MarKath Posted 4 april Report Share Posted 4 april Hallo forummers, Ik heb zo her en der wel eens gelezen dat er audioliefhebbers zijn die extra gewicht boven OP de luidspreker plaatsen met een bepaald doel. Is dit nu een Voodoo verhaal of doet dit echt wat? Voordat ik van allerlei zaken ga regelen/overhoop halen om dit te proberen dacht ik eerst maar om die vraag eerst hier maar eens te stellen. Ik hoor graag van jullie. Groeten, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 4 april Report Share Posted 4 april Uiteraard doet dit iets. Een luidspreker werkt door energie naar voren uit te stralen vanuit de units. Deze op zijn beurt zetten zich af tegen de kast die zich weer afzet tegen resp stand of vloer. Alles komt in trilling. Door het gewicht van de speaker groter te maken door er wat op te leggen heeft de unit meer massa om zich tegen af te zetten en komt stand of vloer minder in trilling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 4 april Report Share Posted 4 april Helaas heb ik er geen foto's meer van maar heb ooit een stal Avalon Avatars vastgeklemd met lijmtangen tussen het plafond en de bovenkant van de kast. Gaf een lichte verbetering maar kreeg de speakers niet aan het zingen, dus dat was exit Avatars. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 4 april Report Share Posted 4 april Misschien gaat de boel wel zingen met betere luidsprekers, betere apparatuur, betere akoestiek, betere match onderling, betere bekabeling, e.d. Gewicht toevoegen lijkt me meer fine-tunen. Avalons die dat wel kunnen, kosten een paar centen. Zingende sets met Avalon die ik gehoord heb waren al gauw 100.000 euro, bij Rhapsody, Alpha en op shows. Klonk allemaal subliem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 4 april Report Share Posted 4 april 3 hours ago, Edje2 said: Uiteraard doet dit iets. Een luidspreker werkt door energie naar voren uit te stralen vanuit de units. Deze op zijn beurt zetten zich af tegen de kast die zich weer afzet tegen resp stand of vloer. Alles komt in trilling. Door het gewicht van de speaker groter te maken door er wat op te leggen heeft de unit meer massa om zich tegen af te zetten en komt stand of vloer minder in trilling. Ik heb laatst gehoord dat Audio Technology in hun speakers geen Neodymium magneten gebruikt omdat ze liever hetzelfde veld opwekken door gewone en dus zwaardere magneten te gebruiken. Hun idee is dat er wat massa nodig is om de spreekspoel tegen af te kunnen zetten. Dat kan natuurlijk ook met de koppeling aan de kast, maar dat lijkt mij een omweg. Een nog grotere omweg is dan een massa op de kast leggen. Allemaal theorie natuurlijk, maar die AT units zijn wel erg goed. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 4 april Report Share Posted 4 april @SMarcel: Of bedoel je specifiek de Beaks van Totem? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted 4 april Author Report Share Posted 4 april 1 minute ago, Vinyl_Fuchs said: @SMarcel: Of bedoel je specifiek de Beaks van Totem? Neeeeee joh, die wegen helemaal niets. Die zijn van aluminium, die heb ik zelf ook al gehad. Nee, ik heb wel eens gelezen om de bovenkant te verzwaren met boeken, beelden, gevulde zandzakjes enz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 4 april Report Share Posted 4 april Nóg beter is het denk ik om de luidsprekers met een draadeind aan de achtermuur te koppelen. Ik kan me voorstellen dat dat voor jou in de woonkamer een brug te ver was, maar hier juist helemaal goed. Je hebt het wel eens bij mij gezien, die draadeinden koppel je dan met luidsprekersteunen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 april Report Share Posted 4 april (edited) Het hangt er -denk ik- vanaf hoe zwaar je luidsprekers zijn De monitor luidsprekers hier, zijn 73 kilo per stuk. Ik verwacht niet dat verder verzwaren nog wat oplevert. Maar bij lichte speakers gewoon proberen Marcel. Edited 4 april by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted 4 april Author Report Share Posted 4 april (edited) De vraag komt eigenlijk een beetje voort uit het feit dat ik aan het twijfelen ben om de Magnat speakers welke nu nog in de woonkamer staan, te wisselen voor de Castle. Als ik dat ga doen, dan gaan de Magnat naar mijn Audiokantoor inclusief de stands en daar zit hem nu eigenlijk het "probleem" in. In die stands staan heel mooi de monoblokken en dat ben ik dan kwijt, dan zouden deze ergens naast de Castle op de grond komen te staan. Maar de gedachte aan gewicht op luidsprekers, deed mij denken aan de mogelijkheid om de monoblokken boven op de Castle te plaatsen. Toeval wil dat deze nagenoeg de zelfde breedte en diepte maten hebben als de Castle speakers. Breedte Audiolab is 21,5 cm. Diepte is 37,0 cm. Breedte Castle is 21,0 cm. Diepte is 36,0 cm. Gewicht Audiolab 9,5 kg. Dus met die gedachte in mijn hoofd, is deze vraag hier gedeponeerd. En dan is altijd nog de vraag, als ik het zo geplaatst heb, of ik het wel mooi vind? Zo niet, dan staan ze net zo snel weer ergens op de grond achter de speakers maar dat vind ik dan ook weer heel jammer omdat je deze dan niet kan zien. Ernaast is een beetje een probleem. Edited 4 april by SMarcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 4 april Report Share Posted 4 april 59 minutes ago, SMarcel said: Neeeeee joh, die wegen helemaal niets. Die zijn van aluminium, die heb ik zelf ook al gehad. Nee, ik heb wel eens gelezen om de bovenkant te verzwaren met boeken, beelden, gevulde zandzakjes enz. Vandaar mijn vraag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 april Report Share Posted 4 april 23 minutes ago, SMarcel said: De vraag komt eigenlijk een beetje voort uit het feit dat ik aan het twijfelen ben om de Magnat speakers welke nu nog in de woonkamer staan, te wisselen voor de Castle. Zijn die dan "beter"? Marcel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 4 april Report Share Posted 4 april (edited) Lichte luidsprekers verzwaren met gewicht er op en er onder. En dan de hele combinatie van speakers en gewichten t.o.v. de vloer ontkoppelen. Edited 4 april by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted 4 april Author Report Share Posted 4 april 6 hours ago, Tubejack said: Zijn die dan "beter"? Marcel? Geen idee, dat zal blijken. transmissielijn en ribbon tweeter zijn niet de minste items in een goede speaker dus ik heb er vertrouwen in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 april Report Share Posted 4 april 1 hour ago, SMarcel said: Geen idee, dat zal blijken. Ik ben blij dat ik dit soort: "problemen" niet heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 4 april Report Share Posted 4 april Ik zou de versterkers zeker niet op de speakers plaatsen, dat ga je zeker horen. Als je versterkers op voetjes (rubber, honingraat, veren, whatever) plaatst hoor je meestal al een verbetering doordat je de versterker ontkoppeld van trillingen. Door ze nu juist in de trilling te plaatsen lijkt me het paard achter de wagen spannen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted 5 april Author Report Share Posted 5 april 8 hours ago, Tubejack said: Ik ben blij dat ik dit soort: "problemen" niet heb. Ik denk dan meer in LUXE "problemen", mijn nieuwsgierigheid (of Audiophylia Nervosa) stuurt mij nogal eens out of the box om wat nieuws/anders te proberen. Dit puur om te zien/horen wat of het is, niet naar de zucht tot verbetering (wat de meeste wel hebben). Als ik iets mooi vind en de middelen zijn aanwezig dan staat er eigenlijk weinig tot niets in de weg om het te proberen. Dus voor mij is dit niet een probleem, alleen een prettige bijkomstigheid in mijn hobby want zo krijg je nog eens wat in huis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted 5 april Author Report Share Posted 5 april 7 hours ago, Edje2 said: Ik zou de versterkers zeker niet op de speakers plaatsen, dat ga je zeker horen. Als je versterkers op voetjes (rubber, honingraat, veren, whatever) plaatst hoor je meestal al een verbetering doordat je de versterker ontkoppeld van trillingen. Door ze nu juist in de trilling te plaatsen lijkt me het paard achter de wagen spannen. Hallo Ed, Dank je wel voor jouw advies. Mijn enige optie blijft dan het op de vloer plaatsen van de monoblokken en daar geld eigenlijk hetzelfde "probleem", toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 5 april Report Share Posted 5 april De speaker geeft de trillingen door aan de vloer, maar de vloer heeft natuurlijk zoveel massa dat de trilling grotendeels verdwenen zijn. Dat is de beste plek voor de versterkers denk ik. Een audio meubel, afhankelijk van de constructie, vangt ook veel trillingen op via het geluid in de ruimte. Dat klinkt vaak slechter als dat je een versterker op de grond plaatst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 5 april Report Share Posted 5 april 4 hours ago, SMarcel said: Ik denk dan meer in LUXE "problemen", mijn nieuwsgierigheid (of Audiophylia Nervosa) stuurt mij nogal eens out of the box om wat nieuws/anders te proberen. Dit puur om te zien/horen wat of het is, niet naar de zucht tot verbetering (wat de meeste wel hebben). Als ik iets mooi vind en de middelen zijn aanwezig dan staat er eigenlijk weinig tot niets in de weg om het te proberen. Dus voor mij is dit niet een probleem, alleen een prettige bijkomstigheid in mijn hobby want zo krijg je nog eens wat in huis. Dat is toch dè hobby? Dingen proberen om verbeteringen te zoeken. Anders blijf je altijd met de "my first sony" aan de gang toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarKath Posted 5 april Author Report Share Posted 5 april Ja, dat is zeker de hobby maar ik ben er niet zo druk mee bezig om naar verbeteringen te zoeken. Als ik iets aanschaf en het klinkt beter dan wat ik al heb is dat gewoon meegenomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 april Report Share Posted 5 april 4 hours ago, Edje2 said: De speaker geeft de trillingen door aan de vloer, maar de vloer heeft natuurlijk zoveel massa dat de trilling grotendeels verdwenen zijn. Dat is de beste plek voor de versterkers denk ik. Een audio meubel, afhankelijk van de constructie, vangt ook veel trillingen op via het geluid in de ruimte. Dat klinkt vaak slechter als dat je een versterker op de grond plaatst. Dat hangt natuurlijk sterk van het soort vloer af. Is dit beton, en ligt dat op het zand, dan kan dat prima werken. Maar een houten vloer of een vrije betonnen vloer is weer heel wat anders. Wil je invloeden van de ondergrond niet in de versterker laten komen, dan is ontkoppelen eigenlijk de enig goede oplossing. En eigenlijk geldt dat voor alle apparatuur inclusief de speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 5 april Report Share Posted 5 april 1 hour ago, Hans van Liempd said: Dat hangt natuurlijk sterk van het soort vloer af. Is dit beton, en ligt dat op het zand, dan kan dat prima werken. Maar een houten vloer of een vrije betonnen vloer is weer heel wat anders. Wil je invloeden van de ondergrond niet in de versterker laten komen, dan is ontkoppelen eigenlijk de enig goede oplossing. En eigenlijk geldt dat voor alle apparatuur inclusief de speakers. Om te ontkoppelen weet ik nog wel wat. Marcel woont hier 3 km vandaan, dus wat lenen om te proberen kan makkelijk. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 april Report Share Posted 5 april 35 minutes ago, leobus said: Om te ontkoppelen weet ik nog wel wat. Marcel woont hier 3 km vandaan, dus wat lenen om te proberen kan makkelijk. groet, Leobus Om heel eerlijk te zijn... De VWR's zijn de beste ontkoppelaars. Beter dan de eierdoppen en de Chinese met drie kogeltjes. Maar onder een versterker is het effect minder, dus kunnen de Chinese ook. En onder mijn luidsprekers zouden de VWR's bezwijken, dus daar eierdoppen. De VWR's staan onder de streamer en DAC. Voor elke oplossing is er een probleem... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 6 april Report Share Posted 6 april wat zijn VWR's Hans? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts