carl Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari 28 minutes ago, Hans van Liempd said: Wanneer je overal over jouw kamer begint niet. Zo staat het hele forum straks vol met jouw akoestiekprobleem. Ik ben er niet over begonnen Hans. Ik reageerde alleen op vragen van anderen. Je hebt natuurlijk een punt en we gaan verder met prioriteren souterrain. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari 2 hours ago, carl said: Ik zit toch even met de rol van RivaSono. Ik had een goede luisterruimte op zolder. Omdat het daar in de zomer erg warm is heb ik besloten naar mijn souterrain te verhuizen. In vele opzichten een heel prettige kamer: goed geïsoleerd, vloerverwarming en met name koel in hete zomers. Ik heb daar Frank Imholz bij gehaald die een goede naam op akoustiek gebied heeft. Op basis daarvan heeft hij een plan van aanpak voor de opstelling in de “lengte” richting van de kamer gemaakt. Bij het leveren van de resultaten van het akoestisch onderzoek en de voorstellen van aanpak staat vermeld dat het voorstel alleen geldt boven de 125 hz. Mondeling heeft Frank Imholz vermeld dat elke kamer een staande golf heeft en dat door een juiste plaatsing van de LS die golf vermeden kan worden. Dit advies en de producten die ik bij Frank heb gekocht heeft me meer dan 10.000 euro gekost. In overleg met RivaSono heb ik ook nog een kast laten bouwen van meer dan 1000 euro. Inmiddels heb ik hier twee paar luidsprekers op proef gehad: een Ilumnia Magister en een Quad ESL. Op zich geen rare LS voor mijn ruimte. Bij beiden grote problemen met het laag. Op basis van bovenstaande metingen is ook de situatie bij mijn Monitor Audio LS niet ideaal. En neem van mij aan dat ik heel veel geschoven heb. Morgen komt Rob Poels hier een monitor LS plaatsen. Nu heeft hij de metingen gedaan en kent hij de situatie. Persoonlijk verwacht ik echter dat ik in deze ruimte met elke LS problemen krijg. En een oplossing heb ik nog niet in verschiet. Eigenlijk vind ik dat RivaSono daar een rol in heeft. Ik denk dat de randvoorwaarden van rivasono alles zegt: alleen aanpassingen boven 125 hz, en daaronder zit jouw probleem. Rivasono weet ook wel dat beneden de 125 hz de aanpassingen onevenredig groot en duur zijn. Rivasono valt niet veel te verwijten denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari 2 hours ago, carl said: Ik zit toch even met de rol van RivaSono. Ik had een goede luisterruimte op zolder. Persoonlijk verwacht ik echter dat ik in deze ruimte met elke LS problemen krijg. En een oplossing heb ik nog niet in verschiet. Eigenlijk vind ik dat RivaSono daar een rol in heeft. Jammer van al je inspanningen en investeringen; Maar hier geef je m.i. al de oplossing. Terug naar zolder, dan toch die airco aanschaffen. Of in deze ruimte een versterker mer room correction neerzetten.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari Of een paar aktieve Golden Ear speakers. Kun je het laag naar eigen wens afregelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari (edited) 1 hour ago, Edje2 said: Ik denk dat de randvoorwaarden van rivasono alles zegt: alleen aanpassingen boven 125 hz, en daaronder zit jouw probleem. Rivasono weet ook wel dat beneden de 125 hz de aanpassingen onevenredig groot en duur zijn. Rivasono valt niet veel te verwijten denk ik. Dat vraag ik me af Ed. Ik denk dat RivaSono me tenminste had moeten waarschuwen. Waarom haal ik er anders een akoestisch expert bij. Ik vind dat Frank Imholz mij moet helpen om de zaak op te lossen. Edited 22 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari 5 hours ago, Edje2 said: Ik denk dat de randvoorwaarden van rivasono alles zegt: alleen aanpassingen boven 125 hz, en daaronder zit jouw probleem. Rivasono weet ook wel dat beneden de 125 hz de aanpassingen onevenredig groot en duur zijn. Rivasono valt niet veel te verwijten denk ik. Er valt juist de afwezigheid te verwijten van eerlijk en transparant communiceren over de mogelijke consequenties van het negeren van de onderste 4 oktaven. En wat je evt. dan nog zou kunnen gaan doen om ermee te dealen. Een akoestisch advies omvat het hele spectrum, dat kan gewoon niet anders als het over muziekakoestiek gaat. Bij woonakoestiek mag je dat onderste deel best negeren maar hier niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari ik denk inderdaad dat je bij het geven van een advies ook een waarschuwingsplicht hebt Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari 21 minutes ago, carl said: ik denk inderdaad dat je bij het geven van een advies ook een waarschuwingsplicht hebt Toine. Het is meer zo dat je alle aspecten dient door te spreken bij een degelijk advies. Dat gaat niet eens over plicht, maar meer over goede dienstverlening. De bereidheid om ook minder leuke kanten toe te lichten. In sommige gevallen gaven potentiële laagproblemen bij een klant van mij de doorslag om die ruimte niet te betrekken. Gewoon, omdat je alle voors en tegens bespreekt, want daarvoor wordt je immers ingehuurd. Maar ik kom blijkbaar nog uit een andere tijd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari Ha carl, post eens een tekening van de ruimte, met de maten en waar de speakers staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari 34 minutes ago, carl said: ik denk inderdaad dat je bij het geven van een advies ook een waarschuwingsplicht hebt Toine. Weet Rivasano van je laagprobleem Carl, je kun toch zeggen dat zijn adviezen niet gebracht heeft wat je ervan verwachte. Wellicht heeft hij de oplossing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari 7 minutes ago, Groovy said: Weet Rivasano van je laagprobleem Carl, je kun toch zeggen dat zijn adviezen niet gebracht heeft wat je ervan verwachte. Wellicht heeft hij de oplossing. Het mailtje is al klaar Peter. Maar morgen eerst de TAD ME 1 proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari Ok, succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari 14 minutes ago, Walt said: Ha carl, post eens een tekening van de ruimte, met de maten en waar de speakers staan. Ik zal even vragen of iemand dat wil doen Walt. Ik ben niet zo digitaal begaafd, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari Als de maten niet gek afwijkend zijn van wat gebruikelijk is, zou er toch een werkbare opstelling mogelijk moeten zijn, zou je verwachten.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari 16 minutes ago, carl said: Het mailtje is al klaar Peter. Maar morgen eerst de TAD ME 1 proberen. Succes morgen, ben erg benieuwd hoe ze het doen. Ik vind het geweldige speakers, heb ze namelijk zelf ook. Laten alles horen en je kunt ze, omdat ze ongelooflijk transparant zijn, alle kanten op tunen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari 40 minutes ago, thingman said: Het is meer zo dat je alle aspecten dient door te spreken bij een degelijk advies. Dat gaat niet eens over plicht, maar meer over goede dienstverlening. De bereidheid om ook minder leuke kanten toe te lichten. In sommige gevallen gaven potentiële laagproblemen bij een klant van mij de doorslag om die ruimte niet te betrekken. Gewoon, omdat je alle voors en tegens bespreekt, want daarvoor wordt je immers ingehuurd. Maar ik kom blijkbaar nog uit een andere tijd... Ik ben het roerend met je eens Toine, alleen omdat het expliciet vermeld staat in het rapport verwacht ik dat ze het niet oplossen zonder weer een traject te starten. We gaan het zien, dat toont wel hun werkwijze. Benieuwd hoe dat afloopt. Een goede kennis van me heeft ook door hun de ruimte laten doen, en was ook niet zo tevreden over het resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari (edited) Nou, nou. Er zijn meerdere mensen langs geweest ( waaronder ik zelf) die weinig problemen hadden met de ruimte, ook niet met het laag. De grootte van de kamer in aanmerking nemend zal er altijd wel een probleem(pje) met het laag blijven, als je dat wilt opzoeken tenminste. Met de juiste luidsprekers en de goede opstelling valt er daar volop van muziek te genieten. En daar is de ruimte ook voor bedoeld; niet om voortdurend met meetmicrofoons in de weer te zijn. De meeste muziek gaat helemaal niet zo laag en dus is het gewoon fout om daar op gefixeerd te raken. 18 februari zit ik voor de 2e van Mahler in de grote concertzaal van Amare. Dan weet je dat het thuis altijd maar behelpen blijft. En als dat je ding is kun je het ook elke zondag vast stellen in de kerk. There is no substitute for common sense. Edited 22 januari by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari Tja, als ik alle berichten lees is het net alsof het laag de bocht uit giert in zijn ruimte. Het is zeker waar dat nagenoeg elke ruimte wel een paar staande golven kent beneden de 100hz. Ik heb er een bij 51 Hz, precies de breedte van m’n kamer. Toch hebben de tad’s er geen moeite mee. Bij een enkel nummer gaat het iets de bocht uit, maar nog heel goed te doen. Juist omdat Carl deze luidsprekers morgen op proef heeft ben ik erg benieuwd of dat goed gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari (edited) Op 18 februari ben ik jarig Kraus. Het eerste nummer wat we morgen gaan aanzetten is “Keith do not go”. Met de Quads liep dat inderdaad gierend uit de hand Ed. Verder verwacht ik eventueel wel een nette reactie van RivaSono - waarom niet? Edited 22 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari 11 hours ago, Hans van Liempd said: Nou is er het derde topic over jouw luisterkamer. Dat was eigenlijk niet de bedoeling. Al het andere raakt ondergesneeuwd. Niet een idee om een paar weken met “vakantie” te gaan en daarna met een boeiend en duidelijk verhaal terug te komen.? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari Ik vind het wel boeiend hoor Jack - zeer boeiend zelfs (big smile). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari 32 minutes ago, carl said: Op 18 februari ben ik jarig Kraus. Het eerste nummer wat we morgen gaan aanzetten is “Keith do not go”. Met de Quads liep dat inderdaad gierend uit de hand Ed. Verder verwacht ik eventueel wel een nette reactie van RivaSono - waarom niet? Over welke versie van Keith don’t go hebben we het? De live versie? Er zijn namelijk nogal wat versies te vinden die best wel verschillend zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari 19 minutes ago, carl said: Ik vind het wel boeiend hoor Jack - zeer boeiend zelfs (big smile). Ik snap niet wat er boeiend aan is @carl. Klaas Feenstra is nog geen uur bezig geweest met het plaatsen van de luidsprekers. Toen was het goed. Het meeste werk was met een steekwagen de 73 kilo zware luidsprekers via de trap naar boven te krijgen. De 35 kilo zware betonnen stands, had ik zelf al neergezet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari 29 minutes ago, Duclaasie said: Over welke versie van Keith don’t go hebben we het? De live versie? Er zijn namelijk nogal wat versies te vinden die best wel verschillend zijn. De live version op vinyl van Analoque Productions Duclaasie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari 24 minutes ago, Tubejack said: Ik snap niet wat er boeiend aan is @carl. Klaas Feenstra is nog geen uur bezig geweest met het plaatsen van de luidsprekers. Toen was het goed. Het meeste werk was met een steekwagen de 73 kilo zware luidsprekers via de trap naar boven te krijgen. De 35 kilo zware betonnen stands, had ik zelf al neergezet. We hebben het hier over akoestiek die niet meezit Jack. Op mijn zolder ging het relatief makkelijk. In mijn twee vorige huiskamers iets moeilijker maar wel uiteindelijk met een goed resultaat. Daar put ik hoop uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts