Auke12 Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari (edited) Een vraag voor de experts. Hoe kun je Pink Noise gebruiken om je set te optimaliseren? Ik lees hier en daar over Pink Noise, maar kan op het internet niet een goede uitleg vinden waar op te letten. Eerst een algemeen beeld van mijn situatie: Ik heb een album waar pink noise op staat. Mijn Gradient 6.0 speakers staan in een driehoek waarvan alle zijden gelijk zijn (325cm). Volgens specificatie staan ze met een tow in, behoorlijk tegen de muur, maar daar zijn ze ook op gemaakt volgens de fabrikant. Heb ze in de gelijke driehoek ook wel naar voren gehaald op verschillende afstanden, tot ruim voor de tv kast. Geluid komt dan wel wat meer achter de speakers, maar geluidbeeld blijft redelijk gelijk met zoals ze nu staan. Luidsprekers staan tegen de lange wand. Met TV en TVkast er tussenin. Daar valt niet veel aan de veranderen in mijn huiskamer. Rechter luidspreker staat een 60 cm van de rechter muur. Beetje meer naar voren staat een gaskachel. Een kleed over de gaskachel aan de kant tegen de achtermuur verbeterd het stereo beeld licht. De Linkerluidspreker heeft veel ruimte (meters) Al met al vele uren aan het testen geweest een paar jaar geleden en ze staan nu al geruime tijd op deze plek. Een paar cm veranderen is hoorbaar. Vooral meer of minder tow in. Mijn luisterplaats is een zeer ruime L bank van stof. Deze staat 80 cm voor het raam. Ik ben inmiddels zeer tevreden over het geluid van mijn set. Is in de loop van de tijd behoorlijk verbeterd. Ook het breedte beeld is naar tevredenheid. Wat ik echter mis is voldoende diepte. Het zit er zeker wel wat in, maar ik hoop op verbetering. Geluid in de hoogte is ook wel iets aanwezig, maar dat is ook nog niet optimaal vermoed ik. Nu de pinknoise: Wat hoor ik: Op mijn luisterplaats lijkt dit een monogaam geluidbeeld te geven recht voor mij, mogelijk iets naar rechts getrokken. -Beweeg ik mijn hoofd een 5 a 10 cm naar rechts, dan hoor ik zowel voor mij, maar ook linksvoor een losstaande ruis. -Mijn hoofd naar links het zelfde, maar nu is het geluid rechts, maar moet wat meer cm bewegen. -Beweeg in mijn hoofd naar achter dan versmald de ruis. -Mijn hoofd naar voren word de ruis breder. Ik vermoed dat ik het dan aardig voor elkaar heb…. Of? Edited 5 januari by Auke12 Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari (edited) In roze ruis zijn alle frequenties in gelijke mate aanwezig. Het wordt toegepast om het frequentieverloop (spl) op een bepaalde plaats (bijv. de luisterplaats) te meten. Je moet dus met een microfoon op die specifieke plaats de geluidsdruk van het ruissignaal gaan inmeten, en dan krijg je inzicht in het frequentieverloop op die ene plek. Om het gemeten resultaat in beeld te krijgen is een meetprogramma nodig dat op een voldoende hoge resolutie is ingesteld (1/12 of liever 1/24 oktaaf). Edited 5 januari by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari Pink noise is meer iets om een volle concertzaal uit te ruisen en met een DSP te compenseren zodat elke frequentie even hard weergegeven wordt. Er zijn ook horeca zaken die hun bedrijf uit laten ruisen om te bepalen wat de overlast gaat zijn in de omgeving. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari Just now, Roots said: Pink noise is meer iets om een volle concertzaal uit te ruisen en met een DSP te compenseren zodat elke frequentie even hard weergegeven wordt. Er zijn ook horeca zaken die hun bedrijf uit laten ruisen om te bepalen wat de overlast gaat zijn in de omgeving. Dat zijn ook functies van pink noise. Ik gebruikte het onlangs om de breedbandige geluidsisolatie van onze drumstudio in kaart te brengen. Daarnaast is het dus een meetsignaal om geluidsdruk en frequentieverloop op een specifieke plek in te meten. Louter op het gehoor kun je er weinig mee. Een paar cm of dm naast de meetplek heb je al een heel ander verloop, met name voor mid en hoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari (edited) Ik ga voor de oplossing van Thingman. Wanneer je heel veel ervaring hebt (zoals Cock) dan is er op het gehoor ook iets mee te doen. Voor de meeste mensen is meten beter te doen. Door met rose ruis te meten weet je wat het frequentieverloop van je set in de luisterruimte is. Vooral in het laag is dat zeker geen rechte lijn. Maar het laat niks zien over nagalmtijden en het uitklinken van bepaalde tonen. Daar is een uitgebreidere meting voor nodig. Edited 5 januari by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 5 januari Author Report Share Posted 5 januari (edited) Ik lees hier en daar dat sommigen op gehoor er iets mee doen. Met name Cock dan... Edit: Hans was mij voor Edited 5 januari by Auke12 Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari (edited) 3 minutes ago, Auke12 said: Ik lees hier en daar dat sommigen op gehoor er iets mee doen. Met name Cock dan... Dat kan ook wel, maar dan hoor je bijvoorbeel dik aangezet laag of midlaag. Je weet dan nog niet precies in welke tertsband je dat moet zoeken. Bovendien kun je dat ook met gewone muziek doen. Die laat ook horen dat er problemen zijn, maar niet waar ze precies zitten. Vandaar roze ruis. Alle frequenties gelijkelijk vertegenwoordigd (recht signaal over de volle bandbreedte). Elke afwijking van die rechte lijn wordt gemeten op de meetplaats. Op het gehoor hoor je enkel 'tendenzen'. Precies weten is meten, maar misschien voor jou niet perse noodzakelijk. Edited 5 januari by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari Nou dan moet je gewoon Cock zijn oren eens uitnodigen dan 2 minutes ago, thingman said: Je weet dan nog niet precies in welke tertsband je dat moet zoeken. De DSP laat dat precies zien en past dat aan..Daarom ga ik ook altijd voor de mengtafel staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari Als er pink noise ingaat komt er pink noise uit....Simpel as that. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari 16 minutes ago, Roots said: Nou dan moet je gewoon Cock zijn oren eens uitnodigen dan De DSP laat dat precies zien en past dat aan..Daarom ga ik ook altijd voor de mengtafel staan. Auke moet aan de dsp dus... Ga jij het 'm zeggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari Echt niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari 5 minutes ago, Roots said: Als er pink noise ingaat komt er pink noise uit....Simpel as that. Als er aan de buitenkant van de drumstudio pink noise te horen is, is de geluidsisolatie NUL. Er kwam enkel nog wat laag door de wanden, wat wel te verwachten was... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari Nah...Dat is wel weer heel erg extreem. Zo zou je nooit samen kunnen spelen....Dan heb je het meer over overspraak. Maar er worden echt volle concertzalen uitgeruist, alleen gaat dat zo snel dat het al voorbij is voor je het doorhebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 5 januari Author Report Share Posted 5 januari Hmm, jullie vertellen mij dus eigenlijk dat ook roze ruis mij niet naar het audio walhalla gaat brengen...... Bummer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari Gaat niet gebeuren Auke...Sorry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 januari Report Share Posted 5 januari 17 minutes ago, Auke12 said: Hmm, jullie vertellen mij dus eigenlijk dat ook roze ruis mij niet naar het audio walhalla gaat brengen...... Bummer Nee, meten brengt je niet tot het eindpunt, maar kan je wel een eindje op weg helpen. De rest doe je met de oren. Met roze ruis kun je wel heel mooi een sub afregelen onder het hoofdsysteem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 6 januari Author Report Share Posted 6 januari Soms is het nodig om een stuk tekst en een foto op het internet te plaatsen, om 01.20 een viertal pubers van het treinstation te halen en een drie kwartier later weer op de bank te ploffen om een minuut later te bedenken dat ik die kussens op de bank al overal heb neergezet, behalve tegen de zijkant van de tv kast... Zou wat ik nu hoor morgen ook het geval zijn? Ik hoop het!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Auke12 Posted 6 januari Author Report Share Posted 6 januari Goed experiment geweest. Blij met weer een stapje verder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts