Jump to content

Best CD transport

carl
 Share

Recommended Posts

ik weet niet wanneer je dit geschreven hebt Jack, maar is nog steeds een raak stukje wat mij betreft. Ik zie het dilemma net als jij: de consumptie maatschappij zorgt er wel voor dat de kassa blijft rinkelen. Sterker nog, ook de overheid stuurt daar op aan om de economie te laten draaien. In corona tijd was het tweede waar de overheid zich om bekommerde de economie. Je zou verwachten dat juist dan een thema als duurzaamheid aan de orde is, maar dat levert geen geld op. Wel duurzaamheid als er weer eens geïnvesteerd moet worden: ruil vooral die oude auto in en koop een nieuwe want dat is goed voor het milieu laat de economie draaien!

in mijn optiek is zo lang mogelijk doen met oude spullen nog altijd het beste voor de wereld en je vooral niet laten leiden door de impuls om steeds weer wat nieuws te kopen.

Heb een poos terug eens een (dun) boekje gelezen wat gaat over innerlijke rust en het onderdrukken van de impuls om weer het volgende nieuwe ding te kopen: “verlichting voor luie mensen”. Heeft niets met geloof of wat dan ook te maken, maar is zeer de moeite waard om te lezen. Het punt is alleen dat je open moet staan voor de boodschap ervan: laat je niet verleiden tot impuls aankopen, en de mensen die dat het meeste doen willen dat toch niet horen denk ik.

Ik ken toch wel wat mensen in mijn omgeving (veelal vrouwen valt me op) die een onbedwingbare neiging hebben om overal waar ze zijn iets te moeten kopen. De kringloop is ook zo’n plek. En dan onder het motto dat het niet geproduceerd hoeft te worden, maar dat het een jaar later in de kliko beland wordt er niet bij gezegd. 

Ga wat mij betreft dus vooral door met repareren van vintage. Als er iets goed is voor het milieu is het dat wel.

Ik hoop oprecht dat er meer aandacht komt voor het repareren van apparaten ipv weg pleuren. In Frankrijk is het al strafbaar als een fabrikant bewust een apparaat een verkorte levensduur mee geeft. Zo houden we elkaar voor de gek. Mijn Siemens wasmachine en droger zijn 25 jaar oud en doen het nog prima. Wel een paar keer gerepareerd, maar veel mensen zouden hem allang hebben vervangen voor een nieuwe. Ik pruts dan wel lekker door met het oude apparaat en zal hem vast nog wel een paar keer repareren. Dat zouden meer mensen moeten doen!

3 hours ago, Ove Rickland said:

Op zich is er met repareren niks mis. Maar toch: veel apparaten worden nog steeds energiezuiniger. Dan kun je wel het leven rekken van een oud ding, maar het blijft een energieslurper (relatief dan).

Precies, we rijden voor dagelijks gebruik ook graag met een zo zuinig mogelijke (nieuwste technologie) auto rond in plaats van een oud bakkie.

Oldtimers restaureren daarentegen kan weer heel leuk zijn, en om omdat ze relatief weing rijden vervuilen ze in verhouding vrij weinig ten opzichte van de uitstoot van alle nieuwere auto’s bij elkaar.

Dat geldt ook voor Jack die af en toe een oude tuner opknapt die met meer audiofiele aspiraties ontworpen is voor mensen die meer geluidskwaliteit verlangen dan die voor de massa’s geproduceerde hedendaagse meuk van schril klinkende 1 of 2 opamp radio’s, hergebruik is dan weer duurzaam, maar door de kleine schaal waarop dat gebeurt zet het nauwelijks zoden aan de dijk.

En als je naar de kosten kijkt voor gebruik en het in stand houden van oude apparatuur , bijvoorbeeld 30 jaar oude cd-spelers, die overigens natuurlijk nog wel goed tot zeer goed kunnen klinken, is het ook niet altijd interessant, je moet het van geval tot geval bekijken denk ik.

Edited by Buizerd

Over een beetje stroom maak ik me niet zo druk, er liggen al 14 jaar zonnepanelen op het dak. De grootste stroomverbruikers zijn hier de wasmachine, wasdroger, oven, etc. Tevens zijn wij al een jaar of 10 mede-eigenaar van een klein stukje windmolen.  

Niet altijd eenvoudig bij cd-spelers is de fijnmechanica, denk aan loopwerken, lasers etc, bovendien is het m.i.  toch een vak apart. Bij tape-en cassettedecks geldt ongeveer hetzelfde. Onderdelen zijn niet altijd, of heel moeilijk te krijgen. Verder hebt je allerlei apparatuur en meet-tapes nodig om b.v. een cassette deck goed af te regelen.  

Vintage kan heel goed klinken, soms beter dan nieuw.  Het maar net, hoeveel energie je er van jezelf in stopt. 

Verder zijn mijn bijdrages t.o.v. het milieu natuurlijk marginaal en verwaarloosbaar.  Toch hoop ik met mijn site anderen te inspireren. 

Edited by Tubejack