Guest Bill Posted 28 maart 2001 Report Share Posted 28 maart 2001 Wie er ervaring met een lichtnet filter voor je audio apparatuur ? Zijn het positieve of negatieve ervaringen en welk merk heeft u gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest bootje Posted 28 maart 2001 Report Share Posted 28 maart 2001 Hallo Bill, Ik heb zeer goede ervaringen met SEEC netfilters en vooral voor de 'digitaal componenten'. Hiermee bedoel ik oa cd en dvd-spelers en uiteraard bepaalde voorversterkers welke smd-techniek aan boord hebben. De netfilters kunnen tot zo'n 4 amp. belast worden maar ik raad niet aan om er een zware eindversterker aan te hangen. Probeer eens bij de speciaalzaak om eentje ter demo te krijgen, de kans is groot dat je je het filter direct koopt ! voor meer info www.seecaudio.nl Boudewijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 28 maart 2001 Report Share Posted 28 maart 2001 Bill, Ervaring met een netfilter kunnen nogal uiteenlopen, het effect van een filter is sterk afhankelijk van de hoeveelheid vervuiling welke je met jouw 220 volt binnen krijgt, er is een apparaat waarmee je eea. hoorbaar kunt maken, sommige dealers lenen dit aan hun klanten , zodat je zelf kunt vaststellen of er iets moet worden gedaan. Ook kun je hiermee horen wat je eigen apparatuur voor ellende teweeg brengt, er vanuit gaan dat de digitale bronnen in de eerste plaats aangepakt moeten worden is niet direct de aangewezen weg. In dit geval is meten weten............. Goede merken filters bv. ook Audo Agile, Hype, Kemp etc. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 29 maart 2001 Report Share Posted 29 maart 2001 Hallo Bill, Welk lichtnetfilter je moet gebruiken kun je alleen maar proefondervindelijk vaststellen. Is ook erg van budget afhankelijk. In de voorgaande reacties zijn al wat goede alternatieven genoemd. Mijn ervarig is dat de laatste twee(of minder) meters naar en vanuit jouw apparaat het hardst tellen, en dat suggereert dat je indien mogelijk de standaard lichtnetkabel door een betere moet vervangen. Maar gooi eens een balletje op bij jouw favoriete audiodealer zodat hij/zij kan meedenken over een aantal proefondervindbare mogelijkheden. Uit een paar thuis uit te voeren luisterproefjes komt dan vanzelf wel een goed concept te voorschijn. Succes, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 30 maart 2001 Report Share Posted 30 maart 2001 Bill, Zie mijn reactie op ditzelfde forum onder de vraag: "stroomvoorziening" Het beste resultaat is vaak te halen bij de digitale apparaten; deze produceren zelf veel hoogfrequente storing vanwege de hoge klokfrequenties waarmee de DAC's werken, deze storing kan via de voeding het lichtnet in gekaatst worden en al je andere apparaten beinvloeden. Ook apparaten met een karige (is slecht werkende) voeding zijn dankbare slachtoffers voor een netfilter. Eindversterkers houden er vaak niet zo van; omdat deze veel stroom uit 't net trekken is een lage voedingsimpedantie vaak belangijker dan een schone voeding. Succes, Stefan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fred Posted 3 april 2001 Report Share Posted 3 april 2001 Hallo Bill, In het netfilter "Energia" van HMS (www.innovationdesign.nl) wordt d.m.v ster verdeling in de contactdoos ieder contact appart van stroom voorzien zodoende maakt het niet zoveel uit of er voor of eindversterker aan hangt. Ze zijn al voor zo'n fl.700,- te koop. -> Bij Stassen zijn ze goedkoper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Picoso Posted 3 april 2001 Report Share Posted 3 april 2001 Ha Bill, Opbouw set: loopwerk: Kenwood LD-1, JK Acoustics Ultimate DAC en Pre-Amp, Reference Mono-Amp, speaker: JK Acoustics Reference 1&2. Bekabeling JK acoustics type II en III (tri-wire). Najaar 1999 zette ik het hele frontend op het netfilter van Johan Ketelaar (niet te verwarren met het 'CD-filter'), en ook beide monoblokken (trafo 660 VA) werden daar mee uitgerust. Mijn ervaring met deze lichtnetfiltering was buitengewoon positief: bij alle gespeelde muziek was er radicaal meer rust, ruimte en schoonheid in klank en ruimte. De weg terug is een 'no-no forever.' De prijs ervan was destijds fl 475,-. Ook in de winkel was/is het zeer overtuigend. En zoals de website vermeldt: 'het proberen waard' (jkacoustics.hear.nl) vr groet, Picoso. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 24 juli 2006 Report Share Posted 24 juli 2006 In een tijdschrift las ik een lezersbrief, waarin iemand twijfelde over de zin van lichtneftilters, want die wordt altijd aangetoond aan het stopcontact en niet aan de versterkeruitgang. De schrijver stelde namelijk dat de transformator, de gelijkrichters en buffertrappen in geluidsapparatuur vervuiling en fluctuaties opvangen. Als die niet goed zijn ontworpen, dan is een filter misschien zinvol. Aangezien zeer gerenomeerde versterkermerken ook al lichtnetfilters / conditioning producten aanbieden; Wil dat zeggen dat ze hun versterkers niet goed gebouwd hebben? Of dat ze gewoon een slaatje proberen te slaan uit deze hype? Graag wil ik de technici, hear, vragen om mij (niet technicus) uit te leggen of deze vraag hout snijdt. Mijn gevoel zegt van wel, maar misschien dat er harde (technische) feiten zijn die het tegendeel aantonen!?!? Bij voorbaat dank voor jullie reacties. Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 24 juli 2006 Report Share Posted 24 juli 2006 Een redelijk populaire stelling is: "als een netfilter hoorbare verscillen oplevert is het apparaat waarvoor je 'm gebruikt niet in orde." Helemaal raar dus bij 'high end' audio waar componenten al snel meer dan 1000 euro kosten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 juli 2006 Report Share Posted 24 juli 2006 Een redelijk populaire stelling is: "als een netfilter hoorbare verscillen oplevert is het apparaat waarvoor je 'm gebruikt niet in orde." Helemaal raar dus bij 'high end' audio waar componenten al snel meer dan 1000 euro kosten. Ik denk dat de stelling beter anders geformuleerd kan worden, nl: Als je met een netfilter eeen hoorbare verbetering geeft, dan is het erop aangesloten apparaat niet helemaal in orde" Tenzij je idd een ongelofelijke rommel op je lichtnet hebt. Ik heb de ervaring dat een netfilter alleen bij een extreem vervuilde netspannig een verbetering geeft. Als de netspanning enigszins clean is, dan zal dat netfilter eerder een verslechtering geven dan een verbetering. Ik speel daarom ook zonder netfilters, of die zitten al standaard in de apparatuur. Ik heb verschillende netfilters geprobeerd, maar geen enkele gaf een verbetering in mijn set. Sommigen "knepen" zelfs de muziek. Minder dynamiek en een plattere weergave was het resultaat. Niet wenselijk dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 24 juli 2006 Report Share Posted 24 juli 2006 Denk dat je dat " helemaal " eigenlijk wel kunt weglaten, je mag toch verwachten als je een " high-end " product aanschaft dat er op z'n minst een goede voeding is gebouwd, gezien het belang hiervan voor het functioneren van het apparaat, mij lijkt het gezien de prijsstelling van dit soort apparatuur beslist mogelijk. sinds 2001 ben ik behoorlijk anders tegen dit soort zaken gaan aankijken, vooral omdat ik uitgebreid aan het rekenen, meten en -ver-bouwen van voedingen ben geweest in de verstreken tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond1 Posted 24 juli 2006 Report Share Posted 24 juli 2006 Ik ben ook wel benieuwd naar meetbare resultaten van netfilters.Zelf heb ik op mijn versterker 3 filters geprobeerd met 3 verschillende resultaten.E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 juli 2006 Report Share Posted 24 juli 2006 Ik kan me niet voorstellen ze bij Accuphase dure en kwalitatief hoogwaardige versterkers bouwen en er dan een slechte voeding in zetten. Dat lijkt me dan ook een contradictio in terminis. Een kwalitatief hoogwaardige versterker heeft een goede voeding... En als Accuphase geld kan verdienen aan een netfilter, waarom zouden ze het dan niet doen? Wie zegt dat ze het voor hun eigen produkten maken? Misschien bouwen ze het wel speciaal voor mensen die van Engelse versterkers houden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond1 Posted 24 juli 2006 Report Share Posted 24 juli 2006 Ik heb even op de site van Accuphase gekeken.Het zijn niet echt netfilters die ze maken,maar spannings-regeneratoren.Bij mijn weten maakt alleen Ps-audio ook zulke apparaten en zijn deze erg prijzig.Lijkt mij niet een gevalletje van 'meegaan met de rest'.En waarom ze ze zijn gaan maken?Stuur ze een mailtje,misschien willen ze het je vertellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 24 juli 2006 Report Share Posted 24 juli 2006 Lijkt mij niet een gevalletje van 'meegaan met de rest'.En waarom ze ze zijn gaan maken?Stuur ze een mailtje,misschien willen ze het je vertellen. Skuzzi. 't Is maar een aanname, maar waarschijnlijk zullen de fabrikanten mij ongelijk geven. ALS ze al de moeite doen om op m'n mailtje te reageren... Maar... als ik eens in een gekke bui ben... why not? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond1 Posted 24 juli 2006 Report Share Posted 24 juli 2006 Mijn mening over lichtnetfilters(eigenlijk met alles in audio):Laat je oren je vertellen of het ding wat doet of niet.Als je verschil hoort en je vind de muziek daardoor lekkerder/beter klinken,pas het dan toe!Vraag je niet af waarom het werkt,ga niet technisch interessant lopen doen met meetappatatuur en zo,ga ook niet op zoek naar een antwoord in de 'vakbladen',maar geniet er gewoon van! (of is dat nou juist de hobby?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 25 juli 2006 Report Share Posted 25 juli 2006 In een tijdschrift las ik een lezersbrief, waarin iemand twijfelde over de zin van lichtneftilters, want die wordt altijd aangetoond aan het stopcontact en niet aan de versterkeruitgang.De schrijver stelde namelijk dat de transformator, de gelijkrichters en buffertrappen in geluidsapparatuur vervuiling en fluctuaties opvangen. Als die niet goed zijn ontworpen, dan is een filter misschien zinvol. Aangezien zeer gerenomeerde versterkermerken ook al lichtnetfilters / conditioning producten aanbieden; Wil dat zeggen dat ze hun versterkers niet goed gebouwd hebben? Of dat ze gewoon een slaatje proberen te slaan uit deze hype? Graag wil ik de technici, hear, vragen om mij (niet technicus) uit te leggen of deze vraag hout snijdt. Mijn gevoel zegt van wel, maar misschien dat er harde (technische) feiten zijn die het tegendeel aantonen!?!? Bij voorbaat dank voor jullie reacties. Erjee. Er zijn wel meer dingen niet verklaarbaar, werkt het dan niet? als jij je dan daardoor dingen wil onthouden, tis een vrij land. Als ik een PB filtertje in al mijn apparaten inbouw, dan nog is een extra filter weer hoorbaar. Maak ik het filter "dubbel" in 1 kastje maakt dat dan weer niets uit ten opzichten van een enkel filter. Het is net zo verklaarbaar als b.v. dat laatste stukje 'netsnoer', legt kilometers af vanaf de centrale, maar die laatste meter zou alles bepalend zijn, we verzinnen er de juiste iedeen en berekeningen bij en hoppa het werkt. Ik vind een beter netsnoer trouwens wel hoorbaar, maar mij intreseert het niet waarom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 juli 2006 Report Share Posted 25 juli 2006 wat voor de voeding zit is weldegelijk hoorbaar. dat de voeding van mijn eindversterker (electrocompaniet AW250) of CD-speler dan dus niet goed zijn, lijkt me een wat ruwe 'verklaring'. ik hoor verbetering van zowel het parallelfilter in het Kemp blok, als het Pietje Bell-filter als de Kemp QA-plug. Allemaal parallel filters overigens. ferrietringen rond de netsnoeren (zou tegen hf-vervuiling werken) kunnen het geluid doodknijpen, zuinig mee zijn en goed luisteren. ook hoorbaar was vervangen van de 220v-bedrading (door dikker en afgeschermd) in de eindversterker tussen ingang en trafo. lijkt een kleinigheid, maar toch. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 25 juli 2006 Report Share Posted 25 juli 2006 Dit dingetje van SEEC doet ook bij mij het werk: alles d'r op, behalve de eindbak. Geen behoefte aan iets anders, of het moet de power-plant zijn PS-Audio... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts