Walt Posted 15 januari Report Share Posted 15 januari Je hoeft je niet te verdedigen hoor, ik constateer slechts, het is verder jouw feestje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 januari Report Share Posted 15 januari Wat me opvalt in de luisterervaringen is dat Kraus en ik zelf naar vliezen luisteren en dat was voor mij gelijk bij Carl een soort van herkenning van het beeld. Leo luistert naar conventionele speakers die weer een eigen karakter hebben. Ik vermoed dat daar wel een groot verschil zit in hoe er geluisterd wordt. Ik denk dat Carl nu zich als eerste af moet vragen of hij de ruimtelijke weergave van de esl wel prettig ving of toch een wat meer exact gestoken beeld van de conventionele speaker wel prettig vind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 januari Report Share Posted 15 januari 3 hours ago, Hans van Liempd said: En toch.. en toch... de kamer is akoestisch nog lang niet af. Bovendien zal iedere luisteraar andere kritiek hebben. Live muziek is de enige bruikbare referentie. En dan akoestische onversterkte instrumenten en vooral ook stemmen. Mijn idee is nog een keer. Koop of leen een paar luidsprekers die goed in het laag zitten en dan niet een of andere exoot. Maak dan de akoestiek op orde door opstellen, meten, opstellen meten enz. En ga daarna pas aan andere luidsprekers denken. En dan niet alleen de nagalmtijd en frequentiecurve meten, maar ook watervallen en pulsresponse. Ik begrijp eigenlijk niet, waarom Rivasono nog niet op de stoep stond. Wat er nu gemeten wordt (met een tabletje en een meetmicrofoon) laat toch wel erg weinig zien. Of is wél ergens een deugdelijk meetrapport. Ik kreeg afgelopen vrijdag van Thingman en Jongensdroom de opmerking dat mijn kamer toch wel meer gedempt was dan wat ze zelf zouden doen. Toch zeiden ze beiden dat het hier erg goed klonk. Jouw set klonk echt een stuk beter dan 1 of 2 jaar geleden. Al je inspanningen zijn beloond. Kan het nog beter? Ja, maar daar we het in dit topic niet over hebben (als je mijn mening al zou willen horen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 januari Report Share Posted 15 januari 16 minutes ago, kappa7 said: Ik denk dat Carl nu zich als eerste af moet vragen of hij de ruimtelijke weergave van de esl wel prettig ving of toch een wat meer exact gestoken beeld van de conventionele speaker wel prettig vind. Die ESL is wat gestoken beeld niet minder dan de MA George. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 16 januari Report Share Posted 16 januari Von Karajan is niet verfilmd in Maestro maar Bernstein. Is toch een beetje kampbewaarder en gevangene verwarren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 16 januari Report Share Posted 16 januari On 14-1-2024 at 21:49, Kraus vonBentinck said: en Herbert von Karajan (onlangs interessant verfilmd: Maestro). Ja misschien verwarrend dat ze beide op latere leeftijd nog een flinke bos grijs haar hadden.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 16 januari Report Share Posted 16 januari 15 hours ago, Bebatoli said: Ik vraag me eigenlijk af waarom Carl bevestiging zoekt door luisteraars uit te nodigen. Wat een ander er van vind is toch totaal onbelangrijk, ik denk zelfs de "reviews" van bezoekers erg nadelig uitpakt en er nog meer twijfel gezaaid word. Ik zei ooit: Wie met andermans oren luistert, bedriegt zichzelf. Hoewel best sommige input nuttig is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 16 januari Author Report Share Posted 16 januari (edited) 9 hours ago, jepe! said: Von Karajan is niet verfilmd in Maestro maar Bernstein. Is toch een beetje kampbewaarder en gevangene verwarren. Je hebt volkomen gelijk. Zelfs toen ik in de bioscoop naar de film zat te kijken haalde ik ze in gedachten nog door elkaar. Edited 16 januari by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 januari Report Share Posted 17 januari (edited) Ik heb net alle reacties achter elkaar gelezen. Ik ben daar veel verder mee gekomen en zeker met de reacties van de bezoekers - met dank daarvoor! - Ik heb RivaSono er indertijd bij gehaald omdat sprake was van een aangebouwd souterrain met bijvoorbeeld een betonnen plafond (wat ik niet kende). Ik heb hun advies opgevolgd met dien verstande dat ik de behandeling van het plafond voor me uitgeschoven heb. De beslissing daarover neem ik pas als ik nieuwe LS heb gekozen. Ik zie ruimte en LS als een geheel dat je optimaal op elkaar moet afstemmen. Dat is gewoon mijn keuze. - Mijn MA LS gaan niet zo laag en na wat schuiven deden die het prima in mijn ruimte. Toen ik echter een LS zocht met wat meer laag bleek mijn ruimte “tegen te stribbelen” in het laag ondanks veel schuiven. Dat heeft alles te maken met staande golven. Deze ruimte is voor mij verder ideaal wat toegankelijkheid en comfort betreft en ik ben daar wel van geschrokken. Om het laagprobleem te omzeilen heb ik daarom besloten deze keer te gaan voor een dipool. Ik ben trouwens al jaren een bewonderaar van de Quad LS. Deze gaan ook goed samen met mijn Conrad Johnson 70 watter. - De Quad ESL 63 bevallen erg goed, maar toch leek sprake van laag wat ietwat aangezet was. Mede met behulp van de bezoekers heb ik veel geschoven. Ik heb de idee dat het nu goed staat. Dat kan zeker nog beter maar dan moeten ze 20 centimeter hoog komen te staan. Overigens is de ESL 63 een lichte LS en zeker makkelijk te verplaatsen. Ik heb verder ook nog wat gemeten (nadeel als je dat kan). Onder de 150 Hz lijkt het nog niet ideaal. Ik ga daarom vandaag een paar PSI AVAA elektronische bastraps uitproberen. - De reden dat ik mensen heb gevraagd mee te luisteren was omdat ik bang was voor teveel aangezet laag. Die angst is ongegrond gebleken en heeft zeker te maken gehad met onbekendheid daarmee. Verder verschillend commentaar: een vriend vond te veel laag en Leo te weinig laag. Zo zal iedereen wel wat hebben. Verder is de Quad een fraaie monitor. Een paar opmerkingen van Leo hebben zeker te maken gehad met de LP. - Ik denkt dus dat ik de Quad 2812 ga bestellen. Het is een doordacht en uitontwikkelde LS. Erg neutraal en het is gewoon weer iets anders dan een conusluidspreker. Ik ben nu redelijk ver met iemand en die heeft de 2812 niet ter demo. De ESL 2812 is verder een ESL 63 met zwaarder chassis en een paar kleine verbeteringen zoals voeding. Het schijnt de beste Quad ESL te zijn en dat is niet onlogisch gezien bijvoorbeeld dat zwaardere chassis. Ik had Roger laatst aan telefoon en die heeft zijn Thiels en volgens mij ook indertijd zijn Sonus Faber gekocht zonder op proef thuis. Ik heb bij mijn MA een demo gehad van twee uur. Ik heb hier toch veel zekerheden ingebracht. Moet ook een keer verder. Edited 17 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 17 januari Report Share Posted 17 januari De Esl bevalt je al goed, de 2812 is wat verbeterd dus zal je ook wel bevallen. en het is ook even wennen. Succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 januari Report Share Posted 17 januari Ik denk dat het een goede keuze is en ik had hem eigenlijk ook wel verwacht. Met wat ik bij jou gehoord heb was het al wel duidelijk dat dit wel een goede match is. Veel plezier met de nieuwe speakers. Maar dat gaat vast goedkomen Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 17 januari Report Share Posted 17 januari Mooi dat je het traject even hebt samengevat Carl. Ik vind ook jouw conclusie mooi, aan het eind van het verhaal. Je hebt het karakter van de ESL goed kunnen beluisteren en ik denk dat de 2812 je daarom niet zullen tegenvallen. Ik denk dat jij wel de rust hebt om te wachten, maar wanneer denk je dat ze komen? Ik bedoel, duurt dat maar een paar dagen of heb je het dan echt over weken? Ik wens je heel veel plezier met de 2812 ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 17 januari Report Share Posted 17 januari Ik vind het een mooie keuze. Telkens als ik de ESL63 hoorde dan viel me dat zeldzaam mooie middengebied op. Je kan altijd nog verder tweaken met plaatsing, met buizen, etc. Ik zou met name dat zeldzaam mooie middengebied helemaal uitmelken. Daar zit de kwaliteit van zo’n speaker. Mooi muzikaal endgame materiaal Carl. Muzikaal omdat het in muziek wat mij betreft draait om het middengebied. Daar moet het gebeuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 januari Report Share Posted 17 januari (edited) Vanochtend heb ik Rob Poels van Poels Audio op bezoek gehad. Ik had hem gevraagd deze actieve bastrap bij mij te demonstreren https://www.psiaudio.swiss/avaa-technology/ Dit omdat het laag van de ESL 63 me zorgen baarde. Het bezoek leidde tot een zeer onverwacht resultaat. Rob Poels werkt zeer serieus. Hij wilde me niet alleen laten horen dat de actieve bastrap goed werkt, maar hij wilde het ook meettechnisch laten zien. Dus hij had meetapparatuur bij zich en hij kon er ook goed mee omgaan. Hij had al diverse keren deze bastrap op deze wijze verkocht, maar in dit geval werkte het gewoon niet. Meettechnisch leidde de bastrap niet tot het resultaat zoals hij verwachtte en hoorbaar al helemaal niet. We hebben de bastrap op diverse plaatsen in de kamer uitgeprobeerd en steeds hetzelfde resultaat. Nieuwsgierig geworden hebben we mijn MA weer aangesloten en het was niet alleen zo dat dat het laagprobleem niet zo storend was (wist ik) als met de Quad, maar het geluid met de actieve Bastrap in het laag sterk verbeterde. Rob Poels concludeerde dat het op zich een zeer goede ruimte was boven de 125 Hz en het daaronder nog niet zo verschrikkelijk mis was. Hij vroeg zich ook af het niet aan de Quad lag. De Ilumnia leek hem verder te veel laag produceren in mijn ruimte. Hij adviseerde dus eerst een goede LS te zoeken en dan pas te kijken of de Bastrap nog toegevoegde waarde had. Edited 17 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 17 januari Report Share Posted 17 januari Juist, dat is de goede volgorde. Ben benieuwd of ze wel echt nodig zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 17 januari Author Report Share Posted 17 januari Ga ons niet vertellen dat je verbaasd was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 januari Report Share Posted 17 januari En dan zijn we weer bij 0. Vlak bij jouw in Wijchen, zit Orchestral audio. Een nieuwe audiozaak. Een van de twee eigenaars is een lid van onze audioclub. Die verkopen onder andere het merk MC systems. Die monitor zou het wel eens heel goed kunnen doen. We hadden het grote model bij onze audioclub en die klonk fantastisch in de ruimte waar we gisteravond met KAD toch wel erg veel laag en onverstaanbaarheid hadden. https://www.orchestralaudio.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 januari Report Share Posted 17 januari 56 minutes ago, Kraus vonBentinck said: Ga ons niet vertellen dat je verbaasd was. Toch wel een beetje Kraus. Mijn probleem was dat het merendeel van de geleende platen het extreem goed deed, maar een enkeling gewoon niet. Dan begin je aan jezelf te twijfelen. Wat de oorzaak is? De PSI AVAA bastrap meet drukveranderingen en corrigeert daarop. Het karakter van de LS beïnvloed hij verder niet. Op een of andere manier zag hij dat aangezette laag van de Quad als een soort karakteristiek van de LS aan. Of het iets met de Quad ESL is of met deze Quad ESL weet ik verder niet. Jammer dat ik de 2812 niet kan beluisteren om te kijken of die dit probleem ook hebben? Helaas, pindakaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 januari Report Share Posted 17 januari Ik ga zeker nog een keer naar Wychen, maar eerst naar Schijndel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 januari Report Share Posted 17 januari Het is toch normaal, met een goede set dat enkele opnames minder goed klinken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 17 januari Report Share Posted 17 januari Maar op zich was je toch hartstikke blij met je ESL’s en las ik weinig over aanwezige bas problemen. Dus omdat die bass trap met de ESL niets kan begin je weer opnieuw met je zoektocht, of ga je kijken of er met conventionele akoestische aanpassingen wat is te doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 januari Report Share Posted 17 januari 10 minutes ago, carl said: Ik ga zeker nog een keer naar Wychen, maar eerst naar Schijndel. Breng eens een lijstje met de muziek mee, waar je de verschillen hoort. Ik heb dan wel geen platenspeler, maar op Qobuz staan wel heel veel titels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 januari Report Share Posted 17 januari (edited) Ik denk dat een ESL weinig druk in het laag geeft. Om dan pieken met druk (actieve basstrap) te corrigeren, lijkt me ook lastig. Heeft meneer Poels een rapport van de metingen achter gelaten? Het begint wel een herhaling van zetten te worden. Carl laat een paar luidsprekers op proef komen, is dan erg enthousiast en wanneer er anderen komen luisteren gaat het weer helemaal mis. Ik denk dat dit komt omdat er dan andere opnamen gespeeld worden. Dat zou je zelf ook al kunnen doen. Een perfecte passende opname draaien (b.v. weinig laag in de opname in een basrijke ruimte) gaat wel goed. Maar andere muziek moet ook evenwichtig klinken. Bij het nummer Heatwave van Holy Cole hoorde ik gelijk dat er wel erg veel pieken en dalen in de weergave zaten. Ik neem aan dat je ook wel zo'n nummer hebt wat alles goed laat horen en die je goed kent. Zo'n demo CD van Chesky bijvoorbeeld. Edited 17 januari by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 17 januari Report Share Posted 17 januari 40 minutes ago, Hans van Liempd said: We hadden het grote model bij onze audioclub en die klonk fantastisch in de ruimte waar we gisteravond met KAD toch wel erg veel laag en onverstaanbaarheid hadden. https://www.orchestralaudio.nl/ Ik vond het laag wel goed maar het geluid was saai, weinig of geen dynamiek en totaal geen overtuigend 3D beeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 17 januari Report Share Posted 17 januari Just now, Bebatoli said: Ik vond het laag wel goed maar het geluid was saai, weinig of geen dynamiek en totaal geen overtuigend 3D beeld. Gisteravond of met de MC's? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts