MarKath Posted 31 januari Report Share Posted 31 januari Hallo forummers, Om te kunnen bepalen of een luidspreker makkelijk of moeilijk aan te sturen is, kijk ik altijd eerst naar de gevoeligheid van de speaker. Zo heeft mijn KEF LS50 Meta set (op mijn werkkamer) een gevoeligheid van 85dB maar waar ik eigenlijk naar op zoek ben is de gevoeligheid van mijn Magnat MSP 180 speakers want die informatie is nergens terug te vinden. Is dit eventueel ook zelf te bepalen? Ik hoor graag van jullie. Groeten, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 31 januari Report Share Posted 31 januari Ja, met een decibelmeter (kan ook als een app op je smartphone). Hou die op 1 m afstand van een luidspreker en stuur een toon van 1 kHz door die luidspreker met een vermogen van 1 Watt (als het luidsprekers zijn van 8 Ω gemiddeld, neem 2 Watt voor 4 Ω gemiddeld). Je moet in feite 2,83 V uitgangssignaal hebben. Stuur het wel alleen naar die ene luidspreker waar je gaat meten, niet naar allebei. Als je dan bijvoorbeeld 90 dB meet, heb een luidspreker van 90 dB/W/m. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted 31 januari Author Report Share Posted 31 januari 45 minutes ago, Bloom said: Ja, met een decibelmeter (kan ook als een app op je smartphone). Hou die op 1 m afstand van een luidspreker en stuur een toon van 1 kHz door die luidspreker met een vermogen van 1 Watt (als het luidsprekers zijn van 8 Ω gemiddeld, neem 2 Watt voor 4 Ω gemiddeld). Je moet in feite 2,83 V uitgangssignaal hebben. Stuur het wel alleen naar die ene luidspreker waar je gaat meten, niet naar allebei. Als je dan bijvoorbeeld 90 dB meet, heb een luidspreker van 90 dB/W/m. Dank voor jouw reactie maar hoe weet ik in hemelsnaam wanneer ik 1 Watt aanstuur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 31 januari Report Share Posted 31 januari Daarvoor heb je een voltmeter nodig. Hang die over de aansluitingen van de luidspreker, zet het volume van de versterker op 0 en draai dan langzaam omhoog totdat de voltmeter 2,83 V toont. Dan heb je 1 Watt bij 8 Ω of 2 Watt bij 4 Ω. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted 31 januari Author Report Share Posted 31 januari 9 minutes ago, Bloom said: Daarvoor heb je een voltmeter nodig. Hang die over de aansluitingen van de luidspreker, zet het volume van de versterker op 0 en draai dan langzaam omhoog totdat de voltmeter 2,83 V toont. Dan heb je 1 Watt bij 8 Ω of 2 Watt bij 4 Ω. Dank voor jouw duidelijke uitleg, hier kan ik wat mee. Nu nog even kijken of mijn huis-tuin-keuken voltmeter hiervoor geschikt is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
analoogfreak Posted 31 januari Report Share Posted 31 januari (edited) Gevoeligheid 1,9 W 91 dB http://www.magnat.tv/w4.shtml Edited 31 januari by analoogfreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted 1 februari Author Report Share Posted 1 februari Kijk, dan hoef ik niet meer te gaan meten, dank je wel! Het stomme is dat ik zelf deze site regelmatig bezoek en er in deze situatie dus compleet overheen gelezen heb. Gelukkig zijn mijn oren beter Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 februari Report Share Posted 1 februari Ik heb de laatste tijd verschillende minder gevoelige LS in huis gehad dan de huidige. Bij het instellen van het volume merkte je dat nauwelijks. Ik heb de idee dat een gunstig impedantieverloop en overbemeten voedingen er veel meer toe doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
analoogfreak Posted 1 februari Report Share Posted 1 februari 1 hour ago, SMarcel said: Kijk, dan hoef ik niet meer te gaan meten, dank je wel! Het stomme is dat ik zelf deze site regelmatig bezoek en er in deze situatie dus compleet overheen gelezen heb. Gelukkig zijn mijn oren beter Tja, dat overkomt mij zelden. Enne graag gedaan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts