carl Posted 18 mei Report Share Posted 18 mei (edited) Hans verving gisteren de Spdif kabel tussen mijn Quad 67 en Metrum DAC door een Kimber PBJ kabel. Dat klonk zeker beter. Toch snap ik niet precies hoe die digitale kabels werken. In principe gaan daar toch alleen nulletjes en eentjes door. Gaan er nu door een slechtere digitale kabel minder nulletjes en eentjes en maakt de opbouw van een kabel daarbij nu wezenlijk verschil. Edited 18 mei by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 mei Report Share Posted 18 mei De afscherming van een kabel en de karakteristieke impedantie 75Ω is wel belangrijk. Verder zorgt de fout correctie er wel voor dat alle data overkomt. Maar hoe minder dat die in actie hoef te komen des beter natuurlijk. Zeker bij kortere afstanden -zeg 1 meter- kun je Hirschman Koka 9 gebruiken. Aan 2 kanten een clinch plug b.v. REAN NYS 373-9 RCA plug. Voor weinig heb je een fatsoenlijke kabel. De kabel is goed afgeschermd en werkt zeker tot 3 GHZ. Ruim voldoende bandbreedte voor audio en geen last van instraling van b.v. 4G smartphones. Ik denk dat je blind geen verschil kunt horen @carl Maar als je Kimber mooier vind, of iets anders https://audiobacon.net/2018/08/11/the-audiophiles-short-list-the-best-digital-coaxial-cables/. Keuze zat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 mei Author Report Share Posted 18 mei Erg bedankt Jack voor advies en link. Ik ga binnenkort de Auralic beneden plaatsen dus ik ben wel geïnteresseerd in dit soort dingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 mei Report Share Posted 18 mei 3 hours ago, Tubejack said: De afscherming van een kabel en de karakteristieke impedantie 75Ω is wel belangrijk. Verder zorgt de fout correctie er wel voor dat alle data overkomt. Maar hoe minder dat die in actie hoef te komen des beter natuurlijk. Zeker bij kortere afstanden -zeg 1 meter- kun je Hirschman Koka 9 gebruiken. Aan 2 kanten een clinch plug b.v. REAN NYS 373-9 RCA plug. Voor weinig heb je een fatsoenlijke kabel. De kabel is goed afgeschermd en werkt zeker tot 3 GHZ. Ruim voldoende bandbreedte voor audio en geen last van instraling van b.v. 4G smartphones. Ik denk dat je blind geen verschil kunt horen @carl Maar als je Kimber mooier vind, of iets anders https://audiobacon.net/2018/08/11/the-audiophiles-short-list-the-best-digital-coaxial-cables/. Keuze zat. De kabel dit Carl gebruikte wás een afgeschermde coax 75 Ohm kabel. Ik heb al vaker gemerkt dat het met een gevlochte kabel toch nét wat opener klinkt. Bij Carl hadden we de Kimbers die er toevallig lagen gebruikt. Ik heb al verschillende keren SPdif kabels aan mensen geleend om ze eens te vergelijken met de kabels die ze hadden. En daar waren heel exclusieve exemplaren bij. Daarna speelden ze met mijn kabeltjes en kwamen de andere er niet meer aan. Kennelijk doet het toch iets goed. Voor USB kabels was dat ook zo, maar die heb ik maar een beperkt aantal gemaakt (4 of 5 dacht ik). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 mei Report Share Posted 18 mei (edited) Technisch gezien, lijkt me een asymmetrische coax kabel het meest geschikt. Maar als het voor jou werkt. Prima toch. Voor USB, fatsoenlijk standaard materiaal. Bij dac's hier in gebruik, is USB absoluut jitter vrij, ook de beste interface. Edited 18 mei by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 mei Author Report Share Posted 18 mei (edited) De Kimber PBJ zit prima tussen de Quad en de Metrum. Wat er tussen de Auralic en de Metrum komt weet ik nog niet. Volgens mij kan SPDIF daar ook. Edited 18 mei by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 18 mei Report Share Posted 18 mei 1 hour ago, Tubejack said: Voor USB, fatsoenlijk standaard materiaal. Bij dac's hier in gebruik, is USB absoluut jitter vrij, ook de beste interface. Zoveel ervaringen zoveel meningen. Bij was optisch beter dan de Amanero USB die in mijn Metrum Octave mk2 zit...Waarom dan geen coax? Omdat mijn PC geen coax out heeft. Bij optisch heb je wel het voordeel dat inductie of instraling totaal geen invloed heeft over de overdracht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 mei Report Share Posted 19 mei Het is maar net welke interface voor handen is..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 juni Author Report Share Posted 9 juni (edited) On 18-5-2024 at 16:36, Hans van Liempd said: ….. Ik heb al vaker gemerkt dat het met een gevlochte kabel toch nét wat opener klinkt….. Ik heb al verschillende keren SPdif kabels aan mensen geleend om ze eens te vergelijken met de kabels die ze hadden. En daar waren heel exclusieve exemplaren bij. Daarna speelden ze met mijn kabeltjes en kwamen de andere er niet meer aan. Kennelijk doet het toch iets goed. Voor USB kabels was dat ook zo, maar die heb ik maar een beperkt aantal gemaakt (4 of 5 dacht ik). Ik heb vandaag opgeruimd en vond de analoge interlink van Hans en gebruik die nu als SPDIF kabel. Inderdaad klinkt die wel erg goed in deze toepassing: wel een keer goed zo’n noodgedwongen analoge pauze. Edited 9 juni by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 9 juni Report Share Posted 9 juni Ik sta nergens meer van te kijken, hoorde zelfs flinke verschillen met WORD clock 75 ohm kabels… Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 juni Author Report Share Posted 14 juni Ik kwam gisteren ergens het huis niet uit zonder 4 SPDIF kabels mee te nemen @Walt. Vanavond beluisterd door een CD van Coleman Hawkins 4 keer te draaien (gelukkig goede muziek). Die kabel die Hans van Liempd heeft gemaakt vind ik toch goed hoor. Klinkt gewoon erg natuurlijk. Moet toch eens aan Hans vragen hoe die dat bedacht heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 juni Report Share Posted 15 juni Ik heb een keer, twee van die kabeltjes geleend aan een audiokennis. Die had toen even niks anders voor video en meldde een scherper beeld met deze kabels. Voor mij de reden om ze ook digitaal voor audio te proberen. En dat werkte ook zo. Puur toeval dus eigenlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 juni Author Report Share Posted 15 juni Door toeval is ook penicilline uitgevonden Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 juli Author Report Share Posted 28 juli (edited) Toevallig heb ik een Siltech kabel te leen gekregen. Klinkt toch ook erg goed hoewel net een fractie minder luid dan van die van Hans. Helaas is die Siltech kabel te kort. Edited 28 juli by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 28 juli Report Share Posted 28 juli Vreemd is dat. Weet iemand daar een verklaring voor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 juli Author Report Share Posted 28 juli (edited) Ik weet ook niet wat het klankverschil tussen bijvoorbeeld een 75 ohm of 50 ohm zou moeten zijn. Edited 28 juli by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 28 juli Report Share Posted 28 juli Sony en Philips hebben voorgeschreven dat een SPdif kabel een systeemimpedantie van 75 ohm moet hebben. Behalve dat kunnen als gevolg van fabricageverschillen SPdif kabels in meer of mindere mate goed of slecht klinken t.o.v. elkaar, simpelweg als gevolg van een mogelijk kwaliteitsverschil. Is 1 van de kabels die je nu gebruikt 50 ohm?, dan kan als gevolg van de afwijkende impedantie het luisterrresultaat onder druk komen te staan. Als beide kabels 75 ohm zijn maar een volumeverschil kennen kun je dit gewoon bijregelen met je volumeknop, geen probleem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 juli Author Report Share Posted 28 juli (edited) Die Ohmen staan er natuurlijk niet op Buizerd. Op het oor lijkt in mijn situatie de Siltech net iets beter dan de kabel van Hans. Ik ga toch even het advies van @tubejack volgen en zelf een coax kabel maken. Ik heb net in de kelder een stuk Koka 799 gevonden. Hoe sluit je coax kabel trouwens op de RCA plug aan? Edited 28 juli by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 29 juli Report Share Posted 29 juli Solderen natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 juli Author Report Share Posted 29 juli Dat snap ik George. Maar ik bedoel waar de centrale draad komt te zitten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 29 juli Report Share Posted 29 juli Mantel is aarde en de middelste kabel is de 'hete verbinding'. Foto: Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 juli Author Report Share Posted 29 juli Mooi zo Guido. Ik heb maar gelijk maar een aantal RCA stekkers gekocht. Dus als je nog een andere suggestie hebt voor Coax kabel dan ga ik die gelijk maar solderen (haha). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 29 juli Report Share Posted 29 juli Ik gebruik Belden, ik zal straks eens kijken welke. Die Belden heeft al veel dure digitale kabels naar huis gespeeld. Belangrijkste is de 75Ohm want als je daar van afwijkt kan je jitter vervorming krijgen die misschien eufonisch klinkt maar het blijft vervorming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 juli Report Share Posted 29 juli 1 hour ago, carl said: Mooi zo Guido. Ik heb maar gelijk maar een aantal RCA stekkers gekocht. Dus als je nog een andere suggestie hebt voor Coax kabel dan ga ik die gelijk maar solderen (haha). Maar je hebt toch een coax SPdif kabel? Die heb ik voor je gemaakt. Daarna heb je de gevlochten geprobeerd. Op de laatste is misschien met goede stekkers nog wat winst te halen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 29 juli Report Share Posted 29 juli (edited) Zou je daar iets van merken als de cinch ook 75ohm is? CoverCon 75 (oehlbach.com) * Oh wacht, ik lees nu dat die je die kan gebruiken om een ongebruikte uitgang 75ohm te laten "zien. Edited 29 juli by Roots Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts