Jump to content

Met en zonder Chord Quetest DAC

carl
 Share

Recommended Posts

Van de week even kort een Chord Quetest DAC op mijn Quad 67 speler uitgeprobeerd. De Quad 67 is de tweede CD speler die Quad op de markt heeft gebracht en dus een “oudje”. Ik heb hem overgenomen van een vriend en hem weer op specificatie laten brengen door Transtec. Ik ben er zeer tevreden mee, maar vroeg me wel eens af of de CD speler beter zou gaan klinken met een moderne DAC.

De Chord Quetest is een losse DAC en staat werkelijk zeer goed bekend met zeer goede testen in diverse bladen. Bij het vergelijk is maar kort geluisterd maar toch waren de geluidsverschillen evident. De Chord heeft een wat bescheiden en wat warmer hoog en de Quad klinkt juist wat pittiger zonder echt scherp te worden. Een beetje kwestie van smaak. Het laag van de Chord was daarentegen veel strakker dan van de Quad. De Quad klinkt wat losser en warmer. Ik denk dat veel mensen de strakheid van de Chord zouden missen.

Persoonlijk sprak het midhoog van de Quad me wel aan. Het strakkere laag van de Chord klonk in mijn oren weer veel beter dan van de Quad. In ieder geval heb ik met een andere DAC mijn akoestiek probleem niet opgelost. Gespeeld is overigens met een CD van Jack Johnson.

Edited by carl

30 minutes ago, carl said:

In ieder geval heb ik met een andere DAC mijn akoestiek probleem niet opgelost. 

Had je dat verwacht dan?

Ik snap ook soms niks van jouw luister of beoordelingsmethodes Carl. Je bent in elk geval wel heel goed in jezelf op het verkeerde been zetten. Zo kom je nooit tot iets ben ik bang…

Nou, nou. Carl is hier een echte oudgediende en die doet het op zijn Carls. Dat kan & mag. Bovendien maken zijn topics altijd veel reacties los dus kennelijk worden zijn bijdragen gewaardeerd en maken iets los. Niemand hier heeft van iemand goedkeuring nodig.

PS zo'n goedkoop dingetje is die chord dac niet. Een langere luistertijd is wel logisch maar er wordt opgemerkt dat de verschillen evident zijn.

Edited by Kraus vonBentinck

Ik wilde alleen op het basis van een korte check het verschil aangeven tussen de Quad interne DAC en de Chord DAC. In ieder geval weet ik nu zeker dat mijn Quad CD speler niet defect is. Het geluidsverschil was verder evident en een recente DAC is volgens mij niet per definitie beter. Daar heb ik geen maand luisteren voor nodig. Morgen ga ik zekerheidshalve hetzelfde doen bij 5,5 meter Ocos LS kabel en drie meter Kimber 4 TC. Dus maak jullie borst maar nat.

2 hours ago, Edje2 said:

Ik snap ook soms niks van jouw luister of beoordelingsmethodes Carl. Je bent in elk geval wel heel goed in jezelf op het verkeerde been zetten. Zo kom je nooit tot iets ben ik bang…

Van het begin was ik vrij zeker waar het probleem zat @Edje. Anderen zochten de oorzaak in versterker, kabel e.d.  Altijd goed om andere mogelijke oorzaken Quick en Dirty uit te sluiten. Onder het topic “prioriteren” mag je aangeven hoe jij de laagproblemen zou aanpakken. 

Edited by carl

33 minutes ago, carl said:

Van het begin was ik vrij zeker waar het probleem zat @Edje. Anderen zochten de oorzaak in versterker, kabel e.d.  Altijd goed om andere mogelijke oorzaken Quick en Dirty uit te sluiten. Onder het topic “prioriteren” mag je aangeven hoe jij de laagproblemen zou aanpakken. 

Ik ben begonnen je hele topic over het souterrain vanaf het begin door te lezen Carl. Ik wil graag begrijpen of ik er een rode draad in kan vinden. Maar elke keer valt me op dat het best wel van de hak op de tak gaat. Ook niet geholpen door allerlei suggesties die ook van links naar rechts schieten. Dat krijg je natuurlijk ook als je het aan een diverse groep audiofielen vraagt. Een ieder heeft toch zijn eigen invalshoek of stokpaardje.

wat oplossing, die heb ik al gegeven: zo snel mogelijk het laag probleem door een professional! laten aanpakken. Ik gun je van harte een echt goede muziek beleving na al het werk aan je ruimte!

Bedankt Ed. Zo sta ik er ook in. Het lastige is, dat ik vind dat RivaSono die hier de akoestische infrastructuur heeft aangelegd ook zijn verantwoordelijkheid moet nemen. Een acousticus waar ik veel vertrouwen in heb komt me trouwens binnenkort helpen. Heeft het echter druk.

On 2-2-2024 at 20:59, Walt said:

Wel WEER een Carl topic erbij op het forum, kan je dit soort dingen aub gewoon in je andere topic erbij zetten, het forum wordt nu echt de grote Carl show zo. 

Zoveel interessant topics worden er niet aangemaakt. Ik vind het wel aardig om te horen of een veel nieuwere dac nu echt zoveel meer brengt dan een interne dac van een oude speler. Conclusie is het niet per de meteen een stap vooruit is maar meer gemengd sterke punten van de een en van de ander. Maar idd meestal weet je pas na weken luisteren of iets echt bevalt, althans dat is mijn ervaring.

Mijn kennismaking met de kwaliteiten van een moderne DAC begon met de aanschaf van een (dure) Chord Mojo die via USB aan mijn PC hing. Deze veredelde hoofdtelefoon versterker had ik analoog aan m'n set geknoopt. Ik loop toch al een tijdje mee (ik wordt dit jaar 61) maar was stomverbaasd hoe goed dat klonk.

Deze ervaring leidde later tot de aanschaf van een (nóg duurdere) Mytec DAC, die het niveau van m'n set flink omhoog tilde.

Dus ja, moderne DAC's (mits goed opgebouwd) hebben zéker een meerwaarde t.o.v. het oudere spul...