Jongensdroom Posted 7 april Report Share Posted 7 april Ik las iets over een gel, waar je de naald voorzichtig, een paar keer, in stopt. Dit materiaal zou je bij een bouwmarkt kunnen kopen. Helaas kan ik het artikel nergens meer vinden. Wie kan een tipje van de naald oplichten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 7 april Report Share Posted 7 april https://audio21.eu/naaldreiniger-ds-audio-st50/ Er zijn ook goedkopere maar die zijn niet zo high-end Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 7 april Report Share Posted 7 april Ik gebruik deze van Audio Technica. Kost je niet de kop en bevalt uitstekend Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 7 april Author Report Share Posted 7 april Is dat niet erg duur voor een beetje gel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 7 april Report Share Posted 7 april Je naald slopen is duurder… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 7 april Report Share Posted 7 april VdH adviseert schone wodka...Om te zien of de wodka schoon is doe je wat druppels op een spiegel en laat je verdampen. Als er geen residu achterblijft heb je de perfecte naald reniger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 7 april Report Share Posted 7 april 52 minutes ago, Roots said: VdH adviseert schone wodka...Om te zien of de wodka schoon is doe je wat druppels op een spiegel en laat je verdampen. Als er geen residu achterblijft heb je de perfecte naald reniger. Dat is gewoon een gimmick. Beetje interessant doen. Zo'n flesje met alcohol en borsteltje is gewoon prima en dan hoef je niks te laten verdampen ter controle. Nagaoka Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 7 april Report Share Posted 7 april Ja...Alleen voor de zelfde prijs heb je dan 1 liter... of 2. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 7 april Report Share Posted 7 april 15 minutes ago, Roots said: Ja...Alleen voor de zelfde prijs heb je dan 1 liter... of 2. Tot mijn verbazing moet ik je gelijk geven. In de gauwigheid zie ik dat zo'n flesje van Nagaoka of Tonar in prijs varieert van 15 tot 28,95€. Bezopen kun je dan beter raken van de wodka al zal een fles Ketel1 ook wel werken. Ik heb nog wel een paar flesjes staan van lang geleden, paar gulden toen. Zo'n flesje gaat wel een leven lang mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 7 april Report Share Posted 7 april VdH is zo gek nog niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 7 april Author Report Share Posted 7 april Gel; Winyl One Touch 25-28 euro Dynavox NRG30 15 euro Ultrasoon; Flux Sonic 100-170 euro Welke gaat het worden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 april Author Report Share Posted 8 april Het is de Dynavox gel geworden. Iedereen bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 april Author Report Share Posted 8 april (edited) Edited 8 april by Jongensdroom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 april Author Report Share Posted 8 april Te laat gezien. Bij Ali 3,44 euro, inclusief verzendkosten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 8 april Report Share Posted 8 april Kijk uit met gel. Hoe zachter de gel, hoe slechter. Daar zitten oplosmiddelen in die slecht heel langzaam verdampen. Daardoor kan de de naald los weken van de cantilever. Wil je per se een gel gebruiken, neem dan een gel die "hard" is (zoals die van Onzow). Die is minder gevaarlijk, maar ook die kan de naald losweken. Een (vluchtige) vloeistof is dan een stuk veiliger. Maar kijk uit voor overmatig gebrui. Niet bij elke plaat gebruiken. Eentje die ik wel kan aanraden is een van de goedkoopste op de markt, nl die van Simply Vinyl. Die is op zeepbasis, kost nog een €10 per flesje en reinigt prima. Gebruik zo'n naaldreiniger alleen als het schoonmaken met enkel een naaldborsteltje niet meer afdoende is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 april Author Report Share Posted 8 april 2 hours ago, Sodejuu said: Kijk uit met gel. Hoe zachter de gel, hoe slechter. Daar zitten oplosmiddelen in die slecht heel langzaam verdampen. Daardoor kan de de naald los weken van de cantilever. Wil je per se een gel gebruiken, neem dan een gel die "hard" is (zoals die van Onzow). Die is minder gevaarlijk, maar ook die kan de naald losweken. Een (vluchtige) vloeistof is dan een stuk veiliger. Maar kijk uit voor overmatig gebrui. Niet bij elke plaat gebruiken. Eentje die ik wel kan aanraden is een van de goedkoopste op de markt, nl die van Simply Vinyl. Die is op zeepbasis, kost nog een €10 per flesje en reinigt prima. Gebruik zo'n naaldreiniger alleen als het schoonmaken met enkel een naaldborsteltje niet meer afdoende is. Tot op heden gebruikte ik, af en toe, de platenborstel. Dit omdat een vloeistof werd afgeraden, omdat deze de lijm op zou eten. Over een gel, heb ik alleen maar goede berichten kunnen vinden!? Tot nu dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 april Author Report Share Posted 8 april De gel maar afbesteld, vanwege chemische stoffen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 8 april Report Share Posted 8 april De meeste reinigers doen meer goed dan kwaad. Ik gebruik tegenwoordig alleen nog maar een droog borsteltje. De vloeistoffen tasten het rubber aan, en dan is het een dure reparatie of einde verhaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 april Report Share Posted 8 april Ik gebruik af en toe Audio-Technica AT607 naaldreiniger. Onder de microscope ziet de naald er dan weer nieuw uit . https://www.hifistudio79.nl/product/audio-technica-at607-naaldreiniger-2/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 9 april Author Report Share Posted 9 april (edited) XEwS&k9_3jS@4af Dit is een review die het e.e.a. tegenspreekt. Kan iemand hem hier openen? Edited 9 april by Jongensdroom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 april Report Share Posted 9 april (edited) 1 hour ago, Jongensdroom said: XEwS&k9_3jS@4af Dit is een review die het e.e.a. tegenspreekt. Kan iemand hem hier openen? Hoe bedoel je? Ik gebruik dat spul al decennia, nooit problemen. Op dit forum staan meer "reviews" over naald reinigen. De naald reiniger van Nagaoka is ook prima https://www.albepro.nl/nl/audio-en-hifi/elementen-and-naalden/nagaoka/nagaoka-am-801-stylus-cleaner-en-nl.html Edited 9 april by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 9 april Author Report Share Posted 9 april Gel laat een residu achter, dat het geluid negatief beïnvloed. Vloeibare middelen tasten de naald bevestging aan. Elke maand dan maar een nieuw element kopen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 april Report Share Posted 9 april (edited) 33 minutes ago, Jongensdroom said: Vloeibare middelen tasten de naald bevestging aan. Elke maand dan maar een nieuw element kopen? Ik gebruik alleen vloeibaar, maar hoe kom je bij die "wijsheid"? Op het ene flesje staat het merk Nagaoka, op het andere het merk Audio Technica. Beide maken cartridges. Ik geloof niet, dat beide merken het zich kunnen permitteren om rommel te verkopen. Als je er niet te kwistig me omgaat, af en toe de naald eens goed schoon maakt i.p.v. je hele cartridge onder te smeren is er niets aan de hand. Verder is altijd wel iemand op het internet te vinden met pech of een negatieve review. Toevallig stond er vandaag een bericht in de krant dat 67% van de mensen vinden dat de informatie op het internet niet klopte of waar ze op zijn minst twijfels over hadden. Terecht, lijkt me Edited 9 april by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 9 april Author Report Share Posted 9 april 45 minutes ago, Tubejack said: Ik gebruik alleen vloeibaar, maar hoe kom je bij die "wijsheid"? Op het ene flesje staat het merk Nagaoka, op het andere het merk Audio Technica. Beide maken cartridges. Ik geloof niet, dat beide merken het zich kunnen permitteren om rommel te verkopen. Als je er niet te kwistig me omgaat, af en toe de naald eens goed schoon maakt i.p.v. je hele cartridge onder te smeren is er niets aan de hand. Verder is altijd wel iemand op het internet te vinden met pech of een negatieve review. Toevallig stond er vandaag een bericht in de krant dat 67% van de mensen vinden dat de informatie op het internet niet klopte of waar ze op zijn minst twijfels over hadden. Terecht, lijkt me Ik begrijp het. Ik heb altijd moeite met tegenstrijdige adviezen. En ik wil de Frog niet verliezen. In Moers zag ik mensen de naald schoon blazen. Dan moet je geen slechte adem hebben. Sommigen behandelden hun platen, alsof het hun vroeg was. Heel voorzichtig, met twee handjes, alsof de bom elk moment af kon gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 april Report Share Posted 9 april (edited) 57 minutes ago, Jongensdroom said: ik wil de Frog niet verliezen. Snap ik. Dan vraag je toch advies, van de maker of producent. Edited 9 april by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts