thingman Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari 32 minutes ago, carl said: De live version op vinyl van Analoque Productions Duclaasie. Acoustic Live? Is dat de titel van het album? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 22 januari Report Share Posted 22 januari 29 minutes ago, carl said: We hebben het hier over akoestiek die niet meezit Jack. Op mijn zolder ging het relatief makkelijk. In mijn twee vorige huiskamers iets moeilijker maar wel uiteindelijk met een goed resultaat. Daar put ik hoop uit. Carl, het gaat sowieso lukken om de akoestiek daar onder controle te krijgen. Desnoods met een omweg, maar het kan daar akoestisch in orde zijn voor de speakers die er uiteindelijk blijven. Punt is wel dat we veel tijd steken in het bespreken van iets dat met een meting en locatiebezoek ineens handen en voeten krijgt. Als er in het laag inderdaad 2 sec nagalm is, zoals het basstrap experiment suggereert, dan is er in je ruimte ongeveer 0% natuurlijke laagabsorptie aanwezig, anders kom je niet aan die 2 seconden. Als de ruimte in essentie een betonnen bak is, dan heb je 0-5% nat. laagabsorptie en dat gaat zelfs met een monitor niet goed. Ook het midlaag zal dan nog lang blijven hangen, met kleuring op stemmen en hogere bassen tot gevolg. Dus een goede meting van de -60dB uitsterftijden (T60) zou zeer welkom zijn. Die zal Rivasono voor je kunnen uitwerken, lijkt me. Om een vervolgstrategie uit te werken is immers wel een meetresultaat vereist om van uit te kunnen gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 januari Author Report Share Posted 23 januari (edited) Sorry, verkeerde topic. Edited 23 januari by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari (edited) 13 hours ago, carl said: We hebben het hier over akoestiek die niet meezit Jack. Op mijn zolder ging het relatief makkelijk. In mijn twee vorige huiskamers iets moeilijker maar wel uiteindelijk met een goed resultaat. Daar put ik hoop uit. Misschien ben je "daar" te veel mee bezig, met meten van akoestiek vlakke frequentie response. Dat kan op een gegeven ogenblik ook een obsessie worden weet ik uit eigen ervaring. Probeer eens een betere versterker.* Of actieve monitoren zoals @Ruud opperde. * ik noem bewust "betere" versterker. Buizen versterkers hebben van nature een slechte dempings factor. Als alle metingen tot nu toe met jouw CJ versterker zijn gedaan kon daar wel eens het probleem liggen van het slechte laag. Soms liggen dingen voor de hand..... Edited 23 januari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari (edited) Ik heb sinds vanochtend een TAD ME 1 hier staan Jack. Bij beluistering van een paar kritische platen bleek de staande golf al heel wat minder storend dan met de Ilumnia Magister en de Quad ESL. Het is natuurlijk een samenspel tussen kamer en luidspreker. Met de PSI AVAA zijn de resultaten nog beter. Vanavond volgen de metingen. Voor het eerst heb ik de idee dat ik de zaak wel onder controle krijg in deze ruimte. Of ik het geluid verder prettig vind kan ik na een uur luisteren nog niet zeggen. Gelukkig heb ik ze een week. Volgens mij kan de Conrad Johnson versterker de LS zeer goed aan. De TAD heeft een gunstig impedantieverloop en mijn Conrad Johnson levert 70 watt op 4 ohm. Kennelijk is impedantie verloop belangrijker dan rendement. Ik ga ook zeker nog de 6550 buizen proberen. De KT 120 zitten er in op basis van de ervaringen met mijn Monitor Audio 20 SE. Kan nu weer net anders liggen. Edited 23 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari Als mijn info correct is zorgt de KT120 voor meer power en controle (betere demping). De TAD's kunnen niet genoeg demping krijgen. Ik denk daarom dat de KT120 de betere buis is met deze luidsprekers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari Overigens zijn de TAD's gebaat bij heel veel power en controle. Dus of de CJ's de perfecte versterkers zijn voor deze luidsprekers is de vraag. Mijn eindversterker levert bijna oneindig power (575 Watt bij 4 ohm gemeten), en nog heb ik het idee dat er niet genoeg controle is. Dat heeft ook te maken met een ontwerp zonder tegenkoppeling waardoor de dempingsfactor erg laag is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari 6 minutes ago, Edje2 said: Als mijn info correct is zorgt de KT120 voor meer power en controle (betere demping). De TAD's kunnen niet genoeg demping krijgen. Ik denk daarom dat de KT120 de betere buis is met deze luidsprekers. We proberen alles uit deze week Ed en zelfs de kabels. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari (edited) 27 minutes ago, Edje2 said: Overigens zijn de TAD's gebaat bij heel veel power en controle. Dus of de CJ's de perfecte versterkers zijn voor deze luidsprekers is de vraag. Mijn eindversterker levert bijna oneindig power (575 Watt bij 4 ohm gemeten), en nog heb ik het idee dat er niet genoeg controle is. Dat heeft ook te maken met een ontwerp zonder tegenkoppeling waardoor de dempingsfactor erg laag is. Misschien de akoustiek Ed (hahahaha). Ik heb natuurlijk maar een kamer van 25 m2. Edited 23 januari by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari 1 hour ago, Edje2 said: Als mijn info correct is zorgt de KT120 voor meer power en controle (betere demping). De TAD's kunnen niet genoeg demping krijgen. Ik denk daarom dat de KT120 de betere buis is met deze luidsprekers. Op mijn Monitor Audio 20 SE klonken de KT 120 zeker beter Ed. Die konden wel een hoger oktaangehalte gebruiken. Op de TAD klinken de 6550 net iets milder. Ik ga de komende dagen af en toe wisselen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari I.v.m. vermogen, wel een goede vriend en ook iemand die een mooi set had gekocht en op een bepaald moment een PSE 300B versterker kocht die ongeveer 15 watt leverde. Zijn speaker hadden een hoog rendement (98dB) en de versterkers gingen elke keer in vervorming. Hij vroeg of ik de versterkers eens wilde nakijken. Ik sloot ze aan op een speaker die een gevoeligheid had van 86dB en die combinatie speelde geweldig mooi, nooit vermogen te kort. Het probleem zat hem niet in het rendement van zijn speakers maar in de uiterst complexe belasting. Je zag ook in de impedantie curve een knik die wees op een serieuze fasedraaing en met name dat was de boosdoener. Als de TAD's een mooi impedantie verloop hebben zie ik geen enkel probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari (edited) Een hoog rendement is idd geen garantie om een lichte versterker te kunnen gebruiken. Zie mijn Thiels. Rendement is bijna 92dB, maar toch vreet ie stroom, omdat het een complexe load vormt voor de versterker. Nominaal zou die 4Ω moeten zijn, maar het gros van het frequentiespectrum zit meer in de buurt van de 3Ω of er soms nog onder. Mijn SF Guarneri, met een rendement van 86dB waren minder lastig (8Ω nominaal), al moest de volumeknop wel wat verder open. Edited 23 januari by Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari Ik zou zelf ook op laag volume luisteren. <1 watt Goede luidsprekers, hebben dan het laag, midden en hoog nog steeds mooi in evenwicht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 januari Report Share Posted 23 januari Dat lagere rendement zie je eigenlijk niet op de volumeknop. Ik speel verder meestal maximaal 80 dB Jack. Als ik een boekje lees minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts