Geerdie Posted 8 januari Report Share Posted 8 januari De Rubicon 2 is een 2-weg monitor uit de stal van Dali. Jaren geleden 2ehands aangeschaft omdat deze qua niveau vlak onder de Epicon zit die ik niet kon betalen door hun setprijs van €3500 – €4000 (afhankelijk van de uitvoering). De Rubicon 2 ging voor €2400 per set excl stands. Jaren mee gespeeld in combinatie met een Marantz receiver en een Audio Analogue Donizetti ev. Daar was ik toen heel tevreden mee. Uiteindelijk zijn ze in m'n setup 2 beland. Een paar maanden geleden uit nieuwsgierigheid het paartje nog eens aangesloten om ze in m'n huidige setup 1 te beluisteren. Ik kon er niet lang naar luisteren. Ik was té verwend door de Kef R7. De Rubicons klonken mat, met een zekere mate van heesheid in de vocals en irritant fel hoog. Daar had ik in het verleden ook al problemen mee en toen bracht een tissue voor de tweeter uitkomst... Rond de tijd dat Bebatoli met zijn filters bezig was en daarmee mooie resultaten behaalde, had ik de Rubicons op de operatietafel liggen. Het filter bestond uit een zachtboard plaatje van 7x10 cm met daarop voor hooguit voor €10 aan onderdelen. Drie goedkope luchtspoelen (pluspunt), vier Benic cementweerstanden en twee Benic electrolytische condensatoren (bah!). Goedkope rommel in speakers die €1200 per stuk kostten... Kom op Dali! Kon dat niet wat beter? Omdat Speakerland niet meer bestaat en Remo wat anders doet, heb ik online bij Speaker&Co gezocht naar wat beter materiaal. Voor de weerstanden vond ik de Jantzen Audio Superes 10W 1% wel passen. Voor de hoogsectie koos ik voor de Mundorf Supreme MKP 600V (4,7 uF). Voor de woofer kwam ik uit op een Audyn MKP 400V 5% (33uF). De luchtspoelen heb ik laten zitten. Het waren op maat gewonden types zonder waarde aanduiding. De vervangende luchtspoelen zouden sowieso véél te groot zijn om überhaupt op het filterboard te passen. Vanwege deze (veel) grotere onderdelen was het een uitdaging om ze op het filterboard te krijgen maar dat is me toch gelukt. Ik kan je nu al vertellen dat dit een erg geslaagd project is. Binnen enkele minuten na het inschakelen van de Array S10 was het mij al duidelijk: het matte karakter was verleden tijd en we zijn een niveau omhoog gegaan; de handrem was er af! De hese waas die voortdurend de stemmen overschaduwde was verdwenen. Daarvoor in de plaats kreeg ik een mooi open midden terug. Mooie vloeiende vrouwenstemmen en een lekker breed stereobeeld. Het samenspel met de tweeter is veel beter geworden. Woofer en tweeter spelen nu homogeen samen, waar in het verleden de tweeter “zijn eigen ding deed” en erg overheerste. Lekker ruimtelijk en veel detail, dat wel, maar dodelijk vermoeiend. Die “karakteristieke” felheid waar ik altijd zoveel moeite mee had?...weg... En dát verbaasde me nog het meeste. Ik was namelijk een beetje bang dat door de betere condensators het hoog nog een streepje méér aanwezig zou zijn. En dát zou jammer zijn... Detailrijk en vriendelijk hoog (de Engelsen zouden hier de term “sweet” gebruiken), dát is wat ik hier ervaar. De “bel” van geluid zoals bij de R7 hebben we nog niet maar dat gaat beter worden. Beetje inspelen nog. Voor wat “steun” onderin is de Rel sub op een verantwoorde manier ingezet, zodat ik toch een mooi compleet plaatje krijg. Het speelt nu al de hele avond en het klinkt inmiddels mooi vloeiend zonder enige vorm van scherpte. Totaal niet verwacht dit. Ik ben blij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 8 januari Report Share Posted 8 januari Mooi verhaal Geerdie! Leuk om te lezen dat met een beetje lef je leuke dingen kunt bereiken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 8 januari Report Share Posted 8 januari *Knikt* Ja mooi is dat heh. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 8 januari Author Report Share Posted 8 januari Dankjewel. Ik vind het leuk om te doen. Bezig zijn met een projectje en er een leuk verhaal over schrijven. Zo hou ik jullie bezig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 8 januari Report Share Posted 8 januari Bizar inderdaad dat er zulke goedkope spullen in zitten. En heel leuk dat je er zulke goede resultaten mee hebt. Neem aan kwa waardes q op 1 vervangen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 8 januari Author Report Share Posted 8 januari (edited) 31 minutes ago, Edje2 said: Bizar inderdaad dat er zulke goedkope spullen in zitten. En heel leuk dat je er zulke goede resultaten mee hebt. Neem aan kwa waardes q op 1 vervangen? Alle speakers worden op een prijspunt in de markt gezet. De meeste aandacht wordt geschonken aan het uiterlijk. Het kastje moet er mooi uit zien. Daarna komen de speakerunits en als allerlaatste het filter, want dat zie je toch niet dus who cares. Uiteraard zit er een flinke winstmarge op, want iedereen moet eraan verdienen. Qua kostprijs zullen deze speakers misschien €300/stuk hebben gekost. Of minder. Ik heb zeker de exacte waarden van de originele onderdelen aangehouden. Alleen van een veeeeeel betere kwaliteit. Met deze onderdelen zouden de speakers zéker €500 /stuk duurder zijn geworden, waarmee Dali zich meteen uit de markt had geprijsd. De concurrentie is nl moordend... Edited 8 januari by Geerdie Aanvulling Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 januari Report Share Posted 9 januari Mooi verhaal Geerdie. Je bent niet de eerste die schrikt van het inwendige van luidsprekers. Speakerland in Oss bestaat overigens nog steeds. Maar is maar 3 dagen per week open. Wel dagelijks online bestellingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 januari Report Share Posted 9 januari 15 hours ago, Geerdie said: Qua kostprijs zullen deze speakers misschien €300/stuk hebben gekost. Of minder. Voor niet exclusieve produkten kun je deze regel aanhouden: Kostprijs productie = retailprijs/10. In dit geval zou die speaker ca €125 per stuk kosten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 9 januari Author Report Share Posted 9 januari (edited) Als je dan de recensies leest over deze speakers is men vol lof. Hebben die lui dan geen oren aan hun hoofd? Kennelijk broodschrijvers die de dozen ongeopend retourneren vergezeld van een fraaie recensie. Katsjinggggg!!!!!! Edited 9 januari by Geerdie Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 januari Report Share Posted 9 januari Toen ik die Ilumia’s Magister op proef had zei de importeur dat een recescent uitstekende ervaring had in een sterk vergelijkbare ruimte. Ik geloof die importeur wel, maar die recescent niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 18 januari Author Report Share Posted 18 januari Laatst samen met m'n vriendin aan het luisteren naar deze kleintjes. Ze speelt Alt-Sax en ik kan gerust stellen dat ze een goed gehoor heeft. "Samba Triste" van Charlie Byrd en Stan Getz kwam voorbij van het album Jazz Samba (1962). Zo'n typische links-rechts opname uit die tijd. Byrd begint op links met gitaar. Ik zei nog "er is niks mis, die opnames waren toen zo". Getz valt bij op rechts met de sax. "Hey..,hij speelt met een metalen riet..." was meteen haar reactie. Ik: "Huhhh?...watte??" "Hoor je dat niet? Dat tzzzzzzzzzz?.....Hij speelt heel zacht en alleen een metalen riet geeft dat kenmerkende geluid", "Loepzuiver ook" "Een houten riet klinkt heel anders..." Los van m'n bijscholing waren we dus naar de muziek aan het luisteren. Heerlijk dit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 18 januari Report Share Posted 18 januari +1 Normaal is het audiogek-gebeuren vooral/ vaak (on-)bewust een egocentrische hobby. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 januari Report Share Posted 19 januari (edited) 15 hours ago, Geerdie said: Los van m'n bijscholing waren we dus naar de muziek aan het luisteren. Heerlijk dit Geweldig @Geerdie, mijn vrouw heeft ook een goed gehoor. We luisteren samen, bijna elke avond wel een paar uur naar muziek. Edited 19 januari by Tubejack typefout Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts