Jump to content

A room with a view

Recommended Posts

16 hours ago, carl said:

Overigens ben ik minder negatief gestemd over nieuwe LS dan Wil. Als ik nog een paar jaar leef komen die er echt wel

Uiteraard hoop ik net als iedereen, dat je gaat slagen met de zoektocht.

Maar er zitten nou eenmaal lage tonen in muziek. Als je dan zegt dat je niet zo van laag houdt, gaan er bij wat alarmbellen af.

En dan kan ik wel eens wat confronterend reageren 😉.

Wat je dan zeker niet moet kopen is een grote vloerstaander, maar als je perse wilt, een ATC 40 geeft relatief weinig diep laag en klinkt wel geweldig, maar anders een gesloten 2-weg monitor. 

Volgens mij missen jullie een punt in deze discussie.

Carl's kamer gaat over de zeik in de 30-40 Hz regionen (zoals veel kamers). De 2e harmonischen manifesteren zich rond de 60-80Hz.

Het advies: koop een set speakers met weinig laag....(zoals zo vaak)

Resultaat: uiteindelijk tegenvallende prestaties.

Dus een set speakers van €10.000+ en onder de 40Hz gebeurd er niets....

Serieus?

Voor zo'n bedrag hoort dat sublaag er gewoon bij. Anders vind ik dat slechte speakers.

Carl wil GECONTROLEERD laag.

Ik zou een stel speakers aanschaffen die ik mooi vind klinken, ook al is het laag niet optimaal.

En daarna de ruimte in het laag optimaliseren met basstraps. Niet met plafond en wandbekleding, want daar zit het probleem niet. Trouwens is dat stukje al aangepakt in zijn ruimte. Teveel van deze demping slaat het klankbeeld dood resulterend in een saaie klank, matig stereobeeld en duf geluid.

My two cents...

29 minutes ago, Geerdie said:

Volgens mij missen jullie een punt in deze discussie.

Carl's kamer gaat over de zeik in de 30-40 Hz regionen (zoals veel kamers). De 2e harmonischen manifesteren zich rond de 60-80Hz.

Het advies: koop een set speakers met weinig laag....(zoals zo vaak)

Resultaat: uiteindelijk tegenvallende prestaties.

Dus een set speakers van €10.000+ en onder de 40Hz gebeurd er niets....

Serieus?

Voor zo'n bedrag hoort dat sublaag er gewoon bij. Anders vind ik dat slechte speakers.

Carl wil GECONTROLEERD laag.

Ik zou een stel speakers aanschaffen die ik mooi vind klinken, ook al is het laag niet optimaal.

En daarna de ruimte in het laag optimaliseren met basstraps. Niet met plafond en wandbekleding, want daar zit het probleem niet. Trouwens is dat stukje al aangepakt in zijn ruimte. Teveel van deze demping slaat het klankbeeld dood resulterend in een saaie klank, matig stereobeeld en duf geluid.

My two cents...

Je zit er op verschillende punten echt wel naast. Het probleem bij de Ilumia's zat rond de 56 Hz. Bij de ESL's rond de 80 Hz.

Carl was vanmorgen hier en we hebben het uitgebreid over zijn luisterruimte gehad.

Veel mensen vinden het hier overgedempt, maar zelfs Carl vond het toch wel erg goed. Verstaanbaarheid is erg belangrijk. In een té dode kamer lukt dat niet, maar daar is hier dus totaal geen spraken van. Met een nagalmtijd van 0,2 sec in het laag oplopend naar 0,9 sec.

Dat het stereobeeld er aan gaat dus ook niet zo. Alles wat je in direct via de wanden en plafond hoort, komt later aan en versmeert in feite de muziek. Hoe langer die nagalmtijd hoe meer versmering. En ruimtelijkheid hoort in de opname te zitten. Die later toevoegen is vervorming.

Hij gaat nu een aantal speakers eens thuis proberen en meten wat er dan mis gaat. De leverancier van de actieve basstraps heeft dat voorgesteld. Wat er daarna gaat gebeuren.... we gaan het meemaken.

Carl is in ieder geval klaar met rondstralers.

45 minutes ago, Hans van Liempd said:

Carl is in ieder geval klaar met rondstralers.

Je bedoelt dipool speakers?

Het is wel een snelle conclusie na het uitproberen van enkel de ESL 63.

Maar hoe langer hoe meer denk ik dat het beste advies voor Carl juist geen advies is. In elk geval ga ik niet meer reageren in Carl's topic, het heeft doodgewoon geen zin, hij moet er zelf achter komen en "onze" in breng heeft geen enkele zin.

55 minutes ago, Bebatoli said:

Maar hoe langer hoe meer denk ik dat het beste advies voor Carl juist geen advies is. In elk geval ga ik niet meer reageren in Carl's topic, het heeft doodgewoon geen zin, hij moet er zelf achter komen en "onze" in breng heeft geen enkele zin.

Ook  maar eigenlijk vooral, de Ilumia's.

Om het dan nog maar moeilijker te maken.

1. Wat mij opvalt is dat er nogal wat verschillende ontwerpen passeren. Zo’n beetje wel alles dat er te koop is. Al die ontwerpen hebben voordelen en nadelen. Ik denk dat Carl vooral

moet kiezen wat hij mooi vindt of liever gezegd wat hem echt raakt. Het lijkt me stug dat Carl ‘alles mooi vindt’. Mooie producten zijn er genoeg. 

2. Als je een speaker probeert moet gelijk iets enorm goed gaat. Je zoekt immers synergy of hoe je dat ook wilt noemen. Die factor hoor je zodra het er is. Gewoon goed is dus niet goed genoeg. 

Ik denk dat Carl er ook voor moet waken straks met een speaker te zitten die het in zijn kamer goed doet maar en die het naar hifitermen goed doet maar waar hij niet dol enthousiast van wordt. Tenzij Carl zoveel verschillende systemen probeert omdat hij nog niet goed weet wat hij wil. Dat laatste leek me minder aannemelijk. 

Voor de rest kan ik de tijd die Carl neemt waarderen. Het figuurlijke kwartje gaat dan ergens vallen. Soms is tijd een mooie factor.

Persoonlijk zou ik die synergy tussen versterker en speaker voorrang geven en dan later de akoestiek verder aanpakken. Maar dat is vooral

ingegeven vanuit mijn eigen situatie. 

Edited by Mediator

1 hour ago, Bebatoli said:

De Ilumia is een rondstraler en de ESL een dipool Gydo. Zou best nog kunnen dat ik een Spatial probeer.  En natuurlijk doe ik wat met jullie inbreng. Ik sta wel wat huiverig tegenover de Purifi LS vanwege het lage rendement. Zie verder de reactie op het bezoek van Hans.

Ook van het bezoek van Hans heb ik veel geleerd. We hebben naar een paar streams geluisterd die bij de ESL 63 een heel slecht laag opleverden. Dat ik daar niet verder mee ga is in ieder geval zeer verstandig geweest. Bij Hans klonk dat heel, heel veel strakker. 

RivaSono wilde bij mij ook demping van het plafond. Dat zou resulteren in een nagalm van net iets boven de 0,3. Ik was huiverig voor overdemping en heb de aanpak van het plafond daarom vooruitgeschoven. Gezien de ervaring met Hans ruimte met een nagalm van 0,2 hoef ik daarvoor niet bang te zijn. De spraakverstaanbaarheid in Hans luisterkamer is gewoon zeer goed. Ik ga RivaSono de kamer nog een keer laten meten met betreft tot het laagprobleem. Dan moet hij me gelijk maar adviseren over demping van het plafond. Ik weet nog niet hoe dat laagprobleem wordt opgelost, maar ik denk aan een  Helmholz (conform het advies van Gydo). Moet toch goedkoper kunnen dan de actieve bastrap van bijna 7000 euro.

Verder klonk het geluid bij Hans heel erg goed. Voor iemand die liefhebbert in Buizen en analoog misschien net iets te strak. Het blijft natuurlijk Mi- Fi en gelukkig maar. 

Bedankt Hans voor het leerzame en zeer gezellige bezoek. Het is misschien leuk dat je meetresultaten van Rob Poels plaats. Dan zien de mensen ook de effectiviteit van de actieve bastrap. Een digibeet als ik lukt dat niet. 

6 minutes ago, carl said:

Bedankt Hans voor het leerzame en zeer gezellige bezoek. Het is misschien leuk dat je meetresultaten van Rob Poels plaats. Dan zien de mensen ook de effectiviteit van de actieve bastrap. Een digibeet als ik lukt dat niet. 

Ik zou daar een apart topic van kunnen maken. Zou je kunnen vragen of hij de meting (met en zonder actieve basstrap) uit REW wil exporteren? Dan kan ik ook het gevolg t.a.v. frequentiebereik en pulsgedrag laten zien.

Ik heb nog even na zitten denken over de active bastrap.

Om die te kunnen laten werken moet er eerst en te hoge hoeveelheid laag zijn voor dat die gaat werken en gaat corrigeren.

Zo een active bas ding is niets anders dan een sub met een DSP en een microfoon.

De microfoon registreert, de DSP corrigeert en de sub reageert. allemaal vertragingen die net te laat komen.

Het lijkt me verstandiger om de staande golf met akoestische maatregels onder controle te houden. 

12 hours ago, kappa7 said:

Ik heb nog even na zitten denken over de active bastrap.

Om die te kunnen laten werken moet er eerst en te hoge hoeveelheid laag zijn voor dat die gaat werken en gaat corrigeren.

Zo een active bas ding is niets anders dan een sub met een DSP en een microfoon.

De microfoon registreert, de DSP corrigeert en de sub reageert. allemaal vertragingen die net te laat komen.

Het lijkt me verstandiger om de staande golf met akoestische maatregels onder controle te houden. 

Ik denk dat die vertragingen mee vallen. Het gaat alleen om het laag en de reactietijd van een paar milliseconden op een nagalmtijd van 2,1 sec bij 50 Hz zal niet echt uitmaken. In de grafieken is te zien, dat met 2 van die basstraps de nagalm in het laag werd verkort naar 1 sec.

Maar wanneer ik meer gegevens heb, maak ik er een topic van. Ik vind de resultaten zeker opmerkelijk.

Edited by Hans van Liempd

Ik ben wel benieuwd naar die metingen.

Toen ik bij Carl was, hebben we met een meetmicrofoon aan zijn IPad wat roze ruis gespeeld. (met de esl 63)

Het viel mij daarbij op dat op de luisterpositie er eigenlijk vrij weinig laag was. Pas boven de 80 Hz liep het op. Misschien is Carl wel allergisch voor het rond de 100Hz laag.

Een echt (diep) laag probleem lijkt er helemaal niet te zijn.

De metingen gaan het uitwijzen!

groet,

Leobus

6 hours ago, leobus said:

Ik ben wel benieuwd naar die metingen.

Toen ik bij Carl was, hebben we met een meetmicrofoon aan zijn IPad wat roze ruis gespeeld. (met de esl 63)

Het viel mij daarbij op dat op de luisterpositie er eigenlijk vrij weinig laag was. Pas boven de 80 Hz liep het op. Misschien is Carl wel allergisch voor het rond de 100Hz laag.

Een echt (diep) laag probleem lijkt er helemaal niet te zijn.

De metingen gaan het uitwijzen!

groet,

Leobus

Dan heb jij “ Keith don’t go” van Nils Lofgren niet gehoord Leo. Die Rob Poels vond dat echt niet kunnen en hij was muzikant geweest. Ik ben dat nummer nog gaan beluisteren bij Hans om te kijken of ik me niet voor de gek hield. Het probleem zit inderdaad 80 Hz. Ik kom erop terug.

De meting die wij hebben gedaan was met roze ruis. Rob Poels meette met een sweep.  Overigens ben ik je zeer en zeer dankbaar voor je commentaar!

Edited by carl

19 hours ago, carl said:

Dan heb jij “ Keith don’t go” van Nils Lofgren niet gehoord Leo. Die Rob Poels vond dat echt niet kunnen en hij was muzikant geweest. 

Wat bedoelde Rob Poels daar dan mee? Niet goed gemixt? te vaak gehoord? of....?

Die lage toon waar het nummer mee begint klinkt bij mij absoluut niet strak Ed (bij Hans wel). Daar zit mijn ruimte probleem. Zou kunnen dat bij een conventionele Luidspreker dit door plaatsing te omzeilen is. Persoonlijk denk ik meer aan een Helmholz resornator of plate absorber. 

Werner Ero heeft een vergelijkbare ruimte en werkt met een plate absorber. Gydo zit meer op de lijn van een Helmholz volgens mij omdat je daar gerichter te werk kan gaan. Hans publiceert mijn meetresultaten en dan moet je maar even meekijken.

2 minutes ago, Walt said:

Heb jij holle gipsplaten wanden wellicht Carl? 

Ik heb een huis van 1922 Walt. Daar zat een wrakkige aanbouw aan van 7 maal 1 meter gefundeerd op een laag beton van 1 meter. Dat was een ongelooflijke koudebron. Dat heb ik opnieuw opgebouwd met een souterrain van 615 maal 395. Pure nieuwbouw met betonnen plafond dus.