Jump to content

Waar komt al die High Res muziek vandaan ??

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

9 minutes ago, HansP said:

Wel bijzonder dat ik toch regelmatig ook via webshops dan toch wel DSD krijg aangeboden,

Is het niet voornamelijk een niche markt?

Hoe lang is SACD al van de markt? 10 jaar?

13 minutes ago, Bloom said:

die veel meer hardware ondersteunt

netwerkspullen, processor, opslag en USB, meer hoeft voor mij niet en da's prima voor elkaar zonder binary blobs. (Oh, het heeft geen politieke licentie. Het heeft geen commerciële partijen die er aan trekken voor hun belangen (zowel Linux zelf als userland en distributies))

Hoe kom je erbij dat sacd van de markt zou zijn? Er worden er nog altijd véél verkocht bij Amazon, weliswaar voornamelijk klassiek.

Debian is volledig open source en zonder commerciële bindingen, daarom heb ik het ook gekozen.

Grappig dan wel dat ik terwijl ik net zat te typen er een mail binnenkwam van NativeDSD.

https://www.nativedsd.com/

Ik gebruik dan Ubuntu en en voor de ARM processor-tje dan nog wel eens een Armbian of Debian, terwijl er dan andere als een MAC op Ubuntu server draait met een minimale opzet.

Onderhoud en controle met Webmin vanaf de windhoos PC beneden. de HP miniserver staat boven z'n klus te klaren met een wat uitgebreidere opzet.

Hoe zit dat eigenlijk met DSD. Ik hoor zelf ook dat de opname veel belangrijker is bij PCM. Dus een cd opname kan erg goed klinken, al is het geluidsbeeld vaak wat groter bij hogere resolutie. DSD kun je vaak in verschillende resoluties aanschaffen, van DSD64 tot DSD512 en DXD. Ik heb altijd begrepen dat DXD het master bestand is in vole resolutie, maar het valt op dat DSD512 duurder is in aanschaf dan de DXD file. En klinkt DSD512 ook echt beter dan DSD64? 

Bij mij wel maar dat heeft met de constructie van de DAC te maken.

En als ik de DSD64 omzet naar DSD512 dan hoor ik geen verschil.

Met een hogere samplerate kan je met een slapper filter toe wat veel hoger in de frequentie zit.

Dat is voor een echte DSD Dac wel prettig.

Waarom dat allemaal meer moet kosten vraag ik me zelf wel af.

Het heeft met filter instellingen te maken maar er staan niet meer dynamiek op of iets dergelijks.

Daarvoor is de standaard 16 bit al wel voldoende.

Wel wordt er voor DSD vaak een aparte master gemaakt waarbij er dan meer dynamiek in de opname gelaten wordt of de ruimte wordt wat groter gehouden.

Dat zou ook gewoon op CD passen maar dat moet gewoon plat en goed klinken op een ipod en een auto radio.

Voor Vinyl en DSD is dat net even anders.

Fijn dat je zo stellig bent in je post maar die vlieger gaat niet altijd op.

Lees dit eens door dan worden er 2 mogelijkheden gegeven hoe de dsd tot stand gekomen is.

https://www.nativedsd.com/recording-reports/songlines-recordings-compares-different-dsd-rates/

Een 3e mogelijkheid voor dsd opnemen is direct.

Daar wordt hier geen voorbeeld van gegeven.

De dac die hier besproken wordt is de basis van mijn dac .

En ook zie je dat hier hqp gebruikt word voor de conversie.

13 hours ago, kappa7 said:

Bij mij wel maar dat heeft met de constructie van de DAC te maken.

En als ik de DSD64 omzet naar DSD512 dan hoor ik geen verschil.

Met een hogere samplerate kan je met een slapper filter toe wat veel hoger in de frequentie zit.

Dat is voor een echte DSD Dac wel prettig.

Waarom dat allemaal meer moet kosten vraag ik me zelf wel af.

Het heeft met filter instellingen te maken maar er staan niet meer dynamiek op of iets dergelijks.

Daarvoor is de standaard 16 bit al wel voldoende.

Wel wordt er voor DSD vaak een aparte master gemaakt waarbij er dan meer dynamiek in de opname gelaten wordt of de ruimte wordt wat groter gehouden.

Dat zou ook gewoon op CD passen maar dat moet gewoon plat en goed klinken op een ipod en een auto radio.

Voor Vinyl en DSD is dat net even anders.

Als je DSD64 naar DSD512 omzet lijkt me dat je hetzelfde doet als upsamplen bij PCM toch? Dus de muziekinformatie blijft hetzelfde alleen het bestand groter? Of werkt dat anders bij DSD?

Wat de koste betreft is dat natuurlijk een verdienmodel.

Is een dac in staat het bestandformaat te koppelen aan een optimaal filter? Dus DSD512 hoger filteren met een flauwere helling ipv DSD64, of moet je dat allemaal handmatig instellen?

Dat hangt natuurlijk van de dac af.

Er zijn dacs die zelf upsamplen en ook filteren.

De DAC die Hans heeft gekocht doet dat.

het filteren gebeurd namelijk bij de omzetting.

Er is in de dac dan nog wel een hoog af filter nodig in de uitgang maar dat kan erg hoog zitten.

In mijn geval zorgen de transformatoren daar voor zo dat er geen active componenten in die uitgang zitten.

maar om op de vraag terug te komen van het verschil tussen DSD64 en DSD512 is dus het gebruikte filter.

Iets wat je met software thuis ook kunt bereiken dus.

3 hours ago, kappa7 said:

Fijn dat je zo stellig bent in je post maar die vlieger gaat niet altijd op

Ja. "Het" had "Een" kunnen zijn. Een aantal post eerder had ik al aan gegeven dat er meer mogelijkheden zijn dan PCM.

Als ik het goed heb begrepen is de 352.8KHz van DXD sampling frequentie gekozen om naar zoveel mogelijk formaten te kunnen converteren.

Naar mijn beste weten was het een optie om dan om de opname die de oorspronkelijke DSD file was, te kunnen bewerken om dan  een correctie te doen met zomin mogelijk verlies, en daarna weer naar DSD om te zetten.

Heb ook wel gezien in een opname werd gedaan met een vorm van digitaal knippen en plakken, en bij een groot orkest was dat blijkbaar wel te doen, en dan waren er verschillende muziekstukken opnieuw gespeeld, en achterelkaar geplakt, en dat met DSD bestanden.

1 hour ago, HansP said:

een vorm van digitaal knippen en plakken

Dat kan ik me heel goed voorstellen, ja. Een beetje zoals "punch in" recording, waar je een stukje over een bestaand stuk heen opneemt. Of zoals filmmontage of ouderwetse band montage met "splicen". Ik kan me zelfs voorstellen dat er geen absolute nauwkeurigheid voor nodig is, zolang je sample met een "1" begint en je het in een blok met enen plakt.

Ik kwam er ook nog achter dat het bij Qobuz qua aanduiding ook niet altijd goed gaat. Bij Tin Pan Alley van Stevie Ray Vaughan staat heel trots 192/24. Het is volgens mijn streamer en een Auralic Aries echter 176.4/24. Veel scheelt het niet, maar kloppen doet het niet.

14 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ik kwam er ook nog achter dat het bij Qobuz qua aanduiding ook niet altijd goed gaat. Bij Tin Pan Alley van Stevie Ray Vaughan staat heel trots 192/24. Het is volgens mijn streamer en een Auralic Aries echter 176.4/24. Veel scheelt het niet, maar kloppen doet het niet.

Hier zowel met Audirvana als de standaard Qobuz app 176.4/24 

Edited by Tubejack

Ik was wel nieuwsgierig naar mijn eigen collectie en heb deze tool even op de PC gezet en die boel is nu aan het scannen.

https://losslessaudiochecker.com/

Daarmee de gehele muziek collectie in een keer scannen.

Wat me wel opvalt dat tot nu to alles wel klopt maar dan is er 1 nummer van dezelfde rip die ineens een Upsample als commend heeft.

Ik moet daar nog even induiken en eens zien hoe betrouwbaar dat is.

Wel grappig ik zie nu ook van CD's die ik zelf heb gript ook staan dat er ge upsampled is.

aangezien dit nog wel even doorloopt, ben na een paar uur pas op 1% kan ik pas beter de bestanden in duiken als de scan compleet is.

Het gekke is dat het slechts een enkel nummer is van de cd.

En dat niet bij een cd maar bij meerdere cd's gebeurt dat.

Als je alle nummers hebt waar dat gebeurt dan weet je dat met de cd of download gewoon is geknoeid.

Met een enkel nummer is dat natuurlijk gek.

15 minutes ago, kappa7 said:

Het gekke is dat het slechts een enkel nummer is van de cd.

Dan kan het geen HDCD zijn.

EDIT: Of wel. Ook daar veel "fake". Maar ook Masters die wel op de juiste apparatuur zijn gemaakt, maar waarbij de dynamiek niet klopt. Ook zijn er CD's die maar deels HDCD zijn.

https://forums.stevehoffman.tv/threads/does-eac-correctly-rip-hdcd-encoding.179278/

https://www.head-fi.org/threads/hdcd-list.65414/page-35

en nog veel meer. :(

Edited by Seed7