Jump to content

Waar komt al die High Res muziek vandaan ??

WanFie
 Share

Recommended Posts

5 minutes ago, Tubejack said:

Dat hoeft niet, het origineel is m.i. nogal bewerkt van 16 naar 24 tracks en kan best daarna gedigitaliseerd zijn. Dan moet je verder zoeken.

Hij is zeker digitaal gemasterd, maar dat is wat anders dan digitaal opgenomen waar de eerste D voor zou moeten staan.

Edited by Hans van Liempd

7 minutes ago, Ove Rickland said:

Er zijn gelukkig genoeg muziekliefhebbers die niets moeten hebben van over- en upsampling.

Ja logisch die draaien LP's :D

Ik kan het uitschakelen. Het hangt een beetje af van de opname.

Oversampling geeft een "strakker geluid"

Non oversampling klinkt "losser" maar soms een rafelrandje.

Upsampling doet ik niet.

Edited by Tubejack

5 minutes ago, Ove Rickland said:

Er zijn gelukkig genoeg muziekliefhebbers die niets moeten hebben van over- en upsampling.

Er schreef ook al eerder, er is weinig mis met 16/44.1. Alles hangt af van wat de DAC er van maakt.

Maar het gaat hier over de HR versies die waarschijnlijk geupsampelde CD zijn.

Ik heb hetzelfde idee als Hans dat we belazerd worden waar we bij staan. Wat de technische mogelijkheden zijn weet ik niet, maar wel dat Mofi niet zo lang geleden in een soort van schandaal terecht is gekomen. Hun re-issue opnames werden aangeprezen als 100% analoog, er zou niets digitaals aan te pas komen in de keten. Dat bleek dus niet waar te zijn en via de rechter  hebben ze bakzeil moeten halen. Voor die opnames werden flinke bedragen gevraagd en de purist betaalde dat er ook voor, immers volledig digitaal. Daar kon een download natuurlijk niet tegenop, maar het master bestand bleek dus een DSD file te zijn.

Het rommelen met digitale opnames is nog veel makkelijker denk ik. Een audio liefhebber wil natuurlijk de hoogste kwaliteit hebben. Ik gebruik zelf ook Qubuz, maar dan download ik alles wat ik wil hebben. Streamen vanaf het internet doe ik niet aan, wel vanaf mijn eigen streamer. Het idee dat je de beste kwaliteit hebt is natuurlijk lekker, maar of het ook echt zo is... Wel heb ik bij Qobuz het idee dat high-res ook echt high-res is want niet elk album is te krijgen in het HR formaat.

Voor mij is dat ook wel een van de redenen om niet via een online dienst muziek te spelen.

Van mijn eigen bestanden die vaak gewoon van de CD geript zijn weet ik wat de bron is.

Daarnaast kan ik nog muziek blijven luisteren ook als het abonnement is gestopt. 

10 hours ago, SpaceJS said:

een oude digitale master welke 44.1/16 is

De grap is dat wij geen idee hebben in welke resolutie de opnamen gemaakt zijn, of de mix, of de master. Tenzij je kunt en gaat doen zoals in de link van @Kraus vonBentinck

Van origine werd er op Umatic tape opgenomen en dan past 48kHz beter.

Al heel lang wordt de hoofdmoot in 24 bits opgenomen, een datum kan ik je niet geven.

Dan t.a.v. de master, voor ieder formaat wordt er een nieuwe master vanaf de eind mix gemaakt. Tegenwoordig zelfs een master per streamingdienst. Als de bron 24 bits is kan daar prima een 24 bits master gemaakt worden en wordt er echt geen 16 bits geupsampled oid.

Verder kan iedereen het resampelen etc. allemaal zelf uitproberen m.b.v Sox of FFMpeg en de verschillen beluisteren. En inderdaad, je moet wel weten wat je DAC vervolgens weer doet.

Edit: een voordeel van cd formaat bij streaming is dat het veel minder data zijn, minder banbreedte vraagt en minder kans op dropouts geeft.

Edited by Seed7

11 hours ago, Edje2 said:

Daar kon een download natuurlijk niet tegenop, maar het master bestand bleek dus een DSD file te zijn.

Toch is DSD een digitale beschrijving van het analoge geluid. Hoe fijner dat gebeurt, hoe analoger het wordt. Zonder DAC kun het signaal naar de versterker sturen waarbij de muziek hoorbaar is. Maar wél met HF storing, maar die ligt zo hoog, daar hebben alleen de vleermuizen last van.

16 minutes ago, Hans van Liempd said:

Toch is DSD een digitale beschrijving van het analoge geluid. Hoe fijner dat gebeurt, hoe analoger het wordt.

Net zo als bij high res PCM, ook alleen maar als de opname zo is gemaakt.

Dat analoger verhaal, meh. Er komt geluid uit de luidspreker, ja. Muziek? Neen. Hoe hoog je de sample frequentie ook maakt. Je hebt altijd een DAC nodig om de betekenis van de 0 en 1 te vertalen naar een analoog signaal.

Ik heb van iemand uit de ontwikkeling van de SACD begrepen dat het signaal erg dicht bij het analoge signaal ligt. En dat dit ook zonder DAC al "muziek" laat horen. En met een heel kleine correctie zelfs al beluisterbaar.

Hij had dit gehoord, ik niet, ik heb het verhaal alleen gehoord en onthouden.

In het digitale signaal, bij DSD, betekend een 1 de amplitude neemt toe en een 0, de amplitude neemt af. Delta encoding, je legt de verandering van het signaal digitaal vast en niet het signaal (amplitude) zelf.

Als je een hoge frequentie blokgolf door je versterker stuurt hoor je een toon. Als je nu de interval tussen de pieken en dalen veranderd hoor je een verandering van toon. In feite verander je dan steeds de frequentie van de pieken en dalen. Wat je dan hebt is PWM (Puls Width Modulation), puls breedte modulatie. Met een 1e orde RC filter heb je als iets van een DAC voor zo'n signaal, door de traagheid van ontladen van de condensator. DSD, PDM (Puls Density), PWM zijn nauw verwant. (Met DSD kun je geen blokgolf, of constant signaal vastleggen, er is geen bitje voor "blijft het zelfde". Ook stilte werkt niet)

Klopt het is een pwm registratie van het geluid.

Alleen is de kans klein dat het ook in dsd is opgenomen.

Dsd is toen door Sony ontwikkeld om de masters op te slaan inplaats van in pcm.

Het idee is dat vandaaruit het goed converteerbaar is naar de diverse sample rates.

12 hours ago, Tubejack said:

En dat voor maar €12,49 per maand. Spotify is al €10.99 en niet eens CD-kwaliteit 

Spotify is geen MP3 meer hé.

Ik luister, naast Spotify, regelmatig naar Qobuz en het verschil is kleiner dan je denkt.

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Toch is DSD een digitale beschrijving van het analoge geluid. Hoe fijner dat gebeurt, hoe analoger het wordt. Zonder DAC kun het signaal naar de versterker sturen waarbij de muziek hoorbaar is. Maar wél met HF storing, maar die ligt zo hoog, daar hebben alleen de vleermuizen last van.

Het ging meer om de bewering dat alles volledig analoog zou zijn, vanaf de master tot aan de LP. Dat bleek niet waar te zijn, dus ook daar werd je belazerd om de dure analoge opnames te kunnen verkopen. De muziek industrie in zijn geheel is nog steeds een van de grootste industrieen die we kennen. Ook daar zijn ze al jaren invetief en als er wat extra te verdienen valt zal men het niet laten.

32 minutes ago, kappa7 said:

Klopt het is een pwm registratie van het geluid.

Alleen is de kans klein dat het ook in dsd is opgenomen.

Dsd is toen door Sony ontwikkeld om de masters op te slaan inplaats van in pcm.

Het idee is dat vandaaruit het goed converteerbaar is naar de diverse sample rates.

DSD (SACD) opnemen gebeurde onder andere bij Polyhymnia. Maar bewerken is inderdaad nauwelijks mogelijk. Ik denk dat er daarom dus vaak in hoge resoluties PCM wordt opgenomen. Dat is met software te vertalen naar DSD. DSD heeft dan weer het voordeel van de eenvoudige DAC.

Dat omzetten kan in de studio of thuis. Thuis heeft als voordeel dat de PCM Flac files veel kleiner zijn. Bovendien heb je zelf dan de kwaliteit in handen. Een nadeel van DSD files is dat ze enorm groot zijn.

42 minutes ago, Seed7 said:

In het digitale signaal, bij DSD, betekend een 1 de amplitude neemt toe en een 0, de amplitude neemt af. Delta encoding, je legt de verandering van het signaal digitaal vast en niet het signaal (amplitude) zelf.

Als je een hoge frequentie blokgolf door je versterker stuurt hoor je een toon. Als je nu de interval tussen de pieken en dalen veranderd hoor je een verandering van toon. In feite verander je dan steeds de frequentie van de pieken en dalen. Wat je dan hebt is PWM (Puls Width Modulation), puls breedte modulatie. Met een 1e orde RC filter heb je als iets van een DAC voor zo'n signaal, door de traagheid van ontladen van de condensator. DSD, PDM (Puls Density), PWM zijn nauw verwant. (Met DSD kun je geen blokgolf, of constant signaal vastleggen, er is geen bitje voor "blijft het zelfde". Ook stilte werkt niet)

'N hoogfrequent "zaagje" van 1 bit?