte in de knoop met de optimale positionering in de stereodriehoek en in het slechtste geval komen de tweeters te veel naar het midden van de ruimte.

Zo zie je maar @Jongensdroom wat een "holle frase" als "te grote" speakers teweeg kan brengen. Dit is niet als sneer naar @thingman bedoeld. Het is slechts om te laten zien dat je zonder exacte vragen geen exacte antwoorden krijgt, laat staan technisch correcte. Da's heel lastig. In de eerste alinea maak ik me ook meteen schuldig aan een holle frase, "voornamelijk". En de rest dan? Hoeveel procent? In welke gevallen?

Het audiofiele vocabulaire is niet geschikt voor technische zaken.

Edited by Seed7

Een probleem wat vaak ontstaat, is dat van de speakers dwars spelend in een relatief smalle ruimte. Zeg maar speakers tegen de zijwand van een doorzonkamer en daar tegenover de bank. De speakers staan dan vrij dicht tegen de muur en de luisterplaats ook. Gebruik je dan grote speakers, dan dreun je het huis uit. Staande golven tegen  de wanden met extra druk. Met kleine luidsprekers kan dat dan weer prima.

In de ruimte van Jongensdroom is dat eigenlijk ook zo. De speakers kunnen niet verder de kamer in omdat ze dan voor de toegangsdeur staan. Bovendien staat de positie van de luisterstoel ook min of meer vast vanwege een bureau en aan kast. De ruimte is maar 4,5 m lang. Dus laag problemen in de zin van "dwars luisteren in een doorzonkamer" zijn daar ook. Magnepans kunnen hier prima werken omdat er geen drukopbouw is. De smalle Millons deden het in die ruimte ook behoorlijk goed.

Misschien moeten we het hebben over ervaringen, goede en minder goede. Deze ‘geluidservaring’ wil je niet nogmaals beleven, je irriteert je aan het geluid. En dat kan persoonlijk zijn. Ongeacht of alles optimaal opgesteld staat of niet. Iedere ervaring is toch weer een leerproces en interessant. Ik wens Jongensdroom in ieder geval een ervaring waar hij tevreden mee is. 

Seed7: ik doel op wat Hans zegt. Te grote speakers verkeerd neergezet. De audiofiele droom: grote joekels zonder te beseffen dat de ruimte die energie helemaal niet kwijt kan. Komt vaak voor. Jouw betoog is uiteraard ook juist, maar bezien vanuit kennisstandpunt. Dat ontbreekt bij de ts, dus die kan niks met zulke verreikende bespiegelingen.

Adviezen zijn adviezen en zeker vanaf afstand niet meer dan dat Wil. Uiteindelijk moet je het toch zelf uitproberen. Zelf modificeer ik niet snel en het moet ook altijd terugdraaibaar zijn.