Jongensdroom Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari Is de openingsvraag van de topic starter al behandeld? Wat is hifi en wat is high-end? Hifi staat voor "zo natuurgetrouw mogelijk". Maar de meeste redacteurs hier, vinden het een kwestie van smaak. Dan is hifi dus smaak. Wat is dan high-end? Nog meer smaak dan, neem ik aan!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari High-end is niet meer dan veel geld uitgeven voor extreme apparatuur. Een zo natuurgetrouw mogelijk geluid is heel wat anders en hangt van veel andere factoren af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Analogue Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari (edited) On 7-1-2024 at 14:53, Niphics said: Ik twijfel nog steeds of ik eerst een andere versterker zou moeten proberen, Dit zou je eerst moeten proberen, de aansturing moet goed zijn om je luidsprekers te kunnen beoordelen, jouw Marantz ia een AVR versterker en die maakt nou eenmaal geen muziek, ongeacht welke luidsprekers je er aan hangt. Dit wordt vaak onderschat maar het verschil tussen een AVR toestel en een mooie analoog gebouwde versterker is het verschil tussen geluid of muziek (dat zijn twee verschillende dingen). De akoestiek verhelp je er uiteraard niet mee, en dat is een volgend groot probleem zo op de foto te zien. Maar dat is iets wat je ook stukje bij beetje kunt aanpakken. Edited 19 februari by Olaf Analogue Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari AVR toestel kan prima muziek maken. Ik heb ooit eens een Proton( je bent er zelf over begonnen ) AS-2600 gehad. In stereo klonk die nog steeds zeer goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari 32 minutes ago, Olaf Analogue said: jouw Marantz ia een AVR versterker en die maakt nou eenmaal geen muziek, ongeacht welke luidsprekers je er aan hangt. Dit wordt vaak onderschat maar het verschil tussen een AVR toestel en een mooie analoog gebouwde versterker is het verschil tussen geluid of muziek (dat zijn twee verschillende dingen). Je was lekker op weg Olaf, maar hier ga je denk ik toch de fout mee in. Er zijn zeker wel goede AVR versterkers, Marantz voorop. Heb dat toch wel vaker heel erg goed horen klinken, en dan bedoel ik echt heel erg veel beter dan je zou verwachten van het prijsnivo en het aantal kanalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Analogue Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari 2 minutes ago, Edje2 said: dan je zou verwachten van het prijs niveau en het aantal kanalen. Met die restrictie er bij klopt dat ook wel, maar vanuit High-end oogpunt, daar heeft de TS het over, komen ze niet in de buurt van een degelijk en mooi gebouwde analoge stereo versterker. Iedereen is lekker op weg, ik ook nog steeds, alles hang ook af van je eigen eisen pakket, en als de TS zoekt naar een "high-end" weergave, dan gaat dat met een AVR receiver niet lukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari Ons eisen pakket ligt echt wel hoog hoor. En al heeel lang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcelMR Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari Hifi is datgene wat aan een bepaald technische specificatie voldoet ooit in het (verre) verleden vastgelegd. (zie mijn avatar/logo) Hi-end gaat over de "capabilities" van een systeem die meestal veel verder gaan dan het door de mens waarneembare/hoorbare gebied. (en voor sommige betaalbare gebied). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari High-end begint als de eigenaar zich bewust wordt dat kabels er tot doen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari Auw Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari High-end is, als je er elke dag mee bent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari Ssst dat is ook niet zo Maar met een dure versterker kopen maakt je nog geen high-ender. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari Wil je wel high-ender zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari (edited) Ik niet... Ik probeer wel soms dingen die niet zo duidelijk zijn , duidelijk te maken...En ik kan het ook helemaal mis hebben daar. * Kga muziekje opzetten* Edited 19 februari by Roots Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari Even rekenen; Hoeveel kost een goede 2-kanaals versterker? Juist ja. Hoeveel kost dan een goede 9-kanaals versterker? Negen gedeelt door twee is viereneenhalf. Oke', dus 4,5 x een goede 2-kanaals. Kunnen we het afmaken op € 9.995,00 ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 19 februari Report Share Posted 19 februari Een ander voorbeeld dan. Ik heb nog een Rotel RMB 1075 staan. Die doet 120 Watt per kanaal(5.0). Maar in stereo heb je ineens een zeer krachtige voeding over voor 2 kanalen. Volgens Rotel is dat zelfs 180 Watt per kanaal. Hij is ook in een 2 kanaals te koop...Met jawel...Een minder krachtige voeding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 20 februari Report Share Posted 20 februari Toch klopt het dat over het algemeen de avr's niet echt geschikt zijn voor stereo. En de Denon en marantzen zeker niet. Wel heb ik goede ervaring met de Yamaha en Onkyo stal avr. Niet High-end maar speelt neutraler dan de boven genoemde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 februari Report Share Posted 20 februari 9 hours ago, Roots said: Een ander voorbeeld dan. Ik heb nog een Rotel RMB 1075 staan. Die doet 120 Watt per kanaal(5.0). Maar in stereo heb je ineens een zeer krachtige voeding over voor 2 kanalen. Volgens Rotel is dat zelfs 180 Watt per kanaal. Hij is ook in een 2 kanaals te koop...Met jawel...Een minder krachtige voeding. In die vermogens zit ook weinig logica. Of reken ik verkeerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anathema Posted 20 februari Report Share Posted 20 februari Het kan nog VEEL erger: de 'Gurre-Lieder' van Schönberg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 20 februari Report Share Posted 20 februari 15 hours ago, Jongensdroom said: Even rekenen; Hoeveel kost een goede 2-kanaals versterker? Juist ja. Hoeveel kost dan een goede 9-kanaals versterker? Negen gedeelt door twee is viereneenhalf. Oke', dus 4,5 x een goede 2-kanaals. Kunnen we het afmaken op € 9.995,00 ? ik kan ziets alleen maar afraden, gewoon enkele stereo bakken en een goede processor en een actieve sub. Zo heb ik het in ieder geval gedaan. De achter speakers en centre worden toch alleen voor film en games gebruikt dus daar zijn de eisen ook een heel stuk minder zwaar. dus voor de hoofdspeakers een ML no 29 en twee linn lk85's voor de rears en de center. De sub is actief. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 februari Report Share Posted 20 februari (edited) On 18-2-2024 at 20:53, Kraus vonBentinck said: Ik heb wel eens een concert gehad, een cd’tje ervan gekocht en gelijk bij thuiskomst (we woonden er toen vlak bij) beluisterd. Dat klonk toch wel zeer goed hoor Eric. Misschien neem je de sfeer van de concertzaal dan wel mee. Was trouwens geen Mahler. Dat is natuurlijk wel overdonderend. Edited 20 februari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 20 februari Report Share Posted 20 februari 11 hours ago, Jongensdroom said: In die vermogens zit ook weinig logica. Of reken ik verkeerd? Er zit 1 enorme trafo in, als je dan maar 2 kanalen gebruikt heb je ineens een enorm stroomoverschot. Maar jij hebt toch ook een "5 kanaals" versterker waarvan er maar 2 van inzitten? Daar zal elke versterker module zijn eigen voeding hebben denk ik...Dan gaat dit trucje niet op natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 20 februari Report Share Posted 20 februari 2 hours ago, carl said: Ik heb wel eens een concert gehad, een cd’tje ervan gekocht en gelijk bij thuiskomst (we woonden er toen vlak bij) beluisterd. Dat klonk toch wel zeer goed hoor Eric. Misschien neem je de sfeer van de concertzaal dan wel mee. Was trouwens geen Mahler. Dat is natuurlijk wel overdonderend. Hier om de hoek zit het Theater a/d Schie en daar trad Daisy Cools op= 1 onversterkte stem en 1 akoestische gitaar als begeleiding. Haar cd thuis klinkt gewoon 1 op 1. 90 man orkest is geen groot orkest maar in het 1e deel van de Mahler 2 symfonie klonk het werkelijk oorverdovend hard in een aantal passages. Straaljagerniveau maar toch gedetailleerd. Dat is thuis niet te evenaren. Er stond een lovende recensie in Trouw en een minder lovende van Mahler 6 tegelijkertijd in het Concertgebouw. Ik vond de uitvoering van Mahler 2 soms iets teveel 'van dik hout zaagt men planken' en de balans tussen orkest en sopranen niet zo goed. Maar zeker genoten van de klank in mijn favoriete zaal. Ooit een mooi verslag gedaan samen met Zee en Jacco Dekkers van concerbezoek 's ochtends en radio uitzending 's middags. Uiterst leerzaam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Francois Posted 21 februari Report Share Posted 21 februari De vraag naar het definiëren van wat high end is, komt me al bijna even moeilijk voor als de vraag naar wat een vrouw mooi of begeerlijk maakt.......... Dat wil zeggen dat dit vrijwel niet met objectieve criteria uitputtend is te beschrijven, omdat er altijd een subjectieve component is. De vergelijking met de vrouw maak ik overigens niet omdat ik seksistisch wil zijn of op basis van toevalligheid. Heb namelijk ooit een interview met een fotograaf van topmodellen gelezen en op de vraag aan deze man wat een model tot "mooi" maakte zijn antwoord was; "perfect is niet mooi. Het is juist de kleine afwijking, hoe klein ook, die de vrouw aantrekkelijk maakt". Wellicht is dit in audio wat we kleuring noemen en voor ons bepaalde apparatuur aantrekkelijker maakt dan menig veelgeprezen steriel high end product? Voor mij persoonlijk is high end in ieder geval bovengemiddeld degelijk gebouwd en vervormt het geluid in beenedengemiddelde mate.Een veilige definitie, maar in ieder geval een waar ik helemaal achter kan staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 21 februari Report Share Posted 21 februari High end. Wanneer je audio-apparatuur beschouwt als een reeks apparaten dan is de compromisloze apparatuur de top van die reeks. Meestal wil dat ook zeggen dat de kosten geen rol hebben gespeeld bij de bouw. High fidelity is simpelweg natuurgetrouw. Het geeft de werkelijkheid in hoge mate weer. Stereo weergave staat eigenlijk ver van natuurgetrouwheid af. Het is een effectieve truc, net als perspectief in een plat vlak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts