Jump to content

and the winner is, part two....

Alco
 Share

Recommended Posts

Hallo heren,

Vanmiddag heb ik, met m'n versterker onder de arm, een bezoekje gebracht aan de zaak waar ik tevens m'n Naim CDX vandaan heb, om daar een paar Naim Intro II speakers te beluisteren.

prod_intro.jpg

Qua uiterlijk hadden ze wat mij betreft nog ietsie slanker mogen zijn en wat meer afgeronde hoeken,maar toen ze eenmaal op m'n versterker waren aangesloten (+ een Rega Jupiter,want de Naim CDX had wat kuren) vergat ik die kleine minpuntjes.

De Naim Intro II luidsprekers was inderdaad een prima partner voor m'n kleine Naimpie.

Het meest eigenaardige vond ik dat m'n aandacht niet zozeer werd getrokken door dingen als diepte,plaatsing e.d,maar de klank op zich had iets,wat 'n beetje lastig is te omschrijven. het klonk gewoon erg lekker,gemakkelijk,nergens storend.

Wat me ook na afloop duidelijk werd,was dat dat ik vrijwel de hele tijd op een (zeer) bescheiden volume draaide en zelden de behoefte had om eens te 'blazen'.

Da's wel prettig voor de onderbuum & buuv :D

Het laag was enigszins terughoudend doch erg strak (voor de meesten onder jullie waarschijnlijk (veel) te weinig,denk ik)

Een ander pluspunt is 't feit dat de Intro vrij ongevoelig is voor plaatsing. of je 'm nou 10,30 of 60cm van de achterwand plaatst,voor 't laag maakt 't niet een groot verschil,'t blijft strak.

a.s Woensdag wordt ie bij me thuis gedemonstreerd. Ik ben zeer benieuwd!!

In de kleine luisterkamer lag tapijt,een kleed tegen 1 muur en gordijnen achter de set. Da's wel effe wat anders dan mijn laminaatvloer uiteraard.

maar goed,een demo zal meer uitwijzen.

(ja,folks ik wordt nog wel eens verstandig

:D:rolleyes: )

Groeten,

Alco

o,ja ...nog wat;

Mocht 't bij mij thuis ook net zo goed/beter klinken dan kon ik m'n SF's inruilen en hoefde ik niet te veel (vondt ik) te laten vallen op de SF's.

De naim Intro is net iets van 65,-euro per paar duurder.

Kortom, ik hoop dat 't nu eindelijk klikt thuis.

Er was ook een Naim Credo,die nog weer 818,- euro duurder was. Deze zag er precies 't zelfde uit,maar had een andere/nog iets betere tweeter en een ander filter. Ook was ie in een erg mooie kersen uitvoering.

Deze klonk ook nog iets mooier,maar geen 818,- extra waard,imho (in my humble opinion)

Greetings,

Alco

Bedankt Ome Henk & Albert-Jan !

Tja, er zijn mensen die zweren bij Naim speakers op Naim versterkers en mensen die 't niets vinden,maar feit is dat een Naim speaker erg gemakkelijk is aan te sturen en te plaatsen.

Dat waren voor mij toch wel grote pluspunten.

Er stond in die zaak ook nog een erg mooie Thorens TD160B draaitafel in dezelfe kleur hout als de Naim speakers :rolleyes:

Met een SME arm en betere kabel met WBT-pluggen. In een erg mooie staat.

maar goed, alles op z'n tijd.

Met vriendelijke groet,

Alco cool.gif

Voor 450,- euro trouwens, Ome Henk

Da's op zich niet echt duur toch ?

(gezien de nieuwstaat,in beechwood uitvoering en de WBT pluggen)

o,ja er zat ook nog een Dynavector element in. (ken 'm niet,maar is dacht ik ook niet echt goedkoop)

Maar goed,ik dwaal weer af,eerst je nieuwe speakers Alco! Geduld is een schone zaak.

(hmm, geduld...wa's dat ?

effe opzoeken in 'n woordenboek :D;) )

Greetings,

Alco

Alco,

Graag wil ik ff reageren. Ik wil de door jou aan te kopen speakers ten zeerste afraden. Dit omdat mijn ervaring is dat het speakers zijn met een 'dun 'geluid en weinig diepte. Uit jou voorgaande topic's bleek toch dat jou op zoek was naar diepte en body. Verder spelen ze alleen behoorlijk met een Naim set en aangezien jou toch nog niet uitveranderd bent zullen de speakers bij een volgende aankoop van een ander merk direct door de mand vallen. Persoonlijk zou ik toch eens naar gewone gerenomeerde speakers luisteren. Speakers die lekker 'neutraal' zijn en ook goed verschillen in een set laten horen, daar heb je naar de toekomst toe veel meer aan.

Jeroen

Graag wil ik ff reageren. Ik wil de door jou aan te kopen speakers ten zeerste afraden. Dit omdat mijn ervaring is dat het speakers zijn met een 'dun 'geluid en weinig diepte. Uit jou voorgaande topic's bleek toch dat jou op zoek was naar diepte en body.

Hallo Jeroen,

Bedankt voor je reactie. Ik weet dat veel mensen de Intro's zullen omschrijven als dun en weinig diepte. Dat zogenaamde dunne (in 't laag) is echter precies wat ik zoek.

Ik hoef niet zo nodig een afgrond diep laag wat je tevens kunt voelen. Veel mensen lijken daar wel van te houden,maar 't blijft een kwestie van smaak,denk ik.

En 't klopt dat ik toegaf dat ik wat diepte miste met m'n vorige speakers. Dit lag echter niet zozeer aan de speakers maar meer aan de schouw die er tussen stond.

De Intro's kunnen verder van de muur af staan.

Het midden had wel iets meer body (precies genoeg) dan m'n oude Linn Kan's,maar de Intro heeft dan ook een veel grotere woofer.

De Naim Intro's hadden ook niet echt veel diepte,maar (achteraf gezien) who cares!

De grote klipschen bij AS laatst hadden ook geen diepte,maar klonken naar mijn mening ook heerlijk muzikaal.

De Intro klonk ook op een bescheiden volume al heel lekker,relaxed,gemakkelijk,ritmisch.

OK, de plaatsing en diepte kon wellicht beter,maarja een speaker kan nog zoveel diepte en/of goede plaatsing hebben,daarom hoeft ie je nog niet aan te spreken.

Verder spelen ze alleen behoorlijk met een Naim set

Ik heb een Naim set! (en zal nog eerder m'n huis verkopen dan de Naim set! je mag me er aan houden)

Ik weet dat Naim speakers voornamelijk op hun best presteren met Naim versterkers,vandaar ook deze keuze.

Maar goed, misschien klinkt 't a.s. woensdag bij mij thuis inderdaad wel nergens naar,maar dan zou 't al aan m'n ruimte moeten liggen.

(de demo omstandigheden in de winkel waren niet ideaal: (minder goede)CD-speler en m'n Naim versterker gewoon op de grond op 't tapijt, geen spikes onder de speakers en niet opgewarmd)

Ik wacht gewoon rustig af...

(for a change :D )

Groeties,

Alco :)

ps, jeroen ?

Waar/op wat voor set heb jij de Intro's een keer beluisterd ?

(of ben je uitgegaan van de testrapporten op internet of tijdschriften ?)

b.v.d

Alco

Alco,

Dank je voor je snelle reactie. Ik moet zeggen dat ik 2 slechte ervaringen heb gehad met Naim. Allereerst heb ik een versterker thuis gehad (volgens mij ook de Nait 2) Deze was totaal niet naar mijn smaak. Later heb ik de speakers beluisterd en dat was ook helemaal niet mijn smaak. Nou is het niet helemaal eerlijk van mij misschien om zo te reageren omdat ik de speakers nog nooit in een Naim set heb gehoord, het werd mij er altijd bijverteld dat de speakers dan beter klinken. Gezien het feit dat jij eergisteren je Cyrus versterker nog hebt ingeruild leek het mij verstandiger om wat meer een allemansvriend in je bezit te krijgen.

Groeten,

Jeroen (die het vuurtje wat aan probeert te wakkeren)

Jeroen,Welke luidspreker-kabels had je aangesloten op de Naim versterker en wat voor CD-speler ?

Dit maakt namelijk een enorm verschil!

(Van den Hul gaat bijvoorbeeld absoluut niet samen met Naim,doch prima met bijv Cyrus.)

ps:ik zat net effe wat te bladeren in wat oudere Engelse en Duitse HiFi-bladen.Wat zien ik opeens... (In "Stereo" Oktober '99)

Een uitgebreid verslag van een luistersessie tussen 2 merken,namelijk:

Een Marantz PM14 & CD17 met daarop een set

B&W Nautilus 803 speakers.

(niet slecht toch,...dit zijn toch absoluut de betere, "gerenommeerde" merken)

en... een Naim Nait-3 (de opvolger van de Naim Nait-2,en goedkoopste Naim versterker)

met daarop de Naim CDS CD-speler en de Naim Intro speakers.

na afloop van de luistersessie waren alle panelleden 't eens: De Naim CDS + Nait-3 en de Intro's klonken veel beter dan de Marantz/B&W Nautlius set.

1 citaat van 1 van de luisteraars:"Bei dem Marantz/Nautilus konnte man uber mehr druck onder definition diskutieren, aber bei Naim war die sache klar!

Den CDS mit Nait-2 und Intro's hatte ich auch gekauft!"

ok, 't zegt misschien niet zoveel,want ook HiFi/muziek belevenis blijft een kwestie van smaak,maar toch... :D

Groeten,

Alco

ps: Jeroen,mag ik vragen waar je zelf nu mee draait ?

Naim is namelijk een typsich merk,

You either love it or hate it.

(ik denk dat klipsch ook echt zo'n soort merk is)

Daarom was (en is) er in de jaren '80 al echt zo'n splitsing ontstaan tussen z.n "Flatearth" mensen,die meer houden van merken als Naim,Linn,Rega,Royd,e.d en je had/hebt de z.n "Round-earth" mensen die meer houden van merken als Krell,Mark-levinson,Thiel,Martin-Logan,Accuphase, e.d.

ik ben dus meer een flatearth kinda guy,geloof ik.

net als deze: http://members.shaw.ca/mikesae/

zo, 't vuurtje wakkert inmiddels weer lekker geloof ik :D;)

Groeties,

of zoals deze gozer:

www.flatresponse.net en dan "my system"

Tuurlijk is Naim echt niet zaligmakend, 't heeft zondermeer z'n nadelen:

- weinig mogelijkheid tot experimenteren met andere ls-kabels.

- die verrekte DIN-aansluitingen.

- de Nait-2 heeft geen beste volume-potmeter,waardoor op laag volume vaak 1 kanaal weg valt.

- 'Garbage in, garbage out" wat zoveel wil zeggen als de slotconclusie uit een Naim NAit-1 test: "How good is the Naim Nait ? ...It's as good as the signal you put into it!" (wat ook als voordeel kan worden beschouwd trouwens)

De voordelen:

- Oerdegelijk, build for life.

- gaat vrijwel nooit kapot.

- Zeer goede reputatie als 't gaat om nazorg en service.

- een eigen zeer enthousiast en leerzaam forum.

- verandert niet om de paar jaar van model,waardoor 't een vrij hoge,constante waarde behoud.

Er is maar 1 merk waar ik nog meer van onder de indruk ben en dat is Sonneteer.

www.sonneteer.com

( en Audio-Analoque vindt ik voor 't geld ook erg goed.

Laterrr,

Hallo Alco,

Ik speel op dit moment met een Duson CD100, Duson PA50 en Dynaudio Contour 1.3mkII met burmester lila3 interlink en VD Hul Royal Jade speakerkabel. Ik ben er redelijk tevreden mee ook al houdt de versterker natuurlijk niet over bij complexe muziek. Mijn favoriete merk is met afstand Burmester. Ik spaar me helemaal suf om daar ooit een mooie set van compleet te hebben, om dan nooit weer wat anders te kopen. Tot die tijd accepteer ik m'n huidige problemen.

Ik speelde bij het luisteren van de versterker met een transparent musilink interlink (met zo'n kastje)en vd Hul Royal Jade luidsprekerkabel. Misschien dat je gelijk hebt.

Wat ik niet begrijp is dat je heilig gelooft in de tovenaar uit Lippenhuizen met z'n Sonneteer gezwam en rare kabeltjes. Mag ik vragen waarom je dan niet met Sonneteer speelt?

Geplaatst door Jeroen:

(Ik kom er nooit weer, ik ben er van overtuigt dat de man knoeit met bepaalde dingen).

Dit hoor je wel vaker en ik heb wel vaker om concrete voorbeelden gevraagd, maar nooit gekregen. Ik geef toe dat het een eigenzinnig man is, er afwijkende meningen op na houdt en deze mening niet onder stoelen of banken steekt.

Maar als je met je opmerking bedoelt dat hij een oplichter is moet je met concrete voorbeelden komen of dergelijke opmerkingen achterwege laten.

Richard

Helemaal mee eens Richard, ik moet concreter worden. Ik ben een keer in Lippenhuizen geweest om Sonneteer te beluisteren. Dat klonk allemaal wel aardig, zeker met een leuke platenspeler erbij. Rinsma zij dat de platenspeler 5 mille (fl.) kosste, dit bleek achteraf 25 mille te zijn. Dat vind ik een rare voorstelling van zaken. Verder wilde hij elke versterker die hij had staan wel de concurrentie aan laten gaan met Sonneteer. Ik heb toen verschillende mij bekende versterkers gehoord die allemaal voor geen meter klonken. Ik weet zeker dat deze versterker beter konden klinken. Dan word er gezegt dat de versterker niet warm is, maar we praten toch niet over buizenversterkers???

Het karakter was gewoon duidelijk anders.

Vervelend genoeg dat ik wat concreter moet worden, ik beschadig niet graag een bedrijf maar aan de andere kant weten waarschijnlijk heel veel mensen op dit forum dat ik gelijk heb maar ze durfen het niet hardop uit te spreken.

Ik speel op dit moment met een Duson CD100, Duson PA50 en Dynaudio Contour 1.3mkII met burmester lila3 interlink en VD Hul Royal Jade speakerkabel.

Als je die nait (2?) op de Dynaudio 1.3 met de Van den Hul Jade hebt geprobeerd is 't geen wonder dat de Naim je niet beviel.

(een Naim Nait-2 met van den Hul en Dynaudio's 1.3 gaat ook niet samen!)

(zo kende ik ook iemand die een Nait-2 wou 'misbruiken' door 'm aan te sluiten op Infinity Kappa's.) dat gaat ook niet.

Ik heb ook een paar keer een Burmester set gehoord met Burmester 911 speakers. Inderdaad erg indrukwekkend!!!

(helaas is 't (te) hoge prijskaartje nog indrukwekkender)

Over Rinsma... Ik heb ook wel van enkelen gehoord dat ze vermoeden(!) dat hij knoeide met merken,zodat Sonneteer beter uit de verf zou komen. Maar dat kan ik niet geloven.

ik heb er (nu voor de 2e keer) een Naim Nait gekocht en die klonk zowel daar als thuis prima. Ik heb steeds de Naim open gemaakt om te kijken of er nix vreemds te ontdekken was,maar nada,nix,noppes. Ook laat ie me altijd zelf de spullen aansluiten/opstellen zodat ie bijvoorbeeld niet zelf de speakers "per ongeluk" verkeerd om aansluit,ofzo.

Wel is 't zo dat Jan Rinsma niet bepaald voorzichtig met z'n audio omgaat. Een krasje/deukje meer of minder deert 'm niet.

Wat ik niet begrijp is dat je heilig gelooft in de tovenaar uit Lippenhuizen met z'n Sonneteer gezwam en rare kabeltjes.

Kwestie van gewoon luisteren denk ik,hij zal je nix opdringen. Die goedkope,doe 't zelf kabel van Rinsma klonk in mijn oren gewoon errrrg goed! Misschien geen haar beter dan sommige MIT's,Siltech of Van den Hul's,maar in ieder geval wel een heel stuk goedkoper :rolleyes:

1 (tegenspraak) anekdote mot effe kunnen:

Terwijl ik vrijdag lekker an 't luisteren naar een set Naim IBL speakers,stond er een Sonneteer CD-speler op aangesloten en draaide er nog een LP op een fraaie,dure draaitafel.

De versterker stond op dat moment te draaien via de CD-speler.

Welnu, toen ik Rinsma vertelde hoe mooi strak ik 't laag vondt,keek ie naar de draaitafel,in de veronderstelling dat ik naar een LP luisterde. Toen zei ie:"Jahaa, 't laag op LP klinkt gewoon veel minder rommelig dan op CD"

Ajjjj,busted! Haha,de diehard analoogfan vergiste zich dus in de bron.

Toen ik dus vertelde dat 't een CD was die opstond,werd 't effe stil...

Kortom, ook Rinsma heeft z'n typsische trekjes,maar ik geloof niet dat ie zit te knoeien met apparatuur.

Groeten,

Alco

oja, waarom ik niet met Sonneteer speel ?

Omdat de versterkers me te duur zijn.

(4,5x zo duur als een 2e hands Naim Nait-2)

maar niet 4,5x de prijs beter.

That's all,

Groeties uut Ass'n,

Alco

Ha die uncle Henk,

Testrapporten op internet en in de bladen kan me inderdaad nix (meer) schelen.

Waar Jeroen de Nait-2 en/of Intro's op had beluisterd wel.

Zo, nu effe 'n happie eten klaar maken.

See Y'all

Groeten,

Jeroen, bedankt voor je toelichting, vervelend dat jij deze ervaring met deze winkel hebt.

Zelf ben ik ook een aantal malen naar Lippenhuizen geweest en heb er zelfs een gebruikte Bryston gekocht. Je wordt naar mijn idee altijd vriendelijk geholpen. Let wel, de heer Rinsma heeft een sterke eigen mening dus het is zaak om die zelf ook te hebben.

Ik ben het met je eens dat niet alle apparatuur daar evengoed klinkt. De luisterkamers zijn naar mijn smaak nogal hard ingericht maar ik denk dat dat die hardheid wel een afspiegeling is van de gemiddelde moderne woonkamer.

Je bent er vrij om zelf spullen mee van huis te nemen, deze zelf aan te sluiten en te vergelijken met materiaal dat in de winkel staat. Als je het treft kan het gezellig zijn en wordt er nogal wat afge

Mijn eerste bezoek aan Rinsma zal nu wel zo'n 13 jaar geleden zijn. Samen met een collega waren we in de buurt aan het werk, toen we klaar waren wilde hij een bezoek brengen aan deze winkel. Het was mijn eerste kennismaking met serieuze HiFi. Mijn belangstelling ging toen vooral uit naar cd-spelers, dat was destijds toch je-van-h

Waarom dan wel Jouw oren zijn de zijne toch niet

Da's waar ome Henk,maar 't had ook niet meer met smaak te maken. Ik weet inmiddels wel wat wel en niet goed met Naim combineert,dus als iemand een Naim versterker slecht is bevallen met Dynaudio 1.3 speakers en Van den Hul kabel lag 't dus niet aan de Naim dat 't niet klonk.

Richard, Dhr Rinsma heeft onlangs z'n meest gebruikte luisterkamer voorzien van 2 grote gordijen die langs de zijkant van de kamer hangen om de akoestiek iets te dempen.

Het fijne aan Rinsma vindt ik ook 't feit dat ie je nooit iets zal opdringen en je zolang kunt blijven als je maar wilt.

Ik was er vrijdag zo rond 11:30 en ging zo tegen 17:30 weer richting Assen.

Heb ondertussen gezellig wat thee gedronken en met Rinsma en wat andere klanten lekker over audio en muziek gekletst.

Kortom, een gezellige huizelijke sfeer.

Hij heeft inderdaad ook een voorkeur voor veel oudere modellen van de typische Engelse merken. Zo vindt ie van Naim inderdaad ook: "Hoe ouder,hoe beter!"

't gros van zijn spullen wordt dan ook al jaren niet meer gemaakt,maar heeft ie nog wel soms op voorraad nieuw in de kelder staan.

Leuke anekdote: Enkele jaren geleden werd er bij hem ingebroken. Tot zijn verbazing doch grote vreugde namen de bad guys alleen de Japanse inruilrommel mee en geen Naim o.i.d.

De saai ogende Engelse kastjes kenden ze niet en raakten ze waarschijnlijk dan moeilijk kwijt!

Groeten,

Alco