Jump to content

Aanpak stroom

Recommended Posts

14 hours ago, Roots said:

Wel  bijzonder mijn Metrum's zijn werkelijk muisstil. De Hex heeft zelfs 3 trafo's aan boord.

Lijkt erop dat toch 1 van de Conrads gelijkspanning op het net uitpoept.

Dan zou ik toch ook bij de phono versterker een probleem moeten hebben Roots?

7 minutes ago, Tubejack said:

Verder heeft @carl nu een aantal handvaten, om het zelf verder uit te zoeken.

Voor het nameten van mijn apparatuur heb ik gewoonweg te weinig kennis Jack.

Ik ben trouwens benieuwd of de nieuwe Metrum dat probleem niet heeft. In ieder geval met de stekker van de Metrum eruit en de Ifi parallel stekker erin nagenoeg geen enkel probleem. 

12 minutes ago, carl said:

Dan zou ik toch ook bij de phono versterker een probleem moeten hebben Roots?

Nee niet elke transformator is even gevoelig voor DC.

Het heeft er mee te maken hoe goed en hoeveel de wikkelingen om het ijzer zitten.

Ook kan een ingebouwd filter al helpen om de invloed van DC op het apparaat te verminderen.

Ik wil eigenlijk wel zo ver gaan dat als een apparaat daar van gaat brommen de gebruikte componenten en ontwerp nog wel wat te wensen overlaat.

2 hours ago, kappa7 said:

Nee niet elke transformator is even gevoelig voor DC.

Het heeft er mee te maken hoe goed en hoeveel de wikkelingen om het ijzer zitten.

Ook kan een ingebouwd filter al helpen om de invloed van DC op het apparaat te verminderen.

Ik wil eigenlijk wel zo ver gaan dat als een apparaat daar van gaat brommen de gebruikte componenten en ontwerp nog wel wat te wensen overlaat.

Laten we hopen van niet George - ik krijg van de week een Metrum.

1 hour ago, Tubejack said:

Iets uitzoeken betekent niet, dat je het helmaal zelf moet doen. 

Als ik iets bij de overheid heb geleerd Jack. Je zou eens moeten weten wat daar aan adviesaanvragen uit gaat. 

14 hours ago, Roots said:

En omdat zelfs Metrum bromt...Zal het van één van zijn Conrads komen....Ik gok zijn voorversterker.

Het gaat om een mechanische brom. Dus een brommende trafo. Daar kan een andere trafo moeilijk de oorzaak van zijn.

Posted (edited)

Met wat gewicht op de kast is ook dit probleem wel onder controle Hans.

Ik heb net op het AAA forum wat zitten te googelen op Schnerzinger. Wel bijzonder hoor veel commentaar en de meeste mensen hebben het niet gehoord. Voodoo blijft leuk, maar ik koop het zelden/eigenlijk nooit.

PS ben je alweer thuis?

Edited by carl

1 hour ago, carl said:

Met wat gewicht op de kast is ook dit probleem wel onder controle Hans.

Ik heb net op het AAA forum wat zitten te googelen op Schnerzinger. Wel bijzonder hoor veel commentaar en de meeste mensen hebben het niet gehoord. Voodoo blijft leuk, maar ik koop het zelden/eigenlijk nooit.

PS ben je alweer thuis?

Schnerzinger heeft een lid van onze audioclub en de Ruwi "toverballen" ook. Ik heb dat "gehoord" maar ben daar kennelijk erg ongevoelig voor...

We zijn gisteren naar huis gereden. Twee dagen show is best al wel enerverend.

Edited by Hans van Liempd

Posted (edited)

Die Ruwi ken ik niet Hans - ga ik eens opzoeken.

PS ik heb over Ruwi toch wel gelezen. Begin ik niet vlug in. Ik ben ook erg ongevoelig voor dit soort producten.

Edited by carl

On 9-5-2024 at 16:24, carl said:

Ik heb altijd wat last gehad van mechanische brom. Op advies van Gydo heb ik een parallel  filter van Ifi op mijn set uitgeprobeerd. Daarmee zou ik de DC uit de stroom halen. Dat ding werkt tot mijn verbazing prima. Was bovendien erg goedkoop want ik kreeg hem voor 60 euro wat ongeveer de helft van de nieuwprijs is.

Edited by Hans van Liempd

23 minutes ago, Duclaasie said:

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, hebben we het over een brommende trafo, of over brom die via de luidsprekers hoorbaar is. Dat kan namelijk nogal wat uitmaken om tot de oorzaak te komen. 

Gelukkig een brommende trafo en dat zit bij de Metrum DAC. Hij zat ook bij de versterker, maar met de Ifi heb ik er geen last van. Even voor de duidelijkheid ik ben heel gevoelig voor trafo brom. 

Met wat uitleg van Kemp: iFi-audio | DC-blokkering (kempelektroniksshop.nl)

Let op: Alle transformatoren brommen (zelfs nieuwe van de meest gerenommeerde merken)! als je een constante brom tegenkomt, is de kans groot dat de DC-blokker dit niet kan voorkomen. De oorzaak kan de transformator zelf zijn. Als je een brom hebt die varieert in bromniveau (en soms zelfs helemaal afwezig is), zal dit apparaat je helpen. Houd er rekening mee dat het nooit een "slechte" nettransformator kan "repareren". Amerikaanse transformatoren, ontworpen om een 60 Hz-lichtnet te gebruiken, zullen bijna altijd een luider gezoem hebben wanneer ze worden aangesloten op het Europese 50 Hz-net. De DC-blokker zal hun brom niet verminderen, omdat hun kern de neiging heeft verzadigd te raken. Neem bij twijfel contact met ons op voordat u koopt!!

Kemp heeft helemaal gelijk. Je kunt het ook zelf testen met bijvoorbeeld een haarföhn: dat heeft Cock me wel eens laten zien en horen. Zet de föhn op 'verwarmen', dan hoor je een brom wanneer de trafo gevoeilg is voor DC. Had iets te maken met het net scheeftrekken of zo.

2 hours ago, carl said:

Gelukkig een brommende trafo en dat zit bij de Metrum DAC. Hij zat ook bij de versterker, maar met de Ifi heb ik er geen last van. Even voor de duidelijkheid ik ben heel gevoelig voor trafo brom. 

Duidelijk verhaal. 

11 minutes ago, Ove Rickland said:

Kemp heeft helemaal gelijk. Je kunt het ook zelf testen met bijvoorbeeld een haarföhn: dat heeft Cock me wel eens laten zien en horen. Zet de föhn op 'verwarmen', dan hoor je een brom wanneer de trafo gevoeilg is voor DC. Had iets te maken met het net scheeftrekken of zo.

Dat is dan weer een raar verhaal. :D Dat soort verwarmingen zijn puur een ohmse belasting en trekken niets scheef, misschien door de inductieve belasting van het motortje?

Nog een raarder verhaal. Ik heb een tafelventilator daar hoor ik een radiozender over als die draait....Echt waar!

Wat me opvalt bij die stroomprodukten is dat er zo ongelooflijk veel op de markt is: maakt een gerichte keuze erg moeilijk

16 hours ago, carl said:

Wat me opvalt bij die stroomprodukten is dat er zo ongelooflijk veel op de markt is: maakt een gerichte keuze erg moeilijk

Je hebt ze in principe niet nodig. 

Edited by Tubejack