Bebatoli Posted 5 december 2023 Report Share Posted 5 december 2023 (edited) Ik heb bij mijn kabels enkel adereindehulzen gebruikt aan de Magnepan's. Bij de MG 20 zijn er andere aansluitklemmen gebruik, nml vergulde koperen. Als je een goede adereindhulstang hebt zitten ze muurvast. Met het inbusschroefje op de Magnepan schroef je die strak. Is de adereindehuls te beschadigd gebruik ik een nieuwe, kost geen donder. Ik vervang wel de connector door een Speakon van zodra het filter helemaal af is, op die manier maak ik geen foute verbinding. Ik koop de mijne hier en die komen met een goede tang niet los. In de industrie worden die ook geklemd en niet gesoldeerd. https://www.jouwhifi.com/a-26694647/overige/adereindhulzen/#description Edited 5 december 2023 by Bebatoli Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 5 december 2023 Author Report Share Posted 5 december 2023 43 minutes ago, Bebatoli said: Ik heb bij mijn kabels enkel adereindehulzen gebruikt aan de Magnepan's. Bij de MG 20 zijn er andere aansluitklemmen gebruik, nml vergulde koperen. Als je een goede adereindhulstang hebt zitten ze muurvast. Met het inbusschroefje op de Magnepan schroef je die strak. Is de adereindehuls te beschadigd gebruik ik een nieuwe, kost geen donder. Ik vervang wel de connector door een Speakon van zodra het filter helemaal af is, op die manier maak ik geen foute verbinding. Ik koop de mijne hier en die komen met een goede tang niet los. In de industrie worden die ook geklemd en niet gesoldeerd. https://www.jouwhifi.com/a-26694647/overige/adereindhulzen/#description Dank je, ik had er nog nooit van gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 5 december 2023 Report Share Posted 5 december 2023 5 minutes ago, Jongensdroom said: Dank je, ik had er nog nooit van gehoord. Graag gedaan. Met zo'n tang kan je de adereindehulzen klemmen. Zie: https://www.amazon.com.be/-/nl/Krimptang-Preciva-Krimpgereedschap-Krimptangtang-Zeshoekig/dp/B09Q399L8J/ref=asc_df_B09Q399L8J/?tag=begogshpadd0d-21&linkCode=df0&hvadid=633326248768&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=11374905453323173841&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1001084&hvtargid=pla-1679309454640&psc=1&mcid=b5a3abd9985b3568a251516c488d50e1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 5 december 2023 Author Report Share Posted 5 december 2023 9 minutes ago, Bebatoli said: Graag gedaan. Met zo'n tang kan je de adereindehulzen klemmen. Zie: https://www.amazon.com.be/-/nl/Krimptang-Preciva-Krimpgereedschap-Krimptangtang-Zeshoekig/dp/B09Q399L8J/ref=asc_df_B09Q399L8J/?tag=begogshpadd0d-21&linkCode=df0&hvadid=633326248768&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=11374905453323173841&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1001084&hvtargid=pla-1679309454640&psc=1&mcid=b5a3abd9985b3568a251516c488d50e1 Ik heb in mijn leven twee jaar gewerkt en dat was bij AMP. Daar hadden ze ook klemtangen voor kabelschoentjes e.d. Klemmen zou beter zijn dan solderen of schroeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 5 december 2023 Author Report Share Posted 5 december 2023 Wat een enorme prijsverschillen tussen bekende(wat is dat eigenlijk) en onbekende kabels en connectoren. Ik vraag me af of de bekende anders- of beter klinken? Kun je het geld niet beter aan iets anders (luidsprekers, akoestiek) besteden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 5 december 2023 Report Share Posted 5 december 2023 12 minutes ago, Bebatoli said: Graag gedaan. Met zo'n tang kan je de adereindehulzen klemmen. Zie: https://www.amazon.com.be/-/nl/Krimptang-Preciva-Krimpgereedschap-Krimptangtang-Zeshoekig/dp/B09Q399L8J/ref=asc_df_B09Q399L8J/?tag=begogshpadd0d-21&linkCode=df0&hvadid=633326248768&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=11374905453323173841&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1001084&hvtargid=pla-1679309454640&psc=1&mcid=b5a3abd9985b3568a251516c488d50e1 Nadeel van die tangen is dat de huls vrij snel los gaat zitten om de ader als die door de klem bout wordt ingedrukt. een dergelijke tang perst het materiaal echt goed samen zo dat het meer een geheel vormt met het basis materiaal van de kabel. Onderstaande tang zal dat al mooier doen maar er zijn wel betere te vinden. https://www.sandervunderink.nl/adereindhulstang-tot-16mm2.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 5 december 2023 Report Share Posted 5 december 2023 1 minute ago, Jongensdroom said: Wat een enorme prijsverschillen tussen bekende(wat is dat eigenlijk) en onbekende kabels en connectoren. Ik vraag me af of de bekende anders- of beter klinken? Kun je het geld niet beter aan iets anders (luidsprekers, akoestiek) besteden? De goedkope connectoren hebben vaak een dunner laagje goud. Dat zal wat sneller slijten na een aantal keer in en uit steken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 5 december 2023 Report Share Posted 5 december 2023 Ik prefereer rhodium plated omdat die laag veel sterker is en ook niet oxideert, maar ik heb nog geen kabeleindehulzen gevonden die rhodium plated zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 5 december 2023 Author Report Share Posted 5 december 2023 Verdorie, bestel ik zojuist die Canare kabels, blijkt dat die 500 uur moeten inspelen. Dat heb ik weer. Wordt 2024 voor het ook maar een beetje gaat klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 5 december 2023 Report Share Posted 5 december 2023 17 minutes ago, Jongensdroom said: Verdorie, bestel ik zojuist die Canare kabels, blijkt dat die 500 uur moeten inspelen. Dat heb ik weer. Wordt 2024 voor het ook maar een beetje gaat klinken. Als het Chinese rotzooi betreft, nog langer ben ik bang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 5 december 2023 Author Report Share Posted 5 december 2023 1 hour ago, Vinyl_Fuchs said: Als het Chinese rotzooi betreft, nog langer ben ik bang. Lees de openingstekst eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 5 december 2023 Report Share Posted 5 december 2023 Made in Japan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 5 december 2023 Report Share Posted 5 december 2023 Ik zou de aders gewoon vertinnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 5 december 2023 Report Share Posted 5 december 2023 11 minutes ago, Roots said: Ik zou de aders gewoon vertinnen. Als je een vertinde kabel met een schroef moet vast zetten dan komt die gegarandeerd los zoals bij Magnepan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 6 december 2023 Report Share Posted 6 december 2023 8 hours ago, Jongensdroom said: Wat een enorme prijsverschillen tussen bekende(wat is dat eigenlijk) en onbekende kabels en connectoren. Ik vraag me af of de bekende anders- of beter klinken? Kun je het geld niet beter aan iets anders (luidsprekers, akoestiek) besteden? Het is het materiaal en functioneren. Niet het klinken. Connectors klinken niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 6 december 2023 Author Report Share Posted 6 december 2023 1 hour ago, thingman said: Het is het materiaal en functioneren. Niet het klinken. Connectors klinken niet... Ik heb in het verleden eens een reactie gekregen van iemand die precies de klankverschillen tussen verguld, verzilverd, rhodium, e.d. uitlegde. Die tekst heb ik niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 6 december 2023 Author Report Share Posted 6 december 2023 Het zal de oplettende lezer niet ontgaan zijn, dat ik eens wat andere bekabeling wil proberen. Jaren geleden heb ik het air-principe van de interlink van Creative Audio over pogen te brengen op luidsprekerkabels. Aan elke plus en min zitten 4 buisjes met daarin een 0,5mm koperen ader. Zo kom je aan 2mm. Echter ik lees steeds vaker, dat de meesten de voorkeur geven aan litze (meerdere dunne draadjes). De enige manier om er achter te komen, is om het zelf te proberen. Elk systeem en akoestiek is anders. Het is wel lastig, omdat aan een kant bananen moeten en aan de andere kant vorken. Maar ach, zo kom ik de donkere dagen voor Kerst wel door. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 6 december 2023 Report Share Posted 6 december 2023 1 hour ago, Jongensdroom said: klankverschillen tussen verguld, verzilverd, rhodium, e.d. (connectoren) Verdienmodellen hebben soms uitleg nodig, das waar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 6 december 2023 Author Report Share Posted 6 december 2023 41 minutes ago, thingman said: Verdienmodellen hebben soms uitleg nodig, das waar. 0,00000001 % klankverschil kun je er mee bereiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 6 december 2023 Report Share Posted 6 december 2023 1 hour ago, Jongensdroom said: 0,00000001 % klankverschil kun je er mee bereiken. Je zit weer op een dood spoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 december 2023 Report Share Posted 6 december 2023 (edited) 19 hours ago, Jongensdroom said: Wat een enorme prijsverschillen tussen bekende(wat is dat eigenlijk) en onbekende kabels en connectoren. Ik vraag me af of de bekende anders- of beter klinken? Of ze anders dan wel beter klinken. Zeker wel. Iedere kabel klinkt weer anders en ook weer op elke set. Dat hangt volgens mij minder van het materiaal af dan van de constructie. Maar dure kabels hoeven helemaal niet beter te klinken dan goedkope of zelf gebouwde. In mijn oren en mijn ervaringen met luidsprekerkabel: 1. stranded draad klinkt wat wolliger dan massieve draad/draadjes. 2. massieve apart geïsoleerde aders. krachtiger en dynamischer 3. twee aders op afstand klinken iets ruimtelijker dan tegen elkaar, maar het laag gaat daar weer wat op achteruit. 4. vlechten en twisten. De focussering is wat beter. 5. quad core met om en om aangesloten. Klinkt voor mij wat saai. Dat komt misschien ook wel omdat dit altijd stranded draad is. De verschillen zijn niet groot en bovendien afhankelijk aan welke versterker en luidsprekers ze worden gebruikt. Voor connectors. Ik hoor daar inderdaad weinig verschil in. Alleen zijn sommige connectors van een of andere gietmessing soort gemaakt. Dat staat me niet aan. Dit spul breekt makkelijk en soldeert vervelend. Dure connectors zijn vaak wél beter afgewerkt. De schroefdraad past beter en de braamjes zijn beter weggehaald. De kwaliteit van de schroefjes is ook hoger. Maar wanneer het een keer in elkaar zit maakt dat weinig meer uit. Dat de goudlaag dunner zou zijn... Ik zou het niet weten. Ik weet wél dat de dure cinch-aansluitingen op de Arrays niet zo dik verguld zijn. Ik heb in mijn voorversterker al eens nieuwe laten zetten omdat het goud er af was. Maar dat kan ook komen door het veelvuldig vervangen van kabels en die vervloekte Bullit pluggen. Edited 6 december 2023 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 december 2023 Report Share Posted 6 december 2023 19 hours ago, kappa7 said: Nadeel van die tangen is dat de huls vrij snel los gaat zitten om de ader als die door de klem bout wordt ingedrukt. een dergelijke tang perst het materiaal echt goed samen zo dat het meer een geheel vormt met het basis materiaal van de kabel. Onderstaande tang zal dat al mooier doen maar er zijn wel betere te vinden. https://www.sandervunderink.nl/adereindhulstang-tot-16mm2.html Ik heb dus precies de andere ervaring. Zo'n tang als die van Vundering heeft Chris maar dan een professionele. Ik zelf heb zo'n tang als hierboven ook vermeld wordt. Die met 6 kantige klemming. Ik heb die overigens op advies van Sodejuu gekocht. Ik heb die al vaak gebruikt en krijg ik de hulsjes na het persen er met geen mogelijk meer vanaf. Die 6 klembekjes zijn dan ook geribbeld en klemmen erg goed. Met de andere tang hoef je maar wat kracht te zetten er de huls schuift er vanaf. Luidsprekerkabels klem ik altijd met de schroefjes en zonder adereindhuls in de vork of banaanstekker. En wanneer het goed vast zit soldeer ik de boel ook nog. Banaanstekkers met een schroefje gaan dan na het smelten van het soldeer indien nodig weer makkelijk los. Die gaffels met een krimpverbinding kun je weggooien wanneer je ze er af haalt. Banaanstekkers die je niet kunt solderen zoals die hierboven genoemde of de haakse WBT's. Die moeten echt met een adereindhulsje vastgezet worden en die niet solderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 6 december 2023 Report Share Posted 6 december 2023 @Hans van Liempd Daarom neem ik veel liever Rhodium Plated, harder, duurzamer en niet oxiderend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 december 2023 Report Share Posted 6 december 2023 Just now, Bebatoli said: @Hans van Liempd Daarom neem ik veel liever Rhodium Plated, harder, duurzamer en niet oxiderend. Dat geloof ik direct, maar ik denk dat twee verschillende materialen die met elkaar contact moeten maken, op den duur niet helemaal lekker gaat. Vandaar, dat ik het op verguld/verguld hou. Maar met rhodium aansluitingen op het apparaat of speaker zou ik zeker ook rhodium kiezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 6 december 2023 Report Share Posted 6 december 2023 2 minutes ago, Hans van Liempd said: Dat geloof ik direct, maar ik denk dat twee verschillende materialen die met elkaar contact moeten maken, op den duur niet helemaal lekker gaat. Vandaar, dat ik het op verguld/verguld hou. Maar met rhodium aansluitingen op het apparaat of speaker zou ik zeker ook rhodium kiezen. Daarom kies ik voor beide Rhodium Plated Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts