Jump to content

"Inspelen" van kabels

Recommended Posts

12 hours ago, Jason said:

Kom je toch weer in het cirkeltje terecht van inspelen , de believers en nonbelievers..

Het wetenschapelijke feit ligt ( mijn inziens) bij het skin effect, het verhitten van materialen kan de de structuur wijzigen en electronen hebben invloed op het materiaal  structuur en geleider.

Dat bepaalde instrumenten anders klinken heeft te maken met het gebruikte materiaal je hebt koper en koper…daarin zit nog verschil in kristal structuur bijvoorbeeld..

soms lijkt het erop dat een kabel of kontakt vlak  ( geleider ) zich eerst moet “ vullen”  met electronen wil het weer optimaal klinken..

Herken dit zelf ook ;)

Wetenschappelijk zijn de verschillen die door het skineffect kunnen ontstaan ver buiten ons hoorbereik.

Jongensdroom geeft aan, dat er wel verschil is bij nieuwe en gebruikte instrumenten van hetzelfde type.

Door het verhitten van materialen gaat het samengroeien van de kristallen sneller. En bij hogere temperaturen heet dit spanningsvrij gloeien of zelf ontlaten.

32 minutes ago, Hans van Liempd said:

Wetenschappelijk zijn de verschillen die door het skineffect kunnen ontstaan ver buiten ons hoorbereik.

Jongensdroom geeft aan, dat er wel verschil is bij nieuwe en gebruikte instrumenten van hetzelfde type.

Door het verhitten van materialen gaat het samengroeien van de kristallen sneller. En bij hogere temperaturen heet dit spanningsvrij gloeien of zelf ontlaten.

Exact en dat gebeurt alleen bij de hoge temperaturen op kamer temperatuur gebeurd er met koper niets.

Aluminium wel maar daar worden doorgaans geen kabels van gemaakt.

Althans niet voor audio toepassingen zo als wij die gebruiken.

De verschillen in kabels die je waarneemt hebben meer met de constructie van de kabel te maken.

Op dit moment zijn alle koper kabels van OFC koper wat gewoon puur koper is.

Daar zitten de verschillen in elk geval niet.

Uiteindelijk heeft iedereen wel een punt.

Zo wilde ik na de aanschaf van de Accuphase en de Hex die stroomvoorziening ervan verbeteren, ze stonden nog op een "vuile" groep met Lappkabels waar ook de PC op staat....Een meter of 2a3 verder had ik nog een dedicated fase. Een complete fase vrijgemaakt voor de Krells.

Ik kocht 5 meter Supra netkabels met de bij de daar bij behorende stekkers, ik had nog wat wattgates liggen. Naar de Gamma om wat wcd's om een stekkerblok te maken.

Afijn ik was klaar en alles aangesloten. De teleurstelling was groot.....Is dit nou alles dacht ik?

Na een week of 2 viel alles op zijn plek...Wtf is hier aan de hand dacht ik? Het kon niet anders liggen dan aan de laatste aanpassing die ik gedaan had. :) 

Inspelen van kabels............Nee, iets waar ik absoluut niet in geloof. Hoor het direct wanneer ik mijn luidsprekers ook maar een paar millimeter verplaats, in de luisterruimte de akkoestiek veranderd is door het plaatsen van een plant, ander meubeltje of wat dan ook, maar inspelen van kabels.....

Zag laatst ergens op YouTube een paar jongens een volledig blinde test doen tussen luidsprekerkabels en ze scoorden ondanks hun transparant systeem en getrainde oortjes een score die is te kwalificeren als "toeval".

Ik behoor zeker niet tot de groep van ongelovigen en ontken niet het verschil tussen kabels. Omdat iets niet meetbaar is, betekent dit niet dat "iets" niet bestaat. Voordat men temperatuur objectief kon meten bestonden voelbare temperatuurverschillen ook nietwaar? Zo wil ik ook best aannemen dat een kabel door bijvoorbeeld temperatuurverschil of een betere connectie anders klinkt. In hoeverre dit evenwel hoorbaar is laat staan significant?

Voor mij hebben claims m.b.t. kabels eigenlijk alleen enige waarde als men middels blind uitgevoerde tests kan aantonen dat er hoorbare verschillen bestaan.

Uiteraard geldt dat ik een ieders totaal andere visie op deze materie respecteer en allerhande experimenten die de hobby plezier opleveren van harte toejuich.

Een vriend van mij heeft MIT kabels. Voor we kwamen luisteren bij hem was die er nog aan geweest. Na een kwartier “rusten” klonken ze behoorlijk prettiger. Zal het nooit vergeten.

De laatste dagen een paar gebalanceerde verlenginterlinks van 1,75 m gemaakt. Die hebben we over twee weken op de audioclub nodig om de luidsprekers verder uit elkaar te kunnen zetten. Toen ik ze vanmorgen klaar had heb ik ze tussen de bestaande interlinks en eindversterkers gezet.

Man wat klonk dat scherp en onaangenaam. Maar nu, na één dag spelen is dat al grotendeels over. Er nog maar even tussen laten zitten.

• 2 weeks later...

Zou je zo’n kabel niet kunnen inbranden door ze met de stroom te verbinden Roots en er 24 uur een lampje aan te hangen  @Roots

5 hours ago, Hans van Liempd said:

Beter een straalkachel en 230V er door. Maar of dat veilig kan? Met luidsprekerkabels vaak wel, maar met interlinks beter maar niet aan beginnen. Beter maar niet mee gaan prutsen.

Russ Andrews maakt haar stroomkabels van Kimber LS kabel.

• 3 weeks later...