Seed7 Posted 30 november 2023 Report Share Posted 30 november 2023 34 minutes ago, Hans van Liempd said: 'N hoogfrequent "zaagje" van 1 bit? Ja, zo kun je het zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 november 2023 Report Share Posted 30 november 2023 1 hour ago, Geerdie said: Spotify is geen MP3 meer hé. Ik luister, naast Spotify, regelmatig naar Qobuz en het verschil is kleiner dan je denkt. Ogg Vorbis t meestal 320Kbit/sec. Ik heb jaren beide gehad. Maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat over "belazerd worden". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 november 2023 Report Share Posted 30 november 2023 39 minutes ago, Hans van Liempd said: Maar bewerken is inderdaad nauwelijks mogelijk. Ik denk dat er daarom dus vaak in hoge resoluties PCM wordt opgenomen. Zoals ik het begrijp vind een deel van de omzetting van PCM naar DSD al in de ADC plaats (delta sigma). Daarna wordt het verder geconverteerd. Zuiver DSD heeft een hoge vervorming, er moet e.a. gemanipuleerd worden. Voor het bewerken van het DSD formaat wordt het of geconverteerd naar PCM of naar een tussenformaat, 6 bits delta sigma oid. Er zijn daar verschillende opties voor, afhankelijk van of je uit de Philips of Sony stal komt. DSD is een heel mooi archiefformaat omdat je met simpele middelen een indruk van de inhoud kunt krijgen. Als bronformaat heb ik er als consument niets aan omdat ik het niet kan bewerken. Dus geen DSP voor luidsprekerfilters, EQ of koptelefoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 november 2023 Author Report Share Posted 30 november 2023 Precies, misschien is het Spotify wel beter dan bij de Tidal of Qobuz?. Je weet namelijk toch niet wat je krijgt. Bij Qobuz kan ik kiezen welke resolutie is wil krijgen. Van HR 24/192 tot MP3. Maar maken ze nou HR van MP3 of andersom. Of hebben ze een hoop verschillende resoluties klaar staan?? Je weet het niet, Je weet het niet.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 november 2023 Report Share Posted 30 november 2023 2 minutes ago, Hans van Liempd said: Je weet het niet, Je weet het niet.... Haal het eens door een spectrum analyser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 november 2023 Author Report Share Posted 30 november 2023 2 minutes ago, Seed7 said: Zoals ik het begrijp vind een deel van de omzetting van PCM naar DSD al in de ADC plaats (delta sigma). Dus... Analoog -> PCM -> DSD en dan weer -> PCM? Of begrijp ik het verkeerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 november 2023 Author Report Share Posted 30 november 2023 Just now, Seed7 said: Haal het eens door een spectrum analyser. In Tunebrowser zit standaard een spectrum analiser. Ik heb dat geknipper uit gezet. Het draagt voor mij niet bij aan de muziekbeleving. Maar je zou er wat op kunnen zien. maar ik meen dat hij maar tot 20 kHz gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 november 2023 Report Share Posted 30 november 2023 30 minutes ago, Seed7 said: DSD is een heel mooi archiefformaat omdat je met simpele middelen een indruk van de inhoud kunt krijgen. Als bronformaat heb ik er als consument niets aan omdat ik het niet kan bewerken. Dus geen DSP voor luidsprekerfilters, EQ of koptelefoon. Dat klopt niet met HQP kan je dat gewoon aanpassen, daar zit een DSP in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 november 2023 Report Share Posted 30 november 2023 29 minutes ago, Hans van Liempd said: Dus... Analoog -> PCM -> DSD en dan weer -> PCM? Of begrijp ik het verkeerd? Opname: microfoon -> ADC[PCM -> DeltaSigma] -> DSD. Bewerken: DSD -> DeltaSigma -> bewerking -> DSD of Bewerken: DSD -> PCM -> bewerking -> DSD DeltaSigma even als verzamelnaam voor 3 tot 8 bits formaten die niet PCM zijn. 1 minute ago, kappa7 said: Dat klopt niet met HQP kan je dat gewoon aanpassen, daar zit een DSP in. Dan waarschijnlijk voor de conversie van PCM naar DSD. Maar, ik had het over DSD als bronmateriaal. In jou geval is PCM het bronmateriaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 november 2023 Author Report Share Posted 30 november 2023 (edited) 47 minutes ago, Seed7 said: Opname: microfoon -> ADC[PCM -> DeltaSigma] -> DSD. Bewerken: DSD -> DeltaSigma -> bewerking -> DSD of Bewerken: DSD -> PCM -> bewerking -> DSD Dat bedoelde ik inderdaad. maar ik was niet duidelijk welke kant we op gingen. DSD of PCM Edited 30 november 2023 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 november 2023 Report Share Posted 30 november 2023 (edited) 7 hours ago, Seed7 said: Dan waarschijnlijk voor de conversie van PCM naar DSD. Maar, ik had het over DSD als bronmateriaal. In jou geval is PCM het bronmateriaal. nee is onafhankelijk van het bron materiaal ook DSD64 converteer ik ook naar DSD 512 en dat eventueel met correctie voor twee of meer kanalen zo dat je ook een crosover kan bouwen op die manier. Edited 30 november 2023 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 november 2023 Report Share Posted 30 november 2023 11 hours ago, Jongensdroom said: Vraag: draait dan echt alles om geld? Antwoord: ja. Nee hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 december 2023 Report Share Posted 1 december 2023 10 hours ago, kappa7 said: nee is onafhankelijk van het bron materiaal ook DSD64 converteer ik ook naar DSD 512 en dat eventueel met correctie voor twee of meer kanalen zo dat je ook een crosover kan bouwen op die manier. Dan ben ik heel benieuwd hoe? DSD64 -> PCM/DeltaSigma -> FIR/IIR/FFT-filter -> DSD512? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 1 december 2023 Report Share Posted 1 december 2023 DSD is een 1-bit-systeem met alle bijhorende problemen, zoals enorm veel ruis. Daarom zit er standaard ook een brickfilter in op 50 kHz. Bovendien is het formaat eigendom van Sony en dus niet open. Dat betekent dat er voor elke decoder en encoder een licentie van Sony vereist is. PCM is mulitbit en open: zonder licenties. Iedereen kan dat gebruiken naar wens voor decoders en encoders. Er is geen enkele reden om PCM 24 bit 96 kHz te gaan converteren naar DSD, dat geeft géén hogere kwaliteit. Eerder werd de vraag gesteld hoe het mogelijk is dat opnames uit de jaren '50 en '60 nu aangeboden worden als HR met 24 big 96 of 192 kHz PCM? Dat kan effectief, omdat masters uit die tijd analoog zijn. Die kun je dus inlezen met een hoge bitresolutie. Maar: als de analoge master van slechte kwaliteit is, kun je daar ook met HR-inlezen en zelfs de beste computers ter wereld niets beters van bakken. Er bestaan echter hoogwaardige analoge masters, bijvoorbeeld de RCA/Victor 'Living Stereo' en Mercury 'Living Presence' series uit die tijd. Veel van de Living Presence masters zijn niet op analoge tape, maar op 35 mm filmtape waarop een veel betere kwaliteit mogelijk is. En dat hoor je als zoiets dan ingelezen wordt met een hoge bitresolutie. Zulke kwaliteitsmasters klinken in HR absoluut schitterend. Zin en onzin van hoge resoluties. Als je een digitale opname nodig hebt die alleen dient om naar te luisteren en waarmee je geen editing of remixing uit wil voeren, dan volstaat cd-kwaliteit: 16 bit 44,1 kHz. Als je de digitale opname op een computer maakt, kun je eventueel kiezen voor 24 of 32 bit en 48 kHz. Wil je wel editeren en/of remixen, dan kun je best kiezen voor 24 or 32 bit en 96 kHz. Hogere bemonsteringsfrequenties zijn zinloos en kun je als mens absoluut niet horen. Platenfirma's bieden tegenwoordig nogal eens de studio masters aan voor verkoop: 24 bit 96 kHz is dat meestal. Dat is de master na editeren en afmixen in stereo en/of surround, al naargelang de wens van de platenfirma. Als je die wil hebben alleen om naar te luisteren en je bent alleen in stereo geïnteresseerd, kies dan de cd-master. Die is goedkoper dan de HR-master. Wil je surround of wil je toch HR in stereo, kies dan voor de iets duurdere studiomaster in die hogere resolutie. In stereo ga je echter het verschil met cd echt niet horen. Of het een goeie opname is of niet geeft de doorslag, niet de resolutie boven die van cd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 december 2023 Report Share Posted 1 december 2023 (edited) 35 minutes ago, Bloom said: Wil je wel editeren en/of remixen, dan kun je best kiezen voor 24 or 32 bit en 96 kHz. Hogere bemonsteringsfrequenties zijn zinloos en kun je als mens absoluut niet horen. De frequentie is afhankelijk van hoe er bewerkt wordt en welk formaat het eindresultaat moet krijgen. Opnemen met b.v. 192 kHz kan dan wel zinvol zijn. 35 minutes ago, Bloom said: bijvoorbeeld de RCA/Victor 'Living Stereo' en Mercury 'Living Presence' Er is in de tijd zoveel geprobeerd en gedaan, je moet als het ware een archivaris / archeoloog zijn om al die dingen uit te vogelen. Ook in de digitale wereld, bijvoorbeeld Telarc nam digitaal op met 50kHz (Soundstream), BIS deed weer ander dingen, Denon 14 bit PCM. De grap is dan weer dat Soundstream een goede naam heeft, omdat ze bij Telarc heel goed wisten hoe op te nemen, 35 minutes ago, Bloom said: Of het een goeie opname is of niet geeft de doorslag, niet de resolutie boven die van cd. Een waar woord. Edited 1 december 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 december 2023 Report Share Posted 1 december 2023 (edited) Ook een leuke, Denon: 1970 13-bit, 32kHz 1972 13-bit, 47.25kHz. 1977 15.5-bit, 47.25kHz op 13-bit PCM hardware met emphasis Dit is in der tijd allemaal voor LP productie gebruikt. Edited 1 december 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 december 2023 Author Report Share Posted 1 december 2023 1 hour ago, Bloom said: Er is geen enkele reden om PCM 24 bit 96 kHz te gaan converteren naar DSD, dat geeft géén hogere kwaliteit. Hier mist iets... Theoretisch niet, omdat de resolutie niet anders is. Maar omdat het maken van een DAC voor DSD veel eenvoudiger is klinkt het veel sneller beter. Mijn ervaring is, dat muziek door een DSD converter ruimtelijker en vloeiender klinkt. Je zou nog een keer hierheen komen, dan kan ik het verschil laten horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 december 2023 Report Share Posted 1 december 2023 6 hours ago, Seed7 said: Dan ben ik heel benieuwd hoe? DSD64 -> PCM/DeltaSigma -> FIR/IIR/FFT-filter -> DSD512? Ik zou zeggen download het eens en ga er eens mee spelen, je zal verbaast zijn van de mogelijkheden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 december 2023 Report Share Posted 1 december 2023 1 hour ago, kappa7 said: Ik zou zeggen download het eens en ga er eens mee spelen, je zal verbaast zijn van de mogelijkheden Haha, al m'n spul is meer dan 20 jaar oud en niet geschikt voor DSD. De audio interface ook niet (bij mijn weten). Voor niet DSD heb ik er wel naar gekeken om er een digitaal front end mee te bouwen icm een leuke audio interface. Ben er nog niet toe gekomen en ... het werkt niet zomaar onder FreeBSD. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 1 december 2023 Report Share Posted 1 december 2023 FreeBSD? Zelf werk ik met Debian. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 1 december 2023 Report Share Posted 1 december 2023 Wat ik een beetje mis in deze discussie de aanwezigheid van DXD en dat kan mijn DAC met de Soekris b.v. makkelijk aan en wordt ook in de studio naar mijn idee gebruikt. Met de PCM 24/352.8 kHz is dan toch al aardig wat gedaan. https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_eXtreme_Definition Bij de Soekris die dan alleen maar PCM aan kan in principe, is de omzetting van DSD64 of 128 dan makkelijk gefikst naar de 352.8 of 384 kHz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 december 2023 Report Share Posted 1 december 2023 50 minutes ago, HansP said: DXD Da's een van de formaten voor het bewerken. Eigenlijk is DSD op sterven na dood, het wordt door Sony niet meer ondersteund. DXD en "Wide" zijn in de pro wereld gebruikelijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 december 2023 Report Share Posted 1 december 2023 (edited) 58 minutes ago, Bloom said: FreeBSD? Al meer dan 25 jaar, oer solide. De servers draaien het en een audio speler is een server, dus... FreeBSD. (Nadeel van oer solide is dat als je wat wilt je toch weer de helft vergeten bent. Of is dat de leeftijd?) Edited 1 december 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 1 december 2023 Report Share Posted 1 december 2023 Ik ken FreeBSD wel, hoor. Mijn allereerste RAID-5 zelfbouw NAS werkte daarmee. Maar uiteindelijk toch voor Debian Linux gegaan omdat die veel meer hardware ondersteunt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 1 december 2023 Report Share Posted 1 december 2023 3 minutes ago, Seed7 said: Da's een van de formaten voor het bewerken. Eigenlijk is DSD op sterven na dood, het wordt door Sony niet meer ondersteund. DXD en "Wide" zijn in de pro wereld gebruikelijker. Wel bijzonder dat ik toch regelmatig ook via webshops dan toch wel DSD krijg aangeboden, en dan tot DSD512, en ook wel banden of tapes met prijzen waar ik van denk is leuk voor verzamelaars. Ik ga hier dan met de DSD DAC + de AK4137 SRC naar DSD256, loopt moeiteloos, en geeft een zeer stabiel geheel met veel informatie/details. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts