Edje2 Posted 19 april Report Share Posted 19 april (edited) 49 minutes ago, carl said: Naast mijn Oracle lijkt dit mijn ultieme CD natte droom https://www.hificine.com/transport-micromega-duo-cd-3-1/ https://micromega.com/en/ Die heeft het cdm-9 pro loopwerk. Als die stuk gaat, en dat is zeker niet ondenkbaar, kun je hem weg gooien. Is onmogelijk nog aan zo’n loopwerk te komen. audio maatje heeft er jaren mee gespeeld totdat hij zijn Philips cd104 weer eens uit de kast heeft gehaald, en had echt een gevoel van: wt heb ik al die jaren gemist. Edited 19 april by Edje2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 19 april Report Share Posted 19 april En wat als het loopwerk van de cd 104 defect geraakt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 19 april Report Share Posted 19 april Die is wat degelijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 19 april Report Share Posted 19 april 1 hour ago, Roots said: En wat als het loopwerk van de cd 104 defect geraakt? Dan koop je toch een Philips 940 voor 150 euro. De cdm9 speelt hier prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 19 april Report Share Posted 19 april Welke loopwerken heb jij ervaring mee JD? Er zijn zoveel meer loopwerken die prima spelen namelijk. Een 40 jaar oud ding zou ik nooit kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 april Report Share Posted 20 april 8 hours ago, carl said: Ik ga niet verder dan CD en streamer Jack. Dat zijn al 2 aansluitingen. Stel dat je alleen SP/DIF hebt op je cd-speler en streamer. Dan kun je dat niet tegelijk op je dac aansluiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 april Report Share Posted 20 april 7 hours ago, Roots said: Welke loopwerken heb jij ervaring mee JD? Er zijn zoveel meer loopwerken die prima spelen namelijk. Een 40 jaar oud ding zou ik nooit kopen. Prima loopwerken voor 150 euro? Waar dan? Ik ga er meteen op af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 20 april Report Share Posted 20 april 13 hours ago, carl said: Een stuk of 200/300 op zolder Jack. Een selectie van 100 staat in de luisterkamer. Die Metrum Jade DAC klinkt werkelijk geweldig op de Quad 67. Dus een leuke tweede hands transport is misschien wel de meest verstandige optie. Ik denk dat ik maar eens ga kijken of ik ergens tegen aanloop. Morgen zie ik trouwens Roger. Zal hem ook eens vragen. Wadia klinkt ook wel goed Leo. Je had toch een Metrum Onyx? Ik zou trouwens in jouw geval een nieuw loopwerk kopen. Tweedehands is wellicht leuk, maar als ik hoor hoe goed de Shanling klinkt voor net even dik 700 euro... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 20 april Report Share Posted 20 april 10 hours ago, Edje2 said: Die is wat degelijker. Een laser is toch een laser? Zo’n diode gaat een keer kapot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 20 april Report Share Posted 20 april 6 hours ago, Mediator said: Een laser is toch een laser? Zo’n diode gaat een keer kapot. Het is niet alleen de laser die stuk kan gaan. Een CDM0/1 wat in de eerste generatie spelers zit is bijna onverwoestbaar. De meesten spelen nog steeds. De latere generaties worden steeds kwetsbaarder. De CDM9 pro is een speciale variant met oa glazen laser ipv kunststof. Die zit maar in een paar spelers die ook nog eens heel duur zijn. Reserve is er niet, vandaar dat ik die afraad. Sommige spelers kun je heel makkelijk goedkoop aanschaffen en het loopwerk overzetten in die betere speler waarvan het loopwerk stuk is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 20 april Report Share Posted 20 april Welke prijsklasse denk je eigenlijk Carl?...Die Shanling is wel een prachtig ding om te zien btw. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 20 april Report Share Posted 20 april Ik zie overigens dat deze Micromega een CDM9 loopwerk heeft, dus niet de pro. Die kun je dus wel aanschaffen. De pro is voorbehouden aan de Duo 2.1. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 20 april Report Share Posted 20 april 5 hours ago, Edje2 said: Het is niet alleen de laser die stuk kan gaan. Een CDM0/1 wat in de eerste generatie spelers zit is bijna onverwoestbaar. De meesten spelen nog steeds. De latere generaties worden steeds kwetsbaarder. De CDM9 pro is een speciale variant met oa glazen laser ipv kunststof. Die zit maar in een paar spelers die ook nog eens heel duur zijn. Reserve is er niet, vandaar dat ik die afraad. Sommige spelers kun je heel makkelijk goedkoop aanschaffen en het loopwerk overzetten in die betere speler waarvan het loopwerk stuk is. Ik heb de CDM9 (zonder Pro). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 20 april Report Share Posted 20 april Das ook een heel goede Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 april Author Report Share Posted 20 april (edited) 13 hours ago, pjotr27 said: Je had toch een Metrum Onyx? Ik zou trouwens in jouw geval een nieuw loopwerk kopen. Tweedehands is wellicht leuk, maar als ik hoor hoe goed de Shanling klinkt voor net even dik 700 euro... Dat is inderdaad geen geld voor de Shanling Pjotr. De Onyx is besteld. Edited 20 april by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 21 april Report Share Posted 21 april Als je de Onyx met I2S besteld kan je de Shanling via I2S aansluiten..dat klinkt echt beter als USB of SPDIF... Ik ben helaas tot eind mei in Indonesië, anders had ik hem best een keer willen meenemen naar je.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 april Author Report Share Posted 21 april Ik zit te wachten op de LS en DAC Pjotr. Eerst maar even die betalen. Ik ben me verder alleen maar aan het voorbereiden voor dat transport hoor. Kan nog even duren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 21 april Report Share Posted 21 april 12 hours ago, Jongensdroom said: Ik heb de CDM9 (zonder Pro). Of er hoorbaar betere zijn? Geen idee. Maar met deze klinkt het prima en voor weinig geld. Als ik tevreden ben, heb ik nooit de behoefte om verder te gaan met experimenteren. Ik kom regelmatig bij een recensent, die altijd voor enorme bedragen aan te testen apparatuur heeft staan. Mijn samengeraapt zooitje benadert dat voor 80-90%. Daar kan ik prima mee leven. Het klinkt goed genoeg om te horen wat er muzikaal gezien allemaal gebeurt. Vermoedelijk ben ik geen audiofiel maar een muziekliefhebber. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 april Report Share Posted 21 april Net zoals er verschil is in streamers, zullen er ook verschillen in loopwerken zijn. Voedingen, software en soort aansluiting zijn zeker van invloed. Zo'n i2s aansluiting vind ik de beste. Dan SPdif coax en dan SPdif Toslink. Met aes/ebu heb ik geen ervaring. USB is een verbinding die eigenlijk niet voor audio is bedoeld en niet meer dan een data transport. Alles hangt er dus van af hoe het USB signaal door de DAC verwerkt wordt. Bij Philips waren ze erg goed in het optimaliseren van technieken. Maar vak kwam dat neer op het goedkoper maken met (bijna) dezelfde eigenschappen. Ik heb bij mijn East Sound gelijk een reserve loopwerk gekocht. Dat kostte een paar tientje en ligt ook al weer een hele tijd te wachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 april Report Share Posted 21 april ah daar hebben Hans zijn stokpaartje weer. De onzin van de interface. Nog maar een keer melden dat de interface zo goed is als de implementatie daarvan. Dat wil dus zeggen dat elk type interface goed kan klinken als deze maar goed in het design is opgenomen van de DAC. Met die kennis is het dus onmogelijk om dit zo te kunnen roeptoeteren. Ik moet wel toegaven dat ik de laatste tijd wel vaker de USB interface de mindere vind maar er worden op dit moment grote stappen gemaakt in Interface land. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 april Report Share Posted 21 april (edited) Hier is USB het beste geïmplementeerd, daarna SPDIF en Toslink is het "minste", maar erg goed. Alledrie de interfaces zijn in gebruik Voor resp: streaming, CD, digitale radio, I2S hebben we niet. Edited 21 april by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 21 april Report Share Posted 21 april USB is de enige met foutencorrectie, de andere hebben dat niet. HDMI (wat ik gebruik) heeft ook ingebouwde foutencorrectie. Als je usb of hdmi kunt gebruiken, is dat best wat je gebruikt voor digitale audio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 21 april Report Share Posted 21 april 39 minutes ago, Bloom said: USB is de enige met foutencorrectie, de andere hebben dat niet. HDMI (wat ik gebruik) heeft ook ingebouwde foutencorrectie. Als je usb of hdmi kunt gebruiken, is dat best wat je gebruikt voor digitale audio. Bedoel je I2S of HDMI? De laatste is echt voor beeld. Weliswaar zijn de connectors hetzelfde maar het is echt een heel ander protocol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpaceJS Posted 21 april Report Share Posted 21 april 1 hour ago, Bloom said: USB is de enige met foutencorrectie, de andere hebben dat niet. HDMI (wat ik gebruik) heeft ook ingebouwde foutencorrectie. Als je usb of hdmi kunt gebruiken, is dat best wat je gebruikt voor digitale audio. HMDI heeft geen fout correctie maar dat is voor dat kleine beetje data van een digitaal audio signaal ook niet echt een probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 21 april Report Share Posted 21 april HDMI gebruikt TDMS en daarin zit een TRC4 foutencorrectie. Zie https://www.ramoem.com/tmds.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts