Jump to content

Knosti vervangen

Buizerd
 Share

Recommended Posts

17 minutes ago, Edje2 said:

Ik kende Audiotop niet, even gegoogled, maar erg duur zo'n flesjem 170 euro maar liefst. Als vinyl echt een duidelijke verbetering geeft de moeite waard. maar wat zit erin wat zo bijzonder is en goed werkt? Is het heel anders als de reguliere schoonmaakmiddelen?

Je moet zelf maar zien of het je waard is. Ja het is veel geld en ik vraag me op momenten als dit en als ik het gebruik altijd af of het dat nu echt moet kosten. Maar ik gebruik nooit meer iets anders en relativeer het altijd met dat ik uiteindelijk niet zoveel nodig heb. Wat erin zit kom je nergens tegen. Voor de rest heb ik al alles al gezegd dus ik laat het er verder maar bij. 

Ik ga vanavond nog een paar platen wassen. De dubbel elpee binnen van de Soulshow en iets dat me zelden gebeurd. Gister draaide ik ‘rumours’ van Fleetwood Mac. Die draai ik zelden. Vreemd genoeg kraakte die flink. Gevloekt en uiteindelijk onder het licht gaan kijken. Is een deel vies geworden. Ik snap er niets van hoe dat kan. Dus die gaat gelijk mee. 

Het nadeel van zo'n bak is natuurlijk dat er veel meer vloeistof nodig is dan bij een machine waarbij de vloeistof op de plaat gespoten wordt. Daarna wordt de vloeistof met rommel en al afgezogen.

Zonder dat afzuigen blijft er ook altijd residu achter.

Ik had een Okki Nokki uit de eerste serie. Dat waste op zich prima, maar was niet echt nat bestendig. De huidige aluminium Okki Nokki's zijn dat wel. Maar waarom er altijd borstels op die afzuigmonden zitten ontgaat me.

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Het nadeel van zo'n bak is natuurlijk dat er veel meer vloeistof nodig is dan bij een machine waarbij de vloeistof op de plaat gespoten wordt. Daarna wordt de vloeistof met rommel en al afgezogen.

Zonder dat afzuigen blijft er ook altijd residu achter.

Ik had een Okki Nokki uit de eerste serie. Dat waste op zich prima, maar was niet echt nat bestendig. De huidige aluminium Okki Nokki's zijn dat wel. Maar waarom er altijd borstels op die afzuigmonden zitten ontgaat me.

Ik heb ook de eerste Okki nokki gehad, en die had wat schoonheidsfoutjes. Heb toen met een kleine bijbetaling de nieuwe Alu versie gekregen. Die zit echt een stuk beter in elkaar.

er zit geen borstel op de zuigbuis, maar een viltje om te voorkomen dat de plaat bekrast wordt.

2 minutes ago, Edje2 said:

er zit geen borstel op de zuigbuis, maar een viltje om te voorkomen dat de plaat bekrast wordt.

Maar het blijft een dweil die vuil verplaatst en weer in de groeven propt. De plaat krast niet wanneer de buis de plaat niet raakt. En een luchtspleet zuigt ook beter af, dan dat het helemaal dicht zit.

Edited by Hans van Liempd

Voor de duidelijk ik was de plaat ook na met demi water. Dat “vervuil” ik altijd met een homeopatisch hoeveelheid wasmiddel. Puur om het antistatisch karakter te bewaren.

“Witter dan wit”  bestaat niet. Ik ben ervan overtuigd dat de plaat niet schoner wordt dan twee keer met een een goede afzuiger zoals boven beschreven. En van een ultrasoon apparaat blijf ik weg gezien de ervaringen.

5 hours ago, Edje2 said:

Ik kende Audiotop niet, even gegoogled, maar erg duur zo'n flesjem 170 euro maar liefst. Als vinyl echt een duidelijke verbetering geeft de moeite waard. maar wat zit erin wat zo bijzonder is en goed werkt? Is het heel anders als de reguliere schoonmaakmiddelen?

Toch zal meer dan 95% bestaan uit water met daar een druppeltje spul erbij. Goede business lijkt wel de farma industrie.

Ik zeg maar zo Carl. Een goede tip is gratis. Bijvoorbeeld kabels kosten ook geld. Voor mij staat dit schoonmaakspul geen moment ter discussie. Dat ik met een big smile (destijds) 150 euro aftik voor zo’n fles zegt wel wat. Vooral over mijn vinyl plezier trouwens. 

Edited by Mediator

1 hour ago, carl said:

“Witter dan wit”  bestaat niet. Ik ben ervan overtuigd dat de plaat niet schoner wordt dan twee keer met een een goede afzuiger zoals boven beschreven. En van een ultrasoon apparaat blijf ik weg gezien de ervaringen.

Dat is ook mijn adagium, alleen wordt je soms verrast door een echt goed product. Misschien maar eens proberen, maar vind 170 euro voor een flesje wel erg veel geld moet ik zeggen.

11 hours ago, Buizerd said:

Toch laat de Audiotop reiniger me nog niet los Mediator, kun je aangeven of het een geur heeft?, kun je daar misschien de bestanddelen uit afleiden?

Ja het ruikt net als andere producten. Maar ik kan daar niets uit afleiden. Het laat geen residu achter, de naald blijft schoon. Of het product beter reinigt weet ik niet, of er zit een bestanddeel of bestanddelen in die zorgen voor een meer soepele aftasting. De stap voorwaarts in geluid is voor mij altijd waar ik blij van word. En die winst blijft ook behouden. Zoals gezegd of het je waard is moet een ieder voor zichzelf beslissen. 

Een jaar of 25 geleden organiseerde een audiozaak een inloop. Je kon dan luisteren. Een kant van je meegebrachte elpee kon je laten behandelen. Al ter plekke hoorde je de vooruitgang. Bij thuiskomst was het verschil tussen beide zijden van de elpee treffend. Misschien zou er weer eens zoiets georganiseerd moeten worden. Persoonlijk kijk ik eigenlijk wel op dat niet meer mensen dit spul kennen en gebruiken. Tenminste als je een serieuze platenspeler hebt. Het is net zoiets als een goede schoonmaakspullen voor je naald aanschaffen, of investeren in een apparaat om je element feilloos af te stellen.

https://www.walvisproducts.nl/a-50307045/reiniging-onderhoud/jerrycan-a-5-liter-walviswaterc-record-cleaning-solution/

Ik denk dat dit iets makkelijker werkt.

Ik heb onder andere de producten last, quality service, het Franse sopje zoals je het noemt en het spul van MFSL geprobeerd. Die laatste heb ik laten staan. Ik vind het vreselijk spul dat zich niet eens gelijkmatig over de plaat verdeeld. Platenwassen werd mij teveel een waterballet. Ik heb verder in al die jaren nog nooit iemand gehoord die durft te beweren dat het spul dat hij/zij gebruikt klankmatig hetzelfde doet. Als dat voor minder geld is sla ik gelijk wat liters in.

Succes met beslissen. 

Edited by Mediator

5 minutes ago, Mediator said:

https://www.walvisproducts.nl/a-50307045/reiniging-onderhoud/jerrycan-a-5-liter-walviswaterc-record-cleaning-solution/

Ik denk dat dit iets makkelijker werkt.

Ik heb onder andere de producten last, quality service, het Franse sopje zoals je het noemt en het spul van MFSL geprobeerd. Die laatste heb ik laten staan. Ik vind het vreselijk spul dat zich niet eens gelijkmatig over de plaat verdeeld. Platenwassen werd mij teveel een waterballet. Ik heb verder in al die jaren nog nooit iemand gehoord die durft te beweren dat het spul dat hij/zij gebruikt klankmatig hetzelfde doet. Als dat voor minder geld is sla ik gelijk wat liters in.

Succes met beslissen. 

Walviswater werkt bij mij in ieder geval perfect.
Wat vaak niet gedaan wordt bij een Knosti, is de plaat vaak ronddraaien. Met een keertje of 4-5 draaien is hij echt niet schoon. Vandaar dat ik ongeveer 50x de ene kant uitdraai, en daarna 50x de andere kant. Pas dan krijg je met een Knosti je platen goed schoon.

Edited by edwin16

Nogmaals schoonmaakvloeistof bestaat uit: water, soms een alcohol, een tenside bedoeld om het water beter te laten vloeien en een druppel schoonmaakmiddel om het vuil los te maken. Dat is verder allemaal standaardspul en een prijs van 170 euro vind ik dan wel erg veel. Ik weet verder niet hoe dat in NL zit, maar in Duitsland ben je verplicht de inhoud van het wasmiddel desgevraagd aan te geven. Als Audiotop iets bijzonders doet zou dat toch algemeen bekend moeten zijn?

Ik ben verder erg bevreesd voor residu en was standaard na met schoon water met een homeopathische hoeveelheid wasmiddel vanwege statische elektriciteit. Een zekere vervuiling van de plaat is namelijk nodig om die statische lading af te laten vloeien. Persoonlijk ben ik groot voorstander van een “afzuiger” omdat het vuile water dan wordt verwijderd. Al mijn platen die ultrasoon zijn gewassen heb ik daarom opnieuw gewassen mer een “afzuiger”. 

Carl ik denk dat het allemaal al gezegd is. Mocht ik ooit nog eens jouw kant opkomen of jij mijn kant dan zal ik zorgen dat een paar van je platen met Audiotop gewassen worden. Ik zal dan net als destijds een elpee helft wassen en de andere kant niet. 

Heb nog met Cock zitten nababbelen over het schoonmaken van LP’s en het weken van de vuile lp, ofwel laat de schoonmaakvloeistof goed intrekken om het vuil los te maken, is belangrijk. Ik heb het met mijn knosti nooit gedaan, maar kan het me voorstellen dat je die gewoon een 10 minuten per kant laat zitten voor je de lp gaat roteren langs de borstels. Het vuil zal er dan vast beter van afgaan. Ik ga er eens opletten.

Respect Edwin16 als je de plaat zoveel rondes in de Knosti bak kunt laten draaien. Kwam zelf nooit verder dan 10 heen en 10 terug. 

Succes Carl en Mediator! Prijzig spul inderdaad. Jemig. Verneem graag jullie testervaringen. Ook al is het boven mijn budget. 

8 hours ago, Ivan10 said:

Succes Carl en Mediator! Prijzig spul inderdaad. Jemig. Verneem graag jullie testervaringen. Ook al is het boven mijn budget. 

Succes heb ik nodig met het zoeken van nieuwe LS Ivan. Zelf zou ik trouwens nooit een LP in een vloeistof met alcohol laten staan. Met een vloeistof op basis van zeep is dat verder geen probleem.

Edited by carl