Hans van Liempd Posted 4 maart Report Share Posted 4 maart (edited) Misschien is er hier iemand die een verklaring heeft? Ik ben er altijd van uit gegaan, dat verschillende digitale ingangen ook hetzelfde volume doorgeven. Ik kwam echter achter iets bijzonders. Wanneer ik twee streamers op dezelfde DAC aan sluit, blijkt dat ze beide even luid spelen wanneer ik roze ruis afspeel (72 dBc) Echter... bij het afspelen van muziek (dezelfde track van dezelfde bron) is er plotseling 4 a 5 dB verschil (pieken 71 tov 76 dBc). De ene streamer is via USB aangesloten en wordt met de asiodriver van mijn dac door JRiver of TuneBrowser aangestuurd. De andere streamer is via Toslink aangesloten en met de Realtec driver en Wasapi naar de dac gestuurd. Ik heb dit met mijn eenvoudige Radio Shack dB meter gemeten, maar op het gehoor is er met muziek een duidelijk verschil in volume. Bij roze ruis is het ook op het oor gelijk. Edited 5 maart by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 maart Report Share Posted 4 maart O jee, je bent weer een paar maanden onder de pannen hiermee, Hans... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 maart Author Report Share Posted 4 maart Zou kunnen. maar ik hoop het voor volgende week dinsdag duidelijk te hebben. Een streamervergelijk met 5 dB verschil is niet handig. En wanneer dat verschil er bij roze ruis niet is, zie ik een hele hoop vraagtekens. Ik lees wél op andere fora, dat Toslink vaak minder signaal oplevert dan andere ingangen maar dit verschil alleen bij muziek vond ik heel bijzonder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 4 maart Report Share Posted 4 maart *proest* Thingman. Bij mij is het zo Hans....Ik heb mijn Northstar DAC aangesloten via USB en optisch. Optisch klinkt duidelijk vetter/voller, wat soms best lekker is. Maar dat is nog geen verklaring natuurlijk waarom het bij roze ruis niet zo is. Je zou dan eigenlijk een parametrische EQ moeten hebben en een spectrum analyzer met goede meet microfoon om met dat iets wijzer te worden....En dan nog..En wat dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 maart Author Report Share Posted 4 maart (edited) Wanneer ik dit meet, maar ook ervaar dat er met muziek duidelijk verschil is, heb ik geen spectrum analyzer nodig. En met roze ruis gaat het voor mijn oren én dB meter dan weer wél op gelijke sterkte. Klankverschil is er ook, maar dat is precies waar de demo over gaat. Edited 4 maart by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 4 maart Report Share Posted 4 maart Tandy dB meter enkele reis kliko? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 maart Report Share Posted 4 maart toch de wasapie en asio maar eens tegen het licht houden. Je kunt het eens op een linux systeem testen dan zijn die verschillen uitgesloten. Waarschijnlijk kom je er dan ook achter dat windows meer kapot maakt dan je lief is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 4 maart Report Share Posted 4 maart Ik denk inderdaad dat er ergens een volume regelaar tussen zit. Ga die maar eens vinden, je weet gewoon niet wat het besturingssysteem met onderliggende systemen doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 maart Author Report Share Posted 5 maart Maar het blijft bijzonder, dat op dezelfde pc roze ruis wél op hetzelfde niveau klinkt, en muziek 5 dB zachter gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 maart Author Report Share Posted 5 maart 12 hours ago, Roots said: Tandy dB meter enkele reis kliko? Mijn oren ook dan? Ze zijn niet meer nieuw, daarom ben ik gaat meten. Hiermee de bevestiging dat mijn oren het nog goed genoeg horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 maart Author Report Share Posted 5 maart Vandaag hebben we het meten en luisteren nog eens over gedaan. Er is inderdaad geen verschil in geluidsdruk tussen beide streamers met roze ruis. Er is wél een klank verschil. De ruis klinkt iets vetter op de streamer met Toslink dan die met USB. Maar op muziek is er op gehoor een flink niveauverschil en met de dB meter ook. Omdat er bij roze ruis geen verschil is, kan het volgens m'n broer alleen de het dynamiekverschil liggen. In roze ruis zit immer geen dynamiek. Toch vind ik 4 dB best veel. Zou er ergens anders nog compressie kunnen plaats vinden? De streamer die zachter speelt, heeft dus Toslink, een geschakelde voeding en JRiver i.p.v. TuneBrowser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 5 maart Report Share Posted 5 maart klinkt meer alsof er misschien ergens compressie plaatsvindt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 5 maart Report Share Posted 5 maart 10 hours ago, Hans van Liempd said: Mijn oren ook dan? Ze zijn niet meer nieuw, daarom ben ik gaat meten. Hiermee de bevestiging dat mijn oren het nog goed genoeg horen. Psies...Die Tandy meter zal een 40 a 45 jaar oud zijn, en zelfs zijn oortje verouderd. Maar gelukkig heb je al uitgevonden dat Toslink vetter klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 maart Report Share Posted 5 maart (edited) 8 minutes ago, Roots said: Maar gelukkig heb je al uitgevonden dat Toslink vetter klinkt. Inderdaad, maar nog niet waar dat dan weer aan kan liggen. Zo nog weer een halfjaar verder. Leuke hobby, dat streamen. Zo'n veelheid aan mogelijkheden zou beslist killing zijn voor mijn luisterambities en audiofiele rust. Wanneer heb je dat album nou gehoord zoals het echt bedoeld is... Op een dag, niet heel ver in de toekomst, zal wel weer blijken hoezeer dat allemaal dwaalsporen van marginaliteiten en zakjes peanuts zijn. Maar als het plezier geeft, dan vooral doen. Ik volg het met interesse maar zonder enig begrip, zowel technisch als muzikaal. Edited 5 maart by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 maart Author Report Share Posted 5 maart 20 hours ago, Edje2 said: Ik denk inderdaad dat er ergens een volume regelaar tussen zit. Ga die maar eens vinden, je weet gewoon niet wat het besturingssysteem met onderliggende systemen doet. Dit was het inderdaad. Maar op een heel andere plaats dan verwacht. Kennelijk maakt BubbleUPnP voor elk afspeelapparaat nieuwe instellingen (wist ik niet). In BubbleUPnP zit een knopje waarmee je FFmpeg kunt uitschakelen. Dat is een converteerprogramma wat formaten en audio-eigenschappen op een apparaat kan aanpassen. Daar zit ook "gain" in. Normaliter staat FFmpeg hier altijd uit. In de TuneBrowser renderer is dat knopje niet aanwezig, dus dat kan daar ook niks uitrichten. Dat roze ruis wél goed ging heeft waarschijnlijk met het formaat te maken wat in het ene formaat wel goed gaat en in het andere niet. Maar opgelost dus. bedankt voor het meedenken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 5 maart Report Share Posted 5 maart Maar je speelde toch die roze ruis en de muziek wel af met de zelfde speler en rechtstreeks neem ik aan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 maart Author Report Share Posted 5 maart Klopt, maar dat was van een geripte CD 44.1/16. Dan hoeft FFmpeg niks te doen. Met een HR track is dat anders. De track die ik speelde was 96/24 van Qobuz. Bovendien is roze ruis continue van toon. En de muziek behoorlijk dynamisch. Dan speelt de traagheid van de dBmeter ook mee. Ik denk tenminste dat dit het verschil was. Hoe dan ook, het is opgelost en daar ben ik wel blij om. Ik wil graag een eerlijk vergelijk laten horen. De bedoeling is om onze streamer met de speciale voeding en verder geoptimaliseerd, te gaan vergelijken met een streamer met een geschakelde voeding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 5 maart Report Share Posted 5 maart Misschien moet je dan dezelfde streamer gebruiken met of zonder geschakelde voeding en het zelfde geoptimaliseerd.....Er zijn echt wel serieuze high-end apparaten out there met een geschakelde voeding. Het is zo een vergelijk van niks..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 maart Author Report Share Posted 5 maart 38 minutes ago, Roots said: Misschien moet je dan dezelfde streamer gebruiken met of zonder geschakelde voeding en het zelfde geoptimaliseerd.....Er zijn echt wel serieuze high-end apparaten out there met een geschakelde voeding. Het is zo een vergelijk van niks..... We willen op de audioclub onze streamer laten horen t.o.v. een relatief standaard PC als streamer. Veel mensen spelen met een laptop als bron, de streamer die als vergelijk gaat dienen moet dus redelijk vergelijkbaar zijn. Een laptop als vergelijk gebruiken lukt niet omdat er maar één USB aansluiting op de DAC zit. Het kleine streamertje heeft een Toslink aansluiting. Ook iets wat vaak gebruikt wordt en daarmee prima in het vergelijk meegenomen kan worden. Het is niet de bedoeling dat er blind geluisterd gaat worden. Het moet met ca. 40 luisteraars wel leuk blijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 5 maart Report Share Posted 5 maart Je kunt die ene USB kabel toch wel overprikken van de en naar de andere pc? Lijkt me een eerlijker vergelijk dan een andere interface gebruiken. Juist daar zitten namelijk de verschillen en in de computers onderling met de zelfde software en instellingen eigenlijk niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 5 maart Report Share Posted 5 maart Voor jou is het echt een wedstrijdje Hans...Je hebt toch ook maar één USB nodig en één Toslink om de strijd aan te gaan. Je wil gewoon aantonen dat een Array lineaire voeding beter is....Nou dat win je wel van een laptopje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 maart Report Share Posted 5 maart (edited) 2 hours ago, Hans van Liempd said: Dit was het inderdaad. Maar op een heel andere plaats dan verwacht. Kennelijk maakt BubbleUPnP voor elk afspeelapparaat nieuwe instellingen (wist ik niet). In BubbleUPnP zit een knopje waarmee je FFmpeg kunt uitschakelen. Dat is een converteerprogramma wat formaten en audio-eigenschappen op een apparaat kan aanpassen. Daar zit ook "gain" in. Normaliter staat FFmpeg hier altijd uit. In de TuneBrowser renderer is dat knopje niet aanwezig, dus dat kan daar ook niks uitrichten. Dat roze ruis wél goed ging heeft waarschijnlijk met het formaat te maken wat in het ene formaat wel goed gaat en in het andere niet. Maar opgelost dus. bedankt voor het meedenken. Ai... het kan gelukkig ook heel simpel zijn. Maar waarom ging het dan met pink noise wel gelijk op? Vraag is al beantwoord zie ik... Edited 5 maart by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 5 maart Report Share Posted 5 maart 2 hours ago, Hans van Liempd said: Klopt, maar dat was van een geripte CD 44.1/16. Dan hoeft FFmpeg niks te doen. Met een HR track is dat anders. De track die ik speelde was 96/24 van Qobuz. Bovendien is roze ruis continue van toon. En de muziek behoorlijk dynamisch. Dan speelt de traagheid van de dBmeter ook mee. Ik denk tenminste dat dit het verschil was. Hoe dan ook, het is opgelost en daar ben ik wel blij om. Ik wil graag een eerlijk vergelijk laten horen. De bedoeling is om onze streamer met de speciale voeding en verder geoptimaliseerd, te gaan vergelijken met een streamer met een geschakelde voeding. De traagheid van de meter: hij heeft toch peak-hold? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 5 maart Report Share Posted 5 maart "Onze streamer"? Maar als jij dat gaat organiseren dan doe je er toch alles aan om het in jou straatje te laten vallen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 5 maart Report Share Posted 5 maart Daar lijkt het zeker op, een eerlijk vergelijk zou met de zelfde interface zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts