Jump to content

Actieve Bass Trap... én werkt het?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Akoestiek kun je op verschillende manieren aanpassen. Om het laag onder controle te krijgen gebruikt men vaak een Bass Trap. Daar zijn verschillende passieve vormen van, maar er zijn dus ook actieve Bass Traps. Dit zijn eigenlijk subwoofers met een ingebouwde microfoon. En wat die microfoon in het laag meet, geeft hij uit fase weer. Hij zuigt daarmee eigenlijk de overmaat van laag uit de ruimte.

Carl heeft een paar van deze dingen in zijn ruimte gehad en hieronder staan de metingen zodat je kunt zien dat het ook echt werkt.

Deze heeft Carl in zijn ruimte gehad.

AVAA-C20-FRONT.png

Als eerste de frequentiekarakteristiek zonder Bass Trap. Die is niet zo best, omdat de speakertjes van Carl nou eenmaal weinig laag weergeven. Maar daar gaat het niet om, het gaat om de staande golven in het laag.

2ceb9a41-7844-47bb-8660-fa1bf6d6f6ee.jpg

Frequentiebereik zonder AVAA. De piek op 28 Hz is eigenlijk een reusachtige staande golf. omdat de speakers van Carl daar normaliter ca. 25 dB zouden af vallen.

bbf94c14-2103-43b2-95b5-e1f3ce7d93d5.jpg

Het frequentiebereik mét AVAA.

De piek op 27 Hz is 10 dB lager en de dip bij 50 Hz is 15 dB minder diep.

f65ba24a-4524-49a1-b9fa-cbd425613110.jpg

De nagalmtijd zonder AVAA

7fc82790-aebe-48aa-9258-88eb365a9ab1.jpg

De nagalmtijd mét AVAA. Deze is op 50 Hz van 2,2 sec naar iets boven de 1 seconde gezakt.

57def6a5-32f0-4659-b67a-007241076b15.jpg

Het watervaldiagram zonder AVAA. Ik moest de nagalmtijd op 2,2 sec zetten om het plaatje helemaal in beeld te krijgen.

d85c6d15-5536-4d30-b3dd-b75560785188.jpg

En het watervaldiagram mét de AVAA met dezelfde ingestelde nagalmtijd. Hier zie je duidelijk dat en heel veel gebeurt.

Edited by Hans van Liempd

Je ziet dat de verbetering eigenlijk alleen in de nagalm tijd zit.

De resonantie frequentie van de ruimte zelf blijft net zo beroerd en gebeurd eigenlijk niets mee.

De piek van 27.5Hz is maar marginaal lager en erger nog de pieken van de 1e (55Hz doet beperkt iets) 2e (82.5Hz) en de 3e (110Hz) zijn nagenoeg gelijk gebleven. Zo als al eerder uitgelegd is een dergelijk systeem altijd te laat en dat zie je hier ook terug.

In de galm gaat het werken in het live moment dus duidelijk niet.

10 minutes ago, kappa7 said:

Je ziet dat de verbetering eigenlijk alleen in de nagalm tijd zit.

De resonantie frequentie van de ruimte zelf blijft net zo beroerd en gebeurd eigenlijk niets mee.

De piek van 27.5Hz is maar marginaal lager en erger nog de pieken van de 1e (55Hz doet beperkt iets) 2e (82.5Hz) en de 3e (110Hz) zijn nagenoeg gelijk gebleven. Zo als al eerder uitgelegd is een dergelijk systeem altijd te laat en dat zie je hier ook terug.

In de galm gaat het werken in het live moment dus duidelijk niet.

Dat die staande golf blijft is volledig natuurlijk. Daar is immers niks aan te doen. Doordat die resonantie veel eerder stopt zal het laag er veel van opknappen. En dat is toch waar het om gaat. De overtollige energie weg halen.

Om 10 dB verzwakking met een passieve bass trap te halen, moet deze wel heel erg groot zijn. Bovendien wordt de dip ook nog wat opgevuld.

Wil je dit recht trekken, dan kan dat alleen met DSP. Maar dan blijven die lange lobben toch aanwezig.

Wat ik mij afvraag is waar in de kamer de metingen zijn gedaan.

De piek bij 28 hz is waarschijnlijk van een halve staande golf. (Alleen een buik in het midden) De piek bij 56 hz van een hele staande golf. (Knoop in het midden en twee buiken op 1/4 en een op 3/4.) Past bij de 6,2 m lengte van de kamer.

Meet je midden in de kamer, dan pak je de volle halve golf. Maar daar zit nou net de dip van de hele staande golf.

Ik denk dat de meting in de luisterstoel is gedaan. Die staat, schat ik, op ca 2/3 van de voorwand. Reken maar uit wat dat met die pieken doet. Ik denk dat alleen niet parallelle voor- of achterwanden dit probleem op kunnen lossen. Lijkt mij ook goedkoper dan zo’n actieve oplossing. Je moet problemen bij de oorzaak aanpakken en niet achteraf corrigeren. Heb ik in de praktijk maar al te vaak meegemaakt bij de processen waar ik aan werkte.

groet,

Leobus

Ik weet niet waar is gemeten en wat Carl nog met zijn luidsprekers en stoel heeft geschoven. Ik heb hem eens een tip gegeven, maar ik vrees, dat ze daar niet meer staan.

Misschien kan Carl wat duidelijkheid verschaffen.

Passief lijkt mij ook de meest voor de hand liggende oplossing. Met als eerste, de juiste luidsprekers, dan de juiste positie van luidsprekers en luisterstoel. En je daarbij blijven realiseren dat een rechte lijn in een kamer onmogelijk is. Daarna misschien nog passieve Bass Traps.

Ik heb dit topic geopend om te laten zien dat actieve Bass Traps echt iets doen.

45 minutes ago, leobus said:

Je moet problemen bij de oorzaak aanpakken en niet achteraf corrigeren. Heb ik in de praktijk maar al te vaak meegemaakt bij de processen waar ik aan werkte.

groet,

Leobus

Daar ben ik het geheel mee eens.

46 minutes ago, leobus said:

Wat ik mij afvraag is waar in de kamer de metingen zijn gedaan.

De piek bij 28 hz is waarschijnlijk van een halve staande golf. (Alleen een buik in het midden) De piek bij 56 hz van een hele staande golf. (Knoop in het midden en twee buiken op 1/4 en een op 3/4.) Past bij de 6,2 m lengte van de kamer.

Meet je midden in de kamer, dan pak je de volle halve golf. Maar daar zit nou net de dip van de hele staande golf.

Ik denk dat de meting in de luisterstoel is gedaan. Die staat, schat ik, op ca 2/3 van de voorwand. Reken maar uit wat dat met die pieken doet. Ik denk dat alleen niet parallelle voor- of achterwanden dit probleem op kunnen lossen. Lijkt mij ook goedkoper dan zo’n actieve oplossing. Je moet problemen bij de oorzaak aanpakken en niet achteraf corrigeren. Heb ik in de praktijk maar al te vaak meegemaakt bij de processen waar ik aan werkte.

groet,

Leobus

Dat kun je nou wel zeggen, maar kom eens met een oplossing? Zo'n schuine muur in een huis is nooit aanwezig. Bovendien ontstaan er dan weer andere problemen zoals hoornwerking en asymmetrie.

Ik heb dat al eerder aangegeven. De grote kast achter in de kamer in tweeën delen en onder een hoek weer tegen elkaar zetten. Wel de achterwand dicht maken. Daarachter misschien opvullen met iets dempends. Volgens mij heeft Cock ook zoiets aan Carl geadviseerd.

groet,

Leobus

Dat had ik gelezen, maar een achterwand van een kast houdt 28 Hz niet tegen. De golflengte van 56 Hz is 6,1 m. 28 Hz is dus de halve golflengte. De golf zal in het midden van de kamer dus het zachtst klinken. Hoe dichter bij de muur (voor of schter) hoe harder die toon. Maar ook die van 56 en 112 Hz. Misschien is het een oplossing om de luisterstoel in het midden of dicht bij het midden van de kamer te plaatsen. 

Maar een Bass Trap zal zeker helpen.

Misschien deze discussie in het topic van Carl verder zetten? Dat is toch een specifiek geval, terwijl dit topic meer bedoeld was om de werking van de actieve Bass Trap te laten zien.

Edited by Hans van Liempd

Even een paar zaken:

- ik heb de digitale actieve bastrap in huis gehad. Die schijnt hetzelfde te werken als het model hierboven. Voor de rest van het verhaal doet dat verder niet terzake.

- gehoormatig de beste positie voor mijn LS is 145 centimeter van de voorwand. De luisterstoel staat op ongeveer 180/190 centimeter van de achterwand. 

- ik zit natuurlijk ook op de lijn dat ik het probleem liefst passief wil oplossen. De vraag is alleen hoe. Hans stelde voor net als bij hem in de breedte te gaan spelen. De schuine wand is zeker een optie net als de ruimte kunstmatig te verkleinen.

- niet aan de orde is gekomen het plaatsen van een Helmholz of plate absorber. Werner Ero vertelde me dat hij zijn staande golf met een RPG modex  heeft aangepakt. Ik begrijp altijd dat Werner een zeer goede akoestiek heeft. Ik heb een uitnodiging om bij hem hem in Vlijmen te gaan luisteren.

- de rol van RivaSono vind ik even lastig. Ik ga hierop even apart in.

5 minutes ago, carl said:

Even een paar zaken:

- ik heb de digitale actieve bastrap in huis gehad. Die schijnt hetzelfde te werken als het model hierboven. Voor de rest van het verhaal doet dat verder niet terzake.

- gehoormatig de beste positie voor mijn LS is 145 centimeter van de voorwand. De luisterstoel staat op ongeveer 180/190 centimeter van de achterwand. 

- ik zit natuurlijk ook op de lijn dat ik het probleem liefst passief wil oplossen. De vraag is alleen hoe. Hans stelde voor net als bij hem in de breedte te gaan spelen. De schuine wand is zeker een optie net als de ruimte kunstmatig te verkleinen.

- niet aan de orde is gekomen het plaatsen van een Helmholz of plate absorber. Werner Ero vertelde me dat hij zijn staande golf met een RPG modex  heeft aangepakt. Ik begrijp altijd dat Werner een zeer goede akoestiek heeft. Ik heb een uitnodiging om bij hem hem in Vlijmen te gaan luisteren.

Werner Ero heeft geen goede akoestiek, ik ben meermaals bij hem geweest. Weinig of geen demping, een gigantische boost op ongeveer 35Hz. Hij speelt verder ontzettend luid, voor mij deed het pijn aan mijn oren. Katrien, die 1 keer was meegegaan vond het zelfs slecht spelen en had nadien zelfs fluitende oren. Ik heb hem ooit uitgelegd dat je met een dB meter enkel de geluidsdruk meet en dat de RT60 meting veel meer zegt over het gedrag van de ruimte , spijtig genoeg staat hij niet open voor anderen hun input.

13 minutes ago, Hans van Liempd said:

De golflengte van 56 Hz is 6,1 m. 28 Hz is dus de halve golflengte. De golf zal in het midden van de kamer dus het zachtst klinken. Hoe dichter bij de muur (voor of schter) hoe harder die toon. Maar ook die van 56 en 112 Hz. 

Wel vreemd dan dat je bij de meting ergens op 2/3(?) van de kamer de pieken vindt. Of is er misschien dicht bij de (achter)muur gemeten omdat daar evt de basstraps zouden komen te staan? Dat laatste is dan wel het probleem wat accentueren.

groet,

Leobus

30 minutes ago, carl said:

Even een paar zaken:

Nou is er het derde topic over jouw luisterkamer. Dat was eigenlijk niet de bedoeling.

Ik zit toch even met de rol van RivaSono. Ik had een goede luisterruimte op zolder. Omdat het daar in de zomer erg warm is heb ik besloten naar mijn souterrain te verhuizen. In vele opzichten een heel prettige kamer: goed geïsoleerd, vloerverwarming en met name koel in hete zomers. Ik heb daar Frank Imholz bij gehaald die een goede naam op akoustiek gebied heeft. Op basis daarvan heeft hij een plan van aanpak voor de opstelling in de “lengte” richting van de kamer gemaakt. Bij het leveren van de resultaten van het akoestisch onderzoek en de voorstellen van aanpak staat vermeld dat het voorstel alleen geldt boven de 125 hz. Mondeling heeft Frank Imholz vermeld dat elke kamer een staande golf heeft en dat door een juiste plaatsing van de LS die golf vermeden kan worden.  Dit advies en de producten die ik bij Frank heb gekocht heeft me meer dan 10.000 euro gekost. In overleg met RivaSono heb ik ook nog een kast laten bouwen van meer dan 1000 euro.

Inmiddels heb ik hier twee paar luidsprekers op proef gehad: een Ilumnia Magister en een Quad ESL. Op zich geen rare LS voor mijn ruimte. Bij beiden grote problemen met het laag. Op basis van bovenstaande metingen is ook de situatie bij mijn Monitor Audio LS niet ideaal. En neem van mij aan dat ik heel veel geschoven heb. Morgen komt Rob Poels hier een monitor LS plaatsen. Nu heeft hij de metingen gedaan en kent hij de situatie. Persoonlijk verwacht ik echter dat ik in deze ruimte met elke LS problemen krijg. En een oplossing heb ik nog niet in verschiet. Eigenlijk vind ik dat RivaSono daar een rol in heeft.

Edited by carl

29 minutes ago, Bebatoli said:

Werner Ero heeft geen goede akoestiek, ik ben meermaals bij hem geweest. Weinig of geen demping, een gigantische boost op ongeveer 35Hz. Hij speelt verder ontzettend luid, voor mij deed het pijn aan mijn oren. Katrien, die 1 keer was meegegaan vond het zelfs slecht spelen en had nadien zelfs fluitende oren. Ik heb hem ooit uitgelegd dat je met een dB meter enkel de geluidsdruk meet en dat de RT60 meting veel meer zegt over het gedrag van de ruimte , spijtig genoeg staat hij niet open voor anderen hun input.

Ik kwam hem bij Marco tegen Gydo en ik vroeg aan hem of die Ilumnia LS inderdaad goed gingen in zijn ruimte. Ik ga denk ik wel een keer bij hem luisteren. Ik zal oordopjes meenemen (haha).

35 minutes ago, leobus said:

Wel vreemd dan dat je bij de meting ergens op 2/3(?) van de kamer de pieken vindt. Of is er misschien dicht bij de (achter)muur gemeten omdat daar evt de basstraps zouden komen te staan? Dat laatste is dan wel het probleem wat accentueren.

groet,

Leobus

Gemeten is op de bovenrand van de luisterstoel. Ongeveer op dezelfde plaats waar je zat Leo. We constateerden dat we daar in een knoop (verlaging) zaten.

Edited by carl

13 minutes ago, Hans van Liempd said:

Nou is er het derde topic over jouw luisterkamer. Dat was eigenlijk niet de bedoeling.

Ik vrees dat dit niet te vermijden is Hans.