Jump to content

Help! Mysterie van ruis op phono op geërfde platenspeler

Joshuy
 Share

Recommended Posts

Beste forum leden,

*spoiler: ik heb precies 0 verstand van platenspelers en alle reacties op andere fora duizelen me van moeilijke woorden en begrippen waar ik de ballen verstand van heb.. Dus bij voorbaat excuses voor potentiële domme omschrijvingen / reacties vanuit mijn kant.

Ik heb ten einde raad een account aangemaakt op dit forum, omdat ik er echt niet uit kom (dit speelt inmiddels al meer dan een jaar af en aan). 

van mijn vader heb ik een platenspeler geërfd, die is overleden op mijn 21e. Het is een heel dierbaar bezit en door naar zijn LP’s te kunnen luisteren, voelt hij dichtbij. 

Afijn, ik heb zijn platen speler geërfd (Technics SL-5300) plus boxen (Bowers & Wilkins 685 S2). De versterker en mixer waren door iemand anders meegenomen, dus heb ik deze zelf aangeschaft (Technics Amplifier SU-225 en Technics Space dimension controller SH-8030). 

Nu is het zo, dat ik op de Phono, wat ik wel heel graag wil, heel heftige storm geluiden en lelijk geluid krijg. Aux doet het wel gewoon. 

De persoon die ze aan me verkocht heeft, heeft mijn versterker en mixer gekoppeld aan zijn eigen platenspeler en toen was het geluid uitstekend. Vervolgens heeft hij mijn platenspeler getest door zijn eigen mixer en versterker er aan te koppelen: resultaat: ook perfect. Aan de instellingen ligt het dus niet.  

het lijkt dus de combinatie van de twee te zijn waar het mis gaat. Ik heb op zijn aanraden de aansluiting van de phono schoon gemaakt met wat contact cleaner. Hij heeft anderhalf uur zitten friemelen aan het apparaat, maar hij snapte het zelf ook niet.

Ik snap dat jullie gaan voorstellen om hem terug te brengen, maar door twee plotselinge verhuizingen is het inmiddels echt veel te lang geleden om nog bij hem aan te kloppen, dus probeer ik het zelf op te lossen. Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen! 

Ik probeer nog foto’s toe te voegen zodat jullie kunnen meekijken. 

Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken! 

groeten,

josje 

Edited by Joshuy

Als ik het zo zie moet de mixer aangesloten worden op je lijn ingang.

Echter kan je deze ook weg laten en de platenspeler direct op de phono aansluiting zetten van de versterker.

Dan zit er waarschijnlijk nog een aarde draad aan de platenspeler en die komt aan de schroef aansluiting op de achterzijde.

Verder is het type element wel belangrijk.

Kan je het merk en model van het element opzoeken?

Er zijn grofweg 2 type elementen.

Namelijk mm en mc .

Die laatste heeft meer versterking nodig dan de eerste en verlangt dus een andere instelling van de phonotrap.

Welkom op het forum hier

@kappa7

dankjewel voor je reactie! 

ik heb geprobeerd het element op te zoeken, maar wordt er niet veel wijzer van. Er staat alleen maar ‘stereo’ op en als ik de platenspeler online op zoek, zitten daar andere elementen op. Ik zie wel staan stylus remplacement: diamond: eps-206ED. Wellicht kun je daar iets mee? 

Ik heb de mixer op de lijn ingang aangesloten en deze verbeterde het geluid aanzienlijk, maar nog steeds het gebroem alsof je een festival/concert vanaf een grote afstand hoort. 

ook even de platenspeler direct op de versterker aangesloten, dit gaf het zuiverste geluid, maar is nog niet helemaal waar ik op hoopte. Maar eventueel wel een nood oplossing (waarvoor dank!)

Het lijkt er op dat je gewoon een mm element hebt en dat is prima.

En je net al aardig op de goede weg.

Heb je ook een aarde draad uit de draaitafel komen.

Vaak een los kabeltje met een enkele kern

Die moet je aan het aardpunt leggen op de versterker of van de mixer.

Welke hangt af van waar de tafel op aan gesloten is.

Het lijkt erop dat er iets met de aarde of massa inderdaad niet goed is. Dat zit dan of in de headshell waar het element in gemonteerd zit niet lekker (draadje gebroken) of in de stekkertjes zelf. 

Lijkt me toch het beste om er iemand met kennis van zake naar te laten kijken als je er zelf echt geen verstand van hebt. Waar woon je?

Als de versterker rechtstreeks op de versterker beter werkt, dan kan het ook goed aan je kabels of verbinding liggen. Als deze niet goed (meer) klemmen krijg je ook allerlei vreemde stoor signalen. Zeker voor een platenspeler is de kwaliteit van de kabel en stekkers van belang.