Duclaasie Posted 18 februari 2024 Report Share Posted 18 februari 2024 (edited) Om de weergave te verbeteren in de woonkamer, waar mijn set staat, moet er akoestisch iets gebeuren. Er zijn best wel wat mogelijkheden, maar waar te beginnen. Hierover kom ik toch wel wat tegenstrijdige berichten tegen. De grootste klap aan oppervlak kan ik pakken op de wand waar de set tegenaan staat en de wand achter de luisterpositie. Als ik mij inlees over de effecten dan zegt de één dat je beter achter de luidsprekers kan beginnen, maar de ander weer juist de achterwand. Het idee is om bij een van deze twee wanden een akoestische latten wand van bijvoorbeeld WoodUpp te maken, indien nodig gevuld met Akotherm D20 met een dikte van 10cm. Voordeel van de lattenwand is mogelijk dat deze ook een deel diffusie geeft Daarnaast is een plafond eiland ook bespreekbaar. Waar ik nu echter tegenaan loop is dat ik de ruimte akoestiek niet inzichtelijk heb. De afstand van muur naar muur is 5,5 meter, plafond is 2,6 meter hoog en de wand waar de set tegenaan staat is 9 meter lang. Die 9 meter is echter wanneer je de wand tot aan de voorgevel in de keuken meet, het woongedeelte is door de hal en trapkast aanmerkelijk kleiner met ca. 36m2. Luidsprekers staan ca. 85cm uit de wand, luisterpositie ca. 1.25 uit de achterwand. Concreet zou ik graag input van jullie krijgen over welke ingrepen het meest effectief zijn, zonder al teveel te inboeten op sfeer en woongenot. Is het mogelijk dmv een Dirac meting te bepalen waar de problemen in de ruimte zitten, of is een RT-60 de enige juiste methode? Edited 18 februari 2024 by Duclaasie Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 18 februari 2024 Report Share Posted 18 februari 2024 Om iets meer van de akoestische eigenschappen van de kamer te weten, heb je twee a drie dingen nodig. 1. de RT60 en 2. Een frequentiekarakteristiek ter plaatse van je oren. En als mogelijk derde een waterval diagram waarin 1 en 2 gecombineerd worden. Een hele wand met 10 cm absorptie te voorzien lijkt me wat veel, dan beter tee wanden voor de helft. En die houten latten zijn zeker prima om niet al het geluid in het absorptiemateriaal te laten verzuipen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 18 februari 2024 Report Share Posted 18 februari 2024 Het dempen van de eerste reflectie geeft vaak het snelste resultaat. Die geeft namelijk de meeste versmeering in het geluid beeld. Het is natuurlijk afhankelijk van je ruimte en de opstelling welke plek de eerste reflectie geeft. Met de voorgestelde meting krijg je wel inzicht in je ruimte maar zal je alleen vertellen op welke frequentie versmeering of staande golven zitten. Het kan je helpen om de veranderingen zichtbaar te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 4 februari Author Report Share Posted 4 februari Inmiddels is de kogel door de kerk. De wand achter de set krijgt een soort valse wand met akoestische lattenpanelen. Deze worden gemonteerd op 50x50 vuren balken waar de vulling dan tussen zal komen. De vulling zal bestaan uit Isolena Optimal schapenwol isolatie. Ik heb hiervoor gekozen, omdat ik de voorkeur geef aan natuurlijke materialen. De akoestische eigenschappen lijken op zich prima, vergelijkbaar met 50mm Akotherm D20 wat een van de alternatieven is. Vanuit esthetisch oogpunt worden de panelen op 2 andere plaatsten in de woonkamer en keuken ook gemonteerd. In de woonkamer wordt dit links schuin achter de luisterpositie, wat mogelijk ook nog enig effect heeft. Hier worden de panelen gewoon vlak op de muur gemonteerd. Alle materiaal is inmiddels besteld en komt op korte termijn binnen. Voor de montage ben ik momenteel afhankelijk van hulptroepen, vanwege mijn schouder, maar ook dat komt goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 februari Report Share Posted 4 februari In ons " harde betonnen" huis ben ik zeer tevreden over het 20mm massief eikenhout parket op de vloer. Dat is misschien ook nog een optie . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 4 februari Author Report Share Posted 4 februari Als ik zou verhuizen zou dat misschien een optie zijn, maar ik ga nu niet de hele vloer vervangen. Wel zal het vloerkleed nog een keer worden vervangen voor een exemplaar van wol met meer dikte. Overigens lijkt een volledig houten woning mij fantastisch. Niet alleen qua akoestiek, maar ook qua sfeer en binnenklimaat. Misschien toch maar naar Zweden of Noorwegen emigreren… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 februari Report Share Posted 4 februari (edited) Hier in Zaanstad worden af en toe kleinschalig blokjes van 3..4 deels houten nieuwbouw woningen gebouwd. Ook oude panden worden in het kader van stadsherstel opgeknapt. Dat lijkt me ook wel wat. https://stadsherstel.nl/nieuws/geschiedenis-kun-je-niet-maken-open-huis-westzijde/ Edited 4 februari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 4 februari Report Share Posted 4 februari 2 hours ago, Duclaasie said: Als ik zou verhuizen zou dat misschien een optie zijn, maar ik ga nu niet de hele vloer vervangen. Wel zal het vloerkleed nog een keer worden vervangen voor een exemplaar van wol met meer dikte. Overigens lijkt een volledig houten woning mij fantastisch. Niet alleen qua akoestiek, maar ook qua sfeer en binnenklimaat. Misschien toch maar naar Zweden of Noorwegen emigreren… Helemaal mee eens. Mijn omgebouwde "garage" tot luisterruimte is bijna helemaal van hout... prachtig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 februari Report Share Posted 4 februari (edited) 4 hours ago, Duclaasie said: Overigens lijkt een volledig houten woning mij fantastisch. Mij ook. Een kavel grond kopen en daarop een houten huis bouwen. Edited 4 februari by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 4 februari Author Report Share Posted 4 februari 1 hour ago, Tubejack said: Mij ook. Een kavel grond kopen en daarop een houten huis bouwen. In Zweden is dat de standaard en behoorlijk betaalbaar. Ik sluit dan ook niet uit dat we daar ooit terecht komen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 februari Report Share Posted 4 februari 3 hours ago, pjotr27 said: Helemaal mee eens. Mijn omgebouwde "garage" tot luisterruimte is bijna helemaal van hout... prachtig De ruimte van Mumsoft bestond uit een combinatie van hout en papier. Klonk heel erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 5 februari Report Share Posted 5 februari 9 hours ago, carl said: De ruimte van Mumsoft bestond uit een combinatie van hout en papier. Klonk heel erg goed. Klopt, oud huis in grote stad. Vroeger woonde ik in een rijksmonument, houten vloeren, plafond en wanden met gips... Dat doet veel met het geluid.. en zeker niet negatief. Wat je wel merkt is dat zo'n ruimte vaak "weinig" laag heeft. Een vriendje had zijn Dynaudio Contour eens meegenomen, bij hem kreeg hij de ruiten aan het trillen (beton huis met marmer vloer), in mijn oude huis minimaal 20db minder laag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 februari Report Share Posted 5 februari Laag krijg je er makkelijker in dan er uit Pjotr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 februari Report Share Posted 8 februari On 5-2-2025 at 19:09, carl said: Laag krijg je er makkelijker in dan er uit Pjotr. Dat is dus sterk afhankelijk van de bouw. Hout en gipsplaten absorberen erg veel laag. Dat is dan ook de reden dat Amerikaanse luidsprekers voor ons gevoel te veel laag weergeven. Daar worden vrijstaande huizen vaak in houtbouw opgetrokken. Ik merk dat ook op mijn zolder. Door houten dakconstructie wordt veel laag geabsorbeerd. Dat is de reden dat ik dwars moet spelen om voldoende laag over te houden. In onze huiskamer dito. Na de verbouwing in 2008 is het schroten plafond vervangen door gipsplaten. Tegen een stenen verdiepingsvloer, dan dan weer wél. Maar ook daar absorbeert dit zo veel laag dat de kleine Avalance luidsprekers eigenlijk laag te kort komen. Maar voor TV geluid en achtergrondmuziek is dat minder erg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 8 februari Report Share Posted 8 februari Mee eens, in onze jonge jaren met de broers veel speaker projecten gebouwd, ouderlijk huis veel hout en gipsplaat. In mijn eerste betonnen studentkamertje verbaasd waar al dat laag toch ineens vandaan kwam… Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 februari Report Share Posted 8 februari Ik denk zeker dat het bij een goede akoestiek voor het laag niet alleen gaat om dimensies, maar zeker om materiaal gebruik? Het zou mijn problemen indertijd kunnen verklaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 8 februari Author Report Share Posted 8 februari Inmiddels heb ik alle materiaal binnen. Vanwege mijn schouder ben ik echter afhankelijk van hulp en daarnaast komt maandag de cirkelzaag binnen. Tot die tijd ben ik vast alle voorbereidingen aan het treffen. Zo heb ik een zaaglijst gemaakt, zodat ik de vuren balken zo efficiënt mogelijk gebruik. Daarnaast een deel van de balken zwart gespoten, zodat dit mooi integreert met het vilt. Er komen twee uitsparingen voor WCD’s en daar komt dus een nette zwarte uitsparing in de panelen. De panelen worden als het ware zwevend gemonteerd, waarbij ze rondom 5cm uitsteken buiten het regelwerk op de muur. Aan één kan kijk je daar tegenaan, dus ook die balk wordt zwart gespoten om eenheid aan het geheel te geven. wanneer ik de cirkelzaag heb kan ik beginnen om alle balken op maat te zagen, zodat het een bouwpakket is wanneer ik hulp heb. To be continued Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 februari Report Share Posted 8 februari Leuk hoor Klaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 februari Report Share Posted 8 februari 5 hours ago, WanFie said: Dat is dus sterk afhankelijk van de bouw. Hout en gipsplaten absorberen erg veel laag. Nu begrijp ik beter dat ik vroeger met een rietplafond laag kwijt was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted zaterdag om 20:51 Author Report Share Posted zaterdag om 20:51 Vandaag was het dan eindelijk zo ver, hulptroepen aanwezig om een akoestische lattenwand te bouwen. Al met al viel het reuze mee, rond 13:00 begonnen en om 18:00 ging het laatste paneel aan de wand. Wat het klankmatig doet ga ik nu nog geen uitspraken over doen, hoewel het met TV kijken ook al een stuk beter klinkt. Morgen nog op twee andere plekken in de ruimte de laatste panelen plaatsen. Deze komen gewoon rechtstreeks op de muur en hebben hoofdzakelijk een esthetische functie. Hoewel de panelen bij de eetkamertafel de spraak verstaanbaarheid sterk lijken te verbeteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted zaterdag om 21:00 Report Share Posted zaterdag om 21:00 Dat is netjes geworden. Wat voor materiaal zit er eigenlijk achter de latten? Het ziet er uit als jutten, dempt dat wel voldoende? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted zaterdag om 21:16 Author Report Share Posted zaterdag om 21:16 (edited) Het materiaal wat er achter zit is 50mm Isolena Optimal. Dat is eigenlijke gewoon bewerkte schapenwol. De toplaag is gevilt en de wol is ook behandeld tegen motten. Naast thermische en akoestische eigenschappen schijnt wol ook nog lucht zuiverende eigenschappen te hebben. Edited zaterdag om 21:16 by Duclaasie Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted zaterdag om 21:21 Report Share Posted zaterdag om 21:21 Mooi hoor Klaas. Jammer van die TV ertussen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted zaterdag om 21:23 Report Share Posted zaterdag om 21:23 6 minutes ago, Duclaasie said: Het materiaal wat er achter zit is 50mm Isolena Optimal. Dat is eigenlijke gewoon bewerkte schapenwol. De toplaag is gevilt en de wol is ook behandeld tegen motten. Naast thermische en akoestische eigenschappen schijnt wol ook nog lucht zuiverende eigenschappen te hebben. Duidelijk, dat zal inderdaad best wel effect hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted zaterdag om 21:44 Author Report Share Posted zaterdag om 21:44 22 minutes ago, carl said: Mooi hoor Klaas. Jammer van die TV ertussen. Niet iedereen heeft een dedicated ruimte @carl … Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts