Jump to content

Canare 4S11 gemaakt in Japan.

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

33 minutes ago, Hans van Liempd said:

1. stranded draad klinkt wat wolliger dan massieve draad/draadjes.

2. massieve apart geïsoleerde aders. krachtiger en dynamischer

3. twee aders op afstand klinken iets ruimtelijker dan tegen elkaar, maar het laag gaat daar weer wat op achteruit.

4. vlechten en twisten. De focussering is wat beter.

5. quad core met om en om aangesloten. Klinkt voor mij wat saai. Dat komt misschien ook wel omdat dit altijd stranded draad is.

De verschillen zijn niet groot en bovendien afhankelijk aan welke versterker en luidsprekers ze worden gebruikt.

Ga je dan uit van jou set of heb je ze allemaal in elke combi gehoord?....Beetje tegenstrijdig verhaal. :P 

Volgens een electro technische vriend kunnen kabels niet verschillend klinken. Audiofielen denken van wel, omdat ze veel geld betaald hebben.

Volgens mij en daar gaat het waarschijnlijk om, heb ik al vaker verschillen gehoord.

Magnepankenner 1:  Een filter upgrade is puur geld uit je zak kloppen. Gelukkig werkt de importeur daar ook niet aan mee.

Een 1.6 bonkt in het laag. Een 1.7 niet.

Magnepankenner 2:  Een filter upgrade is een wereld van verschil.

Tussen de 1.6 de 1.7 en de 1.7i zitten slechts zeer kleine verschillen.

Magnepankenner 3:  Een filter moet je inrichten naar je eigen smaak.

Geweldig leerzaam, al die geheel tegenstrijdige adviezen.

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Of ze anders dan wel beter klinken. Zeker wel. Iedere kabel klinkt weer anders en ook weer op elke set. Dat hangt volgens mij minder van het materiaal af dan van de constructie. Maar dure kabels hoeven helemaal niet beter te klinken dan goedkope of zelf gebouwde.

In mijn oren en mijn ervaringen met luidsprekerkabel:

1. stranded draad klinkt wat wolliger dan massieve draad/draadjes.

2. massieve apart geïsoleerde aders. krachtiger en dynamischer

3. twee aders op afstand klinken iets ruimtelijker dan tegen elkaar, maar het laag gaat daar weer wat op achteruit.

4. vlechten en twisten. De focussering is wat beter.

5. quad core met om en om aangesloten. Klinkt voor mij wat saai. Dat komt misschien ook wel omdat dit altijd stranded draad is.

De verschillen zijn niet groot en bovendien afhankelijk aan welke versterker en luidsprekers ze worden gebruikt.

Voor connectors. Ik hoor daar inderdaad weinig verschil in. Alleen zijn sommige connectors van een of andere gietmessing soort gemaakt. Dat staat me niet aan. Dit spul breekt makkelijk en soldeert vervelend. Dure connectors zijn vaak wél beter afgewerkt. De schroefdraad past beter en de braamjes zijn beter weggehaald. De kwaliteit van de schroefjes is ook hoger. Maar wanneer het een keer in elkaar zit maakt dat weinig meer uit. Dat de goudlaag dunner zou zijn... Ik zou het niet weten. Ik weet wél dat de dure cinch-aansluitingen op de Arrays niet zo dik verguld zijn. Ik heb in mijn voorversterker al eens nieuwe laten zetten omdat het goud er af was. Maar dat kan ook komen door het veelvuldig vervangen van kabels en die vervloekte Bullit pluggen.

Heb je FTPE om de aders zitten, of plastic wat een slecht dielectrum heeft?

8 minutes ago, Jongensdroom said:

Volgens een electro technische vriend kunnen kabels niet verschillend klinken. Audiofielen denken van wel, omdat ze veel geld betaald hebben.

Volgens mij en daar gaat het waarschijnlijk om, heb ik al vaker verschillen gehoord.

Magnepankenner 1:  Een filter upgrade is puur geld uit je zak kloppen. Gelukkig werkt de importeur daar ook niet aan mee.

Het gaat er toch om,  wat je zelf vind.  jij bent toch de musicus ;) 

@Jongensdroom:

Om de aders zit bij de huidige luidsprekerkabels Teflon, de aders zelf zijn verzilverd koper. Maar eerder was dat PVC met vertinde koperen aders. Er was wel een klein klankverschil, maar ik vond uiteindelijk de Teflon kabels beter. Maar daarvoor heb ik de kabels regelmatig gewisseld na enkele weken telkens. De verschillen waren zo klein dat ze bij direct wisselen niet opvielen. Maar na langer luisteren klonken de PVC geïsoleerde kabels  een fractie ronder en de andere dus dezelfde fractie dynamischer en sneller.

On 5-12-2023 at 21:04, Hans van Liempd said:

Dit is vreselijke rommel. Nauwelijks kontactvlak, zonde van de grondstoffen. 

De holle bananapluggen zijn vele malen beter. Kosten zowat niks.

@Jongensdroom:

Om de aders zit bij de huidige luidsprekerkabels Teflon, de aders zelf zijn verzilverd koper. Maar eerder was dat PVC met vertinde koperen aders. Er was wel een klein klankverschil, maar ik vond uiteindelijk de Teflon kabels beter. Maar daarvoor heb ik de kabels regelmatig gewisseld na enkele weken telkens. De verschillen waren zo klein dat ze bij direct wisselen niet opvielen. Maar na langer luisteren klonken de PVC geïsoleerde kabels  een fractie ronder en de andere dus dezelfde fractie dynamischer en sneller.

Ook mijn ervaring. Met teflon isolatie hoor ik makkelijker de kleine details. 

De interne bedrading van de meeste speakers die ik heb, ook vervangen door koper met teflon isolatie. En uiteraard rvs moertjes op het aansluitpaneel. Het zou je verbazen hoe vaak daar staal op gedraaid zit...

Ook hoorbaar. 

2 hours ago, Jongensdroom said:

Op een installatie met zeer goede resolutie waar het systeem goed samenwerkt, zijn verschillen in kabels prima hoorbaar. Wat ik veel tegenkom, zijn bottlenecks in een slecht samengesteld systeem, en dan zijn verschillen inderdaad nauwelijks,  en soms zelfs domweg helemaal  niet hoorbaar.

Dan heeft men óók gelijk, zie je wel: het tweelingsnoer tussen mijn speakers is net zo goed...

Edited by Nico H

23 hours ago, Jongensdroom said:

Wat een enorme prijsverschillen tussen bekende(wat is dat eigenlijk) en onbekende kabels en connectoren.

Ik vraag me af of de bekende anders- of beter klinken?

Kun je het geld niet beter aan iets anders (luidsprekers, akoestiek) besteden?

Ja!

23 hours ago, Jongensdroom said:

Verdorie, bestel ik zojuist die Canare kabels, blijkt dat die 500 uur moeten inspelen.

Dat heb ik weer. Wordt 2024 voor het ook maar een beetje gaat klinken. 

500 is erg veel. Een paar weken regelmatig gebruiken, en dan heb je een aardig idee wat het wordt.

@Jongensdroom:

Je hebt duidelijk veel geprobeerd.

Inmiddels "gewone" kabels van de zolder gehaald. Het is witte Oehlbach Zwitserland 4mm2. Vermoedelijk 20 jaar geleden bij Hobo gekocht.

Of de mantel van PTFE is weet ik niet. De kabel bestaat uit een hoop koperen draadjes. Morgen eens aansluiten.

Waar de mantel van de bestelde Canare 4S11 uit bestaat, weet ik niet. 

Spannend allemaal.

31 minutes ago, Nico H said:

Op een installatie met zeer goede resolutie waar het systeem goed samenwerkt, zijn verschillen in kabels prima hoorbaar. Wat ik veel tegenkom, zijn bottlenecks in een slecht samengesteld systeem, en dan zijn verschillen inderdaad nauwelijks,  en soms zelfs domweg helemaal  niet hoorbaar.

Dan heeft men óók gelijk, zie je wel: het tweelingsnoer tussen mijn speakers is net zo goed...

Ik heb net zo vaak geen verschillen als wel verschillen gehoord.

14 hours ago, Jongensdroom said:

Inmiddels "gewone" kabels van de zolder gehaald. Het is witte Oehlbach Zwitserland 4mm2. Vermoedelijk 20 jaar geleden bij Hobo gekocht.

Of de mantel van PTFE is weet ik niet. De kabel bestaat uit een hoop koperen draadjes. Morgen eens aansluiten.

Waar de mantel van de bestelde Canare 4S11 uit bestaat, weet ik niet. 

Spannend allemaal.

Geef ze wel weer even de tijd. In het begin zal het even tegenvallen. 

22 minutes ago, Nico H said:

Geef ze wel weer even de tijd. In het begin zal het even tegenvallen. 

Dank je.

Nu staat de Oehlbach al een paar uur te spelen. Het verschil is nog lastig te omschrijven.

15 hours ago, Nico H said:

Dit is vreselijke rommel. Nauwelijks kontactvlak, zonde van de grondstoffen. 

De holle bananapluggen zijn vele malen beter. Kosten zowat niks.

Ik denk dat contact druk belangrijker is dan het contact oppervlak. Met voldoende druk en zeker met zo'n expansiepen, heb je al minstens 4 aanlegpunten. Bovendien staat die plug daar veel te ver open gedraaid. Ik heb hier een kapotte VLS expansieplug liggen. Daar is een van de vier lippen afgebroken. Daar zie je een conische pen in een gelijk conisch gat zitten. Dat sluit prima aan. En verstelt ook heel netjes.

Ik vind het nadeel van die holle banaanstekkers dat er maar weinig geleidend materiaal is. Bovendien vraag ik met daar ook bij af. Hoe goed rond is die bus wanneer hij in het gat zit? Ik denk ook maar max 3 schrale lijncontactjes met weinig contactdruk.

De WBT's zijn het mooist gemaakt, maar ook erg duur.

35 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ik denk dat contact druk belangrijker is dan het contact oppervlak. Met voldoende druk en zeker met zo'n expansiepen, heb je al minstens 4 aanlegpunten. Bovendien staat die plug daar veel te ver open gedraaid. Ik heb hier een kapotte VLS expansieplug liggen. Daar is een van de vier lippen afgebroken. Daar zie je een conische pen in een gelijk conisch gat zitten. Dat sluit prima aan. En verstelt ook heel netjes.

Ik vind het nadeel van die holle banaanstekkers dat er maar weinig geleidend materiaal is. Bovendien vraag ik met daar ook bij af. Hoe goed rond is die bus wanneer hij in het gat zit? Ik denk ook maar max 3 schrale lijncontactjes met weinig contactdruk.

De WBT's zijn het mooist gemaakt, maar ook erg duur.

Veruit het mooist (en goedkoopst) is kale draad onder een goede klem. 20cm langer bestellen dan nodig en het kan voor de rest van je leven mee als je het elke 2-4 jaar een keer loshaalt en 1-2cm inkort.

Dan denk ik dat de methode van Babatoli beter is. Met een aderhulsje en dan onder die klem. Dan heb je minder last van oxidatie en je hebt alle draadjes in gebruik als geleider.

Ik vindt geperste en gesoldeerde gaffels de fijnste oplossing. Maar met alleen gaatjes met stelschroefjes zoals op de Magnepans is een banaanstekker ook prima.

Dat klemmen van draad onder de WBT's op de Arrays en op de Wilson aansluitingen vind ik maar niks. Dat hangt aan de adertjes en die losse adertjes breken makkelijk.

Dan denk ik dat de methode van Babatoli beter is. Met een aderhulsje en dan onder die klem. Dan heb je minder last van oxidatie en je hebt alle draadjes in gebruik als geleider.

Ik vindt geperste en gesoldeerde gaffels de fijnste oplossing. Maar met alleen gaatjes met stelschroefjes zoals op de Magnepans is een banaanstekker ook prima.

Dat klemmen van draad onder de WBT's op de Arrays en op de Wilson aansluitingen vind ik maar niks. Dat hangt aan de adertjes en die losse adertjes breken makkelijk.

Niet iedereen heeft de prijs van een professionele krimptang (geen bouwmarktgebakje) over om eens per 10 jaar een kabel te confectioneren.
Verder denk ik: geen contactovergang is beter dan een contactovergang. Blote draad, goed geklemd, laat geen zuurstof toe. Zolang geklemd is er niks aan de hand. Het oxideert niet. Dat kan ik met eigen ogen zien de laatste 30 jaar. Aldus sla ik 1 contactovergang over. Zoals jij van de weefsels bent, ben ik van de contactovergangen. Of liever gezegd: van de afwezigheid ervan tot in het maximale, en door de hele keten heen. Erg lonend, mits goed doorgevoerd en besparend bovendien.

Edited by thingman