Jump to content

Best CD transport

carl
 Share

Recommended Posts

Ik gebruik hier gewoon een all-in-one digi naar volle tevredenheid.  Schijnbaar is mijn audiofiele brein toch gemakkelijker tevreden te stellen dan ik dacht. Ik wilde bewust de term bevredigen niet neertikken. Doe ik het alsnog. 

Edited by Vinyl_Fuchs

1 hour ago, pjotr27 said:

Bedoel je I2S of HDMI? De laatste is echt voor beeld. Weliswaar zijn de connectors hetzelfde maar het is echt een heel ander protocol.

HDMI is voor beeld, audio, netwerk en alles met foutencorrectie. I2S heeft géén foutencorrectie maar werkt wel met een gesynchroniseerde klok tussen zender en ontvanger.

7 hours ago, kappa7 said:

ah daar hebben Hans zijn stokpaartje weer. 😞

De onzin van de interface.

Nog maar een keer melden dat de interface zo goed is als de implementatie daarvan.

Dat wil dus zeggen dat elk type interface goed kan klinken als deze maar goed in het design is opgenomen van de DAC.

Met die kennis is het dus onmogelijk om dit zo te kunnen roeptoeteren.

Ik moet wel toegaven dat ik de laatste tijd wel vaker de USB interface de mindere vind maar er worden op dit moment grote stappen gemaakt in Interface land.

Welke kennis?

Het gaat mij om algemene ervaringen. Dat het altijd beter kan klopt ook. En zelfs met Toslink zijn heel goede resultaten mogelijk. EC Designs laten dat horen.

Zie verder mijn handtekening.

Ja dat is erg veralgimenificeert en je stelt het als of dat de enige waarheid is.

Puur om dat in jou bevinding alle  brandweerauto's rood zijn wil het niet zeggen dat als het rood is het ook een brandweerauto is. Zo komt het wel een beetje over namelijk.

Je zou misschien wat specifieker hier in kunnen zijn.

Veralgimenificeeren is soms zo makkelijk maar slaat de plank vaak mis.

Edited by kappa7

I2s is mi nog steeds de beste verbinding. Er hoeven weinig converteringen voor aan te pas te komen. Van andere kant, de techniek staat niet stil en worden andere verbindingen ook geoptimaliseerd. Er is voor streaming immers altijd een computer nodig. Waar die computer eindigt en waar de DAC begint wordt steeds lastiger te bepalen. Het gaat er natuurlijk om  hoe het samenspel klinkt.

16 hours ago, Bloom said:

HDMI is voor beeld, audio, netwerk en alles met foutencorrectie. I2S heeft géén foutencorrectie maar werkt wel met een gesynchroniseerde klok tussen zender en ontvanger.

Wat gebruik je voor cd-speler/loopwerk? Kan niet echt snel iets vinden wat HDMI uit heeft voor geluid... (hetzelfde geldt voor een ingang op een DAC).

(Reactie op Hans' laatste bericht)

En alleszins elimineert een (lokale!) streamer een mechanische component: het loopwerk. Je kunt een bitperfecte FLAC maken van elke track op een audiocd en dan speel je die FLACs af via een streamer zoals een Raspberry PI of NUC met Volumio of iets dergelijks en blijft alles bitperfect tot aan je DAC. Als je een verbinding tussen digitale speler en DAC gebruikt zonder foutencorrectie, hou die dan zo kort mogelijk en goed afgeschermd. Dat zijn de vuistregels.

Edited by Bloom
tikfout gecorrigeerd

Just now, pjotr27 said:

Wat gebruik je voor cd-speler/loopwerk? Kan niet echt snel iets vinden wat HDMI uit heeft voor geluid... (hetzelfde geldt voor een ingang op een DAC).

Ik gebruik doorgaans geen loopwerk meer, maar een zelfbouw streamer die bestaat uit een Intel NUC die zowel hdmi als usb kan doen voor audio-uitvoer. De DAC zit in een Marantz AV8802A voorversterker en die heeft hdmi- en usb-ingangen (naast S/PDIF en analoog), maar ik gebruik dus enkel hdmi en bij mij is alles digitaal. Ik heb nog wel een loopwerk staan voor sacd, dvd-audio en Blu-Ray muziek en dat is een Marantz UD7007 en die wordt ook afgetakt via hdmi naar de Marantz AV8802A toe.

1 hour ago, Bloom said:

Ik gebruik doorgaans geen loopwerk meer, maar een zelfbouw streamer die bestaat uit een Intel NUC die zowel hdmi als usb kan doen voor audio-uitvoer. De DAC zit in een Marantz AV8802A voorversterker en die heeft hdmi- en usb-ingangen (naast S/PDIF en analoog), maar ik gebruik dus enkel hdmi en bij mij is alles digitaal. Ik heb nog wel een loopwerk staan voor sacd, dvd-audio en Blu-Ray muziek en dat is een Marantz UD7007 en die wordt ook afgetakt via hdmi naar de Marantz AV8802A toe.

Nu snap ik het. Leuke oplossing, maar je gebruikt meer Audio/Video componenten als normaal stereo. In jouw geval prima, ik heb de keuze gemaakt om alles geluid (stereo) te optimaliseren. Zodra ik de video bij aansluit wordt het geluid al minder..

Bij mij is het altijd de bedoeling geweest dat zowel puur audio als video zo goed mogelijk klinken en er geen verschil is.

On 19-4-2024 at 19:45, Hans van Liempd said:

De VRDS701t is alleen een loopwerk en kost al € 1995,- Maar wél mooi met de Metrum te combineren. Dan moet je SPdif coax aansluiting wél vrij zijn. Toslink kan ook, maar dan ben ik geen liefhebber van.

Het lijkt me een dijk van een CD speler.

De VRDS701 is incl.dac. maar die heb je niet nodig.

vrds-701t_image_w_ref.jpg

Die is erg mooi idd

anders  https://www.alpha-audio.net/review/multitest-cd-drives-max-1500-euro/

(voor wat opties)

On 19-4-2024 at 19:26, Duclaasie said:

Proceed?

Ik heb nog een Proceed staan waar ik gewoon geen ruimte voor heb. Is wel de eerste versie. Paar jaar geleden helemaal laten nakijken. Is gebouwd als een tank of als een lelijke computer, of beide.

8 hours ago, jepe! said:

Ik heb nog een Proceed staan waar ik gewoon geen ruimte voor heb. Is wel de eerste versie. Paar jaar geleden helemaal laten nakijken. Is gebouwd als een tank of als een lelijke computer, of beide.

En die wil je verkopen?

Ik heb ook een Proceed, maar pas een nieuwe Shanling ET3 gekocht. Die speelt echt alles af, zelfs cd's die de proceed niet meer wil afspelen. Mijn advies zou ook zijn : koop nieuw!

3 hours ago, Tubejack said:

Mensen koop wat nieuws, i.p.v. die oude rommel. 

Ik heb al veel oude "rommel" gehoord. Zelfs met open mond zitten luisteren. Voor dergelijk "rommel" worden stevige bedragen gevraagd.

Waarom zou dat toch zijn?

Just now, Jongensdroom said:

Ik heb al veel oude "rommel" gehoord. Zelfs met open mond zitten luisteren. Voor dergelijk "rommel" worden stevige bedragen gevraagd.

Waarom zou dat toch zijn?

Sentiment. 

39 minutes ago, Jongensdroom said:

Nee, in staat zijn geluid te kunnen beoordelen.

Ik heb nog wel een mooie Rotel speler voor je staan met een CDM-9 loopwerk.  Maar eerlijk, ik vind de nieuwe beter.

Edited by Tubejack