Duclaasie Posted 18 februari 2024 Report Share Posted 18 februari 2024 (edited) Om de weergave te verbeteren in de woonkamer, waar mijn set staat, moet er akoestisch iets gebeuren. Er zijn best wel wat mogelijkheden, maar waar te beginnen. Hierover kom ik toch wel wat tegenstrijdige berichten tegen. De grootste klap aan oppervlak kan ik pakken op de wand waar de set tegenaan staat en de wand achter de luisterpositie. Als ik mij inlees over de effecten dan zegt de één dat je beter achter de luidsprekers kan beginnen, maar de ander weer juist de achterwand. Het idee is om bij een van deze twee wanden een akoestische latten wand van bijvoorbeeld WoodUpp te maken, indien nodig gevuld met Akotherm D20 met een dikte van 10cm. Voordeel van de lattenwand is mogelijk dat deze ook een deel diffusie geeft Daarnaast is een plafond eiland ook bespreekbaar. Waar ik nu echter tegenaan loop is dat ik de ruimte akoestiek niet inzichtelijk heb. De afstand van muur naar muur is 5,5 meter, plafond is 2,6 meter hoog en de wand waar de set tegenaan staat is 9 meter lang. Die 9 meter is echter wanneer je de wand tot aan de voorgevel in de keuken meet, het woongedeelte is door de hal en trapkast aanmerkelijk kleiner met ca. 36m2. Luidsprekers staan ca. 85cm uit de wand, luisterpositie ca. 1.25 uit de achterwand. Concreet zou ik graag input van jullie krijgen over welke ingrepen het meest effectief zijn, zonder al teveel te inboeten op sfeer en woongenot. Is het mogelijk dmv een Dirac meting te bepalen waar de problemen in de ruimte zitten, of is een RT-60 de enige juiste methode? Edited 18 februari 2024 by Duclaasie Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 februari 2024 Report Share Posted 18 februari 2024 Om iets meer van de akoestische eigenschappen van de kamer te weten, heb je twee a drie dingen nodig. 1. de RT60 en 2. Een frequentiekarakteristiek ter plaatse van je oren. En als mogelijk derde een waterval diagram waarin 1 en 2 gecombineerd worden. Een hele wand met 10 cm absorptie te voorzien lijkt me wat veel, dan beter tee wanden voor de helft. En die houten latten zijn zeker prima om niet al het geluid in het absorptiemateriaal te laten verzuipen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 februari 2024 Report Share Posted 18 februari 2024 Het dempen van de eerste reflectie geeft vaak het snelste resultaat. Die geeft namelijk de meeste versmeering in het geluid beeld. Het is natuurlijk afhankelijk van je ruimte en de opstelling welke plek de eerste reflectie geeft. Met de voorgestelde meting krijg je wel inzicht in je ruimte maar zal je alleen vertellen op welke frequentie versmeering of staande golven zitten. Het kan je helpen om de veranderingen zichtbaar te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts