Jump to content

Vraag over WiFi Streaming Qobuz

Ruud1960
 Share

Recommended Posts

Ik stream via wifi (draadloos vanaf mijn iPad, Qobuz naar mijn Primare i15 Prisma (versterker/streamer).

Bij het opstarten Qobuz start het nummer standaard op mijn iPad. Linksonder op mijn iPad staat het nummer weergegeven. Als ik daar op tik komt een nieuwe keuze van o.a. woonkmaker. Als ik die kies start het nummer op de de Primare en heb ik muziek over de luidsprekers.

De laatste tijd springt regelmatig tijdens het spelen van Hern nummer de muziek terug van mijn Primare naar de iPad. En moet ik de handeling weer opnieuw doen om muziek via de Primare te krijgen.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen en wat de oplossing kan zijn?!

Edited by Beheer
Titel aangepast

2 hours ago, Ruud1960 said:

Ik stream via wifi (draadloos vanaf mijn iPad, Qobuz naar mijn Primare i15 Prisma (versterker/streamer).

Bij het opstarten Qobuz start het nummer standaard op mijn iPad. Linksonder op mijn iPad staat het nummer weergegeven. Als ik daar op tik komt een nieuwe keuze van o.a. woonkmaker. Als ik die kies start het nummer op de de Primare en heb ik muziek over de luidsprekers.

De laatste tijd springt regelmatig tijdens het spelen van Hern nummer de muziek terug van mijn Primare naar de iPad. En moet ik de handeling weer opnieuw doen om muziek via de Primare te krijgen.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen en wat de oplossing kan zijn?!

Wifi kwaliteit.?

Zit de Primare met een kabel aangesloten? en heeft de iPad wél een zeer goede Wifi verbinding?. Voor audiostreaming is een zeer goede Wifi verbinding noodzakelijk. Anders wordt de verbinding verbroken. 

Welkom op dit forum Ruud.  Tja streaming via WiFi zonder uitgekiend WiFi netwerk in huis, is tegenwoordig bijna vragen om problemen. De 2,4GHz WiFi band met kanalen 1 t/m 13 zitten tjokvol.  Ik heb de handleiding eens door gekeken https://www.primare.net/wp-content/uploads/2018/01/I15-Prisma-User-Guide.pdf  Wat je zou kunnen proberen is de Primare met een UTP netwerkkabel aan te sluiten mocht je dat nog niet gedaan hebben.  Zo heb ik mijn eigen Logitech streamer ook aangesloten. Dat werkt. Alles over WiFi, kan ik -waar wij wonen- al jaren vergeten.  Succes ;)

Edited by Tubejack

De Primare zit wel met een kabel aangesloten op een Deco 6 (tussenversterker) maar die is ook draadloos). In het menu van de Primare heb ik cable gekozen dan verschijnt er op het display LAN. Ik heb nu in het menu WiFi gekozen. Ik ga het straks proberen. 

Zeker de primare volledig bedraad aansluiten.

Verder er voorzorgen dat het tablet alleen als afstandsbediening fungeert en niet als bron.

Voor de bron kan je dan het beste een vaste player gebruiken die dan weer bedient word door het tablet.

Op die manner wordt wifi volledig buiten spel gezet en is dat geen bottleneck meer.

Voor de player zou je kunnen denken aan Daphile. Dat draait op een klein pc tje wat niet veel stroom gebruikt.

Daar draaid dan de qoubus plugin op.

Daarvandaan kan je dan eigenlijk naar elk eindpunt je muziek sturen.

Ik denk dat Ruud 1960 niet meteen aan een andere streamer wil. Zeker niet wanneer die nog "uitgevonden" moet worden. De Primaire ondersteunt volgens mij geen directe Qobuz streaming. Dat moet via Airplay of Roon (ook UPnP?). Dat loopt de muziek dus via het iPad. dat kan prima werken, maar heeft wel super wifi nodig. De iPad moet immer tegelijk ontvangen en zenden. 

Airplay is de Apple versie van UPnP. Maar dan tot CD kwaliteit én met de restrictie dat de stream altijd via een Apple apparaat loopt. 

Met UPnP en b.v. BubbleUPnP werkt het precies zo, maar dan ook HR. Wanneer een apparaat echter direct Qobuz ondersteund kan BubbleUPnP ook als controller werken.

Vandaar dus de aparte server en nee die hoeft niet nog uitgevonden te worden 

Daphile heeft daar gewoon een voorziening voor om direct te kunnen streamen.

Zit Ruud misschien niet direct op te wachten maar het maakt de bediening zo veel makkelijker.

Allemaal bedankt voor de reacties. Ik ga ermee aan de slag. 

Heb ik via het menu van Primare WiFi gekozen maar toen ontbrak om onduidelijke redenen op mijn iPad de keuze om te streamen naar mijn Primare. instelling weer teruggezet naar cable LAN. Op het moment geen problemen meer.

On 9-4-2024 at 19:49, kappa7 said:

Een losse muziek pc gebruiken waar de content op wordt afgespeeld 

Van af een draadloos apparaat muziek afspelen is vragen om problemen 

Als dit zo zou zijn, zou ik nooit een streamer aangeschaft hebben. Laat staan: streamen.

Ach je kan geluk hebben dat je verbinding stabiel is en dat je in een buurt woont waar je weinig tot geen Buuren hebt.

In Nederland komt het laatste weinig voor en ben je voor een stabile verbinding aangewezen op bedraad.

18 hours ago, Vinyl_Fuchs said:

Als dit zo zou zijn, zou ik nooit een streamer aangeschaft hebben. Laat staan: streamen.

Dan heb jij mazzel. Hier werkt het echt niet.  Zelfs niet op een paar meter afstand.  In de buurt zo ‘n 100 WiFi stations . Er komen vanwege nieuwbouw 200 … 300 appartementen bij. 

Edited by Tubejack

Da's inderdaad een geluk, maar ik had ook de 1e i.p.v. 2e zin moeten aanhalen (want het bedraad aansluiten, is hier geen enkel probleem). Het ging me meer om de "noodzakelijkheid" van een seperate muziek-pc. 

Edited by Vinyl_Fuchs

Hi Ruud. Hartelijk welkom op dit forum! Fijn dat het voor nu opgelost lijkt te zijn. Mijn ervaring is ook dat vaste bedrading stabieler werkt. Wellicht dat er ook iets in de instellingen van de Ipad niet goed staat? Enfin; voor nu veel luisterplezier.  

Ik stream hier alleen maar draadloos en ik heb nergens problemen. Ik heb geen zin om weer een kabel door het huis te trekken.

Ik zie zelfs voordelen om draadloos te spelen, want dan ben je de voedingstroep van de PC ook gelijk kwijt. Echter een nadeel is dat de keuze voor goede streamers daarmee beperkt is. Alle grote namen van streamers werken mer een LAN aansluiting en Wifi , daar doen ze niet aan (Aurender, Auralic, Lumis, etc). Ik zit dus redelijk vast aan mij Limetree Bridge, maar voor mij is die meer dan goed genoeg.