Jump to content

Queen live in Montreal

Recommended Posts

Het concert van Queen draait in de bioscoop dus ik dacht tijd voor een bezoekje. Naar Kinepolis in Antwerpen gereisd omdat de zalen daar groter zijn en derhalve ook het scherm en het geluid. Mooi concert met mooi beeld, Mercury is nog in zijn jongere jaren en bijzonder goed bij stem. 

Helaas valt het geluid toch iets tegen. IMAX noemen ze bij Kinepolis immerserve sound. Al bij de intro met stukjes film is het geluid niet alleen hard maar ook vermoeiend. Een beetje vergelijkbaar met mijn tienerjaren waarin 40cm subwoofers werden ingebouwd in auto's. Maar hier was het nog erger. Mijn dochter gaf aan 'ja er zijn ook speakers aan de zijkant'. En toen zag ik ze. Enorme hoorn speakers. En toen viel het kwartje. Deze zaal maakt gebruik van hoorn systemen. En als dat niet goed gaat dan krijg je dus dit. Het laag staat niet alleen hard, het is ook hard van toon/klank. Alles klinkt alsof er een aardbeving van 6,5 op de schaal van Richter is. Gelukkig ging het tijdens het concert iets beter dan met de filmfragmenten. Maar toch hadden mijn dochter en ik na afloop het gevoel geradbraakt te zijn, gemangeld, door de wastrommel gehaald. Voor mij geen IMAX meer in Antwerpen. Hoorns horen ruimtelijk, Holografisch te klinken en met voldoende rust in het geluidsbeeld. Goede aansturing is belangrijk alsmede voldoende afstand/ruimte. Ergens gaat het daar helaas niet goed in die zaal. De overige zalen in Antwerpen zijn wel
goed in balans. Beter dan de gemiddelde Nederlandse bioscoop. Maar we zijn wel blij dat we hem gezien hebben. Dichterbij een concert van Queen kom je niet. Tenminste niet met Mercury erbij.

Leuk, dus er is een Live concert van Queen in de bioscopen? Welke concert is het, die in Londen?

Veel tribute bands zijn er te zien, en deze Canadees komt dit jaar naar Nederland toe. Geen verkleedpartijen, maar gewoon Queen liedjes zingen met je publiek: Marc Martel 

Hij heeft Queen cover albums, maar maakt ook zijn eigen muziekalbums. Zijn stem komt dichtbij die van Freddie Mercury. Alsof Freddie ooit een zoon heeft gekregen. 

Ja klopt Hans. Filmpjes van Marc Martel zag ik ook al op YouTube. Komt inderdaad in de buurt maar net zoals

met alles is er maar één Mercury. Het concert is maar één weekend. Vanavond de laatste voorstellingen. Aangezien ik net een echt concert heb gemist is dit dan ongeveer hetgeen het dichtst bij komt. 

Relax jongens, ik las er over heen. Dank. Montreal, Canada dus.  

mmm, ja in die mix lijkt veel hoog te zitten. Als het volume te hoog gaat kan dat irritant worden. 

Ik zie geen Hammer to fall in de concertlist staan. Toch altijd wel een live klassieker. Wel een heel mooi opgenomen concert dit en de heren zijn in top vorm. 

Kom nooit verder dan Live at Wembley of Queen killers Live of Live in budapest.

Zelf vond ik de productie altijd wat tegen vallen van de Queen platen, alsof er altijd meer energie of dynamiek in had kunnen zitten. Het klonk altijd wat vlak. Misschien dat de remasters dat beter kunnen laten horen. Maar dan haal je weer wat weg van het originele geluid. Ik spreek nu uit mijn geheugen, dus ik kan er naast zitten. 

4 hours ago, Mediator said:

Filmpjes van Marc Martel zag ik ook al op YouTube. Komt inderdaad in de buurt maar net zoals

met alles is er maar één Mercury.

Ja, het origineel ga je nooit meer terugkrijgen. Freddie had een ultieme stage persoonlijkheid en een stem met een heel hoog bereik. Maar als troost is Marc Martel toch ook fijn. Een soort troostrijk toetje.

Het hoofdgerecht is alleen nog maar een dankbaar mooie herinnering. 

Hammer to fall!

Edited by Ivan10

On 21-1-2024 at 15:59, Hans van Liempd said:

Dat staat in de topictitel.... ik verzin het niet zelf hè.

ja soms is het moeilijk en soms is het simpel Hans. Maar je was degene die het meldde vandaar. 

@Ivan10: ik heb een uitgave van a

night at the opera of liever gezegd ik heb er twee op vinyl. De één is nota bene een half speed master en die ander moet ik ff nakijken maar die was destijds al bijzonder wat geld. Die klinkt dus beter dan die half speed. Voor het overige denk ik dat je wel gelijk hebt. Opnames klinken niet slecht maar blinken ook vaker in niets uit. 

Tijdens het concert zag ik Mercury eigenlijk met name als iemand die leeft voor muziek. Ik denk dat zijn vastberadenheid toen hij wist dat hij stierf ook wel bewijst. Als je dan zo kunt zingen en het publiek kunt meekrijgen in wat je noemt stage presence. Wat een fenomeen ben je dan. Ik kan me trouwens wel voorstellen dat sommige mensen ook Queen moe worden. Roger Taylor en Brian May doen dat eigenlijk heel handig. Er zijn ook genoeg bands die dit niet doen maar net zoveel aandacht verdienen. In ieder geval mijn gedachte die ik tijdens de top2000 had. 

4 hours ago, Mediator said:

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat sommige mensen ook Queen moe worden. Roger Taylor en Brian May doen dat eigenlijk heel handig. Er zijn ook genoeg bands die dit niet doen maar net zoveel aandacht verdienen.

Ja, het zal vast ook een generatie ding zijn. Ook al zullen jongeren ook het talent erkennen van Freddie. Op nummer 1 kunnen we altijd nog een hedendaagse act zetten over 30-40 jaar. Noem geen namen, want de acts van nu volg ik niet. Misschien die Taylor Swift waar ik ook nooit naar luister. En een grote hype is. 

Maar tot die tijd: