Jump to content

A room with a view

Recommended Posts

32 minutes ago, Bebatoli said:

De KAD's.

Wanneer je voor in zat viel het laag inderdaad wel mee. Twee rijen naar achter was het laag dramatisch. Maar bij de MC's niet. En verder klopt het wat je zegt van de KAD's, maar ik wou dat niet zo duidelijk zeggen.

Vandaar mijn idee om eens naar die MC's te kijken. En die kleinere zijn voor de ruimte van Carl én zijn laagwens, voldoende. Ze zijn bovendien vlakbij te koop.

Ik heb die grote MC's mogen horen in de werkplaats bij de maker. Enorme dynamiek, strak geluid. Helaas zo enorm luid dat ik een paar dagen last van mijn oren had.  Rob Meijst houdt van hard 😁.

Super vriendelijke man die voor een luttel bedrag een paar nieuwe filters voor een paar oude MC's heeft gemaakt, waardoor een kameraad een paar prachtig klinkende luidsprekers in zijn woonkamer heeft staan.

Super service!

Edited by Auke12

58 minutes ago, Hans van Liempd said:

Wanneer je voor in zat viel het laag inderdaad wel mee. Twee rijen naar achter was het laag dramatisch. Maar bij de MC's niet. En verder klopt het wat je zegt van de KAD's, maar ik wou dat niet zo duidelijk zeggen.

Vandaar mijn idee om eens naar die MC's te kijken. En die kleinere zijn voor de ruimte van Carl én zijn laagwens, voldoende. Ze zijn bovendien vlakbij te koop.

Heeft Carl eigenlijk al een beslissing genomen en wil hij iets kopen waar hij tóch al zijn "hele" leven van gecharmeerd is, gooi jij weer alles op de kop :huh: :D :D :D

De laatste stand van zaken zou volgens mij zijn dat er tegen het einde van januari een paar Spatial open-baffle dipoolluidsprekers zouden komen.
Als ik alles achter elkaar leg verwacht ik nog steeds dat er uit die hoek een enorme verrassing kan komen.
Die kom ik graag beluisteren... :)

En als het daarmee ook niet zou lukken, zou ik het willen wagen om de eindversterking ter discussie te stellen. Je hebt weinig aan versterking die maar een paar luidsprekers ter wereld kan laten zingen.

Edited by thingman

8 minutes ago, thingman said:

De laatste stand van zaken zou volgens mij zijn dat er tegen het einde van januari een paar Spatial open-baffle dipoolluidsprekers zouden komen.
Als ik alles achter elkaar leg verwacht ik nog steeds dat er uit die hoek een enorme verrassing kan komen.
Die kom ik graag beluisteren... :)

En als het daarmee ook niet zou lukken, zou ik het willen wagen om de eindversterking ter discussie te stellen. Je hebt weinig aan versterking die maar een paar luidsprekers ter wereld kan laten zingen.

To match or not to match, that's the question.

Volgens de Stereophile review kan je met mijn Conrad Johnson Premier 11 a Wilson Puppies aansturen https://www.stereophile.com/content/conrad-johnson-premier-eleven-power-amplifier-page-2.  Met die versterker kan je volgens mij een groot aantal luidsprekers goed aansturen. Daarvoor heb ik hem indertijd ook gekocht.

Ik heb twee LS hier beneden gehad. De Ilumnia waren achteraf zeker te groot voor mijn ruimte en ik vind dit een fout van de importeur.  Daarna de Quad die om onduidelijke redenen hier niet in het laag functioneren. Als mijn handelaar hier een 2812 wil zetten prima, maar ik ga die dingen niet kopen als ik ze niet hier gehoord heb. Als ik een Quad koop wil ik trouwens een nieuwe met 5 jaar garantie. 

Mijn huivering tegenover de Spatial is dat alleen de no 7 goed in mijn ruimte zou passen volgens de specificaties van de fabrikant https://spatialeurope.de/portfolio-item/mcseries-no7-en/ Bovendien is Spatial  nu bezig met een nieuw model no 7 met drie units in plaats van 2. Die zou in maart uitkomen. Voor de rest een prima LS die zeer versterkervriendelijk is. Blijft kanshebber. Maar ik ben voorzichtig met een demo van LS van 42 kilo per stuk.

Tot slot hoef ik geen nieuwe LS want die MA doen het op zich goed. Ik heb gewoon de ambitie nog een keer een topluidspreker te kopen voor ik helemaal bejaard ben (haha). Het belangrijkste van elk hifi component is dat die niet “stoort”. En als “ Keith do’nt go” hier in het laag totaal niet klinkt is er gewoon iets mis want die plaat klinkt overal goed. En het ligt verder ook niet aan mijn platenspeler want ik heb diverse platen op CD.

Edited by carl

8 hours ago, Hans van Liempd said:

Bij de eerste sessie van de KAD zaten we helemaal achteraan en de tweede vooraan en daar klopte het laag wel.

Inderdaad, de MC's waren een andere klasse, prachtige speaker.

6 hours ago, Jongensdroom said:

Er bekruipt mij een onbehaaglijk gevoel, na het lezen van twee van de bovenstaande-, tegenstrijdige berichten.

Daar wil ik het graag verder bij laten.

Ik heb een onbehagelijk gevoel bij het lezen van jou bericht en daar wil ik het graag bij laten.

@audiofreak heeft Master Three luidsprekers.

Het klinkt daar erg goed vind ik. Hij speelt  ook met een push-pull buizen versterker, met "dikke penthodes",  net zoals bij jou.   

Edited by Tubejack
update

3 hours ago, Bebatoli said:

Ik heb een onbehagelijk gevoel bij het lezen van jou bericht en daar wil ik het graag bij laten.

Jij je zin hoor. Hieronder wat eerdere reacties van mij;

ik heb niet alles gelezen Charles, maar wat je hierboven schrijft verontrust mij wel enigszins. Daarbij doel ik op de volgorde van aanpak. 

Straks ben je een hoop geld kwijt en heb je nog niet wat je wilt. Misschien is het niet meer dan een voorgevoel, maar ik wilde het toch even melden.

Een akoestische gitaar is geen contrabas Charles. Of je moet een wel heeeeel erg grote gitaar hebben.

Als de mannenstem al een probleem geeft, dan zie ik de bui al hangen. 

Het volgende bedoel ik positief. Naar mijn idee is Carl een beetje een twijfelkont. 

Je moet zelf bepalen wat je goed vindt klinken. Dat is al moeilijk genoeg, door de grote verschillen in opnames.

Daarbij gaat het om het vinden van een gemiddelde en dat is geen eenvoudige zaak.

Voor 21.000 euro zou ik nog eens achter mijn oren krabben. 

Ik voorspel dat je ze niet koopt. 

Een paar maanden geleden heb ik al voorspeld dat je niks ging kopen. Voor mij is het nl. niet duidelijk wat je wilt.

Je houdt niet zo van lage tonen. Toch zitten die veelvuldig in muziek. Elk goed systeem gaat die toch weergeven.

Een Quad 63 is misschien nog een optie. Die koop je voor een paar duizend euro. Ik weet alleen niet of je buizenversterker daar goed mee matcht.

Of anders Sonus Faber monitoren zoals Roger ze heeft.

Ik wil je slechts behoeden voor een grote uitgave en uiteindelijk toch niet tevreden te zijn. That's all. Verder is het natuurlijk aan jou.

Het begint met "weten wat je wilt". Ik heb het idee dat Carl dat niet goed weet. Daarom wil ik hem behoeden voor ..........

Ik begrijp niet, dat hij niet verder gegaan is met D'audio. 

Zo blijf je aan het klooien.

Of een Master Three.

Dan zou ik werkelijk de richting niet meer weten.

Een Quad misschien? Daar hebben we het al eens over gehad.

Een betere monitor die het laag minder aanzet? Ook al eens aangekaart.

Ik denk dat Charles helemaal niks gaat kopen.

Maar sommigen horen dit soort reacties niet graag, daar wil ik het graag bij laten.

Het is makkelijk om voor iemand anders iets te adviseren. Maar een stuk moeilijker om zelf te kiezen. Wanneer je hebt gekozen zit je er immers mee. En omdat Carl een laatste paartje topluidsprekers wil kopen, is het nog lastiger.

Mijn vergelijkbare situatie:

Toen ik in 2005 mijn luisterzolder ter beschikking kreeg, had ik de Kappa 9n's. Die zijn veel te groot voor mijn zolder. Toen heb ik een paartje Renaissance 90 gekocht. Deze kende ik van Speedy André. Daar voldeden die prima. Maar helaas, er was geen "muziek" uit te krijgen. Toen dus de IRS Omega, dat waren grotere gesloten kasten (voor het laag) en dat ging heel veel beter. De luidsprekers stonden toen in de lengte opgesteld.

Maar na enkele jaren (2010) begon het te kriebelen en dacht ik aan een thuisdemo met Wilson Watt Puppy die ik ooit had. Er stond een paartje te koop en over de inruil werden we het ook eens.

Helaas, in mijn kamer klonk het in de lengte voor geen "meter". Meten liet inderdaad zien dat er een dip van 30 dB bij 45 Hz was en een piek van 20 dB bij 80 Hz. Daar had ik met de Omega's helemaal geen last van. na eindeloos schuiven (Spido.. "laat Hans maar schuiven") eens dwars opgesteld en toen viel alles op z'n plaats.

Ik heb nog eens naar vervangers voor de Wilsons op pad geweest. Maar dat is op niks uitgelopen. Iets beters is voor mij en mijn situatie niet te vinden. En zeker niet onder de € 10.000,-. Ik speel dus al weer bijna 14 jaar met de Wilsons en ben er nog steeds erg tevreden mee. Zeker, nu de randen en fronten zijn vernieuwd.  Bovendien is de akoestiek nog wat aangepast om de laatste puntjes op de i te zetten. Het zullen mijn laatste serieuze luidsprekers wel zijn. Op een seniorenappartement zie ik ze nog niet staan.

Terug naar Carl.

Hij heeft een mooie luisterkamer. Helaas is die nog maar gedeeltelijk akoestisch aangepakt. Misschien is dat een voordeel, omdat na het opstellen van de definitieve luidsprekers optimaliseren beter is. Dit gaat ook gebeuren.

M.b.t. de luidsprekerkeuze, exoten zijn altijd lastiger aan het klinken te krijgen dan wat meer "standaard" luidsprekers. Vliezen, open baffles, hoorns... allemaal lastig om het goed te doen. We horen dat regelmatig op onze audioclub. En om de boel elektronisch te temmen is ook geen oplossing gebleken. Gesloten luidsprekers of met passieve basradiators zijn vaak het makkelijkst te plaatsen.

Ik denk nou aan de kleine Purifi's, ongeloofelijk wat die kleine luidsprekers in de grote Vingerhoeds ruimte presteerde.

6 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ik denk nou aan de kleine Purifi's, ongelofelijk wat die kleine luidsprekers in de grote Vingerhoeds ruimte presteerde.

Die kan ik altijd eens lenen bij Bruno. Ik heb Carl al eens de SPK 16 voorgesteld maar daar is geen reactie op gekomen, maar inderdaad, de kleine zou het verrassend. goed kunnen doen bij Carl. Ik denk dat die iets van een 2000€ om ze te bouwen.

Ik heb nog even navraag gedaan waarom de actieve bastrap niet werkte bij de ESL maar het wel zeer goed ging bij mijn conusluidspreker. De actieve bastrap is kennelijk een soort van omgekeerde subwoofer. Een elektrostaat  gaat niet/moeilijk samen met een subwoofer omdat de elektrostaat veel sneller is. Dat lijkt me inderdaad plausibel.

Omdat mijn 25 jaar oude LS goed functioneren in mijn luisterruimte zal er best een goede vervanger te vinden zijn. Daar ga ik verder naar op zoek. Ik ga wel de ruimte laten nameten op de probleemfrequentie. Die ligt net wat anders dan strikt theoretisch. Dus we kunnen dit topic afsluiten en weer overstappen naar “prioriteren luisterkamer”.

Overigens ben ik minder negatief gestemd over nieuwe LS dan Wil. Als ik nog een paar jaar leef komen die er echt wel.

PS Purifi LS ga ik opzoeken.

Edited by carl

14 minutes ago, Roots said:

Carl vind al die aandacht wel lekker.... Heb je je gehoor al eens na laten meten waar de dips en dalen zitten Carl?

Mijn oren zijn voor mijn leeftijd best goed Roots. En als ik een goede LS vind koop ik hem zeker. Helaas met twee LS in deze ruimte pech gehad.

Verder is een forum net een kroeg: je hoeft niet overal op te reageren. Dus je mag mijn bijdrage best overslaan. 

43 minutes ago, Roots said:

Dit zou een serieuze kandidaat kunnen zijn: Ensemble PA-1 silver biwire - Tweedehands - HiFi.nl

Kosten destijds 14,000 guldens.

Toeval... Ik ben m'n oude tijdschriften aan het opruimen en kwam Zellaton tegen. Ook met Podszus Gorlich units, maar nog nieuw te koop. Maar stevig aan de prijs. bijna € 30.000,- voor die spreeuwenkastjes vind ik tenminste best wel stevig.

20180925134435_2018-09-25_ZellatonLegacy

Edited by Hans van Liempd

16 minutes ago, Hans van Liempd said:

Toeval... Ik ben m'n oude tijdschriften aan het opruimen en kwam Zellaton tegen. Ook met Podszus Gorlich units, maar nog nieuw te koop. Maar stevig aan de prijs. bijna € 30.000,- voor die spreeuwenkastjes vind ik tenminste best wel stevig.

20180925134435_2018-09-25_ZellatonLegacy

Ik weet niet...Die oude Powels waren echt extreem goed..Je kon gewoon om het geluid heen lopen en je vinger erin stoppen..zoiets heh :P 

Just now, Roots said:

Ik weet niet...Die oude Powels waren echt extreem goed..Je kon gewoon om het geluid heen lopen en je vinger erin stoppen..zoiets heh :P 

Weet ik. Guido Tent audio demonstreerde er eens mee op onze audioclub. En tijdens de laatste high-end in Munchen draaide Grimm met diezelfde speakers. Daar was ik niet, maar hoorde van anderen dat ze erg positief over de klank waren.

Deze Legacy is in feite een nagebouwde Powel (of was het Pawel?)