Walt Posted 26 mei Report Share Posted 26 mei Dat klopt wel, maar had je dan niet beter front speakers gekozen met iets meer extensie, voor die paar Hertz extra met 2 subs erbij gaan werken is ook weer zoiets. En dat moet allemaal weer goed in fase samen gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 mei Report Share Posted 26 mei Idd krankzinnig duur die Velodynes , wel mooi. Het voordeel van losse subs is dat je ze kan plaatsen waar je wil....En er mee kan spelen. Ziet er prima uit een voor 10 inch maar 4500 euro? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 mei Author Report Share Posted 26 mei 3 hours ago, Walt said: Dat klopt wel, maar had je dan niet beter front speakers gekozen met iets meer extensie, voor die paar Hertz extra met 2 subs erbij gaan werken is ook weer zoiets. En dat moet allemaal weer goed in fase samen gaan. Je hebt me nog niet horen klagen over het laag van de Finals 12 Walt en daar is verder niets mis mee. De vraag van mij is gewoonweg of er met een sub niet nog net iets meer uit te halen is. En als het niet lukt blijf ik een zeer tevreden mens hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 mei Report Share Posted 26 mei Misschien zijn een subs voorzien van een Purifi unit iets? Die brede rolranden van de meeste subs produceren alleen maar vervorming. Bovendien zijn die meestal alleen goed om 1 frequentie te produceren. Die Gradients konden mij ook niet bekoren. En ik kan me herinneren, dat Rick Paap eens met een paar prototypes op de VAD heeft gestaan. Ook geen succes. Eigenlijk heb ik nog maar één keer subs echt goed horen integreren. En dat was met 4 subs en monitoren van Dutch en Dutch (bestaat dat eigenlijk nog?) Maar dat zijn mijn mening en mijn ervaringen. Ik vind nou eenmaal dat ook in het laag instrumenten herkenbaar moeten zijn. En met die twee verschillende systemen zoals Jongensdroom dat zegt, is dat zeer moeilijk. Zeker wanneer DSP niet een handje mag helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 26 mei Report Share Posted 26 mei 12 minutes ago, Hans van Liempd said: Die brede rolranden van de meeste subs produceren alleen maar vervorming. Dat idee heb ik ook..Ze staan dan als een waanzinnige heen en weer te flapperen, en dat hoor je. Zoiezie die kleine kubus subwoofertjes is niet mijn ding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 mei Author Report Share Posted 27 mei (edited) 13 hours ago, Hans van Liempd said: - Eigenlijk heb ik nog maar één keer subs echt goed horen integreren. En dat was met 4 subs …. - Ik vind nou eenmaal dat ook in het laag instrumenten herkenbaar moeten zijn. - Zeker wanneer DSP niet een handje mag helpen. - Er is een zeer uitgebreid onderzoek gedaan door Harman naar hoeveel subs het beste resultaat geven. Volgens dat onderzoek is dat 4, maar 2 is nauwelijks minder https://www.harman.com/documents/multsubs_0.pdf - In principe ben ik dat me je eens Hans, maar voor de meeste mensen is jouw laag niet haalbaar. Ik ben eigenlijk al zeer tevreden met een zeer goed midden. Maar waarom zou je niet dieper proberen te komen (aangepast naar aanleiding van de opmerking van Hans) als het mogelijk is denk ik dan. - Ik denk aan twee subwoofer die beiden DSP hebben: Velodyne en een Ripol van Modelakustik https://www.fidelity-online.de/modalakustik-musikbass-2/. Die laatste is wel erg interessant. Edited 27 mei by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 mei Author Report Share Posted 27 mei 11 hours ago, Roots said: .Ze staan dan als een waanzinnige heen en weer te flapperen, en dat hoor je. Ik denk dat je gelijk hebt Roots. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 mei Report Share Posted 27 mei Spido formuleerde het altijd goed: "Het gaat er niet om hoe laag hij gaat, maar hoe hij laag gaat". "Laag" toevoegen is in mijn ogen niet de juiste instelling. Het gaat om de weergave van instrumenten die lage tonen produceren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 mei Author Report Share Posted 27 mei Verkeerd geformuleerd Hans - sorry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 mei Report Share Posted 27 mei 1 hour ago, Hans van Liempd said: Spido formuleerde het altijd goed: "Het gaat er niet om hoe laag hij gaat, maar hoe hij laag gaat". Dat doen ze prima. Een andere vooruitziende blik van hem: "het beste is geweest" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 28 mei Report Share Posted 28 mei On 26-5-2024 at 17:41, carl said: Wat zijn nu jouw ervaringen met de Rel Edje? De Lijdensweg zal verder wel meevallen. Ik ga het gewoon een keer uitproberen in het najaar. Ik heb eerlijk gezegd geen zin meer in versterkeravonturen. Ben verder wel erg gehecht aan mijn Conrad Johnson en buizen. Ik vrees ook dat ik op de natuurlijkheid inlever (misschien herinner je je dat ik toen een Soulnote op de TAD heb uitgeprobeerd - echt geen verbetering). Een grote verandering komt hoogstens nog via subwoofer. Ik snap je redenatie heel goed. Als je een mooie versterker hebt die bepaalde dingen heel goed doet wil je dat goede niet opgeven. Maar zoals altijd gaat het om de balans. Ik heb ook heel lang vast gehouden aan de aesthetix versterker, die deed sommige aspecten ook heel fraai. Maar nu met de first-watt ervoor in de plaats is de balans zoveel mooier. Was wel een lastige zoektocht, ook vanwege wat akoestische problemen. Maar met de nieuwe versterker lijken die als sneeuw voor de zon verdwenen. Wat de REL betreft: ik heb een kleine sub, de T5x. Omdat mijn woofers van de tads zo snel zijn gaat dit erg goed. Ik durf er eigenlijk geen grotere voor in de plaats te zetten, bang dat de balans dan weg is. Integreert nu echt heel goed. de laatste tijd wat mensen te luisteren gehad, waaronder een aantal zeer ervaren en kritische audiofielen. Ik had niet gezegd dat er een sub bij stond (je ziet hem namelijk niet staan). Eén gaf zelfs aan dat ik er geen sub bij moest zetten, het was nu zo fraai en kon alleen maar slechter worden met sub. Dat zegt genoeg denk ik. Ik weet dat hij er tussen staat en soms hoor ik wel dat er een sub mee doet, maar overall resultaat is erg goed. Wellicht nog één erbij, kan die nog vrij eenvoudig kwijt omdat ze zo handzaam zijn. ik denk dat zo’n kleine sub in jouw ruimte niet werkt. Dan moet je naar een of twee grote jongens. je leest het vaak dat rel zo muzikaal is. Ze halen zeker niet de laagste -3db frequentie in vergelijk met andere merken, maar kan beamen dat ze erg goed integreren en dus muzikaal zijn. Heb ook goede ervaringen met de bk-acoustics xxls400df modellen. Die zijn ook erg muzikaal en goed te integreren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 mei Report Share Posted 28 mei Waarschijnlijk heeft het niet zoveel zin Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 mei Author Report Share Posted 28 mei Ik heb het nog niet gemeten Jack, maar ik ga er vanuit dat het laag in mijn ruimte tot 45/47 Hz loopt. Nogmaals daar is werkelijk niets mis mee. Ik probeer gewoonweg niets mis mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 mei Author Report Share Posted 28 mei 1 hour ago, Edje2 said: ik denk dat zo’n kleine sub in jouw ruimte niet werkt. Dan moet je naar een of twee grote jongens. Hoe groot is jouw ruimte eigenlijk Ed. Ik heb verder even nagevraagd op het AAA forum. Hele enthousiaste reacties over die Ripol (open Baffle) sub: supersnel bijvoorbeeld. Ik zal eens vragen waar die te horen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edje2 Posted 28 mei Report Share Posted 28 mei Mijn kamer is ongeveer 55m2, maar ik heb een soort van luister bubble gecreeerd waar mijn set staat. Omdat de speakers een nis in stralen blijft de akoestische luister ruimte beperkt tot een 20m2 en is de kleine sub dus op zijn plek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 mei Report Share Posted 28 mei 2 hours ago, carl said: Ik heb het nog niet gemeten Jack, maar ik ga er vanuit dat het laag in mijn ruimte tot 45/47 Hz loopt. Precies, dat konden je vorige weergevers ook en dàt ging wél goed in je nieuwe ruimte. Dus waarom ??? Bovendien is er weinig laag beneden 40...60hertz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 mei Author Report Share Posted 28 mei (edited) Ik denk dat het laag een stuk beter is bij mijn nieuwe Final LS Jack. Overigens doen de MA het prima bij mijn zoon. Twee vliegen in één klap. Edited 28 mei by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 mei Report Share Posted 28 mei (edited) 18 minutes ago, carl said: Ik denk dat het laag een stuk beter is bij mijn nieuwe Final LS Jack. Overigens doen de MA het prima bij mijn zoon. Twee vliegen in één klap. Dat is mooi. Ik ben het met @thingmaneens Waarom ga je niet gewoon een paar jaar genieten van je pas verworven audionirvana? En twee, niet alle mannen willen àltijd méér. Meer s.x ok... Edited 28 mei by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 mei Author Report Share Posted 28 mei Ik ben me eigenlijk aan het informeren voor het eind van het jaar Jack. Ik ga ook zeker niet iets kopen zonder de meerwaarde thuis gehoord te hebben. Ik ben wel voorzichtig met mijn geld hoor. Een beetje forummen en internetten is trouwens een goede afleiding nu. Met mijn broer gaat het erg slecht en de verpleging heeft er een hard hoofd in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 mei Report Share Posted 28 mei 2 hours ago, carl said: Een beetje forummen en internetten is trouwens een goede afleiding nu. Met mijn broer gaat het erg slecht en de verpleging heeft er een hard hoofd in. Vervelend Carl, helaas onvermijdelijk bij het ouder worden. Mensen om je heen, vallen weg. Bij ons helpt veel muziek, veel bewegen en naar buiten. Maar het blijft een gemis, dat soms maar langzaam slijt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 mei Author Report Share Posted 28 mei Ik heb eigenlijk weinig mensen die me ontvallen zijn Jack. Mijn oudere broer is wel iemand die ik het langst ken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 28 mei Report Share Posted 28 mei Leuk om te zien dat de Strata 3 weer terug is...Veel mensen vonden het blijkbaar een goede sub. Alleen jammer dat er geen DSP op zit, voor Carl dan. Classic 98 Subwoofer | REL Acoustics Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 mei Report Share Posted 28 mei Een DSP op de sub is leuk maar niet in combinatie met full range speakers. En al helemaal met vellen gaat dat te laat zijn. De DSP heeft immers tijd nodig om te rekenen en heeft daarom vertraging ten opzichte van de hoofd speakers. Om dat te compenseren kan je natuurlijk wel de sub dichterbij je luisterplek zetten zo dat het weer gelijk staat. Maar achter of gelijk zetten met de hoofd speakers gaat echt niet lukken. Verder ben ik voor wat betreft een Sub ook wel fan van REL. In de woonkamer staat hier ook een REL maar wel de kleinste die er is. Met de 8 Inch woofer en gesloten kast gaat dat prima als ondersteuning. Wat ik wel vaak heb mee gemaakt is dat een sub vaak een correctie heeft in het laag om deze dieper door te laten lopen. Dat is leuk voor film maar voor muziek geeft dat vaak een geluid waar je moe van wordt. kijk dus of dat uit te zetten is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 28 mei Report Share Posted 28 mei *knikt* ...Het blijft leuk speelgoed en zou het never en te nooit niet nieuw kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 mei Author Report Share Posted 29 mei 13 hours ago, kappa7 said: Een DSP op de sub is leuk maar niet in combinatie met full range speakers. En al helemaal met vellen gaat dat te laat zijn. De DSP heeft immers tijd nodig om te rekenen en heeft daarom vertraging ten opzichte van de hoofd speakers. Om dat te compenseren kan je natuurlijk wel de sub dichterbij je luisterplek zetten zo dat het weer gelijk staat. Maar achter of gelijk zetten met de hoofd speakers gaat echt niet lukken. Professor Roger had gisteravond hetzelfde aan de telefoon George. Ik weet nu waarop ik moet letten. Ga zeker ook bij REL kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts