Jump to content

Wanneer spreken we over High End

Niphics
 Share

Recommended Posts

Dank je wel, Thingman, voor het informatieve artikel over high-end audio. Mijn opvatting over high-end is nu aanzienlijk veranderd.

Helaas is de akoestiek in mijn woonkamer verre van ideaal. Naast de luidsprekers bevindt zich een groot raam en recht tegenover is er ook een raam, zij het met zware gordijnen die meestal open zijn. Hoewel ik vele jaren geleden onder de indruk was van de Quad ESL elektrostaten, zijn ze behoorlijk groot en passen ze niet goed op de beoogde locatie. Gezien alle opmerkingen hier, lijkt het nu wellicht verstandig om eerst te investeren in een nieuwe versterker en vervolgens te beoordelen hoe de Klipsch-luidsprekers klinken. In dat geval moeten de surround- en centerspeakers helaas wijken, aangezien deze combinatie niet haalbaar lijkt.

Hieronder een foto van de situatie:

357.jpeg.fbce465f9e562f1618b4ea17283150af.jpeg

4 hours ago, Bebatoli said:

Alleen omdat de dames het niet mooi zouden vinden.... Nog nooit heeft mijn vrouw hierover geklaagd !

Je gunt elkaars hobby's toch en ik vind muziek beluisteren iets sociaals, dus geen apart hok voor mij.

Maar wanneer de deuren dicht zijn, heb je wel een apart hok. Dat zou ik ook wel willen. Mijn vrouw houdt van heel andere muziek dan ik. Bovendien wil ze TV programma's zien die voor mij echt niet hoeven en boeken lezen. Dat gaat dus echt niet werken.

36 minutes ago, Niphics said:

Dank je wel, Thingman, voor het informatieve artikel over high-end audio. Mijn opvatting over high-end is nu aanzienlijk veranderd.

Helaas is de akoestiek in mijn woonkamer verre van ideaal. Naast de luidsprekers bevindt zich een groot raam en recht tegenover is er ook een raam, zij het met zware gordijnen die meestal open zijn. Hoewel ik vele jaren geleden onder de indruk was van de Quad ESL elektrostaten, zijn ze behoorlijk groot en passen ze niet goed op de beoogde locatie. Gezien alle opmerkingen hier, lijkt het nu wellicht verstandig om eerst te investeren in een nieuwe versterker en vervolgens te beoordelen hoe de Klipsch-luidsprekers klinken. In dat geval moeten de surround- en centerspeakers helaas wijken, aangezien deze combinatie niet haalbaar lijkt.

Zo gaan deze speakers nooit klinken. De baspoorten zitten aan de achterkant en die hebben ruimte nodig. minimaal 60 cm naar voor zal al heel veel schelen. Daarnaast is iets aan de akoestiek doen veel goedkoper en beter dan in elektronica investeren. Een groot kleed op de vloer voor de luidsprekers bijvoorbeeld. Zo'n tegelvloer is een ramp. De gordijnen wat dichtdoen tijdens het spelen zal ook zeker helpen. Die glazen plaat op de salontafel is ook niet ideaal.

Met de spullen die er nu staan moet het zeker goed kunnen klinken.

Hoe ver is de afstand van de muur (luidsprekerkant) tot het raam tegenover de luidsprekers, 4 of 11 m?

Ik heb dit soort Klipsch luisprekers fraai horen klinken. met een Audio Note buizen versterker de OTO SE 

Maar Hans heeft een punt, de luidsprekers moeten -om te beginnen- verder van de wand af.  Probeer dat eerst. 

1 hour ago, Niphics said:

Graag gedaan, ik ben blij dat je iets hebt gehad aan het artikel.

Een audioset in een woonkamer heeft altijd wel elementen van compromis in zich. Wanneer de compromissen die gesloten moeten worden erg groot zijn, is het wijs om te beseffen dat muziekweergave van overtuigend niveau misschien onmogelijk is, ongeacht de hardware die je daar besluit neer te zetten.
Als je heel dure spullen zou hebben aangeschaft zal de teleurstelling natuurlijk heel groot zijn, want ook heel dure spullen kunnen heel erg slecht klinken in een ongeschikte omgeving. We gaan niet voor niets buitenshuis muziek beluisteren in speciaal daarvoor ingerichte ruimtes, anders voelen we ons bekocht als we dure kaartjes hebben gekocht. We slapen in speciaal daarvoor ingerichte ruimtes en we toiletteren en badderen in speciaal daarvoor ingerichte ruimtes, anders wordt het niks. Het is niet onredelijk om te verlangen en te beseffen dat kwaliteitsweergave thuis ook enige speciale eisen aan inrichting en opstelling stelt.

Je foto laat een aantal compromissen zien waar in principe best iets aan kan worden gedaan, maar er is ook een fundamentele kwestie waar je mee moet leven en die maakt dat geen enkele set daar zomaar een hoogvlieger kan worden. De opstelling is flink gecompromitteerd en opstelling is één van de drie peilers waarop kwaliteitsweergave rust. Reflexkasten die te dicht voor de wand staan met poorten aan de achterzijde. Een tv en flinke kast tussen de speakers. Een keiharde vloer en de nodige keiharde wandoppervlakken geven in principe veel ongetemde reflecties, waardoor het geluidsbeeld al snel rommelig kan worden terwijl de bas behoorlijk kan overheersen.

Ik zou zeggen dat er wel het een en ander mogelijk is ter verbetering, maar zou zomaar geen garanties durven geven dat het hier heel goed kan worden. Een paar kleine, gesloten luidsprekers geven bijvoorbeeld het minste risico om overdreven basweergave te krijgen, maar helemaal zeker is dat niet zonder te weten hoe de ruimte zich meettechnisch gedraagt. Absorptie op de wand achter de speakers en een low-profile audiorackje geven ongetwijfeld verbetering, maar waar moet je met de tv heen? Een kleed er overheen als je echt wilt luisteren? Een kleed op de vloer zal vast meer rust geven (minder reflecties), maar of het afdoende zal zijn is (door mij) wederom moeilijk te zeggen zonder er fysiek aanwezig te zijn en/of te meten.
Als er mogelijkheden zijn voor een dedicated mancave zou je dat kunnen overwegen. Dan maakt het niet meer uit of de muziek beneden minder goed klinkt...

Succes in elk geval! Als er een eenvoudige oplossing was had je die hier al wel gekregen... ;)

Leuk topic met dito inbreng. Gezegend zijn diegene met vooral kennis, enig budget en niet onbelangrijk een geschikte luisterruimte. Hier is het ook maar behelpen qua luisterruimte en dan bof ik nog kwa WAF.  Wat zou ik graag eens mijn set willen horen in een beter gesitueerde woonkamer (vanaf 60 m2) 

Mocht ik nog eens met de kennis van nu opnieuw aan dit audio-avontuur beginnen dan zou ik voor paar goede monitoren gaan. Dit geschreven hebbende, zou ik nochthans mijn Klipschen voor geen goud willen missen. Tegen beter weten in, hopende op een meer geschikte luisterruimte.  "Somebody will know someday". 

7 minutes ago, Roots said:

Fijn om te weten Fuchs....Hoe gaat het met je zieke monoblok?

Nog steeds ziek en sindsdien niet meer serieus (lees: niet) muziek geluisterd. Moet zeggen dat ikzelf ook nog niet de oude ben. De "joie de vivre" is een beetje verdwenen, maar ik werk eraan.

28 minutes ago, Roots said:

Ik ben op het moment op zoiets aan het loeren, of het goed uitpakt weet ik niet.

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m2062522981-dynaudio-confidence-c1

Misschien een eigen topic openen?

Edited by Hans van Liempd

1 hour ago, Roots said:

Ik ben op het moment op zoiets aan het loeren, of het goed uitpakt weet ik niet.

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m2062522981-dynaudio-confidence-c1

Ik ben nog altijd onder de indruk van een Accuphase E600- Focal Sopra N°1 in een niet behandelde woonkamer. Sindsdien hier geen denigrerende gedachten/ verwoordingen meer over monitoren.  

Even een korte update:

Zoals hier werd aangeraden, heb ik één van de twee baspoorten afgesloten en tegelijkertijd de luidsprekers een stuk van de muur geplaatst. Ik moet zeggen dat het een wereld van verschil maakt. De bas overheerst niet langer en is veel evenwichtiger aanwezig. Het leggen van een vloerkleed is eenvoudig uit te voeren en zal zeker nog worden gedaan. Gisteren heb ik geluisterd naar de B&W 703 S3 luidsprekers, en die bevielen me wel. Ik twijfel nog steeds of ik eerst een andere versterker zou moeten proberen, omdat de Klipsch luidsprekers gemakkelijk aan te sturen zijn en ik zo mogelijk meer detail kan verkrijgen.

Een Falcon LS 3/5a of een Harbeth 3 zouden het hier erg fraai doen schat ik in. Klassieke monitors.

Edited by carl

49 minutes ago, carl said:

Een Galcon LS 3/5a of een Harbeth 3 zouden het hier erg fraai doen schat ik in. Klassieke monitors.

Gebaseerd op de wereldberoemde Rogers studio monitoren, zijn deze zeker interessant. De originele klinken wonderlijk goed.

Wel met beperkingen in het laag, vanwege hun formaat. 

Ik lees dat de speakers al wat van de muur af staan en dat een vloerkleed tot de mogelijkheden behoort.

Ja, dan zie ik het zelfs weer zitten 😉

• 1 month later...

https://i.ibb.co/3rcYjxZ/Concertzaal-Amare-Richard-Kikkert-850672185.jpg

1 dirigent, 2 sopranen, 90 orkestleden, 90 koorleden.

Ik vond het niet de mooiste uitvoering van Mahler 2 maar als zo'n kleine 200 man muziek maakt recht voor je neus in zo'n prachtige zaal dan realiseer je je wel hoe muziek kan en hoort te klinken. High fidelity is dan toch een maatje te groot voor elke thuissituatie. Reproductie en live liggen een heel groot eind uit elkaar.

22 hours ago, Kraus vonBentinck said:

https://i.ibb.co/3rcYjxZ/Concertzaal-Amare-Richard-Kikkert-850672185.jpg

1 dirigent, 2 sopranen, 90 orkestleden, 90 koorleden.

Ik vond het niet de mooiste uitvoering van Mahler 2 maar als zo'n kleine 200 man muziek maakt recht voor je neus in zo'n prachtige zaal dan realiseer je je wel hoe muziek kan en hoort te klinken. High fidelity is dan toch een maatje te groot voor elke thuissituatie. Reproductie en live liggen een heel groot eind uit elkaar.

Mahler Symf. nr 8: Fasten your seatbelts!