Jump to content

A room with a view

Recommended Posts

10 minutes ago, Bebatoli said:

Ik vraag me eigenlijk af waarom Carl bevestiging zoekt door luisteraars uit te nodigen. Wat een ander er van vind is toch totaal onbelangrijk, ik denk zelfs de "reviews" van bezoekers erg nadelig uitpakt en er nog meer twijfel gezaaid word.

Daar kan je gelijk in hebben. Aan de andere kant kan het misschien ook voorkomen dat Carl overhaaste beslissingen gaat nemen. Er is immers ook iets van druk van leveranciers. En ik begreep dat hij daarom meerdere meningen vraagt.

Maar uiteindelijk gaat het om zijn perceptie.

groet,

Leobus

17 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ik geloof ook niet dat hij zich onder druk laat zetten, maar voor een leverancier ook wel lastig. Een hoop gesjouw en dan nog niks verkopen.

En dat laatste vindt Carl dus vervelend voor een leverancier. Zijn goedheid dus. En ook dat is een vorm van “druk”.

groet,

Leobus

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Ik kreeg afgelopen vrijdag van Thingman en Jongensdroom de opmerking dat mijn kamer toch wel meer gedempt was dan wat ze zelf zouden doen. Toch zeiden ze beiden dat het hier erg goed klonk.

Het klinkt inderdaad bijzonder goed en compleet daar bij jou op zolder, Hans. Helemaal zonder kleuring van de ruimte. Ik kan me helemaal voorstellen dat je weinig of niets te wensen meer hebt.

8 hours ago, Kraus vonBentinck said:

En nu ik toch bezig ben:

Ik vond de luisterkamer mooi droog en tijdens het luisteren viel mij niets storends op. Het kan zijn dat er misschien wat flutterecho's zijn (niets gemerkt tijdens de luistersessie gisteren) maar dan nog, so what? Er zal altijd wel iets zijn en met een aantal glazen vensters is er altijd wel wat echo. Carl heeft geen concertzaal maar een fijne luisterruimte die akoestisch behoorlijk af is. Het is volgens mij veel nuttiger om de opstelling van de luidsprekers te optimaliseren (veel werk) dan marginaal nog wat aan het plafond te sleutelen. Zo'n extra hangend plafond zou in een kosten-baten analyse een slecht figuur slaan vermoed ik.

Het is zo de moeite waard om tijd te steken in het verkennen van de ruimte en om dan de beste positie helemaal te optimaliseren! Inderdaad is dat tijdrovend.
Ik kan me niet anders voorstellen dan dat het daar in orde gaat komen, langzaam maar zeker en stap voor stap.

1 hour ago, Bebatoli said:

Ik vraag me eigenlijk af waarom Carl bevestiging zoekt door luisteraars uit te nodigen. Wat een ander er van vind is toch totaal onbelangrijk, ik denk zelfs de "reviews" van bezoekers erg nadelig uitpakt en er nog meer twijfel gezaaid word.

Het omgaan met feedback is wellicht niet altijd makkelijk, maar het kan iemand wel helpen om vingers op zere plekken te leggen. Niet iedereen heeft altijd alles in huis om dat geheel zelfstandig te doen. Twijfel zaaien is één ding. Het laten ontkiemen is iets anders. Carl is daar zelf bij. Zoals ik het lees gaat hij langzaam maar zeker.

Wat is mooi droog op een schaal van 0 - 100? En dan 0 een dode kamer en 100 een slagerij? Dat blijft gissen. Meten is weten. Het kan in een gebied prima zijn, en in een ander stuk veel te lang of te kort.

2 minutes ago, Hans van Liempd said:

Wat is mooi droog op een schaal van 0 - 100? En dan 0 een dode kamer en 100 een slagerij? Dat blijft gissen. Meten is weten. Het kan in een gebied prima zijn, en in een ander stuk veel te lang of te kort.

Dat laatste is bij jou niet aan de orde. Daar hoef je eigenlijk niet voor te meten.
Ruimtelijk en ambiënt prefereer ik persoonlijk een ander beeld, maar klankmatig is er weinig te wensen over op je zolder.

Toch snap ik bepaalde zaken niet, je laat nu een ESL 63 op de proef komen, terwijl je al weet dat je die nooit zou aanschaffen, dat zou het nieuwe model moeten zijn, waarom laat je dan niet gelijk dat nieuwe model op de proef komen? Dit is echt nutteloos voor de leverancier…? 

1 minute ago, Walt said:

Toch snap ik bepaalde zaken niet, je laat nu een ESL 63 op de proef komen, terwijl je al weet dat je die nooit zou aanschaffen, dat zou het nieuwe model moeten zijn, waarom laat je dan niet gelijk dat nieuwe model op de proef komen? Dit is echt nutteloos voor de leverancier…? 

Wanneer er geen nieuw model beschikbaar is, is een 63 een prima testobject.

Dit bewijst volgens mij heel erg dat iedereen anders luistert en ook een andere voorkeur voor heeft. Kraus vind het goed klinken, terwijl Leobus aangeeft dat het niet zijn geluid is. En zo zal ieder ander er weer iets anders van vinden.

Wat Carl er denk ik van kan leren is dat ieders kritiek een bepaalde richting op wijst (veel of weinig diepte, vol laag of juist niet) maar Carl daar zijn eigen conclusie uit kan trekken. Als iemand aangeeft dat er weinig diepte in zit is dat gerelateerd aan een eigen referentie. Je kunt daar dan over nadenken of je dat zelf ook zo ervaart. Ook iedereen let weer op andere zaken. Zo vind ik de klankbalans verreweg het belangrijkste, maar er zijn ook mensen die het geluidsbeeld (hoogte/diepte) op 1 hebben staan. Je kunt zo achterhalen wat voor JOU belangrijk is, en als een speaker op een bepaalde parameter minder scoort terwijl jij dat niet zo belangrijk vindt is dat dus geen probleem.

Probeer te achterhalen waardoor JIJ geraakt wordt als je naar muziek luistert. Denk aan het mooiste wat je ooit hebt gehoord: was dat een indrukwekkend laag, zeer gedetailleerd hoog, of een natuurlijk middengebied. Een speaker is altijd een compromis, dus alles tegelijk kan niet.

Zo moet je tot een besluit kunnen komen. 

Ik begrijp het dilemma heel goed. Juist omdat je zelf andere dingen hoort dan anderen wordt je in verwarring gebracht en dan slaat de twijfel toe: moet ik het wel doen. Als pietje zegt dat hij het niet mooi is, is het dat dan ook niet? Daar krijg je geen antwoord op. Elke mening brengt je toch weer aan het twijfelen. Volg je gevoel. De druk van de leverancier heb ik zelf ook altijd last van, maar bij twijfel is het toch nog niet je ding. Lastige beslissing, gaat ook niet om wisselgeld!

8 minutes ago, thingman said:

Dat laatste is bij jou niet aan de orde. Daar hoef je eigenlijk niet voor te meten.
Ruimtelijk en ambiënt prefereer ik persoonlijk een ander beeld, maar klankmatig is er weinig te wensen over op je zolder.

Bij mij niet, maar bij Carl werd de opmerking gemaakt. Aan de primitieve meting is te zien dat de nagalmtijd in het frequentiebereik nogal fluctueert.

3 hours ago, leobus said:

Ik vond ze steriel, klinisch en met weinig “ik ben erbij gevoel” spelen. Hoewel er een recensie is dat de nieuwere versie wat warmer zal klinken, zou IK er niet voor gaan.

Ken de grotere Quads zeker niet als steriel en klinisch. De 63 is wat dunner dan de 2805/2905 enz. Omdat deze speakers zo transparant zijn kun je nog heel wat tweaken met andere kabels enz. Mijn TAD luidsprekers reageren daar ook extreem op. Met de verkeerde kabeltjes of buisje in de set is het niet meer in balans en krijg je het hoog om je oren. Dat is met de Quads zeker net zo. Er valt dus zeker wel wat te tweaken naar persoonlijke smaak. MAar zoals ik hiervoor aangaf: geeft een Quad je het gevoel wat je zoekt. Die moet je eerst zien te beantwoorden.

7 minutes ago, Edje2 said:

Dit bewijst volgens mij heel erg dat iedereen anders luistert en ook een andere voorkeur voor heeft. Kraus vind het goed klinken, terwijl Leobus aangeeft dat het niet zijn geluid is. En zo zal ieder ander er weer iets anders van vinden.

Wat Carl er denk ik van kan leren is dat ieders kritiek een bepaalde richting op wijst (veel of weinig diepte, vol laag of juist niet) maar Carl daar zijn eigen conclusie uit kan trekken. Als iemand aangeeft dat er weinig diepte in zit is dat gerelateerd aan een eigen referentie. Je kunt daar dan over nadenken of je dat zelf ook zo ervaart. Ook iedereen let weer op andere zaken. Zo vind ik de klankbalans verreweg het belangrijkste, maar er zijn ook mensen die het geluidsbeeld (hoogte/diepte) op 1 hebben staan. Je kunt zo achterhalen wat voor JOU belangrijk is, en als een speaker op een bepaalde parameter minder scoort terwijl jij dat niet zo belangrijk vindt is dat dus geen probleem.

Probeer te achterhalen waardoor JIJ geraakt wordt als je naar muziek luistert. Denk aan het mooiste wat je ooit hebt gehoord: was dat een indrukwekkend laag, zeer gedetailleerd hoog, of een natuurlijk middengebied. Een speaker is altijd een compromis, dus alles tegelijk kan niet.

Zo moet je tot een besluit kunnen komen. 

En dat heeft sterk met smaak te maken. Ik vind dat een ruimte zich niet met de klank moet bemoeien. Helemaal zonder kun je niet omdat het anders wel erg koptelefoonachtig wordt.

Maar een dat een ruimte moet helpen om een juist klankbeeld te krijgen lijkt me lastig. Elk album is anders opgenomen.

Edited by Hans van Liempd

7 minutes ago, Walt said:

Simpel Walt ik wilde een ESL 2812 op proef. De handelaar bood een gereviseerde  ESL 63 aan. Eigenlijk hetzelfde als bij Ilumnia waar ik de kleine wilde horen en de grote op proef kreeg. Mensen zeggen niet graag nee.

1 minute ago, Hans van Liempd said:

En dat heeft sterk met smaak te maken. Ik vind dat een ruimte zich niet met de klank moet bemoeien. Helemaal zonder kun je niet omdat het anders wel erg koptelefoonachtig wordt.

Maar een dat een ruimte moet helpen om een jusit klankbeeld te krijgen lijkt me lastig. Elk album is anders opgenomen.

Maar dan nog kan iemand heel erg tevreden zijn met een dun laag omdat de ruimte alles wegzuigtmaar juist alle details laat horen (als voorbeeld)

Ha Carl, dan kun je beter beleeft nee zeggen, en vragen naar de speaker die je echt op de proef wilt. Zoals je eerder aangaf wil je de 2812 alsnog op de proef alvorens aan te schaffen, dan is de 63 tussenstap dus voor niets. 

6 minutes ago, Edje2 said:

Maar dan nog kan iemand heel erg tevreden zijn met een dun laag omdat de ruimte alles wegzuigtmaar juist alle details laat horen (als voorbeeld)

Dat bedoel ik, maar meestal is het pas echt goed wanneer alles klopt.

Even een reactie op de vele opmerkingen:

- ik ken de Quad ESL redelijk goed en mijn vraag is/was primair wat ze in mijn ruimte doen. De vraag is dan of ik iets over het hoofd zie. Medeluisteraars zijn dan welkom.

- input van anderen vind ik altijd belangrijk. Het zet je aan het denken.

- de angst voor te veel laag is gezien alle reacties ongefundeerd geweesr. Ik ben gewoon niet veel gewend. De opstelling komt bij deze LS zeer kritisch en dat heb ik nu redelijk op orde.

- een vlies klinkt totaal anders dan een conus LS. Na het wennen klinkt het erg goed. Kennelijk heeft de Quad ESL geen filter en dat hoor je.

- het feit dat Ruud ze goed vindt zeg me best wat.

- de bijdrage van Ed vond ik ook een eyeopener.

- die van anderen ook.

- en uiteindelijk is de opname wel erg belangrijk.

Edited by carl

7 minutes ago, Walt said:

Ha Carl, dan kun je beter beleeft nee zeggen, en vragen naar de speaker die je echt op de proef wilt. Zoals je eerder aangaf wil je de 2812 alsnog op de proef alvorens aan te schaffen, dan is de 63 tussenstap dus voor niets. 

Je hebt zeker een punt Walt. Maar met evenveel geweld had ik de ESL 63 bij mij niets gevonden. Dan was het einde oefening geweest.

Ik heb ervoor betaalt Walt. Bovendien moest hij hier ook voor de spullen van een vriend zijn. 

Edited by carl