Jump to content

Musical Nu Vista M3 bekabeling.

jepe!
 Share

Recommended Posts

Ik heb een Nu Vista M 3 ( Musical fidelity) die bestaat uit een losse voeding en de versterker. Tussen voeding en versterker lopen 3 kabels. 2 voor het deel van de eindversterkers en een voor het voorversterker deel. 
Toen ik de versterker kocht kreeg ik er extra kabels bij die de verkoper had laten maken en die ‘veel beter’ waren. Deze heb ik thuis aangesloten en nooit meer vervangen. Laatste tijd zie ik steeds meer belang goede stroomkabels. Ik dacht laat ik de kabels van voeding Ni Vista eens wisselen. En o jee, de originele kabels die bij de Nu Vista horen klinken voor mij veel beter. Zo stom dat ik het nooit eerder probeerde!! Nooit klakkeloos ervaring van anderen aannemen dus.

.

nu vraag ik mij af of ik niet nog meer winst kan halen door de originele Nu Vista kabels weer te vervangen door iets dat mogelijk beter is.

Ik heb sinds een maand  als powercord een halve meter Furutech fp s 032n en vind die kabel eigenlijk heel fijn. Enorm ruimtelijk, veel detail maar niet scherp. Nu dacht ik aan de iets goedkopere Furutech fp s 022n als kabels tussen de voeding en de versterker. 
De kabels hebben als pluggen neutrik pluggen die in de pro audio worden gebruikt. Zie foto.
ik heb daar totaal geen ervaring mee. 
is dat makkelijk te bevestigen of best lastig? Zag een you tube filmpje, de drie aderen vastschroeven lijkt simpel maar aan het eind wordt een draaing gemaakt die best lastig is. Althans ik volg dat niet helemaal, wat ze precies doen. 

Afijn zou het allemaal de moeite waard zijn?

Die Furutech fp s o22n is ook niet gratis dus ik investeer al zo’n 150 euro zonder pluggen.

4177B8DC-A69F-4B5E-8E2F-B21BCDE4E92F.jpeg

Edited by jepe!
Corrrcties

Waar ik een beetje moeite mee heb is dat ik zelf moet zoeken op Musical Fidelity M3 Nu Vista...Welke kabels waren die extra kabels dan, en wat waren de originele kabels dan? En over welk you tube filmpje heb je het eigenlijk?

Furutech heeft heel veel kabels in hun programma...Er zit echt wel verschil tussen stroomkabels voor eindversterkers, voorversterkers  of DAC's

De plug op de foto is een Neutrik PowerCON. Die is goed te verwerken en geeft een beter contact dan de standaard IEC aansluiting. Die kun je bij Thomann of Bax gewoon kopen

Die neutrik connectoren zijn erg makkelijk te monteren. Er zit een klemdeel in welke de trek ontlasting vormt, die wordt automatisch vastgezet als de connector in elkaar wordt gezet. Verder zijn het drie schroefjes vast zetten. Kind kan de was doen.

16 hours ago, Roots said:

Musical_Fidelity_Nu_Vista_M3_Back.JPG

psu-jpg.98409

Dank voor de foto’s. Ik probeerde ook al links toe toevoegen maar dat lukte niet. Nu is ook te zien de stekker voor de voorversterker voeding. ( midden op de foto) die is voor mij helemaal onbekend. En lijkt me ook heel lastig solderen.

Daarnaast is die alleen voor de besturing van de voeding en heeft niets met het geluid te maken.

Daar ga je dus geen winst behalen in andere kabels. het geeft alleen het aan/ uit signaal door en of de boel niet te warm wordt.

lekker de originele kabel behouden dus. 

Verder wel kijken als je de DIN kabel wil vervangen of alle pinnetjes wel zijn aangesloten.

Er zijn Midi kabels op de markt die maar 3 pinnen hebben aangesloten.

Geen idee welke er hier zijn aangesloten en welke functie welke pin heeft.

Edited by kappa7

4 hours ago, kappa7 said:

Daarnaast is die alleen voor de besturing van de voeding en heeft niets met het geluid te maken.

Daar ga je dus geen winst behalen in andere kabels. het geeft alleen het aan/ uit signaal door en of de boel niet te warm wordt.

lekker de originele kabel behouden dus. 

Verder wel kijken als je de DIN kabel wil vervangen of alle pinnetjes wel zijn aangesloten.

Er zijn Midi kabels op de markt die maar 3 pinnen hebben aangesloten.

Geen idee welke er hier zijn aangesloten en welke functie welke pin heeft.

Als ik het zo lees wat er achter op de powerunit staat is het de voeding voor de voorversterker.

Het IS een 5-polige XLR en verzorgt de AC spanning van het voorversterkerdeel. In het kleine kastje zitten 3 trafo's (geen voedingen). Een (XLR-5) voor de preamp en 2 (met PowerCON) voor de eindsecties.

Heeft het zin de onderlinge netsnoeren te vervangen? In principe heeft het net zoveel nut dan als je een gewoon netsnoer vervangt. 

Edited by Sodejuu

2 hours ago, Roots said:

Ik zou dan eerst het main netsnoer vervangen en kijken wat het brengt....Eerst je verdiepen in Furutech verschillende kabels, en dan loeren op Marktplaats of je een slag kan slaan. :) 

≥ Vind furutech in Audiokabels en Televisiekabels op Marktplaats

ik heb dus als powercord een Furutech fp s032n. Ik ben daar aangenaam door verrast. Sommige klanken gaan echt door de ruimte alsof je soms iets naast je hoort. Doet beetje denken aan spatial stereo die vroeger op radio’s van bv Grundig zaten. Die 032n is vrij duur en ook dik. Ik las dat de 022n stukje dunner is en ook iets meer nadruk op de hoog legt.

voor die xlr 5 verbinding zou ik eigenlijk niet zo snel weten wat ik daar aan kan hangen. Is ook een plug die niet echt geschikt is voor dikke kabels. 

17 hours ago, jepe! said:

ik heb dus als powercord een Furutech fp s032n. Ik ben daar aangenaam door verrast. Sommige klanken gaan echt door de ruimte alsof je soms iets naast je hoort. Doet beetje denken aan spatial stereo die vroeger op radio’s van bv Grundig zaten. Die 032n is vrij duur en ook dik. Ik las dat de 022n stukje dunner is en ook iets meer nadruk op de hoog legt.

voor die xlr 5 verbinding zou ik eigenlijk niet zo snel weten wat ik daar aan kan hangen. Is ook een plug die niet echt geschikt is voor dikke kabels. 

Wat voor stekkers heb je daarbij gebruikt?

On 27-3-2024 at 09:56, Edje2 said:

Helder. Misschien volgende keer eens andere/betere proberen, dat maakt misschien wel net zo’n groot verschil als de kabel zelf

Ja daar dacht ik ook al aan. Heb het steeds vermeden omdat die stekkers zo duur zijn. 
Suggesties voor merken?

1 hour ago, Edje2 said:

Maar hoe controleer je of het originele Furutech-stekkers zijn voor die prijs? Namaak moet ik niet hebben. Furutech dankt zijn eigenschappen aan nieuw ontwikkelde speciale eigenschappen. Ik geloof niet dat goedkope namaak die eigenschappen ook heeft.

Hoe veel eigenschappen verwacht je van een stekker? Een paar stukjes pastic met wat geleiders. Mijn ervaring met Chinese stekkers is tegenwoordig helemaal niet slecht. Vroeger was het wel ooit slecht passend en slechte schroeven.

Iego gebruikt puur koperen stiften dacht ik...Supra zijn waanzinnig handige stekkers om te monteren.

Furutech is gewoon te duur, dat gaat nergens meer over. Ik heb er 2 trouwens maar zaten op de 2ehands kabel die ik kocht.