carl Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei Ik heb altijd wat last gehad van mechanische brom. Op advies van Gydo heb ik een parallel filter van Ifi op mijn set uitgeprobeerd. Daarmee zou ik de DC uit de stroom halen. Dat ding werkt tot mijn verbazing prima. Was bovendien erg goedkoop want ik kreeg hem voor 60 euro wat ongeveer de helft van de nieuwprijs is. Nieuwsgierig geworden lees ik nu artikelen over het fenomeen stroom. Ik vroeg me af wat jullie recente ervaringen zijn op dit gebied. Ik denk dan met name aan stroomgeneratoren en scheidingstrafo’s. Filters heb ik zelf niet zo’n goede ervaring mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei Hee, een nieuw topic van ons aller Carl. Dat maak je niet vaak mee in je leven. Maar, eigenlijk vraag ik mij hetzelfde af. Ik heb gisteren mijn eigen interlinks opgehaald, de ls. kabels had ik al. Dus dat is klaar. Mijn HTS vrienden zeggen dat het allemaal illusie is. Ik ga dit volgen Carl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei Brom is makkelijk waar te nemen als die verandert in teemgenstelling tot verschil in geluidskwaliteit, dat is namelijk sterk voor interpretatie vatbaar. Je hts vrienden hebben dus ongelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei Brom is makkelijk waar te nemen als die verandert in teemgenstelling tot verschil in geluidskwaliteit, dat is namelijk sterk voor interpretatie vatbaar. Je hts vrienden hebben dus ongelijk overigens is mijn stroom volledig aangepakt van de meterkast tot aan elk apparaat met wonderlijk resultaat. Met name de laatste stap zet alles in één keer op zijn plek alsof het dan pas klaar is. Ik bedoel daarmee dat vervangen van een power cord best wat doet, maar pas als alles in de keten gedaan is lijkt het elkaar te versterken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei Ik zou bij het begin beginnen en proberen te achterhalen waar die DC vandaan komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei 2 minutes ago, Roots said: Ik zou bij het begin beginnen en proberen te achterhalen waar die DC vandaan komt. Heel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 mei Author Report Share Posted 9 mei (edited) 7 minutes ago, Roots said: Ik zou bij het begin beginnen en proberen te achterhalen waar die DC vandaan komt. Ik weet het niet Roots. Met deze set had ik last in mijn oude huis, mijn woonruimte en luisterzolder. De constante factor is toch de voor en eindversterker. De Parallel filter van Ifi werkt op zich wel. Mijn vraag blijft echter of een stroomfilter verbetering zou kunnen brengen in het geluid of dat het Hocus Pocus is. Edited 9 mei by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei Als de voeding trafo daardoor niet meer bromt lijkt met dat wel een verbetering. Heel soms komt het door voeding trafo's die eigenlijk voor de USA gemaakt zijn. Daar hebben ze 60hertz als net frequentie. Daardoor kan het blikpakket van de transformator voor de USA kleiner worden gemaakt. Wij hebben hier 50 hertz, zo'n trafo kan hier in Europa dan gaan brommen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 mei Author Report Share Posted 9 mei (edited) Met dat Ifi filter is het probleem een stuk minder Jack. De vraag is echter werkt bijvoorbeeld zo’n stroomfilter,stroomgenerator en/of scheidingsfilter of is het gewoon Voodoo ? Edited 9 mei by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei Het is geen Voodoo....In hartje centrum op 12 hoog zou het best wel kunnen werken.....Maar je trafo is al een scheidingsfilter. De verklaring van Jack spreekt mij wel aan. Ik heb nog nooit last gehad van mechanische trafo brom btw....En ik heb vooral veel USA spul gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 mei Author Report Share Posted 9 mei Op shows hoor je het vaak Roots. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 mei Report Share Posted 9 mei 40 minutes ago, carl said: Met dat Ifi filter is het probleem een stuk minder Jack. De vraag is echter werkt bijvoorbeeld zo’n stroomfilter,stroomgenerator en/of scheidingsfilter of is het gewoon Voodoo ? Als het "voodoo" was werkte het toch niet. ? Waarschijnlijk heb je paar volt DC op je 230volt lichtnet. Dan kan een DC-blocker prima werken. In ons 1e huis uit 1890 met oude bedrading met "stoffen" isolatie in metalen buizen en metalen verdeeldozen. Hadden we daar ook last van. Alles is vervangen door modern spul plus een aardelektrode . @roots ik maak het heel af en toe mee met vintage jaren 70 spul. Soms ook met ringkern trafo's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 mei Author Report Share Posted 9 mei Bedrading met katoenen afscherming heb ik niet meer Jack. Metalen pijpen natuurlijk wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 10 mei Report Share Posted 10 mei Is er voorafgaand het gebruik van het filter DC gemeten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 mei Report Share Posted 10 mei 15 minutes ago, Buizerd said: Is er voorafgaand het gebruik van het filter DC gemeten? Vast niet. Maar als zoiets werkt, dan werkt het. Je hoeft niet alles te meten, wat schiet je er mee op? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 mei Report Share Posted 10 mei (edited) 9 hours ago, carl said: Bedrading met katoenen afscherming heb ik niet meer Jack. Metalen pijpen natuurlijk wel. Kijk even naar de voorwaarden in de opstal verzekering, wat hierover staat. Hetzelfde geldt voor groepenkasten, randaarde, oude metalen gasleidingen, afvoeren/stenen rioolpijpen en loden waterleidingen. Of neem even contact op met je verzekering agent. Dat laatste lijkt me sowieso slim, nu je weer geïnvesteerd hebt in audio. Wellicht moet je inboedel verzekering ook aangepast worden. Edited 10 mei by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 mei Report Share Posted 10 mei (edited) 14 hours ago, Jongensdroom said: Hee, een nieuw topic van ons aller Carl. Dat maak je niet vaak mee in je leven. Maar, eigenlijk vraag ik mij hetzelfde af. Ik heb gisteren mijn eigen interlinks opgehaald, de ls. kabels had ik al. Dus dat is klaar. Mijn HTS vrienden zeggen dat het allemaal illusie is. Ik ga dit volgen Carl. Vermoedelijk haal je dingen door elkaar. De HTSers die ik ken, weten wel waarover ze praten. Muzikanten zoals jij moeten zich ook niet met techniek bemoeien, helemaal degene, die van zichzelf vind dat hij er: "geen bal verstand van heeft" Edited 10 mei by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 10 mei Report Share Posted 10 mei 1 hour ago, Tubejack said: Vast niet. Maar als zoiets werkt, dan werkt het. Je hoeft niet alles te meten, wat schiet je er mee op? Jack ik snap jou niet. Als Roots bovenstaand zegt om eerst na te gaan waar die DC vandaan komt zeg jij dat dat heel goed is, ben ik het mee eens. Maar hoe pak je dat dan aan? Dan ga je toch meten? En ook nu dit filter geplaatst is? Want hoe effectief is het dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 mei Author Report Share Posted 10 mei 2 hours ago, Tubejack said: Kijk even naar de voorwaarden in de opstal verzekering, wat hierover staat. Ik heb dit huis uit 1922 verbouwd zodat het zoveel mogelijk voldoet aan de eisen van deze tijd en zonder dat het uiterlijk/karakter wordt aangetast. Het leidingwerk is nagenoeg overal vervangen. Metalen leidingen voor stroom is volgens mij toegestaan. Als je dat wilt vervangen moet heel NL op de kop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 mei Report Share Posted 10 mei (edited) 1 hour ago, Buizerd said: Jack ik snap jou niet. Dat hoeft toch niet? FF simpel. Als die trafo niet meer mechanisch bromt, dan is het Ifi filter toch effectief genoeg? Mensen die " het naadje van de kous willen weten" kunnen een elektrotechnisch bureau raadplegen om het eventueel te laten nameten. Mensen die een high-end oplossing willen, laten eerst hun bestaande elektrotechnische installatie tip top in orde maken Daarna kun je eventueel een eigen "stroom generator" gebruiken tussen je set, die voor een absoluut 100% zuivere sinus en schone spanning zorgen. Voor elk wat wils. Edited 10 mei by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 mei Report Share Posted 10 mei (edited) 17 minutes ago, carl said: Ik heb dit huis uit 1922 verbouwd zodat het zoveel mogelijk voldoet aan de eisen van deze tijd en zonder dat het uiterlijk/karakter wordt aangetast. Het leidingwerk is nagenoeg overal vervangen. Metalen leidingen voor stroom is volgens mij toegestaan. Als je dat wilt vervangen moet heel NL op de kop. Aan algemeenheden, heb je niet zoveel Carl, op het moment dat jezelf schade ondervind. Ik zou het daarom toch maar even nagaan als ik jou was. Kleine moeite, een goed gesprek met je verzekeraar betaald zich m.i. altijd terug. Kom ik bij een gevleugelde uitspraak, van een van de vrijwilligers in de onderhoudsploeg. " De meeste verzekeringen bieden je een paraplu, maar als het regent wordt je alsnog nat. " Edited 10 mei by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 mei Author Report Share Posted 10 mei (edited) Ik ben een monumentaal pand van mijn demente broer in de binnenstad aan het renoveren en verduurzamen Jack. Alles wordt daar aan stroom vervangen, maar bestaande leidingen worden toch echt gehandhaafd. Sterker nog ik heb daar in een voorfase de verzekering bij gehad in verband met de specifieke gebruiksfunctie. Overigens begrijp ik nu wel waarom er zo weinig wordt gebouwd in NL. Edited 10 mei by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 mei Report Share Posted 10 mei (edited) Ook dat is simpel op te lossen Carl. Inderdaad, zijn er uitzonderingen bij oude panden waar oude metalen buizen nog toegestaan zijn, mits het veilig is. Vraag gewoon aan de installateur of die de installatie wil keuren en dat voor je verzekeraar in een keuringsrapport, op papier wil zetten. Ik vond hier een aardig overzicht https://www.homekeur.nl/elektra-installatie/ Kost misschien wat geld, maar het scheelt veel onnodige "gedoe". Ik had hier b.v. een jaartje terug bliksem inslag in de buurt. De verzekeraar betaalde al een of 2 dagen later.... Denk ook even na over de rest van die dingen die ik benoemd heb en niets met elektra te maken heeft. Dat kan een hoop ellende besparen, die ik echt niemand gun. Oja je woont waarschijnlijk in de verkeerde stad, hier zijn al iets van 16 nieuwbouwplannen waarvan de meeste momenteel uitgevoerd worden of net afgerond zijn. Alleen al achter ons huis komen +/- 300 appartementen. Daar zijn ze nu mee bezig. Ook bestanden panden, kantoren, winkels krijgen regelmatig een nieuwe (woon) functie. En nu ben ik er FF klaar mee, succes. Edited 10 mei by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 mei Author Report Share Posted 10 mei 2 hours ago, Tubejack said: Oja je woont waarschijnlijk in de verkeerde stad, hier zijn al iets van 16 nieuwbouwplannen waarvan de meeste momenteel uitgevoerd worden of net afgerond zijn. Alleen al achter ons huis komen +/- 300 appartementen. Daar zijn ze nu mee bezig. Ook bestanden panden, kantoren, winkels krijgen regelmatig een nieuwe (woon) functie. In heel NL wordt te weinig gebouwd behalve waar jij woont Jack. Uitzonderlijk (big smile). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 mei Report Share Posted 10 mei Komt mogelijk door het zeeklimaat hier? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts