Jump to content

Aanpak stroom

Recommended Posts

7 hours ago, Tubejack said:

Vermoedelijk haal je dingen door elkaar. De HTSers die ik ken, weten wel waarover ze praten. Muzikanten zoals jij moeten zich ook niet met techniek bemoeien, helemaal degene, die van zichzelf vind dat hij er: "geen bal verstand van heeft"  :lol:

Ik bemoei me helemaal nergens mee en wat dan nog, we leven immers in een vrij land.

1 hour ago, Roots said:

Carl, als je die versterker op een andere locatie aansluit is de brom dan weg?

Eens, en dan eventueel ook nog op een andere groep in huis.

Als er DC is kan dat ook voor andere apparaten nadelig zijn.

Liefst meten natuurlijk.

18 hours ago, Roots said:

Carl, als je die versterker op een andere locatie aansluit is de brom dan weg?

Zoals ik zei op verschillende plaatsen in huis waaronder op een eigen stroomcircuit. 

Had je die brom ook al toen je de electrostaten nog niet had?

Die dingen hebben een voeding. En weet jij hoe schoon die is? Misschien vervuilen die het net.

Maar als je het al eerder had, gaat deze suggestie niet op.

groet,

Leobus

1 hour ago, leobus said:

Had je die brom ook al toen je de electrostaten nog niet had?

Die dingen hebben een voeding. En weet jij hoe schoon die is? Misschien vervuilen die het net.

Maar als je het al eerder had, gaat deze suggestie niet op.

groet,

Leobus

Het is een minimale brom die ik met dat Ifi ding maximaal heb weggehaald Leo. Als ik de Finals definitief heb zal je het wel horen.

1 hour ago, Roots said:

Eventjes bij je zoon of dochter oid.

Bij mijn vorige huis hetzelfde Roots.

Het is verder wel duidelijk na het luisteren vandaag. Met die Ifi parallel stekker heb je bij de Conrad Johnson eigenlijk geen last van brom. De Metrum DAC is echter wel hoorbaar. Dit is echter nog een demo exemplaar. Ik verwacht dat het bestelde exemplaar wel stiller zal zijn. Ik heb daar aandacht voor gevraagd.

In dat geval zou je eigenlijk alles los moeten koppelen met alleen de brommende versterker aan.

Als de brom er dan nog is dan zit dat in de versterker zelf.

Is de brom er niet dan één voor één een ander apparaat aansluiten en luisteren of de brom terug komt.

Het kan dan zelfs helpen om de stekker om te polen en te zien of het dan blijft of weg gaat.

Daar mee zou je de dader dan kunnen identificeren.

Ik verwacht dat het ergens een schakelende voeding is die deze DC veroorzaakt. zou zelfs wel eens een lampje of zo iets kunnen zijn.

48 minutes ago, Roots said:

Wel  bijzonder mijn Metrum's zijn werkelijk muisstil. De Hex heeft zelfs 3 trafo's aan boord.

Lijkt erop dat toch 1 van de Conrads gelijkspanning op het net uitpoept.

Hoe kan een voedingstrafo DC overdragen?

En dan terug het net in?

3 minutes ago, kappa7 said:

In dat geval zou je eigenlijk alles los moeten koppelen met alleen de brommende versterker aan.

Als de brom er dan nog is dan zit dat in de versterker zelf.

Is de brom er niet dan één voor één een ander apparaat aansluiten en luisteren of de brom terug komt.

Het kan dan zelfs helpen om de stekker om te polen en te zien of het dan blijft of weg gaat.

Daar mee zou je de dader dan kunnen identificeren.

Ik verwacht dat het ergens een schakelende voeding is die deze DC veroorzaakt. zou zelfs wel eens een lampje of zo iets kunnen zijn.

Ja zoiets héh. Maar Carl had het al in zijn vorige huis. Dus hij heeft het meegenomen.

Als het op verschillende fases is moet het via de nul binnen komen.

Het kan ook een slechte trafo zijn. Ik heb ooit eens een oude Bryston gehad daar zat ook een brommetje in.

Buizerd het moet iets zijn...Slechte brug gelijkrichter, iets met min massa.....lus.?

Ik denk echt eerder aan een schakelende voeding, daarvan kan ik me voorstellen dat deze wel DC het net op krijgt.

vandaar dat ik ook het lampje er bij haalde

Een TL transformator of zo iets.

Brommende trafo's zijn meestal trafo's met losliggende draden en netspanning met "vervormingen". Zonnepanelen kunnen heel goed de oorzaak zijn. Daarbij woont carl dicht tegen het bos, dus de aansluiting zal wel een van de laatste in de buurt zijn. Overdag komt de spanning dus vrijwel zeker voor 100% van de zonnepanelen van de buren. Dus eens luisteren of de brom er ook is, wanneer het buiten donker is. En dan alle lampen in huis met dimmers even uit schakelen.

Wat betreft de trafo, als voorbeeld:  voor onze streamervoeding gebruikten we een Philips Medical trafo. Deze was muisstil. Toen we een tweede gingen zoeken, vonden we trafo's met exact dezelfde specs. Helaas bromde deze wél. Er stond geen Philips op, maar hadden dezelfde blauwe blikken behuizing en de pinout, spanningen en vermogens waren exact gelijk. Bij het doormeten bleek, dat er in de brommende trafo's duidelijk minder wikkelingen zaten. Wegbezuinigd zeg maar. Daarna hebben we stad en land afgelopen voor een tweede Philips trafo. Uiteindelijk gevonden, en deze was weer muisstil. 

Hier brommen sommige trafo's overdag ook heel licht. Maar op de luisterplaats hoor ik het helemaal niet. meestal zijn ze echter stil.

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Dat zou betekenen, dat apparaten zonder een aardeaansluiting eerder zouden brommen? 

Dat is niet mijn conclusie.;)  Het staat me bij, dat we het hier een aantal jaar eerder overgehad hebben.

Staat Carl's huis niet op zandgrond met het grondwater vele meters diep waardoor een of meerdere aardelektrode's  slaan, erg kostbaar is? 

Staat tussen de nul en randaarde  spanning ? Dan is een vakman aan te raden. Kijk zelf even verder met Google daar kun je vast meer info vinden. 

Edited by Tubejack

2 minutes ago, Roots said:

Let nou eens op jongens....Carl had dat brommetje in zijn vorige huis ook al...En wat heeft hij dan meegenomen naar zijn koetshuis?

En omdat zelfs Metrum bromt...Zal het van één van zijn Conrads komen....Ik gok zijn voorversterker.

4 minutes ago, Roots said:

Let nou eens op jongens....Carl had dat brommetje in zijn vorige huis ook al...En wat heeft hij dan meegenomen naar zijn koetshuis?

Zelfde woonplaats? / streek? Er zijn wel 7 heuvels daar..... 

Zie de voorlaatste posting van Kappa. :)

20 minutes ago, Tubejack said:

Staat tussen de nul en randaarde  spanning ?

Dat kan niet Jack...De Nul is gerelateerd aan aarde..Met andere woorden als je een goede aarde hebt meet je tussen aarde en fase de zelfde spanning als tussen nul en fase.

8 hours ago, Roots said:

Dat kan niet Jack...De Nul is gerelateerd aan aarde..

Precies helemaal goed. In de centrale ligt het sterpunt aan aarde. Maar soms is dat sterpunt verschoven.