kappa7 Posted 3 januari Report Share Posted 3 januari Waar ik in de huidige setup ook benieuwd naar ben is hoe alles is ingeregeld. Is dat gedaan met de bijgeleverde microfoon of staat alle roomcorrectie ellende gewoon uit? Ook de toonregeling en cross-overs volledig uit schakelen en probeer een zo recht mogelijk verhaal te krijgen. Ik denk dat je huidige set dan ale wel een stap maakt. Dat is namelijk precies wat een surround versterker doet. voor muziek wordt dat vaak niet beter. Voor film kan het wel fijn zijn maar moet er ook een sub bij. die is voor muziek dan weer niet nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 3 januari Report Share Posted 3 januari 55 minutes ago, Roots said: Ik zou eerst eens vragen hoe de opstelling is....De ruimte, wat hij mist in het geluid en hoe hij het graag wil horen. Exact Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niphics Posted 4 januari Author Report Share Posted 4 januari 17 hours ago, kappa7 said: Waar ik in de huidige setup ook benieuwd naar ben is hoe alles is ingeregeld. Is dat gedaan met de bijgeleverde microfoon of staat alle roomcorrectie ellende gewoon uit? Voor zover ik weet staat alles uit en luister ik nu in 'Pure Direct' in stereo maar ik hoor geen verschil. 16 hours ago, Kraus vonBentinck said: Ik zou eerst eens vragen hoe de opstelling is....De ruimte, wat hij mist in het geluid en hoe hij het graag wil horen. De opstelling is niet ideaal. Mijn luisteromgeving bevindt zich in de woonkamer, die een afmeting heeft van 11 bij 4 meter. De luidsprekers zijn geplaatst op ongeveer 3,2 meter van mijn bank, langs de breedte van de woonkamer (4 meter). Ik heb deze luidsprekers enkele jaren geleden aangeschaft zonder ze vooraf te beluisteren. Wat ik momenteel mis in de geluidsweergave is detail. Bij klassieke muziek, bijvoorbeeld, kan ik het orkest wel horen, maar de individuele instrumenten komen minder gedetailleerd naar voren. Ook bij het beluisteren van een solo viool lijkt het alsof ik het geluid via een megafoon op een laag volume hoor. Het is niet overdreven, maar het stoort me wel. Zou dit mogelijk veroorzaakt kunnen worden door de Klipsch hoornluidsprekers? In het bijzonder bij klassieke muziek geef ik de voorkeur aan een lichte, frisse en open klank, alsof je in de buitenlucht luistert. En dat is nu zeker niet het geval. Nu klinkt het eerder gesloten. Enfin ik krijg het niet anders uitgelegd. In het verleden heb ik klassieke muziek beluisterd via een buizenversterker (het merk ben ik vergeten) in een 2.1 opstelling, en dat vond ik destijds prachtig. Wat betreft piano is de weergave wel in orde. Het laag is vaak te overheersend aanwezig, wat leidt tot een rommelige, bijna bombastische weergave. Hoewel popmuziek over het algemeen beter klinkt, kan het laag soms ook overdreven zijn. Helaas beschikt mijn versterker niet over een bas- en trebleregeling, waardoor ik geen mogelijkheid heb om bij te regelen. Ik luister veel naar soundtracks, maar de kwaliteit van de opnames lijkt niet altijd een betrouwbare referentie te zijn. Ik heb ondertussen geëxperimenteerd met de positie van de luidsprekers, wat heeft geleid tot een licht verbeterd stereobeeld. Daarnaast heb ik de luidsprekers via bi-wiring aangesloten, wat het beeld enigszins rustiger lijkt te maken, maar de algehele verandering is beperkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari Dat is een duidelijk verhaal. Ik was er van uit gegaan dat je deze speakers gekozen had vanwege de sound. Ik denk dat deze het beste te omschrijven is als PA sound . Het geluid wat je krijgt bij een versterkt live optreden. Maar voor Klassiek en een natuurgetrouwe weergave zou dat ook niet mijn keuze zijn. De hooren is inderdaad best hoorbaar en snap wat je bedoelt. Misschien is het niet zo gek om dan eerst voor een andere speaker te gaan en dan daar een passende versterker bij te zoeken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari (edited) Klipsch luidsprekers staan juist bekend om hun heldere directe geluid. Ook de goedkopere types. Of er moet iets mis zijn. Kapotte tweeters b.v. Maar deze types staan niet bekend als High End speaker. maar er moet zeker een acceptabel geluid uit komen. Ik zou dus eerst eens met de opstelling en elektronica gaan experimenteren. Een andere versterker zou voor mij het eerste zijn om uit te proberen. Edited 4 januari by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari Dat is inderdaad een prima verhaal. Ik denk aan een paar gesloten monitors met passende versterker. Bij voorkeur luidsprekers met een wat hoger rendement. Ik leid uit de omschrijving af dat TS best een fijnproever is, die bovendien ook wel weet wat hij wil. Dus gewapend met een budget eens flink op pad om te gaan luisteren en even de tijd nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari Is een gesloten LS met een wat hoger rendament geen contradictio in terminus. Ik ken ze niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari Voor het overdreven laag zitten er achter twee baspoorten in. Daar zou je er al vast één dicht kunnen stoppen. En waarschijnlijk hebben die verschillende lengtes, De ene of de andere dichtstoppen zou dus kunnen schelen. Maar ik heb met andere Klipsch luidsprekers gemerkt dat deze toch wel versterkergevoelig zijn. Met de Hegel 590 klonkt het laag overdreven hard en moesten er in twee van de drie basgaten van die grote Klipschen een prop. Met de 600 konden beide proppen er uit en klonk het prachtig gebalanceerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari (edited) Klipsch direct en helder? Het ligt eraan wat je direct noemt. Direct in de zin van een podium neerzetten en muzikanten erop plaatsen die meer live overkomen dan traditionele luidsprekers dan is het antwoord ja. Het kan zijn dat je dat niet prefereert en een traditionele speaker die wat milder klinkt mooier vindt of desnoods vliezen. Ik vind Klipsch niet helder. Maar het is wel zaak dat je ze goed aanstuurt want je kunt ze ook irritant laten tetteren. Verder moet je met hoorns iets meer afstand nemen van speaker tot je luisterpositie. Als je ze goed aanstuurt dan krijg je immense dynamiek met gelijktijdig een enorme rust in het geluidsbeeld. Als je van die tegenstelling houdt wil je nooit meer wat anders. Nu ken ik de Klipsch speakers die topicstarter heeft niet en die zullen vast stukken minder spelen dan een La Scala en dergelijke. Edited 4 januari by Mediator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari (edited) Hoe is de aankleding van de kamer? Als ik zo lees over versmering van het geluid, dan denk ik aan een ruimte met veel harde materialen en daardoor flutter echo. Daarnaast kan je laag daardoor ook flink worden geplaagd. Edited 4 januari by Duclaasie Typo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari Dat is ook een belangrijk punt. Tegen een slechte akoestiek kan geen High-End tegen op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari Robert Harley schreef ooit een prima artikel over dit onderwerp, "Wat is high-end audio?" Dat heb ik lang geleden eens vertaald en op m'n site gezet. High-end audio heeft hoe dan ook weinig met de inhoud van je portemonnee te maken. Wel heeft het alles te maken met de totaliteit van alles wat samenspant om het geluid uiteindelijk bij je oren te krijgen. Daaronder zijn uiteraard ook de akoestische eigenschappen van de ruimte inbegrepen, want akoestiek is daadwerkelijk ook een component. Misschien is het een interessant artikel om eens door te nemen: Wat is high-end audio? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari 4 hours ago, Mediator said: Klipsch direct en helder? Het ligt eraan wat je direct noemt. Direct in de zin van een podium neerzetten en muzikanten erop plaatsen die meer live overkomen dan traditionele luidsprekers dan is het antwoord ja. Het kan zijn dat je dat niet prefereert en een traditionele speaker die wat milder klinkt mooier vindt of desnoods vliezen. Ik vind Klipsch niet helder. Maar het is wel zaak dat je ze goed aanstuurt want je kunt ze ook irritant laten tetteren. Verder moet je met hoorns iets meer afstand nemen van speaker tot je luisterpositie. Als je ze goed aanstuurt dan krijg je immense dynamiek met gelijktijdig een enorme rust in het geluidsbeeld. Als je van die tegenstelling houdt wil je nooit meer wat anders. Nu ken ik de Klipsch speakers die topicstarter heeft niet en die zullen vast stukken minder spelen dan een La Scala en dergelijke. Ik hoorde laatst een paar electrostaten. Wat daar uitkwam klonk nog scherper dan scherp. Het had helemaal niets meer met het weergeven van muziek te maken. Maar de persoon in kwestie vond het helemaal geweldig. Even later sloot hij een tweede paar electrostaten aan, die behoorlijk anders klonken. Maar de eigenaar vond van niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari 8 hours ago, Niphics said: Voor zover ik weet staat alles uit en luister ik nu in 'Pure Direct' in stereo maar ik hoor geen verschil. De opstelling is niet ideaal. Mijn luisteromgeving bevindt zich in de woonkamer, die een afmeting heeft van 11 bij 4 meter. De luidsprekers zijn geplaatst op ongeveer 3,2 meter van mijn bank, langs de breedte van de woonkamer (4 meter). Ik heb deze luidsprekers enkele jaren geleden aangeschaft zonder ze vooraf te beluisteren. Wat ik momenteel mis in de geluidsweergave is detail. Bij klassieke muziek, bijvoorbeeld, kan ik het orkest wel horen, maar de individuele instrumenten komen minder gedetailleerd naar voren. Ook bij het beluisteren van een solo viool lijkt het alsof ik het geluid via een megafoon op een laag volume hoor. Het is niet overdreven, maar het stoort me wel. Zou dit mogelijk veroorzaakt kunnen worden door de Klipsch hoornluidsprekers? In het bijzonder bij klassieke muziek geef ik de voorkeur aan een lichte, frisse en open klank, alsof je in de buitenlucht luistert. En dat is nu zeker niet het geval. Nu klinkt het eerder gesloten. Enfin ik krijg het niet anders uitgelegd. In het verleden heb ik klassieke muziek beluisterd via een buizenversterker (het merk ben ik vergeten) in een 2.1 opstelling, en dat vond ik destijds prachtig. Wat betreft piano is de weergave wel in orde. Het laag is vaak te overheersend aanwezig, wat leidt tot een rommelige, bijna bombastische weergave. Hoewel popmuziek over het algemeen beter klinkt, kan het laag soms ook overdreven zijn. Helaas beschikt mijn versterker niet over een bas- en trebleregeling, waardoor ik geen mogelijkheid heb om bij te regelen. Ik luister veel naar soundtracks, maar de kwaliteit van de opnames lijkt niet altijd een betrouwbare referentie te zijn. Ik heb ondertussen geëxperimenteerd met de positie van de luidsprekers, wat heeft geleid tot een licht verbeterd stereobeeld. Daarnaast heb ik de luidsprekers via bi-wiring aangesloten, wat het beeld enigszins rustiger lijkt te maken, maar de algehele verandering is beperkt. Als ik je zo hoor, zou ik o.a. eens naar een Quad ESL 63 gaan luisteren. Gereviseerd kosten ze ongeveer 1500 euro per paar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari Quad ESL in een woonkamer die ook nog leefbaar moet zijn vind ik geen voor de hand liggende keuze. Om die goed te laten klinken heb je toch behoorlijk ruimte rondom nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari (edited) Ik heb ze in de demo ruimte van Transtec gehoord bij het ophalen van mijn gerepareerde Quad CD 67. Het was een kamer van 5 maal 4 en het ging erg goed wat me verbaasde. Ik heb nog gevraagd waarom ze niet wat verder van de wand afstonden. Was niet nodig zeiden ze. Ze zijn trouwens inderdaad wel erg groot. Edited 5 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari Pastorijshow 2017 met Quad CD speler, Luxman voor- en eindversterker en Quad ESL-2912 . Speelde erg mooi en was een geslaagde combinatie. Verder vind ik een Quad helemaal niet storend in een woonkamer, mijn Magnepan's zijn veel groter en zelfs dat stoort ons niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari 12 hours ago, Duclaasie said: Quad ESL in een woonkamer die ook nog leefbaar moet zijn vind ik geen voor de hand liggende keuze. Om die goed te laten klinken heb je toch behoorlijk ruimte rondom nodig. Zeker, maar "gewone" luidsprekers moet je ook niet tegen de achtermuur aan zetten. Dat gaat een hoop gedreun geven. Luidsprekers in een woonkamer is in beginsel geen goed idee. Ze staan in de weg, de dames vinden ze afschuwlelijk. Dan komen mensen vaak uit bij kleine monitoren. Maar die moeten weer ergens op staan. Als ze op een voet moeten, kun je net zo goed een vloerstaander nemen. Maar die moet weer uit de hoek. Een monitor op een standaard ook. Om een set fatsoenlijk te laten klinken en ik heb het idee dat de ts die kant op wil, moeten er concessies gedaan. Dat is punt 1 om je over te buigen. Ik heb eens een vriend geholpen met de aanschaf van een set. Na twee maanden stond 1 luidspreker achter de bank en de andere in de tv-kast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari 43 minutes ago, carl said: Ik heb ze in de demo ruimte van Transtec gehoord bij het ophalen van mijn gerepareerde Quad CD 67. Het was een kamer van 5 maal 4 en het ging erg goed wat me verbaasde. Ik heb nog gevraagd waarom ze niet wat verder van de wand afstonden. Was niet nodig zeiden ze. Ze zijn trouwens inderdaad wel erg groot. Hier staan Magnepan's 1.6 in een kamertje van 300x450cm. Volgens wereldwijde deskundigen, zou dit onmogelijk zijn. Onzin dus. In de wondere wereld die hifi heet, wordt van alles en nog wat geroepen. Zelf proberen is het enige wat werkt. Volgens dezelfde deskundigen geeft een 1.6 niet genoeg laag. Ook dat is geheel onwaar gebleken. Iedereen kan van alles roepen, maar de ts zal zelf aan de slag moeten en van tevoren bedenken wat hij (en vooral zij) wil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari 8 minutes ago, Jongensdroom said: Luidsprekers in een woonkamer is in beginsel geen goed idee. Ze staan in de weg, de dames vinden ze afschuwelijk. Alleen omdat de dames het niet mooi zouden vinden.... Nog nooit heeft mijn vrouw hierover geklaagd ! Je gunt elkaars hobby's toch en ik vind muziek beluisteren iets sociaals, dus geen apart hok voor mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari Jij hebt dan ook een héél begripvolle vrouw. Ik ken er wel een paar die ook zo zijn, maar de eega's van mijn beide broers zijn bijvoorbeeld niet zo en die willen wel een goeie klank, maar onzichtbare luidsprekers. Alles mag wél volstaan met glazen en porseleinen dingetjes die dan uiteraard niet mogen gaan meerammelen maar wel moeten blijven staan op straffe des doods. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari 15 minutes ago, Bloom said: Jij hebt dan ook een héél begripvolle vrouw. Ik ken er wel een paar die ook zo zijn, maar de eega's van mijn beide broers zijn bijvoorbeeld niet zo en die willen wel een goeie klank, maar onzichtbare luidsprekers. Alles mag wél volstaan met glazen en porseleinen dingetjes die dan uiteraard niet mogen gaan meerammelen maar wel moeten blijven staan op straffe des doods. Hier staat het hele huis met snuisterijen van mijn vrouw. De oude Hepta's zijn in de hoek geschoven, in de woonkamer, met een leuk schemerlampje er op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari 1 hour ago, Bebatoli said: Alleen omdat de dames het niet mooi zouden vinden.... Nog nooit heeft mijn vrouw hierover geklaagd ! Je gunt elkaars hobby's toch en ik vind muziek beluisteren iets sociaals, dus geen apart hok voor mij. zo gaat het hier ook, leven en laten leven noemen we dat in goed Nederlands. Overigens kan mijn vriendin inmiddels zich enorm storen aan slecht geluid, omdat ze beter gewend is. Waar ze voorheen nog wel eens een na dacht dat het allemaal wel meevalt qua verschillen weet ze het inmiddels echt wel te waarderen. En dat mijn luidsprekers lelijk zijn daar zijn we het roerend over eens, alleen ze staan er voor de klank… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari Wat specificaties betreft komt het meeste high-end niet verder dat 120dB dynamisch bereik = 20bit digitaal. Een enkele dac haalt 21 bit. Door 2 of meerdere dac's per kanaal te gebruiken., daarna verdwijnt de muziek in de ruis van de versterker. Dat is al vele jaren zo. Ook bij de momenteel meest moderne dac-chip van TI. Maar dat is heel erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari 3 hours ago, Bebatoli said: Alleen omdat de dames het niet mooi zouden vinden.... Nog nooit heeft mijn vrouw hierover geklaagd ! Je gunt elkaars hobby's toch en ik vind muziek beluisteren iets sociaals, dus geen apart hok voor mij. Hier precies hetzelfde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts