thingman Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari Ik heb een vraagje voor de techneuten onder ons. Het is niet voor mijzelf, maar voor mijn neefje die nu ook met audio is begonnen... 1. De voorversterker heeft 1 RCA uitgang om een eindversterker op aan te sluiten. Hij zou echter ook graag een actieve subwoofer aansluiten, die (voor hem) bij sommige muzieksoorten meerwaarde heeft. Vraag 1: Is het technisch mogelijk en verstandig om via die ene uitgang ook nog een actieve sub op lijnniveau aan te sturen? Of moet hij toch op zoek naar een voorversterker met 2 volume geregelde uitgangen? 2. Stel, je zou 2 actieve subs willen aansluiten op een voorversterker die wel 2 volume geregelde uitgangen heeft. Vraag2: Hoe zou je dat dan moeten doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari Ik heb laatst voor Jongensdroom een kabel gemaakt waarmee dat kan. Die ligt nou weer hier. Die heeft twee cinch aansluitingen aan de voorversterkerkant en gaat met weerstanden er tussen naar één aansluiting voor de sub. Je hebt dan nog wel twee splitterkabeltjes nodig omdat je anders de eindversterkers niet aan kunt sluiten. Die kabel mag je komen halen en houden, splitterkabeltjes heb ik ook, die kun je lenen maar die wil ik dus wél terug.. Dan kun je het in ieder geval proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari Vaak heeft een sub al wel een filter om de lage tonen dan niet naar de hoofd speakers te sturen. Dan zou je dus eerst de sub aansluiten op de voorversterker en de eindversterker op de sub. De sub heeft dan een volume regeling om het niveau aan te passen. Tis alleen niet elke sub heeft dat. Tis dus ook afhankelijk van welke aansluitingen er beschikbaar zijn. In geval van 2 subs kan je een splitter gebruiken die het signaal op deelt. Het volume van de sub gaat dan gewoon mee met de hoofdspeakers en de balans en frequentie wordt op de sub geregeld. Met een enkele sub is het vergelijkbaar maar moet het signaal worden samen gevoegd. Daar heeft Hans de kabel al voor gemaakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 januari Author Report Share Posted 4 januari 3 hours ago, Hans van Liempd said: Ik heb laatst voor Jongensdroom een kabel gemaakt waarmee dat kan. Die ligt nou weer hier. Die heeft twee cinch aansluitingen aan de voorversterkerkant en gaat met weerstanden er tussen naar één aansluiting voor de sub. Je hebt dan nog wel twee splitterkabeltjes nodig omdat je anders de eindversterkers niet aan kunt sluiten. Die kabel mag je komen halen en houden, splitterkabeltjes heb ik ook, die kun je lenen maar die wil ik dus wél terug.. Dan kun je het in ieder geval proberen. Dat is een vriendelijk aanbod, Hans. Ik stuur je een PB om daarover iets af te spreken. Nu even kijken of ik het zelf goed begrijp wat je hier voorstelt. In eigen woorden: * vv uit = 1 x rca L / 1 x rca R * op die vv uit komt zowel L als R een splitterkabeltje dat van 1x rca 2x rca maakt. * op de 2-voudige rca-L vanuit de splitter zitten zowel L eindversterker en L subwoofer (die laatste middels jouw kabeltje) op de 2-voudige rca-R vanuit de splitter zitten zowel R eindversterker en R subwoofer (die laatste middels jouw kabeltje) * L + R subwoofer komen met jouw kabeltje (plus weerstanden) samen en dat enkele uiteinde gaat dan in de sub. Toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 januari Author Report Share Posted 4 januari 3 hours ago, kappa7 said: Vaak heeft een sub al wel een filter om de lage tonen dan niet naar de hoofd speakers te sturen. Dan zou je dus eerst de sub aansluiten op de voorversterker en de eindversterker op de sub. De sub heeft dan een volume regeling om het niveau aan te passen. Tis alleen niet elke sub heeft dat. Tis dus ook afhankelijk van welke aansluitingen er beschikbaar zijn. In geval van 2 subs kan je een splitter gebruiken die het signaal op deelt. Het volume van de sub gaat dan gewoon mee met de hoofdspeakers en de balans en frequentie wordt op de sub geregeld. Met een enkele sub is het vergelijkbaar maar moet het signaal worden samen gevoegd. Daar heeft Hans de kabel al voor gemaakt Bedankt voor de info George. Inderdaad, lang niet elke sub heeft die mogelijkheid. Kijken of ik dat andere goed begrijp: in het geval van 2 subs is er dus sprake van een linker en een rechter sub? Dus 1 sub op uitgang L en de andere op uitgang R? Of moeten ze toch beide een L+R samengevoegd signaal krijgen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari Nee mag allebei zo gebruikt worden als links en rechts. Al kan een sub prima mono spelen, in het laag zit toch geen stereo. Mocht hij de hoofdspeakers wat willen beperken in het laag dan kan je deze aan de ingang zetten van de eindversterkers. https://www.amazon.com/FMOD-Crossover-Pair-High-Pass/dp/B0006N41J2 Deze zijn in verschillende waardes beschikbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari Het mooiste is om het met een high-level ingang op de sub te doen. Ik weet niet of je neefje al een sub heeft aangeschaft, maar elke REL, BK en sommige KEF's hebben dat. Je verbind dan de speaker uitgang naar de high-level ingang op de sub mbv een speakon connector. Aan de versteker komen er draadje onder de speaker terminals aan de versterker. Het voordeel hiervan is dat het geen invloed heeft op het geluid. Als je namelijk vanaf de low level uitgang gaat aftakken naar de sub vanaf de voorversterker beinvloed je de impedantie van de interlink behoorlijk. Ik denk dat dit makkelijk hoorbaar moet zijn. Bij de subs is dat meestal niet gegeven, maar zal vermoedelijk 47kohm zijn. Dan wordt de ingangsimpedantie die de vv ziet gehalveerd tot 23kohm, en dat is best laag. Als de vv dan een niet zo lage uitgangsimpedantie heeft krijg je soms gekke dingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 januari Author Report Share Posted 4 januari 2 hours ago, Edje2 said: Het mooiste is om het met een high-level ingang op de sub te doen. Ik weet niet of je neefje al een sub heeft aangeschaft, maar elke REL, BK en sommige KEF's hebben dat. Je verbind dan de speaker uitgang naar de high-level ingang op de sub mbv een speakon connector. Aan de versteker komen er draadje onder de speaker terminals aan de versterker. Het voordeel hiervan is dat het geen invloed heeft op het geluid. Als je namelijk vanaf de low level uitgang gaat aftakken naar de sub vanaf de voorversterker beinvloed je de impedantie van de interlink behoorlijk. Ik denk dat dit makkelijk hoorbaar moet zijn. Bij de subs is dat meestal niet gegeven, maar zal vermoedelijk 47kohm zijn. Dan wordt de ingangsimpedantie die de vv ziet gehalveerd tot 23kohm, en dat is best laag. Als de vv dan een niet zo lage uitgangsimpedantie heeft krijg je soms gekke dingen. Er is nog geen sub aangeschaft. De subs die ik ken hebben zowel 2 sets luidsprekerklemmen in en uit, alsook een mono cinch-in voor aansluiting op de lijnuitgang van de voorversterker. Aansturing via de luidsprekerklemmen zou minder goed zijn dan aansturing via de lijningang. In dit geval zal de sub een aanvulling vormen die af en toe bij bepaalde muziekgenres ingeschakeld wordt. Het zal geen permanente setup zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari Rel adviseert zelf om het via de high-level ingang te doen....Ik heb hier 2 Rel's staan en dat is inderdaad een meer natuurlijk verloop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 januari Author Report Share Posted 4 januari 8 minutes ago, Roots said: Rel adviseert zelf om het via de high-level ingang te doen....Ik heb hier 2 Rel's staan en dat is inderdaad een meer natuurlijk verloop. High-level: is dat lijnniveau? Dus gewoon de cinch-uit van de voorversterker, toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari 4 hours ago, thingman said: Dat is een vriendelijk aanbod, Hans. Ik stuur je een PB om daarover iets af te spreken. Nu even kijken of ik het zelf goed begrijp wat je hier voorstelt. In eigen woorden: * vv uit = 1 x rca L / 1 x rca R * op die vv uit komt zowel L als R een splitterkabeltje dat van 1x rca 2x rca maakt. * op de 2-voudige rca-L vanuit de splitter zitten zowel L eindversterker en L subwoofer (die laatste middels jouw kabeltje) op de 2-voudige rca-R vanuit de splitter zitten zowel R eindversterker en R subwoofer (die laatste middels jouw kabeltje) * L + R subwoofer komen met jouw kabeltje (plus weerstanden) samen en dat enkele uiteinde gaat dan in de sub. Toch? Klopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari Nee nee...Gewoon bij prikken op de luidspreker aansluitingen van de versterker via de speak-on kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari 5 minutes ago, thingman said: High-level: is dat lijnniveau? Dus gewoon de cinch-uit van de voorversterker, toch? Nee, draadjes parallel aan de speakers. De sub heeft daar vaak twee high level ingangen voor. Zo had Jongensdroom het aangesloten maar het idee was dat deze de buizenversterker te zwaar zouden belasten. Met mijn kabeltje wordt inderdaad de voorversterker meer belast en moet de versterker in de sub meer doen, maar daar is hij ook voor gemaakt. Volgens Chris zou het zo goed moeten gaan. En je kunt het beide proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari Het impedantie verschil...En wat heeft Jongensdroom hier ineens mee te maken?...Hij heeft niet eens een buis als eindversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari Hij had buizen en ik had het kabeltje voor hem gemaakt. Tot aansluiten is het niet gekomen. Buizen weg. Sub weg en Millons weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 4 januari Report Share Posted 4 januari 1 hour ago, Roots said: Het impedantie verschil...En wat heeft Jongensdroom hier ineens mee te maken?...Hij heeft niet eens een buis als eindversterker. Dat impedantieverschil speelt alleen als je via de lijn uitgang van de voorversterker de sub aanstuurt. Ik denk dat je een behoorlijk klankverschil kunt krijgen door zon parallele constructie van ev en sub. vandaar de high-level optie zoals oa REL dat adviseert, je takt dan vanaf de ev af, en daar heeft de sub totaal geen invloed op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 januari Author Report Share Posted 4 januari Okee, over die high level input ga ik het nog weleens in het echt hebben. Mij toch net allemaal te abstract zo. Welbedankt voor de (high level) input folks! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 januari Author Report Share Posted 4 januari 2 hours ago, Hans van Liempd said: Nee, draadjes parallel aan de speakers. De sub heeft daar vaak twee high level ingangen voor. Zo had Jongensdroom het aangesloten maar het idee was dat deze de buizenversterker te zwaar zouden belasten. Met mijn kabeltje wordt inderdaad de voorversterker meer belast en moet de versterker in de sub meer doen, maar daar is hij ook voor gemaakt. Volgens Chris zou het zo goed moeten gaan. En je kunt het beide proberen. Ongeveer duidelijk. We zullen het er live eens over hebben binnenkort... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari 9 hours ago, Edje2 said: Dat impedantieverschil speelt alleen als je via de lijn uitgang van de voorversterker de sub aanstuurt. Ik denk dat je een behoorlijk klankverschil kunt krijgen door zon parallele constructie van ev en sub. vandaar de high-level optie zoals oa REL dat adviseert, je takt dan vanaf de ev af, en daar heeft de sub totaal geen invloed op. Er is zeker verlies. Maar het klankverschil zou beperkt moeten blijven. Ik weet de waarde van de weerstanden niet meer, maar die zijn behoorlijk hoog. Voor de uitgang van de vv staat er dan deze twee weerstanden overheen, met als middenaftakking de sub. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari De ingangsimpedantie van een willekeurig apparaat is doorgaans 47k ohm, dat is een enigszins genormaliseerde waarde. Als je dan naast de ingang van de eindversterker tevens de subwoofer parallel schakelt halveert deze impedantie tot 23,5kohm. Als de voorversterker een lage uitgangsimpedantie heeft van zeg 200 ohm zal dit geen invloed hebben. Er zijn echter veel voorversterkers met een aanzienlijk hogere uitgangsimpedantie. Algemeen wordt aangenomen dat er een verhouding van 1:10 moet zijn, hoger is beter. Als de sub of de eindversterker een lager ingangsimpedantie heeft wordt het natuurlijk lastiger voor de voorversterker. Des te lager de verhouding des te groter de rol van de interlink speelt. Zeker met een lange interlink naar de sub kan dat zeker van invloed zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 6 januari Report Share Posted 6 januari Ik speel hier met een splitter vanaf de VV naar de EV/Rel sub. Van splitter naar EV = 2m Van splitter naar Sub = 5m Geen bijzonderheden kunnen ontdekken. Allemaal gebakken lucht met dat impedantieverhaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari 11 hours ago, Geerdie said: Ik speel hier met een splitter vanaf de VV naar de EV/Rel sub. Van splitter naar EV = 2m Van splitter naar Sub = 5m Geen bijzonderheden kunnen ontdekken. Allemaal gebakken lucht met dat impedantieverhaal. Niet helemaal gebakken lucht. Maar met de juiste componenten gaat het wel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari 15 hours ago, Geerdie said: Ik speel hier met een splitter vanaf de VV naar de EV/Rel sub. Van splitter naar EV = 2m Van splitter naar Sub = 5m Geen bijzonderheden kunnen ontdekken. Allemaal gebakken lucht met dat impedantieverhaal. Ik denk dat je niet helemaal begrijpt waar het over gaat Geerdie. Het kan goed gaan zoals ik ook uitleg, maar ook net zo goed niet. Dus om dit als gebakken lucht af te doen geeft mij aan dat je het niet goed begrijpt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Zou best kunnen maar volgens mij hebben jullie het over een niet bestaand probleem. Iemand stelt een eenvoudige vraag en krijgt en antwoord waar niemand wat mee kan. Hou het simpel en haal er niet van alles bij. Als je een extra line out op je vv laat maken doe je hetzelfde. Daar hoor je niemand over... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 januari Report Share Posted 7 januari Een extra line-out is als het goed is gedaan gebufferd, dan speelt dat niet. Het zou jammer zijn als hij een kabels speciaal (laat) maken voor aansturing van een sub en blijkt niet lekker te werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts