thei Posted 20 januari Report Share Posted 20 januari (edited) Started conversation: 5 minutes ago Hallo audio liefhebbers. Ik zou graag eens jullie mening horen over de verschillen tussen 2 dynaudio modellen Ik vind de contour 1.3se prachtig om te zien en vraag me af of die (nog) beter presteert dan de uitstekende audience 52stp. Welke van deze beiden heeft de beste tweeter? In mijn stp zit de 260 heb ik gezien. Welke zit er in de contour 1.3se en is die tweeter nog beter? Edited 1 april by thei Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 20 januari Report Share Posted 20 januari Het is de zelfde tweeter. In de Audience zit wat meer spaanplaat...Als je de contour wil overtreffen dan vervang je de condensator die voor de tweeter zit...Door een Audyncap+ of iets dergelijks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 21 januari Author Report Share Posted 21 januari Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 21 januari Author Report Share Posted 21 januari 16 hours ago, Roots said: Het is de zelfde tweeter. In de Audience zit wat meer spaanplaat...Als je de contour wil overtreffen dan vervang je de condensator die voor de tweeter zit...Door een Audyncap+ of iets dergelijks. Hier heeft men 4 modellen vergeleken en daar heb ik gelezen dat er in de 1.3se een D28 zou zitten. Daar komt ook mijn bovenstaande screenshot vandaan. https://www.lowbeats.de/dynaudio-se-4-kompaktboxen-im-online-vergleich/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 21 januari Report Share Posted 21 januari (edited) Van de Dynaudio site: “The 52 SE features a Dynaudio Esotec tweeter”. Deze zit ook in de 1.3 SE Dynaudio.com Edited 21 januari by marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 21 januari Author Report Share Posted 21 januari (edited) Hallo Marc , Dat er in mijn audience 52 stp een esotec tweeter zit was mij bekend en ik heb die ook even uit de box gedemonteerd om die in het echt te bekijken. De site van dynaudio noemt in de beschrijving echter geen type tweeter voor de 1.3se Of.... kijk ik er overheen? On 21-1-2024 at 17:28, marc said: Van de Dynaudio site: “The 52 SE features a Dynaudio Esotec tweeter”. Deze zit ook in de 1.3 SE Dynaudio.com Edited 1 april by thei Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 21 januari Report Share Posted 21 januari Nu begin ik eerlijk gezegd te twijfelen. Ik meende altijd dat het grootste verschil tussen de Contour 1.3MkII en de 1.3 SE de tweeter was en dat in de SE de Esotec (D260) zou zitten. Maar dit lijkt toch de D28/2 te zijn. Dynaudio is trouwens nooit zo transparant geweest als het gaat om tweeter types. Ik zou lekker bij de 52SE met de D260 blijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 21 januari Report Share Posted 21 januari Ik kan mij niet voorstellen dat ze in een Contour een D28 gebruikten...Een Contour gaat duidelijk verder dan de Audience, betere kast, echt fineer en een beter filter. Het filter in een Audience is eigenlijk best droevig om te zien en absoluut geen High end....Lekker die condensators vervangen zoals ik al eerder zei en bij de Audience blijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 21 januari Author Report Share Posted 21 januari Ik heb de te beluisteren muziek opnames van alle 4 de door Lowbeats.de vergeleken dynaudio speakers beluisterd op een hegel h600 over confidence 30 speakers en ik vond zelf de 1.3se de minst goed klinkende. Ze hebben er een heel serieus gebeuren van gemaakt en lowbeats vermeldt dat er een D28 in zit. Ik ben benieuwd of er hier nog iemand reageert die het zeker weet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 21 januari Author Report Share Posted 21 januari Deze is die van mijn audience 52stp. Hij weegt 612 gram Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 21 januari Author Report Share Posted 21 januari (edited) 1 hour ago, Roots said: Ik kan mij niet voorstellen dat ze in een Contour een D28 gebruikten...Een Contour gaat duidelijk verder dan de Audience, betere kast, echt fineer en een beter filter. Het filter in een Audience is eigenlijk best droevig om te zien en absoluut geen High end....Lekker die condensators vervangen zoals ik al eerder zei en bij de Audience blijven. Ik heb een afbeelding ervan gevon en het is een D28 met een extra magneet. Edited 21 januari by thei Foto Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 21 januari Author Report Share Posted 21 januari Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 21 januari Report Share Posted 21 januari Hier een informatief Topic over de D260 en D28. Overigens leuk te zien dat je de Confidence 30 hebt. Hier idem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 21 januari Report Share Posted 21 januari Ja, mijn Audience 122C (met d260) heeft ook die extra magneet voor m bij een dikkekont tv te kunnen plaatsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 21 januari Author Report Share Posted 21 januari 16 minutes ago, marc said: Hier een informatief Topic over de D260 en D28. 16 minutes ago, marc said: Dat topic heb ik gisteren helemaal doorgelezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 21 januari Author Report Share Posted 21 januari 1 hour ago, Roots said: Ik kan mij niet voorstellen dat ze in een Contour een D28 gebruikten...Een Contour gaat duidelijk verder dan de Audience, betere kast, echt fineer en een beter filter. Het filter in een Audience is eigenlijk best droevig om te zien en absoluut geen High end....Lekker die condensators vervangen zoals ik al eerder zei en bij de Audience blijven. De audience 52se heeft ook echt hout fineer. Heb je zelf ervaring met een 52se waarvan de condensators zijn vervangen door betere? Zoja , wat veranderd er door? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 21 januari Report Share Posted 21 januari Nee. Ik ben nooit verder gekomen dan mijn Gemini en de Audience 122C. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 24 januari Author Report Share Posted 24 januari On 20-1-2024 at 21:11, Roots said: .Als je de contour wil overtreffen dan vervang je de condensator die voor de tweeter zit...Door een Audyncap+ of iets dergelijks. Ik heb internet afgezocht naar ervaringen en voorbeelden voor het verbeteren van het crossover filter van de Dynaudio Audience 52se. Ik kan er niets over vinden. Er zit dan ook een totaal ander en beter filter in deze se uitvoering als in de gewone Audience 52. Als je een link hebt, ik ben altijd geïnteresseerd in goed onderbouwde en bewezen tweaks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 24 januari Report Share Posted 24 januari Het filter van de Audience 52....Nu ben ik benieuwd naar het filter van de STP/SE. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 24 januari Author Report Share Posted 24 januari Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 24 januari Author Report Share Posted 24 januari (edited) Zoals je ziet totaal andere componenten op het filter plus andere kabels. Audience 52 STP en gewone 52 zijn totaal verschillend. Alleen de kasten zijn gelijk. Kastdemping, bekabeling, crossoverfilter, basspeaker, tweeter en aansluit terminals zijn allemaal anders. De Stp is in principe een contour 1.3se in een audience kast maar met een nóg betere tweeter. Edited 24 januari by thei Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 24 januari Report Share Posted 24 januari Dat filter ziet er inderdaad een stuk beter uit....Maar het kan nog beter. Filter uit een huidige Contour. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 24 januari Author Report Share Posted 24 januari (edited) 2 hours ago, Roots said: Dat filter ziet er inderdaad een stuk beter uit....Maar het kan nog beter. Filter uit een huidige Contour. Zal best beter zijn Roots, maar elk filter is exact aangepast voor een bepaalde luidspreker. Wanneer ik het filter in mijn confidence 30 eruit haal zal dat beslist weer anders en zal zeker ook top uitzien. We wijken helaas af, want je maakte mij nieuwsgierig met je volgende opmerking: Als je de contour wil overtreffen dan vervang je de condensator die voor de tweeter zit...Door een Audyncap+ of iets dergelijks. Als ik het echter goed begrijp had je dit 52stp crossover filter eerder nog nooit gezien. ik vroeg het eerder al, maar heb je een link waarin te zien is dat iemand dit filter heeft verbeterd ? Edited 24 januari by thei Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 24 januari Report Share Posted 24 januari Nee....Maar die grote witte Mundorf in het Contour filter wat ik liet zien begint het nog maar. Je kan nog zoveel beter, en duurder natuurlijk MCap® EVO Oil - Mundorf Link to comment Share on other sites More sharing options...
thei Posted 24 januari Author Report Share Posted 24 januari Is dat een door jou aangepast filter? Voor welke contour is het en wat veranderde er gehoormatig door? Was dat de enige aanpassing? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts