Jump to content

Thorens td 160 loopt soms verkeerde kant op

Josk
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, Edje2 said:

Die condensatortjes heb ik nog niet kapot zien gaan, maar alles kan stuk natuurlijk. 

Ze zijn niet kapot, maar net iets te veel verlopen volgens mij.

Zoals ik het nu begrepen heb: die 2 spoelen zijn 180graden gedraaid ten opzichte van elkaar door de condensator, faseverschuiving. Zo maak je er eigenlijk 100Hz van.

Als het precies 180 graden is weet het motortje niet welke kan hij op moet gaan. Door er bv een kleinere C bij te plaatsen verschuif je de verschuiving naar 175 of 185 graden. dan geef je het motortje een voorkeur voor de draairichting. Je zou ook 1 spoel een millimeter of wat kunnen verdraaien.

Edited by Roots

DE condensator zorgt voor een 90º fasedraaiing. Dat is prima om de motor juist te laten draaien.

Als hij af en toe de verkeerde kant op draait, is dat alleen in het begin als je begint te spelen of random?

Als het alleen in het begin gebeurd is het meestal de condensator Die begint dan "end of life" te raken. Zo lang die na de eerste keer starten nog iets aan lading heeft, draait ie daarna de juiste kant op.

Gebeurt het random, dan kunnen het de spoelen zijn.

Om te voorkomen dat hij de verkeerde kant op draait, kun je het plateau een zet in de juiste richting geven en dan gelijk de snelheidsknop omzetten. Dan start ie altijd de juiste kant op. Het is sowieso beter het plateau een zet te geven tijdens het starten. Dan leeft de snaar langer en ook de motor wordt minder belast.

14 minutes ago, Sodejuu said:

DE condensator zorgt voor een 90º fasedraaiing. Dat is prima om de motor juist te laten draaien.

Als hij af en toe de verkeerde kant op draait, is dat alleen in het begin als je begint te spelen of random?

Als het alleen in het begin gebeurd is het meestal de condensator Die begint dan "end of life" te raken. Zo lang die na de eerste keer starten nog iets aan lading heeft, draait ie daarna de juiste kant op.

Gebeurt het random, dan kunnen het de spoelen zijn.

Om te voorkomen dat hij de verkeerde kant op draait, kun je het plateau een zet in de juiste richting geven en dan gelijk de snelheidsknop omzetten. Dan start ie altijd de juiste kant op. Het is sowieso beter het plateau een zet te geven tijdens het starten. Dan leeft de snaar langer en ook de motor wordt minder belast.

Is random maar wat u aangeeft klopt als ik hem een klein zetje geeft voordat ik hem aanzet draait hij altijd goed

23 minutes ago, Roots said:

Ze zijn niet kapot, maar net iets te veel verlopen volgens mij.

Zoals ik het nu begrepen heb: die 2 spoelen zijn 180graden gedraaid ten opzichte van elkaar door de condensator, faseverschuiving. Zo maak je er eigenlijk 100Hz van.

Als het precies 180 graden is weet het motortje niet welke kan hij op moet gaan. Door er bv een kleinere C bij te plaatsen verschuif je de verschuiving naar 175 of 185 graden. dan geef je het motortje een voorkeur voor de draairichting. Je zou ook 1 spoel een millimeter of wat kunnen verdraaien.

Helaas heb ik totaal er geen verstand van hoe of wat en waar wat zit, toch bedankt voor u reactie

5 minutes ago, Josk said:

Is random maar wat u aangeeft klopt als ik hem een klein zetje geeft voordat ik hem aanzet draait hij altijd goed

Dan is het de condensator die op zijn eind komt. Die kan altijd wel een keer vervangen worden. Het heeft geen haast. Die doet het nog jaren zo, maar dan zul je wel dat zetje moeten geven. Ook daar wen je aan.  

Posted (edited)
5 minutes ago, Sodejuu said:

Dan is het de condensator die op zijn eind komt. Die kan altijd wel een keer vervangen worden. Het heeft geen haast. Die doet het nog jaren zo, maar dan zul je wel dat zetje moeten geven. Ook daar wen je aan.  

Ja dat is totaal geen probleem, heb nog een pro-ject staan maar die kan niet tippen aan de thorens.

Edited by Josk

34 minutes ago, Roots said:

;) told you so...vergeet niet het lager schoon te maken en eventueel wat polijsten, en de juiste olie erin. Arm netjes afstellen. Is het nog een 160 met een taartschep?

Heeft 2 jaar geleden een servicebeurt gehad dus erg netjes onderhouden. Ook toen een nieuwe grotere plint in houtkleur en nieuwe riem en naald daarna niet meer gebruikt.

wat bedoel je met taartschelp

5 hours ago, Sodejuu said:

"Is random maar wat u aangeeft klopt als ik hem een klein zetje geeft voordat ik hem aanzet draait hij altijd goed"

Hier spreek je jezelf toch tegen? Een paar zinnen terug zeg je: "Gebeurt het random, dan kunnen het de spoelen zijn."

Ik zeg kunnen. In 95% van de gevallen is het echter de condensator. Als je iets langer wacht met het opleggen van een plaat, dan kan de condensator weer net te leeg zijn om die 90º fasedraaing te maken. Dan draait de motor weer de verkeerde kant op. Als je echter direct na het draaien van een plaat de volgende plaat op legt, zou die de goede kant op moeten starten*. Ik heb het zelf pas een keer meegemaakt dat het niet de condensator was. 

*) als in met zo'n thorens speel, dan laat ik het plateau ook gewoon draaien tijdens het wisselen van de plaat