Buizerd Posted 14 januari 2024 Report Share Posted 14 januari 2024 Mijn Knosti gaat ter ziele, de borstel slijt na enige decennia, jammer maar helaas. Ik ben er best wel tevreden mee geweest, het werkt helemaal niet slecht en toen ik hem kocht was er voor thuis platen wassen nauwelijks iets anders binnen het financieel bereik van een scholier. Vandaag de dag mag het wat meer kosten dan toen, waar hebben jullie goede ervaring mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 14 januari 2024 Report Share Posted 14 januari 2024 Ik heb ook met de Knosti gewerkt, maar vond het niks. Dat geknoei met die vloeistof. Heb daarop een Okki Nokki gekocht en daar werk ik nog steeds naar tevredenheid mee. Er zijn momenteel ook ultrasoon platenwassers, die schijnen nog een stapje verder te gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 14 januari 2024 Report Share Posted 14 januari 2024 Mijn advies: goede platenwasser met schoonmaakspul van Audiotop. Kost wat maar dan heb je tenminste wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 14 januari 2024 Author Report Share Posted 14 januari 2024 Hebben jullie ervaring hoe Okki Nokki zich verhoudt tot ultrasoon? Link to comment Share on other sites More sharing options...
analoogfreak Posted 14 januari 2024 Report Share Posted 14 januari 2024 8 minutes ago, Buizerd said: Hebben jullie ervaring hoe Okki Nokki zich verhoudt tot ultrasoon? Beste Buizerd, Het is al vaker aan de orde geweest op dit forum. Een knosti is leuk als beginner, zeker als je niet veel centjes hebt. Het echte serieuze werk begint toch wel bij minimaal een Okki Nokki, maar er zijn nog betere platenwasser/reinigers.Okee, niet de goedkoopste, maar wel veel beter dan een Okki Nokki. De Degritter en de Nessie Vinylmaster Hier vindt je twee topics erover op dit forum : Ultrasoon Degritter en deze : Nessie platenwasser Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 14 januari 2024 Author Report Share Posted 14 januari 2024 Dankjewel voor de links Analoogfreak, ik ga er mijn voordeel mee doen. Zijn er nog meer mensen met ultrasoon ervaring? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 januari 2024 Report Share Posted 14 januari 2024 De Nessie heb ik zeer goede ervaring mee. De Degritter dan weer niet alhoewel hij erg duur is. Ook wel erg veel geld hoor (er is trouwens een veel goedkoper alternatief op de markt - naam even kwijt) PS dat Audiotop ga ik even opzoeken. Heb ik geen ervaring mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 14 januari 2024 Author Report Share Posted 14 januari 2024 Dan ben ik wel heel benieuwd naar het goedkopere alternatief voor de Degritter, kun je je dat herinneren of boven water krijgen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 14 januari 2024 Author Report Share Posted 14 januari 2024 Analoogfreak, dank voor de links, ik heb ze doorgenomen, ik vind de ultrasoontechniek wel heel erg aantrekkelijk overkomen/tot de verbeelding spreken moet ik zeggen,ik ben dan ook zeer benieuwd naar het goedkopere alternatief voor de Degritter waar Carl het over heeft gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 januari 2024 Report Share Posted 14 januari 2024 Het probleem met ultrasoon is vooral dat deze niet de plaat droog zuigt. Met het droog zuigen worden ook de los gewassen vuilresten van de plaat gezogen. Je zou dan dus een straat moeten maken met een ultrasoon wasbak, en daarna een afzuig systeem. Dat heb ik eigenlijk nog niet langs zien komen. Zelf gebruik ik nog steeds de knosti en ben daar nog steeds wel blij mee maar dan wel met het 2 bakken systeem. De 2e bak is een naspoel bak die het residu en los gewassen vuil van de plaat spoelt. Echter lijkt het de laatste tijd wel minder goed te gaan dan tig jaar geleden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 januari 2024 Report Share Posted 14 januari 2024 Een droogzuiger is met een droge Knosty simpel te maken. Een stukje rioolbuis van 32 mm. Daar over de lengte een zaagsnede in maken. Dit aan een waterstofzuigerslang schuiven en over de plaat steken. Wanneer je de plaat dan langzaam rond draait, is deze in één omwenteling droog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 januari 2024 Report Share Posted 14 januari 2024 (edited) 1 hour ago, kappa7 said: Het probleem met ultrasoon is vooral dat deze niet de plaat droog zuigt. Met het droog zuigen worden ook de los gewassen vuilresten van de plaat gezogen. Dat was inderdaad mijn probleem George. Dat was hoorbaar. Ik heb die van mij naar een paar maanden met 400 euro verlies doorverkocht. Toen ik bij de handelaar klaagde werd ik voor debiel uitgemaakt. Hij waste de platen met kraanwater met de mededeling dat het water zeer kalkvrij was. Nu weet ik wat van drinkwater en er zit meer dan kalk in water.Hij ziet me ook nooit terug. PS https://humminguru.com Edited 14 januari 2024 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 januari 2024 Report Share Posted 14 januari 2024 Die hummingguru is het zelfde als jij had. het vuil en achtergebleven vocht wordt niet afgezogen maar ingedroogd. 1 hour ago, Hans van Liempd said: Een droogzuiger is met een droge Knosty simpel te maken. Een stukje rioolbuis van 32 mm. Daar over de lengte een zaagsnede in maken. Dit aan een waterstofzuigerslang schuiven en over de plaat steken. Wanneer je de plaat dan langzaam rond draait, is deze in één omwenteling droog. Daar heb ik ook wel eens over nagedacht maar dan aan beide zijde tegelijk droog zuigen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 14 januari 2024 Report Share Posted 14 januari 2024 2 hours ago, carl said: De Nessie heb ik zeer goede ervaring mee. De Degritter dan weer niet alhoewel hij erg duur is. Ook wel erg veel geld hoor (er is trouwens een veel goedkoper alternatief op de markt - naam even kwijt) PS dat Audiotop ga ik even opzoeken. Heb ik geen ervaring mee. https://audiotop.ch/english/press/e_press_test_vinyl1_01.htm Speciaal voor Carl want die vraagt er om. Ik gebruik het al 25 jaar. Aanrader voor iedereen die serieus met vinyl is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 januari 2024 Report Share Posted 14 januari 2024 11 minutes ago, kappa7 said: Daar heb ik ook wel eens over nagedacht maar dan aan beide zijde tegelijk droog zuigen. Dat gebeurd ook, wanneer je de zaagsnede in de lengte maakt. Door en door dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 14 januari 2024 Author Report Share Posted 14 januari 2024 Hartelijk dank iedereen voor de waardevolle bijdrages en tips. Ik ga morgen de Audiotop website doorspitten, dat is zo te zien ook heel interessant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 15 januari 2024 Author Report Share Posted 15 januari 2024 Met de Knosti weekte het vuil los en met de borstel werd de groef heel behoorlijk schoon geveegd in een lauwwarm sopje van gedemineraliseerd water met een paar druppeltjes Neutral wasmiddel. Vervolgens de plaat uitlaten druipen in het rekje om met een minuutje of 20a 30 drogen, de laatste druppeltjes wegvegen met een papieren zakdoekje, Dat ging heel goed, het meeste vuil in de groeven was wel weg, de plaat klonk beter daarna, meer ruimtelijkheid en klankverbetering, daar was en ben ik heel tevreden mee. Heel belangrijk is dat je het sopje niet vies laat worden, en frequent vervangt, dat zijn de kosten niet. Ik stel me voor dat bij ultrasoon reiniging in een grote bak het vuil uit de plaat getrokken wordt door de trillingen in het water en dat de gereinigde plaat vervolgens ook droogt in het uitdruiprek (dus zonder geforceerde droging zoals bij de Degritter en Hummingguru, want dat werkt niet goed maak ik uit jullie ervaringen op) De plaat is dan dieper gereinigd dan met de Knosti, mission completed lijkt me. Als gevolg van het feit dat er meer vuil uit de groeven komt zal ik nog sneller het sopje vervangen. Ik ga voor een open bak constructie met een uitwendig draaimechanisme, zag op YouTube gisteravond een mooi filmpje. Nu nog kijken hoe de Audiotop1 vloeistof dit proces kan aanvullen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 januari 2024 Report Share Posted 15 januari 2024 In dat geval lijkt me na spoelen in je huidige knosti bak wel handiger als je toch in de lucht wil laten drogen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 15 januari 2024 Author Report Share Posted 15 januari 2024 Dat is een mooie toevoeging dat naspoelen in demiwater Kappa7, ik heb de spullen ervoor, dus dat gaan we doen. De Knosti komt de komende tijd gewoon nog van pas, super duurzaam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 15 januari 2024 Report Share Posted 15 januari 2024 Bedenk je dat audio top duur spul is. Als je afzuigt dan kan je het goed doseren en doe je er heel veel platen mee. Je kan verder veel besparen door eerst twee keer met een ander middel te reinigen (ik gebruik Quality Service flessen) en de laatste (derde) keer met Audiotop. Ik ben in 25 jaar dat ik het gebruik nog steeds met mijn tweede bus vinyl 1 bezig. Het punt is dat Audiotop de kwaliteit van weergave verbetert en dat geen enkel ander spul dat doet. En is het hoorbaar? Euh ja nogal. Ik weet niet of je het ook voor elkaar krijgt bij ultrasoon reinigen om Audiotop met mate te gebruiken. Als ik hoor dat Carl zijn ultrasoon machine de deur heeft uitgedaan dan zou ik dat zeker meenemen in je overweging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 15 januari 2024 Author Report Share Posted 15 januari 2024 Audiotop1 is een gebruiksklare oplossing die je niet moet verdunnen als ik het goed begrijp, klopt dat? Indien onverdund te gebruiken zou je het na gebruik in vervuilde staat moeten filteren. Maar het zou best kostbaar kunnen zijn, in zo'n ultrasoon bak moet tussen de 4 a 5 liter geloof ik. Wie verkoopt het eigenlijk?, ik zag op de Audiotop website verder niet zoveel informatie, tenzij ik ergens overheen gekeken heb. Carl heeft zijn machine de deur uitgedaan ja, anderzijds zijn er natuurlijk heel veel mensen die dat niet doen en er heel tevreden mee wassen, iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur, om wat voor gebruiksreden dan ook. Het is in ieder geval heel interessante materie, en ik ben dan ook heel blij met alle reacties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 15 januari 2024 Author Report Share Posted 15 januari 2024 Ik denk dat een eigen ultrasoon reinigingssysteem opbouwen zo'n 500,-€ maximaal kost, als het me niet zou bevallen val ik financieel geen enorme buil bij het doorverkopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 15 januari 2024 Report Share Posted 15 januari 2024 Technology Factory verkoopt Audiotop. Je gebruikt het onverdund. Zoals ik al aangaf gebruik je er weinig van als je afzuigt en nog minder als je voor wast met wat anders. Een aantal liter in een ultrasone bak is niet te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 15 januari 2024 Author Report Share Posted 15 januari 2024 Ik begin hem te begrijpen, wanneer je een Nessie/Nokkie o.i.d. gebruikt breng je slechts kleine hoeveelheden op die je ook weer vlot afzuigt, dan kan je inderdaad met 1 flacon je werk doen. Ik ga eerst mijn eigen lauwwarme sopje gebruiken, dan kan ik het resultaat ook beter met mijn huidige Knosti vergelijken, daarna zien we verder. Dank voor de uitleg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 15 januari 2024 Report Share Posted 15 januari 2024 Ik kende Audiotop niet, even gegoogled, maar erg duur zo'n flesjem 170 euro maar liefst. Als vinyl echt een duidelijke verbetering geeft de moeite waard. maar wat zit erin wat zo bijzonder is en goed werkt? Is het heel anders als de reguliere schoonmaakmiddelen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts