Edje2 Posted 6 mei Report Share Posted 6 mei Naar aanleiding van de avonturen van George mbt de pure dsd dac heeft hij een demo gegeven bij onze audio club (velsen). Ik heb daar een verslag van geschreven welke is gepubliceerd op de website: https://www.audioclubvelsen.nl/verslag/2024/1287-maart-2024-pure-dsd-met-george-stolk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 mei Report Share Posted 6 mei (edited) Ik heb een vergelijkbare demo bij Audio Vereniging Midden Nederland meegemaakt. Daar vond ik het ook niet helemaal uit de verf komen. Het inspireerde me wél tot de aanschaf van een DAC die ook DSD kan. Én, die PCM in de DAC omzet naar DSD. Dat is voor mij een hele verbetering gebleken. Het principe klopt dus zeker wel. Mijn DAC kost minder dan € 3000,- (Teac UD-701n) en is de goedkoopste fabrieks DAC met FPGA en interne omrekening van PCM naar DSD. De anderen zoals PS Audio, Mola Mola, (edit, maakt juist PCM van DSD) DCS zijn de voortrekkers en veel duurder. Daarom is het HQ player idee zo gek nog niet. Een stevige PC met dito voedingen is dan inderdaad wél nodig wanneer je de top wil halen. Edited 8 mei by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 6 mei Author Report Share Posted 6 mei De chord qutest (ik meen 1600) werkt ook op basis van fpga. wat mij tegenhoudt met zo’n oplossing is het gedoe met de pc. Die hoort mi niet thuis in een audio installatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 mei Report Share Posted 6 mei 10 minutes ago, Edje2 said: De chord qutest (ik meen 1600) werkt ook op basis van fpga. wat mij tegenhoudt met zo’n oplossing is het gedoe met de pc. Die hoort mi niet thuis in een audio installatie. Dat is wel een FPGA DSD DAC, maar rekent die ook PCM om naar DSD? Hij kost overigens € 1495,- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 6 mei Author Report Share Posted 6 mei 1 minute ago, Hans van Liempd said: Dat is wel een FPGA DSD DAC, maar rekent die ook PCM om naar DSD? Hij kost overigens € 1495,- Dat niet inderdaad, maar dat zei je er niet bij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 mei Report Share Posted 6 mei 4 minutes ago, Edje2 said: Dat niet inderdaad, maar dat zei je er niet bij Klopt ik was niet duidelijk genoeg. Maar met HQ player is die Chord prima bruikbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 6 mei Report Share Posted 6 mei (edited) Ik gebruik er dan een print met de AK4137 voor die de omzetting doet naar de DSD256, gaat best goed. Dan geen gedoe/probleem met de HQ Player. https://nl.aliexpress.com/item/1005005172211772.html?src=google&src=google&albch=shopping&acnt=494-037-6276&slnk=&plac=&mtctp=&albbt=Google_7_shopping&albagn=888888&isSmbAutoCall=false&needSmbHouyi=false&albcp=19213834753&albag=&trgt=&crea=nl1005005172211772&netw=x&device=c&albpg=&albpd=nl1005005172211772&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw_-GxBhC1ARIsADGgDju9pnUSUbJlswVF5SHk7n1agJPPGsBvgjFsqY9ggINxIo1Po81Ng-AaAobUEALw_wcB&gclsrc=aw.ds&aff_fcid=4c170143a8d6406bbb01f3f9d8e97e65-1715037240968-06624-UneMJZVf&aff_fsk=UneMJZVf&aff_platform=aaf&sk=UneMJZVf&aff_trace_key=4c170143a8d6406bbb01f3f9d8e97e65-1715037240968-06624-UneMJZVf&terminal_id=ecb177e8670144b68b5111908fff2f20&afSmartRedirect=y Edited 6 mei by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Analogue Posted 7 mei Report Share Posted 7 mei 5 hours ago, Edje2 said: wat mij tegenhoudt met zo’n oplossing is het gedoe met de pc. Die hoort mi niet thuis in een audio installatie. Toch heb je zelf ook een pc in je audioset, je hebt de Aurender A10 network music player/server Voor degenen die dat even niet door hebben, een streamer is niets meer en niets minder dan een pc in een iets mooiere behuizing. eventueel met ingebouwde dac. Met een losse pc heb je zelf de keuze vrijheid welke dac je er achter hangt en dat is dus een flexibelere oplossing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 mei Report Share Posted 7 mei Mooi verslag Ed. @kappa7 klasse doen waarin je geloofd. I.p.v. "blabla" Mooi gebouwd doet niet onder voor fabriek apparatuur of is misschien nog wel mooier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 mei Report Share Posted 7 mei 4 hours ago, Olaf Analogue said: Toch heb je zelf ook een pc in je audioset, je hebt de Aurender A10 network music player/server Voor degenen die dat even niet door hebben, een streamer is niets meer en niets minder dan een pc in een iets mooiere behuizing. eventueel met ingebouwde dac. Met een losse pc heb je zelf de keuze vrijheid welke dac je er achter hangt en dat is dus een flexibelere oplossing. Tuurlijk snappen mensen dat, alleen niet iedereen heeft behoefte om aan een pc te prutsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Analogue Posted 7 mei Report Share Posted 7 mei (edited) 45 minutes ago, Tubejack said: niet iedereen heeft behoefte om aan een pc te prutsen. Dan zou de pc dus nog evengoed wel in de audioset thuis kunnen horen, een platenspeler moet ook wel eens aan geprutst worden. (overigens hoef ik zelf niet aan mijn pc te prutsen, want die doet al jaren gewoon wat hij doen moet) Dat is ook beslist niet wat Edje bedoelt, Edje bedoelt wel degelijk dat een pc niet muzikaal kan zijn, en een streamer wel. En dan is mijn opmerking terecht, een streamer is een pc met daarin een massaproductie moederbordje, processor, SSD en ram, welke als massa product in China van de lopende band afkomt, de helft ervan verdwijnt in streamers de andere helft in mini-pc's Verpakt als streamer hoort hij in de audioketen thuis want hij is muzikaal, Verpakt als mini-pc hoort het niet in de audioketen thuis want dat klinkt niet. Beide hetzelfde apparaat in een verschillende behuizing Laatst zag ik zelfs iemand een opmerking plaatsen dat het geluid via een USB verbinding niet mooi is omdat USB nooit bedoeld is geweest voor audio, het is alleen maar bedoeld voor data. Ook in je audioketen loopt er alleen maar data over je USB verbinding! ééntjes en nulletjes, binaire code, niets meer en niets minder, vallen er ééntjes en nulletjes weg dan stopt je dac met omzetten en is het ineens stil in de huiskamer omdat de dac de data niet meer kan uitlezen. Ik zie dat toch heel vaak gebeuren dat mensen geen flauw benul hebben van het digitale gedeelte of wat een streamer nou daadwerkelijk is. Edited 7 mei by Olaf Analogue Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 7 mei Author Report Share Posted 7 mei Ik moet zeggen dat je me wel aardig wat woorden in de mond legt Olaf. Als je mijn verslag gelezen hebt beschrijf ik juist dat ik het gepruts aan de pc mis als kiespijn. En ik heb als audiofiel de stelling dat ik voor het beste geluidsresultaat ga. Maar de streamer heeft mij meer muzikaal plezier gegeven dan de pc’s die ik gebouwd heb. En niet in de laatste plaats door het gebruiksgemak. Ik was het op een gegeven moment echt zat om weer een update te draaien of een aanpassing te doen in de configuratie. Je vergelijking met een platenspeler gaat echt niet op. Af en toe een nieuwe snaar of olie is toch niet te vergelijken met uren klooien om de pc te krijgen waar je wilt. Ik heb genoeg pc’s gebouwd om heel erg goed te begrijpen hoe een streamer in elkaar zit, en dat het ook een pc is. Alleen wordt het besturingssysteem van een fabrieks-streamer onderhouden door de fabrikant. De updates gaan automatisch. Als je zelf een pc onderhoud moet je toch weer met een scherm of een remote app aan de slag om de updates te draaien. Het rabbit hole is wat mij betreft dat je de mogelijkheid hebt de geluidskwaliteit te verbeteren door bijvoorbeeld in kernel mode te draaien of processen uit te zetten. Je hebt dan zeer beperkte mogelijkheden om dingen te doen en hebt wederom de remote app of beeldscherm nodig om zaken aan te passen. Op een gegeven moment stond er standaard een beeldscherm bij de set. jij gaat uit van een standaard pc en inderdaad hoef je er dan niks meer aan te doen. Maar ik kan je verzekeren dat je dan heel wat geluidskwaliteit laat liggen tov een optimaal ingerichte pc. Ik heb dus niks tegen pc’s, en heb ook nergens beweerd dat een pc niet muzikaal kan zijn, je kunt er erg goede resultaten mee behalen, maar zelf ben ik verder gekomen met de Aurender. Er zullen vast weer nieuwe ontwikkelingen zijn met een beter resultaat als gevolg, maar heb daar geen trek in. De Aurender geeft mij daarom veel meer luistergenot (zowel gehoorsmatig als kwa gemak) als een pc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 7 mei Report Share Posted 7 mei Mooie reactie. Ik speel met een soort NUC als streamer en gebruik hem nagenoeg niet. Iedere keer vraagt Windows weer iets. Roon wil de licentie weer zien, kortom een hoop gedoe. De keuze voor een Aurender begrijp ik helemaal... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Analogue Posted 7 mei Report Share Posted 7 mei Hoi Edje Bedankt voor je uitgebreide reactie, het maakt in ieder geval duidelijk dat je heel serieus met de materie bezig bent en beslist weet wat je doet, dat zie ik ook wel eens anders. Ikzelf ben 30 jaar (alweer, waar blijft de tijd) pc bouwer en in mijn audio set staat het tegenovergestelde van een standaard pc. Dit juweeltje bevat al mijn know how en de beste van de beste componenten. Ook is de software tot in de diepste spelonken geoptimaliseerd voor audio weergave. Het verschil zit er misschien ook wel in dat ik dat gewoon leuk vindt om te doen, dus het "prutsen" niet als een bezwaar zie. (Ook is het eenmalig na het bouwen van de pc) Zie het als het tweaken met kabels en andere zaken, gewoon bezig zijn met de hobby. Nu helpt het wel dat de pc's die ik gebruik altijd erg snel zijn, want als ik bij een ander en uur of langer bezig ben om één ding voor elkaar te krijgen op zo'n traag lor dan heb ik het ook wel snel gehad. Al met al. Mooi informatief verslag en goed geschreven. Mijn complimenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 mei Report Share Posted 7 mei Een Taiko, PinkFaun, Grimm enz. Streamers zijn geoptimaliseerde PC's. Dat kan echt wel heel erg goed gaan. Ook met Windows. Hier staan de updates uit en is er zo veel mogelijk verwijderd. TuneBrowser kun je updaten wanneer je wilt, zeker wanneer de eerdere versie stabiel is, is er geen reden tot updaten. Mijn Teac is ook een streamer. Die moest sinds oktober vorig jaar ook al 3 keer geupdate worden. De hobby is hier ook het optimaliseren van de PC streamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 mei Report Share Posted 7 mei (edited) Hier nauwelijks problemen met streamen, licenties, software, updates of wat dan ook. Maar het topic heet: " Pure dsd dac" niet: "welke doos" of "welk besturingsysteem." Heeft DSD dan zoveel voordelen? In de meeste studios gebruiken ze toch PCM? Of zie ik dat verkeerd. ? https://milocostudios.com/studios/wisseloord-studios/studio-1-equipment/ Edited 7 mei by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 7 mei Report Share Posted 7 mei Ik heb altijd gedacht dat DSD>>> SACD is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 mei Report Share Posted 7 mei Klopt, maar de meeste DAC chips gebruiken halverwege ook een omzetting naar DSD of iets wat daar op lijkt. Kennelijk is DSD makkelijker naar analoog te converteren dan PCM. PS Audio, DCS e.d. zetten PCM eerst om naar een hoge bitrate en maken daar dan DSD met een hoge resolutie van. HQ player doet hetzelfde, maar dan in de PC. HQ player doet het kennelijk wél nóg geavanceerder en daar kun je ook verschillende filters instellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 mei Report Share Posted 7 mei 3 minutes ago, Roots said: Ik heb altijd gedacht dat DSD>>> SACD is? Dat klopt ook, maar met een samplerate van ruim 2,8 MHz dit wordt DSD 64 genoemd. een 64 keer hogere samplerate dan een CD. Maar deel je dat door 16 (DSD is 1 bit en CD is 16 bit), Dan blijft er een bitrate-verhoging van 4 keer over. DSD 128, DSD 256, DSD 512 en DSD 1024 zijn veelvouden van die DSD 64. HQ player ( sommige DAC's) maakt van b.v. 16 bit 44,1 kHz eerst 24 bit 384 kHz en vertaalt dat b.v. naar DSD 512. Het voordeel daarvan is, dat dit signaal al erg dicht bij analoog ligt en er nauwelijks conversie nodig is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 7 mei Report Share Posted 7 mei Maar....Je moet het toch eerst in DSD formaat opnemen eer het echt DSD is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 mei Report Share Posted 7 mei (edited) 2 minutes ago, Roots said: Maar....Je moet het toch eerst in DSD formaat opnemen eer het echt DSD is? Nee, converteren lukt tegenwoordig ook heel erg goed. Er wordt nauwelijks iets in DSD opgenomen. Editten is met DSD zo goed als onmogelijk. Voor het converteren naar hoge samplerates zijn wel zware PC's nodig. Of speciaal voor dit doel ontworpen chips (of FPGA een programmeerbare chip) Edited 7 mei by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 mei Report Share Posted 7 mei (edited) Als de opname puur PCM is, waarom zou je dan nog naar DSD willen? Dan wil je toch een nauwkeurige DAC die puur PCM doet? Of zie ik iets over het hoofd ? Edited 7 mei by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 7 mei Report Share Posted 7 mei Dat bedoel ik Jack. simpel weg converteren naar hogere sampelrates win je geen resolutie mee...Hoogstens dat het wat smoother klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MarcelMR Posted 7 mei Report Share Posted 7 mei (edited) 1 hour ago, Roots said: Maar....Je moet het toch eerst in DSD formaat opnemen eer het echt DSD is? Veel (oude) muziek is vanaf de master tape naar DSD opgenomen, dit was rond 2000 toen SACD het moest gaan worden. (Zelf getuigen van geweest bij Philips, we hadden een mobiel systeem in flight cases hiervoor en een dame die de wereld over reisde) Voor veel nieuwe muziek maakt niet uit (veel is toch al crap of crap gemaakt met pro-tools). Hans, als je een FPGA wilt programmeren dan kom maar langs want dat is mijn dagelijks werk bij Philips (geen grap) Edited 7 mei by MarcelMR Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 mei Report Share Posted 7 mei 49 minutes ago, Tubejack said: Als de opname puur PCM is, waarom zou je dan nog naar DSD willen? Dan wil je toch een nauwkeurige DAC die puur PCM doet? Of zie ik iets over het hoofd ? Wat ik schrijf, DSD zit heel dicht tegen analoog en is meestal een tussenstap in de DAC chip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts