Kraus vonBentinck Posted 9 april Report Share Posted 9 april 15 hours ago, Edje2 said: De meeste reinigers doen meer goed dan kwaad. Meer kwaad dan goed? Wat een nerveus gedoe allemaal. Gewoon met een koolstof borsteltje in de goede richting indien nodig en heel af en toe met de reiniger. Even een likje en niet door de wasstraat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 9 april Report Share Posted 9 april 16 hours ago, Edje2 said: De meeste reinigers doen meer goed dan kwaad. Ik gebruik tegenwoordig alleen nog maar een droog borsteltje. De vloeistoffen tasten het rubber aan, en dan is het een dure reparatie of einde verhaal. Oeps, foutje, bedoelde natuurlijk: de meeste naaldreinigers doen meer kwaad dan goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 9 april Report Share Posted 9 april 56 minutes ago, Kraus vonBentinck said: Meer kwaad dan goed? Wat een nerveus gedoe allemaal. Gewoon met een koolstof borsteltje in de goede richting indien nodig en heel af en toe met de reiniger. Even een likje en niet door de wasstraat. Je wilt soms niet zien wat een ellende er in sommige elementen zit na jaren gebruik van vloeibare reinigers. Een element gaat na verloop van tijd vol zitten met rotzooi. Dat zie je zelf niet maar zit van binnen. De vloeibare middelen worden opgezogen als een spons. Ook door capilaire werking wordt de vloeistof naar boven gewerkt. Ik wil het omdraaien: ik gebruik helemaal geen vloeibare middelen en heb daar geen problemen mee. Waarom dan vloeitsof gebruiken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 april Report Share Posted 9 april Ik maakte de naald altijd schoon met het spul waar ik ook de platen mee waste. Demi water met een drupje zeep en 20 % alcohol. Een drupje op het naaldborsteltje en voorzichtig van achter naar voor poetsen. En alleen de cantilever en naald aanraken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 9 april Author Report Share Posted 9 april 4 hours ago, Tubejack said: Snap ik. Dan vraag je toch advies, van de maker of producent. Die adviseert Wodka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 9 april Author Report Share Posted 9 april Ik overweeg om de DS-audio ST-50 te kopen. Hoewel het achterlijk duur is (marge 1000% ?) Er blijkt verschil in de diverse gel's te zitten. Ik dacht dat het allemaal hetzelfde was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 9 april Report Share Posted 9 april Volgens Van den Hul: 49 Q: How do I clean my cartridge ? A: Normally you do not need to clean your cartridge. When you keep your records clean you don’t need any stylus cleaning. When records are greasy or covered with dust, you will collect dust. Move a very soft brush along the stylus, always from the rear of the cartridge to the front. When there is sturdy and sticky grease on your stylus, use a very soft brush dipped in alcohol and make the same movements (also see 50). A carbon-hair brush will have the same effect. Don’t use knifes or screwdrivers. They damage the cantilever caused by uncontrolled movements. (Also see 5, 6, 25, 31 and 106). 50 Q: Every once in a while my stylus comes off and I have to have my cartridge repaired again. I don’t do anything wrong and the retippings also can’t be blamed. Do you have any clue what the cause of this might be ? A: Your bottle of stylus cleaning liquid probably has become contaminated with oil. Due to the cleaning brush’s repeated movements between the stylus, cantilever etc. and the bottle, the cleaning liquid can become contaminated with oil. This because the dirt collected at your stylus often also contains residue from the oil or wax used to release the records during pressing. Especially old/often used cleaning liquid bottles may have become contaminated and using such liquid will leave an oily residue at the stylus after having evaporated. Such oily residue e.g. may after months cause the stylus to come off by weakening the special glue that fixes it to the cantilever or may creep along the cantilever and finally reach and attack the suspension rubber(s). To check whether your cleaning liquid is not contaminated by oil and still safe to use, just put a drop on a mirror and let it evaporate. There should remain no residue. To avoid your cleaning liquid to become contaminated it is good practice to always wipe your cleaning brush dry on a piece of absorbing paper before reinserting it into the bottle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 9 april Report Share Posted 9 april https://audio21.eu/naaldreiniger-ds-audio-st50/ Vooral niet hier kopen, zij verkopen dit raar dure ding " met groteske regelmaat" en voegen daar nog een flinke serie taalfouten aan toe. Die hebben dus nergens verstand van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 9 april Report Share Posted 9 april Kom dan alsjeblieft met gefundeerde kritiek. Daar hebben we wat aan bij het kiezen van een oplossing om ons element schoon te maken. Niet met gezever over taalfouten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 9 april Report Share Posted 9 april De beste oplossing om 'ons element' schoon te maken, zo heb je ook in dit topic kunnen lezen, is er voornamelijk af te blijven. En laaggeletterdheid is nergens een aanbeveling voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 9 april Report Share Posted 9 april 3 hours ago, Edje2 said: Je wilt soms niet zien wat een ellende er in sommige elementen zit na jaren gebruik van vloeibare reinigers. Een element gaat na verloop van tijd vol zitten met rotzooi. Dat zie je zelf niet maar zit van binnen. De vloeibare middelen worden opgezogen als een spons. Ook door capilaire werking wordt de vloeistof naar boven gewerkt. Ik wil het omdraaien: ik gebruik helemaal geen vloeibare middelen en heb daar geen problemen mee. Waarom dan vloeitsof gebruiken? Dat geldt alleen voor holle (alu) cantilevers neem ik aan. Een solide Boron, robijn, berilium of diamant zal in ieder geval niet als gevolg van capillaire werking vloeistof het element in werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 9 april Author Report Share Posted 9 april On 7-4-2024 at 19:43, Kraus vonBentinck said: https://audio21.eu/naaldreiniger-ds-audio-st50/ Er zijn ook goedkopere maar die zijn niet zo high-end Hier was je nog positief over de gel en de winkel(ier). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 9 april Author Report Share Posted 9 april 4 hours ago, Kraus vonBentinck said: https://audio21.eu/naaldreiniger-ds-audio-st50/ Vooral niet hier kopen, zij verkopen dit raar dure ding " met groteske regelmaat" en voegen daar nog een flinke serie taalfouten aan toe. Die hebben dus nergens verstand van. Jii beheerst het schijven der Nederlandse taal erg goed. Maar de inhoud zou wat respectvoller kunnen. Ook de opmerking aangaande laaggeletterdheid is in mijn optiek onder jouw niveau. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 9 april Report Share Posted 9 april Het lijkt wel een Google translate vertaling. Mij schrikt het meteen af om daar te kopen… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 9 april Author Report Share Posted 9 april Als ik bij de Chinees ga eten en ze spreken geen perfect Nederlands, ben ik meteen weer weg. Bij de Griek trouwens ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 9 april Report Share Posted 9 april Ik vertelde Dhr. van de Hul destijds toen mijn Denon DL110 had gecontroleerd, dat ik mijn naald altijd even over mijn tong haalde. Hij zocht toen de Jack Russell terriër op die ook ergens rond liep tijdens de Ketelaar Hifidagen, en liet daar de naald dan even over de vacht van de hond halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 april Author Report Share Posted 10 april 6 hours ago, HansP said: Ik vertelde Dhr. van de Hul destijds toen mijn Denon DL110 had gecontroleerd, dat ik mijn naald altijd even over mijn tong haalde. Hij zocht toen de Jack Russell terriër op die ook ergens rond liep tijdens de Ketelaar Hifidagen, en liet daar de naald dan even over de vacht van de hond halen. Klopt en een Jack Russell klinkt het best. Warning: gebruik hiervoor nooit een stekelvarken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 10 april Report Share Posted 10 april 14 hours ago, Duclaasie said: Dat geldt alleen voor holle (alu) cantilevers neem ik aan. Een solide Boron, robijn, berilium of diamant zal in ieder geval niet als gevolg van capillaire werking vloeistof het element in werken. Ik sluit niet uit dat de vloeistof omhoog komt met een solide cantilever. en eigenlijk onderschrijft van de Hul mijn werkwijze: niks aan doen, maar goed plaatjes wassen, dan heb je geen cleaner nodig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 april Report Share Posted 10 april 1 hour ago, Edje2 said: en eigenlijk onderschrijft van de Hul mijn werkwijze: niks aan doen, maar goed plaatjes wassen, dan heb je geen cleaner nodig! Dat is het ook eigenlijk. Ik gebruik zelden een cleaner, hooguit een droge naald borstel Echt vuil aan de naald zie ik niet vaak. En die pluk stof blaas je wel weg. En gebruik je de hond om je naald te reinigen altijd met de groei richting mee behalve bij een Rhodesian ridgeback. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 april Author Report Share Posted 10 april 3 hours ago, kappa7 said: Dat is het ook eigenlijk. Ik gebruik zelden een cleaner, hooguit een droge naald borstel Echt vuil aan de naald zie ik niet vaak. En die pluk stof blaas je wel weg. En gebruik je de hond om je naald te reinigen altijd met de groei richting mee behalve bij een Rhodesian ridgeback. Van zijn neus naar de staart toch? De DS-Audio is besteld. En ....... ik heb een platenwasser. Hij lijkt op een patatfritespan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 10 april Report Share Posted 10 april Dat je hier op het forum wat slordig bent is helemaal niet erg ( maar toch.....) maar wanneer op een officiële site, uithangbord van een zaak die draaitafels verkoopt van meer dan 100.000€, nog niet eens lagere school nederlands kan worden geschreven dan wekt dat weinig vertrouwen ( bij mij). Persoonlijk betreur ik het zeer dat er zo slecht met de schrijftaal wordt omgegaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 april Report Share Posted 10 april Is Nederlands niet met een hoofdletter? https://www.scribbr.nl/taalregels-schrijftips/hoofdlettergebruik/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 10 april Report Share Posted 10 april 1 hour ago, Kraus vonBentinck said: Dat je hier op het forum wat slordig bent is helemaal niet erg ( maar toch.....) maar wanneer op een officiële site, uithangbord van een zaak die draaitafels verkoopt van meer dan 100.000€, nog niet eens lagere school nederlands kan worden geschreven dan wekt dat weinig vertrouwen ( bij mij). Persoonlijk betreur ik het zeer dat er zo slecht met de schrijftaal wordt omgegaan. Ik denk persoonlijk dat de tekst op de site van Audio21 eerder ironisch bedoeld is. Overigens is dit hetzelfde ding als de Onzow zerodust, maar dan in een mooie behuizing. Wat dat betref is het niet duur. De Onzow was ooit 25 euro, maar nu ook erg kostbaar geworden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 10 april Report Share Posted 10 april 2 hours ago, Tubejack said: Is Nederlands niet met een hoofdletter? https://www.scribbr.nl/taalregels-schrijftips/hoofdlettergebruik/ Weer wat geleerd. Ik zou het ook met een kleine letter hebben geschreven. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 10 april Author Report Share Posted 10 april On 9-4-2024 at 14:08, Edje2 said: Oeps, foutje, bedoelde natuurlijk: de meeste naaldreinigers doen meer kwaad dan goed. Kraus niet zo plagen heh, met onjuist taalgebruik. Die man heeft het al moeilijk genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts