Jump to content

Phasemation EA 220

carl
 Share

Recommended Posts

Van Roger deze phonotrap te leen https://axiss-europe.de/verstaerker-phasemation/ea-220-mm-mc-phonoverstaerker/

Voor de duidelijkheid ik ben niet naar een phonotrap op zoek. Ik heb via Puresound nogal wat phonotrappen in huis gehad en de door Roger gebouwde Pass Kloon zou zeker met de beste daarvan meekunnen. Toen echter een vriend van Roger stellig beweerde dat de E.A. 220 beter klonk werd ik wel nieuwsgierig.

Ik heb gespeeld met mijn Benz Ruby low MC. Eigenlijk niet zo eerlijk want dit element kost 2900 euro en de phonotrap rond de 1500 (ik check nog even). Het geluid verschilt nogal wat van mijn Pass Kloon.  Het geluid zit meer tussen de LS dan bij de Pass kloon. Aan de andere kant zit er wel weer meer diepte in. Verder was het timbre veel donkerder dan ik gewend was. De Pass klinkt wat mij betreft wat luchtiger. Zeker een mooie phonotrap, maar voor mijn gevoel klink in mijn set up de Pass mooier. Mag ook wel want hoewel zelfbouw is deels afgeleid van de Pass Ono.

Edited by carl

Volgens mij hebben alleen de EA-350 en duurdere modellen een step-up trafo van 26dB ingebouwd Carl. Als ik de foto’s van de EA-220 zo zie, dan kan ik ook gen SUT ontwaren. In deze prijsklasse zou dat ook wel bijzonder zijn. 
Dat jouw Benz niet helemaal lekker gaat op de Phasemation verbaasd mij ook niet helemaal gezien de vooral hogere impedantie. De Phasemation elementen zitten rond de 4 Ohm, waar jouw Benz op 38 Ohm zit.  

Het is dat je met zo’n Benz low MC speelt Carl. Als buizen je aanspreken zou ik zelf er eerder voor kiezen om met een pre ook die kant op te gaan. Maar buizen en low output MC is vaker niet ideaal. Audio blijft altijd een compromis ofwel het dealen met tekortkomingen. Ook al willen we anders geloven.

5 hours ago, Duclaasie said:

Volgens mij hebben alleen de EA-350 en duurdere modellen een step-up trafo van 26dB ingebouwd Carl. Als ik de foto’s van de EA-220 zo zie, dan kan ik ook gen SUT ontwaren. In deze prijsklasse zou dat ook wel bijzonder zijn. 
Dat jouw Benz niet helemaal lekker gaat op de Phasemation verbaasd mij ook niet helemaal gezien de vooral hogere impedantie. De Phasemation elementen zitten rond de 4 Ohm, waar jouw Benz op 38 Ohm zit.  

Maar dan zou juist een phono zonder step up, wat deze is, toch goed geschikt moeten zijn voor de Ruby? Is de afsluit impedantie niet in te stellen me de EA-350?

Welke pass clone gebruik je Carl?

Posted (edited)
6 hours ago, Duclaasie said:

Ik had zelf de tekst al aangepast Duclaasie. Ik heb ook een Phasemation trafo (voor bij de Ampearl) en die zou ik nog een keer kunnen aansluiten op de MM ingang van de Phasemation.

Edited by carl

Posted (edited)

Inderdaad George. Nogmaals het was gewoon interesse wat de Phasemation kan doen. Veel maar zeker niet de top.

Edited by carl

@carl

Appels met peren vergelijken is het wat je hebt gedaan.. Jouw uitvoering van de Pass Labs is vele malen duurder, als deze in productie zou zijn. Dan wat jij er nu voor hebt betaald.

Eigenlijk zou je jouw Pass Labs moeten vergelijken met een veel duurdere Phasemation uitvoering. En dus niet de instapper EA-220 van Phasemation, die overigens een 1895 euro kost.

Het enige wat je nog zou kunnen doen is de SUT T-320 van Phasemation ertussen te zetten.

En dan het liefst ook nog met een Phasemation element erbij en niet de Benz Ruby.

Of neem een gelijkwaardige Phasemation phonoamp, zoals de EA-350 en die kost een 5200 euro. Deze heeft een uitgangsimpedantie MC van 1,5 tot 40 ohm.  Dat match beter met jou Benz Ruby.

Posted (edited)

Dat appels en peren heb ik zelf ook al geconstateerd boven Freak. En als ik de gelegenheid krijg te vergelijken met de EA 350 zal ik dat zeker doen. Het voordeel van die duurdere trap is dat die ruimer instelbaar is. Verandering van element ben ik trouwens wel erg voorzichtig mee. Een ander element als je zeer tevreden bent met de huidige vind ik een hachelijke zaak.

Edited by carl

Klopt op dit moment is de Pearl 3 het laatste ontwerp.

Charles speelt met een hele mooie implementatie van versie 1.

Ik heb hier de Pearl 2 en werk op dit moment aan de Pearl 3 voor iemand anders.

Ik ga er eens in duiken, ben ook nog op zoek naar een mooie phono, en dan zeker zonder step-up. Die gebruikt Nelson Pass (terecht in mijn ogen) niet. Die dingen matchen nooit helemaal lekker. Alleen wellicht met iets wat speciaal voor een element is ontworpen.

Wat is de max gain die de pearl3 heeft? En hoe stel je die in? Zit dat standaard in het design gebakken?

Inmiddels wat ingelezen over het ontwerp. Gain is 70dB (ongebalanceerd), dat is perfect. 

George, kun je iets zeggen over de materiaal bouwkosten zonder kast? En heb je de voeding in een apart kastje die je nu aan het bouwen bent?

Posted (edited)

Inderdaad Edje 70 dB is ideaal. De voeding is zowel bij George en mij separaat. Je bent altijd welkom om te luisteren.

PS ik weet verder niet in hoeverre de kloon met de echte verschilt. Zou me wel interesseren.

Edited by carl

On 29-4-2024 at 15:57, analoogfreak said:

@carl

Appels met peren vergelijken is het wat je hebt gedaan.. Jouw uitvoering van de Pass Labs is vele malen duurder, als deze in productie zou zijn. Dan wat jij er nu voor hebt betaald.

Eigenlijk zou je jouw Pass Labs moeten vergelijken met een veel duurdere Phasemation uitvoering. En dus niet de instapper EA-220 van Phasemation, die overigens een 1895 euro kost.

Het enige wat je nog zou kunnen doen is de SUT T-320 van Phasemation ertussen te zetten.

En dan het liefst ook nog met een Phasemation element erbij en niet de Benz Ruby.

Of neem een gelijkwaardige Phasemation phonoamp, zoals de EA-350 en die kost een 5200 euro. Deze heeft een uitgangsimpedantie MC van 1,5 tot 40 ohm.  Dat match beter met jou Benz Ruby.

Dat "appels met peren" valt wel mee. De eigenlijke phonostage is bij beiden gewoon een passief RC filter. De instap Phasemation heeft echter geen instelmogelijkheden. Die staat vast op 47k voor MM en 470Ω voor MC.

Ik heb bij de bouw van de Pass bijzonder gelet op het matchen van componenten. Dat doet ook niet iedereen, maar de componenten in het linker kanaal wijken niet of maar minimaal af van de componenten in het rechter kanaal. Daarnaast heb ik de MC stage van de Xono erbij gebouwd. Met wat ingrepen kan ik die ook nog behoorlijk opwaarderen.

Advies verkoopprijs van de EA220 is €1450. De importeur had een fout gemaakt in de prijslijst. Daar heb ik 'm op gewezen end at is bij de mijn volgende bestelling ook gecorrigeerd geworden 

Carl heeft een T-550 van Phasemation. Die kan hij ervoor zetten. De Sut is geschikt voor elementen van 1-40Ω. De Benz van Carl zit daar binnen met 12Ω

Ik heb de phonostage meegegeven om Carl te laten proeven aan de klankleur van Phasemation. Juist omdat hij als zoveel phonotrappen in huis heeft gehad, leek me dat een goede gedachte. Hij kan immers vergelijken. Daarnaast heb ik voor de EA220 gekozen omdat die in een prijsklaasse valt waar je maar weinig phonotrappen tegenkomt. Onder de €800 en boven de €2000 heb je genoeg keuze, maar daar tussen is de spoeling dun. 

Ik heb de EA220 zelf vergeleken met een Pro-ject Phonobox DS3, een Parks Audio Puffin (dsp), een Pass kloon van mij en een Ayre P5Xe. Helaas was de kloon koud. Die heeft echt enkele dagen nodig om op volle oorlogssterkte te spelen. Daarom was de Phasemation net iets mooier. De Ayre schoot daar weer boven uit. De Pro-Ject deed het niet slecht, maar tegen het geweld van de andere 3 kon hij niet op. De Parks Audio Puffin is een leuk ding, maar die viel echt een beetje er buiten. Die heeft wel leuke gadgets ingebouwd en je kunt 'm prima naar je hand zetten, maar een DSP als RIAA is het niet helaas niet helemaal. Je hebt nl eerst een AD omzetting, dan verwerking en dan weer een DA omzetting. Dat is blijkbaar teveel voor laten we zeggen €600. Maar je hebt een magic stand weermee tikken verwijderd worden en je kunt bas en trebble regelen. Of fase draaien en nog een aantal geinige dingen. De Puffin is inmiddels vervangen door de Waxwing. Die doet hetzelfde in een kleiner kastje en die kun je via BT met een app bedienen ipv een doorloop-menu.

Maar het ging dus over de Phasemation EA220 en die vond ik toch wel erg goed voor het geld. Ik heb duurdere phonotrappen gehoord die minder waren.

6 hours ago, carl said:

Inderdaad Edje 70 dB is ideaal. De voeding is zowel bij George en mij separaat. Je bent altijd welkom om te luisteren.

PS ik weet verder niet in hoeverre de kloon met de echte verschilt. Zou me wel interesseren.

Ik heb gelezen dat de ontwerper van de Pass versterkers (Wayne Colburn had aangegeven dat de Pearl 1 niet heel erg afwijkt van de XP-15 (commerciele variant) welke ruim 4000 euro moest kosten in 2014.

Ik kom wel eens bij je luisteren Carl, lijkt me erg interessant. Zowel de Oracle, Pearl als je nieuwe luidsprekers ben ik erg benieuwd naar!

9 hours ago, Edje2 said:

Ik ga er eens in duiken, ben ook nog op zoek naar een mooie phono, en dan zeker zonder step-up. Die gebruikt Nelson Pass (terecht in mijn ogen) niet. Die dingen matchen nooit helemaal lekker. Alleen wellicht met iets wat speciaal voor een element is ontworpen.

Wat is de max gain die de pearl3 heeft? En hoe stel je die in? Zit dat standaard in het design gebakken?

Heb je al eens een JK Acoustics Ultimate Phono gehoord Ed? Die is zeker voor lage impedantie MC elementen bijzonder geschikt en daar hoef je niets aan af te stellen. Als ik het wel heb is het een current mode ontwerp. Ik speel zelf met het kleine broertje, de Phono 65, en die speelt voor zijn prijs ook bijzonder goed!

Ik heb hem nog nooit gehoord Klaas, maar ik heb ook elementen met een wat hogere impedantie (bijv fidelity research mc201), dus vrees dat deze daar niet geschikt voor is. Zoek een phono die zo breed mogelijk inzetbaar is. Heb nu een Heel oude burmester (838) in gebruik. Op zich prima ding, laat veel horen, maar kan echt wel beter. En deze doet ook geen mm. Met name vloeiendheid en muzikaliteit mag het beter.

De meeste phono’s hebben te weinig gain voor mijn elementen. Vanaf 70 dB kan ik wat mee. Had een leuk ding gezien van Michael fidler (mc pro). Hoge gain, fluisterstil en betaalbaar. Maar het ding is bij audio science review heel goed getest en dan zal het wel zo dood als een pier klinken. Beetje boute uitspraak, maar het gaat daar alleen om de meetresultaten en dat levert zeker niet altijd het beste geluid op is mijn ervaring.

8 hours ago, Edje2 said:

Inmiddels wat ingelezen over het ontwerp. Gain is 70dB (ongebalanceerd), dat is perfect. 

George, kun je iets zeggen over de materiaal bouwkosten zonder kast? En heb je de voeding in een apart kastje die je nu aan het bouwen bent?

Hier is het draadje van de bouw.

En hier op zelfbouw audio.

https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?p=1739700#p1739700

De transformator op de foto daar was tijdelijk om dat de R-core transformatoren niet tijdig binnen waren.

Kosten ongeveer €500 zonder de behuizing.

Wel heb ik de voeding volledig verbouwd en heeft elke versterker trap nu zijn eigen wikkeling van de transformator.

De gain van de Pearl 2 is eigenlijk niet heel hoog en tekort voor echte low output elementen.

De gain is wel instelbaar en ik ben even kwijt hoeveel dat nu is maar een standaard low output element is geen probleem.

De Pearl3 heb ik nog niet beluisterd en zit nog niet in elkaar.

Aangezien het ontwerp met opamps werkt vind ik het wat minder interessant al ben ik wel benieuwd naar de prestaties van het apparaat.

Dank voor de info. Ik vind zelf juist de op amp phono versterkers erg interessant. Er zijn er veel die mbv opamps werken, er zitten heel fraaie tussen. Ik zal eens kijken waar alle componenten te krijgen zijn. Zag ook op diy audio de kit te koop, maar volgens mij komt dat uit de usa, en dan krijg je een dikke naheffing

4 hours ago, Edje2 said:

- Ik heb gelezen dat de ontwerper van de Pass versterkers (Wayne Colburn had aangegeven dat de Pearl 1 niet heel erg afwijkt van de XP-15 (commerciele variant) welke ruim 4000 euro moest kosten in 2014.

- Ik kom wel eens bij je luisteren Carl, lijkt me erg interessant. Zowel de Oracle, Pearl als je nieuwe luidsprekers ben ik erg benieuwd naar!

- Ik heb echt veel geluk gehad dat Roger hem voor mij gebouwd heeft.

- Nogmaals altijd welkom Ed.

5 hours ago, Sodejuu said:

- Dat "appels met peren" valt wel mee. De eigenlijke phonostage is bij beiden gewoon een passief RC filter. De instap Phasemation heeft echter geen instelmogelijkheden. Die staat vast op 47k voor MM en 470Ω voor MC.

- Maar het ging dus over de Phasemation EA220 en die vond ik toch wel erg goed voor het geld. Ik heb duurdere phonotrappen gehoord die minder waren.

- Ik zal eerst de Pass Labs eens op 470 zetten

- Zeker.

LS Bij Puresound heb ik nagenoeg altijd hele dure phontrappen in huis gehad. De mooiste vond ik toen eigenlijk wel de Einstein.  Overigens nooit direct vergeleken met de Pass Kloon. 

On 30-4-2024 at 17:09, Sodejuu said:

Dat "appels met peren" valt wel mee. De eigenlijke phonostage is bij beiden gewoon een passief RC filter. De instap Phasemation heeft echter geen instelmogelijkheden. Die staat vast op 47k voor MM en 470Ω voor MC.

Ik heb bij de bouw van de Pass bijzonder gelet op het matchen van componenten. Dat doet ook niet iedereen, maar de componenten in het linker kanaal wijken niet of maar minimaal af van de componenten in het rechter kanaal. Daarnaast heb ik de MC stage van de Xono erbij gebouwd. Met wat ingrepen kan ik die ook nog behoorlijk opwaarderen.

Advies verkoopprijs van de EA220 is €1450. De importeur had een fout gemaakt in de prijslijst. Daar heb ik 'm op gewezen end at is bij de mijn volgende bestelling ook gecorrigeerd geworden 

Carl heeft een T-550 van Phasemation. Die kan hij ervoor zetten. De Sut is geschikt voor elementen van 1-40Ω. De Benz van Carl zit daar binnen met 12Ω

Ik heb de phonostage meegegeven om Carl te laten proeven aan de klankleur van Phasemation. Juist omdat hij als zoveel phonotrappen in huis heeft gehad, leek me dat een goede gedachte. Hij kan immers vergelijken. Daarnaast heb ik voor de EA220 gekozen omdat die in een prijsklaasse valt waar je maar weinig phonotrappen tegenkomt. Onder de €800 en boven de €2000 heb je genoeg keuze, maar daar tussen is de spoeling dun. 

Ik heb de EA220 zelf vergeleken met een Pro-ject Phonobox DS3, een Parks Audio Puffin (dsp), een Pass kloon van mij en een Ayre P5Xe. Helaas was de kloon koud. Die heeft echt enkele dagen nodig om op volle oorlogssterkte te spelen. Daarom was de Phasemation net iets mooier. De Ayre schoot daar weer boven uit. De Pro-Ject deed het niet slecht, maar tegen het geweld van de andere 3 kon hij niet op. De Parks Audio Puffin is een leuk ding, maar die viel echt een beetje er buiten. Die heeft wel leuke gadgets ingebouwd en je kunt 'm prima naar je hand zetten, maar een DSP als RIAA is het niet helaas niet helemaal. Je hebt nl eerst een AD omzetting, dan verwerking en dan weer een DA omzetting. Dat is blijkbaar teveel voor laten we zeggen €600. Maar je hebt een magic stand weermee tikken verwijderd worden en je kunt bas en trebble regelen. Of fase draaien en nog een aantal geinige dingen. De Puffin is inmiddels vervangen door de Waxwing. Die doet hetzelfde in een kleiner kastje en die kun je via BT met een app bedienen ipv een doorloop-menu.

Maar het ging dus over de Phasemation EA220 en die vond ik toch wel erg goed voor het geld. Ik heb duurdere phonotrappen gehoord die minder waren.

Dank en duidelijk verhaal. Nu  vraag ik mij wel af met welk element jezelf speelt en of je met dat element ook de Phasemation en de andere hebt vergeleken?
De prijs waar ik de Phasemation  EA 220 vandaan is van deze site : www.technologyfactory.eu.
Toch zou Carl de SUT T-550 ertussen proberen en dan luisteren wat dat doet. Dat had ik al in mijn vorige post ook al aangegeven, maar daar is niet verder op reageert. Ik denk namelijk dat je dan een iets eerlijker vergelijk hebt.  Omdat ook zijn Benz een andere impedantie heeft (40 ohm) en dan met de SUT erbij waarschijnlijk beter klinkt of matched. Maar dat is meer een buikgevoel van mij. Ik zou dat gedaan hebben.
Ik denk dat een Phasemation element met een Phasemation phonoamp of een Phasemation SUT voor elkaar gemaakt zijn of juist goed matchen. En de combi Phasemation element met een Phasemation SUT op een willekeurige buizen MM phonopreamp zou ook prachtig zijn.