Jump to content

Orchestral Audio in Wijchen

Recommended Posts

Hier het tweede deel van mijn bezoek aan Carl.

Na de metingen zijn we naar Orchestral Audio in Wijchen gegaan ( https://www.orchestralaudio.nl/ ) . Deze winkel is afgelopen weekend officieel geopend en ik was wel uitgenodigd, maar had geen kans om er toen naar toe te gaan. De winkel wordt gerund door Mark en John. John ken ik al een hele tijd, omdat hij ook lid van onze audioclub is.

PHOTO-2024-01-16-15-50-06.jpg  IMG_3078.jpg  PHOTO-2024-01-16-15-50-06%20(1)_edited_e

(Foto's van de website)

De winkel is gevestigd in een groot pand aan de rand van het centrum. In de etalage staat een serie prachtige gerestaureerde taperecorders van Akai en Teac. Eenmaal binnen is er een grote ruimte waar links en rechts apparatuur en luidsprekers staan opgesteld. De grote set aan de rechterkant is met flinke Martin Logan luidsprekers voorzien. In die ruimte ook een grote eettafel waar we aanschuiven voor koffie en koek. Daarna gaan we verder met de rondleiding. Een paar treden hoger liggen nog twee luisterruimtes. Rechts met wat minder dure spullen en links staan de topluidsprekers ( € 33.000,-) van MC systems. Deze hebben we laatst op onze audioclub samen met de spullen van Audiophool mogen beluisteren. Audiophool is trouwens in de winkel op verschillende plaatsen te vinden. Nog weer verder naar achter is nog een ruimte van ca. 8 x 4,5 m waarin links een set met grote Final electrostaten en rechts een set met grote ingeruilde Sonus Fabers. Nieuwe apparatuur en luidsprekers staan tussen gebruikte, maar het verschil is vaak niet te zien. Ook het gebruikte spul ziet er als nieuw uit.

We konden er ook nog even luisteren, dus we zijn begonnen met de grote Finals. Er stonden subs naast, maar die werden niet gebruikt. Ook absoluut niet nodig. Het laag klinkt zeer volwassen zonder die dingen. De transparantie van de luidsprekers is uitmuntend. Daarna werden de kleine massieve Acelec monitoren op de plaats van de Finals opgesteld. Oops... dat was even wennen. Het rendement is veel lager, dus het volume moest een stuk verder open. Ook halen ze de transparantie van de Finals niet, maar stemmen klinken toch ook wel erg prettig. Ik denk dat deze Acelecs in een iets kleinere ruimte erg goed werken. Als laatste werden de MC systems monitoren op de plaats van de Acelecs gezet. Deze hebben weer een aanzienlijk hoger rendement, dus de versterker kon weer een stuk terug gedraaid worden. En deze klinken natuurlijk ook weer anders. Het laag gaat wat dieper dan van de Acelecs en de transparantie gaat weer een stuk in de richting van de Finals. Drie luidsprekers in dezelfde ruimte op dezelfde set binnen een uur geeft natuurlijk een aardige indruk, maar een optimale luisterervaring is het zeker niet. 

Carl was hier zoals is al schreef dus ook bij aanwezig en de keuze van de luidsprekers waren toch diegene die hem op het eerste gezicht het meest aanspraken. Afgesproken is nu, dat John met enkele luidsprekers naar Carl zal gaan om deze thuis te beoordelen. Maar een afspraak moet nog worden gemaakt.

Al met al was ook dit bezoek zeer prettig en boven verwachting. Mark is natuurlijk al een hele tijd met Orcestral audio bezig, maar deze stap is toch iets anders dan vanuit een veel kleinere situatie audio verkopen.

Mooie winkel met heeeeeeeeel mooie spullen. Aanrader.

Edited by Hans van Liempd

Ik was er samen met Guus, onze secretaris, afgelopen zaterdag. Het was toen uiteraard wel wat drukker, maar het was gelukkig toch wel mogelijk om ook naar een paar van de spulletjes die Hans hierboven benoemd te luisteren.

Naast het beluisteren ook een paar bekenden tegengekomen waar we nog even met hebben staan te praten (Antoine Pouwels van Peacock Audio en Rick Paap)
Het is inderdaad een mooie winkel die een bezoek meer dan waard is!

1 hour ago, Kraus vonBentinck said:

Inderdaad Model 12 uit de nieuwe serie.

Hier de link naar de aankodiging door Final zelf

en aanbevelenswaardig leesvoer van Final hier

Mijn eigen ervaring met de oude Finals en klasse D is top

Volgens zeer veel eigenaren gingen die oude allemaal aan gort. Dan heb je als een van de weinigen geluk gehad.

Tijdens de electrostatendagen in Huizen speelden nieuwe Final full range van 13.000 euro de sterren van de hemel.

TwinStatic demonstreerde ze.

Het was inderdaad die Final 12 die Hans en ik beluisterden. Dat vond ik ook gelijk de mooiste van de drie. Inderdaad een fraaie zaak met een erg ongedwongen sfeer. Er was ook veel tweede hands te horen. Ik ga zeker nog terug al was het om mijn oude Sony bandrecorder te doneren. Al met al een heel nuttige en aangename dag. Over de Final ga ik nog wat lezen.

7 hours ago, carl said:

Het was inderdaad die Final 12 die Hans en ik beluisterden. Dat vond ik ook gelijk de mooiste van de drie. Inderdaad een fraaie zaak met een erg ongedwongen sfeer. Er was ook veel tweede hands te horen. Ik ga zeker nog terug al was het om mijn oude Sony bandrecorder te doneren. Al met al een heel nuttige en aangename dag. Over de Final ga ik nog wat lezen.

Die Final blonk op een aantal punten zeker uit. Vooral in transparantie en micro-informatie. Als het met een buizenversterker in het hoog maar niet té gaat worden... Het laag kwam er ook erg mooi uit. Maar hij stond aangesloten op een Bryston versterker. Dat is toch echt wat anders dan buizen. Van wat ik eerder van Bryston hoorde werd ik zeker niet enthousiast. Dat het hier zo goed ging, is zeker een compliment voor de winkel. Erg goed gekozen combinatie!