Jump to content

To sub or not to sub - that’s the question

carl
 Share

Recommended Posts

Het moge duidelijk zijn dat ik zeer en zeer tevreden ben met mijn nieuwe elektrostatische LS. Binnenkort krijg ik nog twee plate absorbers en ik ben werkelijk benieuwd wat dat nog gaat doen met mijn geluid.  Nu hebben mannen een vervelende eigenschap volgens Renate Rubenstein en dat is dat ze altijd “meer” willen. Dus ik heb besloten in ieder geval een keer in mijn leven een of twee subs uit te proberen. De vraag waar ik hier mee wil beginnen is dan ook “ wie heeft op dit forum ervaring met een sub ?” .  Ik ben natuurlijk extra geïnteresseerd in mensen die spelen met een dipool zoals Magnepan. Daar moeten er inmiddels ook veel van verkocht zijn.

Ik speel met Audiostatic elektrostaten en heb jarenlang daarbij een SVS subwoofer gebruikt. Crossover vast op 80 Hz en daarna het volume van de sub fijnregelen tot alles netjes in elkaar overloopt.

Momenteel gebruik in de plaats van een sub een stel zelfbouw baffleloze 48 cm woofers die overnemen vanaf 150 Hz.

1 hour ago, Bloom said:

Ik speel met Audiostatic elektrostaten en heb jarenlang daarbij een SVS subwoofer gebruikt. Crossover vast op 80 Hz en daarna het volume van de sub fijnregelen tot alles netjes in elkaar overloopt.

Momenteel gebruik in de plaats van een sub een stel zelfbouw baffleloze 48 cm woofers die overnemen vanaf 150 Hz.

Een OB van 48cm moet "voelbaar" indruk maken (of nalaten) ..... een droom die ik overweeg in uitvoering (met WAF goedkeuring) . 

Meer tech info zou tof zijn .... tof.

Karel

7 minutes ago, caroluske said:

Een OB van 48cm moet "voelbaar" indruk maken (of nalaten) ..... een droom die ik overweeg in uitvoering (met WAF goedkeuring) . 

Meer tech info zou tof zijn .... tof.

Karel

Mijn elektrostaten zijn fullrange, maar kwamen tekort inzake druk en autoriteit bij de basweergave en dat werd pas beter als de sub zich er vanaf 80 Hz mee ging bemoeien. Jouw Martin Logans zijn hybride, neem ik aan, dus met een woofer voor het laag. Dan heb je in feite alleen een sub nodig voor dat absolute onderfundament van wat het laag is.

Mijn wooferkorvenoplossing (zie 

) heeft géén baffle maar produceert wel voelbare en indrukwekkende bassen. Dat vereist wel fors wat vermogen en woofers die dat vermogen ook aankunnen. Zie de link met de bespreking van dat baffle-loze korvensysteem voor meer informatie.

Edited by Bloom

Weet je... Het gaat niet om het laag, maar op de manier waarop. Het moet wel aansluiten.

Zo had ik ooit eens een enorme subwoofer die zei bij laag volume alleen maar "pok" op de basedrum. :D 

@bloom

Dank voor de info-ervaring.

Helder geschreven het (gekend) Transfi verhaal (2021).

Indrukwekkend en krachtige implantatie door 2 weg met 2x18".

Voor uw sub set up en in symbiose met uw electro's .... Hoedje af (weg geblazen)

Ik heb geen Martin Logans, enkel een hoorn set met Patrician IV (oversized Klipshorn) met erin een (mooie) vintage 18".

Hierbij is het laag beperkt ... en valt af vanaf 28Hz .... helaas.

Ik zocht iets "bijkomend" .... en met een ja knikkende WAF .... 

Niet eenvoudig .... 

Adembenemend.

Natuurkundig gezien kan een subwoofer een electrostaat niet bijhouden. Dit nog afgezien van het andere timbre.

Maar als iemand dat niet erg vindt: gewoon doen.

Posted (edited)

Natuurkundig heb je ongetwijfeld een punt @JongensdroomMaar bij alle keuzes zijn er voor en nadelen. De vraag is dan hoe het gehoormatige eindresultaat is: positief of negatief. Ik ga het in ieder geval een keer uitproberen en wie weet. Dat het in mijn ruimte zo goed zou uitpakken met die Final ESL had ik ook zeker niet verwacht. In de hifi zit toch altijd een onvoorspelbaar element.

Eigenlijk heb ik een beetje hetzelfde “probleem” jij met de Magneplanar https://rel.net/blog/2022-01-21/system-thinking/rel-and-magnepan/

Edited by carl

Ik ben jouw topic weer eens aan het lezen Bloom. Een open Baffle lijkt inderdaad wel erg interessant. . 

18 minutes ago, carl said:

Ik ben jouw topic weer eens aan het lezen Bloom. Een open Baffle lijkt inderdaad wel erg interessant. . 

Waarom ga je niet gewoon  een paar jaar genieten van je pas verworven audionirvana?

Als je net nieuwe speakers hebt gekocht en gelijk al over subwoofers moet gaan nadenken heb je (met jouw budget) een foute speakerkeus gemaakt. Sub en vlies is nu eenmaal geen gelukkig huwelijk, tenzij je ook een lijnbron als sub neemt.

Maar dan nog: eindelijk nieuwe speakers en nog niet eens ingespeeld moet er al een sub bij. En waarom dan? Alleen omdat iemand heeft voorgesteld dat het een optie is? Mis je iets in het geluid, waardoor een sub nodig is? Ben je orgelliefhebber? Mij dunkt dat die Finals meer dan laag genoeg kunnen. En je bent toch niet vergeten hoe lastig het om goed laag te krijgen in een ruimte die, in deze hoedanigheid, akoestisch niet geschikt is voor krachtig laag onder 55 Hz?

Een sub die aansluit bij een electrostaat of magnetostaat zijn vaak wel open baffle subs.

Dat wil dus zeggen dat je 2 tot 4 drivers per kant nodig hebt in een H frame.

Zoe iets dus.

20180601_134907.jpg

of zo iets.

May0318-1b.JPG

https://www.linkwitzlab.com/Removed pages/x-proto.htm

Ik heb nu een paar keer een dergelijke setup kunnen beluisteren en dat is best wel indrukwekkend.

Enige probleem voor een dergelijke setup is dat je huidige ruimte misschien wat aan de kleine kant is voor een dergelijke setup.

1 hour ago, thingman said:

Waarom ga je niet gewoon  een paar jaar genieten van je pas verworven audionirvana?

Als je net nieuwe speakers hebt gekocht en gelijk al over subwoofers moet gaan nadenken heb je (met jouw budget) een foute speakerkeus gemaakt. Sub en vlies is nu eenmaal geen gelukkig huwelijk, tenzij je ook een lijnbron als sub neemt.

Maar dan nog: eindelijk nieuwe speakers en nog niet eens ingespeeld moet er al een sub bij. En waarom dan? Alleen omdat iemand heeft voorgesteld dat het een optie is? Mis je iets in het geluid, waardoor een sub nodig is? Ben je orgelliefhebber? Mij dunkt dat die Finals meer dan laag genoeg kunnen. En je bent toch niet vergeten hoe lastig het om goed laag te krijgen in een ruimte die, in deze hoedanigheid, akoestisch niet geschikt is voor krachtig laag onder 55 Hz?

Helemaal mee eens, anderzijds moet Carl wel de vrijheid hebben om voor zichzelf vast te stellen hoe zo’n combi met een sub klinkt, dat is heel persoonlijk natuurlijk.

Eerst eens een test subwoofer erbij zetten nadat de ruimte straks akoestisch af is geeft snel inzicht hoe het dan werkelijk uitpakt, en ofdat dan ook (eventueel) echt met een lijnbron subwoofer moet wordt dan ook snel duidelijk.

Als Carl het voorelkaar krijgt kan dat ook voor andere electrostaat liefhebbers een way to go zijn.

Schuw in ieder geval het experiment later dit jaar niet.

7 hours ago, thingman said:

Carl kennende, gaat hij dat naar verwachting ook wel doen. Stap-voor-stap.  

11 hours ago, Bloom said:

Mijn elektrostaten zijn fullrange, maar kwamen tekort inzake druk en autoriteit bij de basweergave en dat werd pas beter als de sub zich er vanaf 80 Hz mee ging bemoeien. Jouw Martin Logans zijn hybride, neem ik aan, dus met een woofer voor het laag. Dan heb je in feite alleen een sub nodig voor dat absolute onderfundament van wat het laag is.

Mijn wooferkorvenoplossing (zie 

) heeft géén baffle maar produceert wel voelbare en indrukwekkende bassen. Dat vereist wel fors wat vermogen en woofers die dat vermogen ook aankunnen. Zie de link met de bespreking van dat baffle-loze korvensysteem voor meer informatie.

Leuk, mijn foto..... 

8 hours ago, thingman said:

Precies ..  eerst maar eens gaan genieten in plaats van onrust of tips van anderen. Zelf heb ik nog niet veel sets gehoord waarbij uiteindelijk een sub een positieve toevoeging was.. en met Final lijkt het me helemaal moeilijk...

Volgens mij las ik in een ander topic dat het puur bedoeld is om gewoon wat ideeën te verzamelen.

Nog niets serieus dus.

Het enige wat goed gast naast een vlies is een open gaffel sub.

En door een hoge unit te nemen past dat ook beter in je ruimte.

Waarschijnlijk is een kolom met 4x 12inch wat te groot voor je ruimte maar 6x8 inch zou wel eens goed kunnen gaan.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

7 hours ago, thingman said:

Luisteren naar muziek is niet de hobby van Carl, maar bezig zijn met apparatuur.

Ik verwacht de komende jaren dan ook tientallen subs in zijn huis, gevolgd door evenzoveel forumleden.

Ieder zijn ding.

3 minutes ago, Jongensdroom said:

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Luisteren naar muziek is niet de hobby van Carl, maar bezig zijn met apparatuur.

Ik verwacht de komende jaren dan ook tientallen subs in zijn huis, gevolgd door evenzoveel forumleden.

Ieder zijn ding.

Constructive bijdragen weer JD

Om dat ik zelf ook wel eens met de gedachte rond loop vind ik het zelf ook wel een interessant onderwerp.

mogelijk wil ik hier ook wel eens aan de sub naast de maggies.

Maar wat ik al eerder schreef slechts een keer heb ik dat goed horen gaan.

en dat was dus met een sub array van 2x  4x 10inch.

Kijkend naar de statements van cock dan zou dat ook best met kleinere units uit te voeren moeten zijn.

nog een goed over na denken wat er mogelijk is.

Lastig Carl,

Als het laag zo moeilijk te beheersen is in jouw ruimte, is een subwoofer dan wel handig? Mis je nu echt het diepe laag of klinkt het laag gewoon goed?

Ik weet dat het wat controversieel is, maar hoe het laag ‘klinkt’ kun je ook met de versterking, kabels, en stroomvoorziening wel beïnvloeden. Wellicht is er dus nog wat meer diep laag uit de final te halen, of beter gezet, de impressie van dieper laag. 

Groetjes Walter

1 hour ago, kappa7 said:

Constructive bijdragen weer JD

Om dat ik zelf ook wel eens met de gedachte rond loop vind ik het zelf ook wel een interessant onderwerp.

mogelijk wil ik hier ook wel eens aan de sub naast de maggies.

Maar wat ik al eerder schreef slechts een keer heb ik dat goed horen gaan.

en dat was dus met een sub array van 2x  4x 10inch.

Kijkend naar de statements van cock dan zou dat ook best met kleinere units uit te voeren moeten zijn.

nog een goed over na denken wat er mogelijk is.

Het zijn realistische bijdragen. Als iemand die liever niet hoort, houd je jezelf voor de gek. Maar gewoon door!

Met veel kleine drivers zou het wel kunnen. Maar waar zie je die en wat kost zoiets en hoe groot is dat? En dan in een ruimte met een laagprobleem.

Niet erg voor de hand liggend allemaal. Iets willen wat niet gaat werken, is ook een keuze.

1 minute ago, Jongensdroom said:

Als iemand die liever niet hoort

Omgekeerd, als je een bepaald topic liever niet leest, dan hoeft dat niet. Er zijn genoeg andere topics die misschien wel in de smaak vallen.

Overigens zit ik wel op de volg modus want subs opbouwen met meerdere kleine drivers is interessante materie waar hele leuke resultaten mee zijn te behalen. 

Ik heb zelf een poos met het idee rond gelopen om dat ook te gaan doen maar mijn  fysieke toestand laat dat helaas niet langer toe.

Edited by Olaf Analogue

Posted (edited)
11 hours ago, thingman said:

- Waarom ga je niet gewoon  een paar jaar genieten van je pas verworven audionirvana?

- En je bent toch niet vergeten hoe lastig het om goed laag te krijgen in een ruimte die, in deze hoedanigheid, akoestisch niet geschikt is voor krachtig laag onder 55 Hz?

- Dat doe ik zeer zeker Toine. Het grootste bewijs is dat er weer veel platen gekocht worden.

- Dat ben ik zeker niet vergeten. Er is wel sprake van audiofiele nieuwsgierigheid.

PS je bent nog steeds welkom.

Edited by carl

1 minute ago, carl said:

- Dat doe ik zeer zeker Toine. Het grootste bewijs is dat er weer veel platen gekocht.

- Dat ben ik zeker niet vergeten. Er is wel sprake van audiofiele nieuwsgierigheid.

PS je bent nog steeds welkom.

Carl, ik vindt het zo zonde van je tijd en je geld, als je iets gaat doen wat gedoemd is te mislukken.

Maar ik ga proberen de gedachten om te zetten in: wat kan mij dat nou schelen. Misschien lukt het me wel.

Wie ooit de grote lijnbron bij Cock heeft gehoord weet dat het weergeven van laag tot een 15 a 18Hz probleemloos kan.

Als Carl dit uitwilprobreren moet hij het gewoon met een lijnbron doen, niet te grote units, vervorming is praktisch Nul want die kleine units hoeven praktisch niet te bewegen, daar hoeft niemand zich zorgen om te maken.

Als dit idee van Carl door Cock verder uitgewerkt kan worden lijkt me er geen vuiltje aan de lucht.

Succes.